تابناک: به تازگی اعضای کمیسیون عمران بازدیدی از پروژه گردشگری کوه قائمیه داشته اند که رییس این کمیسیون از وجود پدیده«کوه خواری» در این منطقه خبر داده است.
کد خبر: ۲۵۲۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶ 28 June 2016
تابناک اصفهان: به گفته رییس کمیسیون عمران، پروژه کوه قائمیه ازپروژه هایی است که در سال های قبل برای رفاه شهروندان اصفهانی در منطقه جنوب و غرب شهرمطرح بوده که می توان گفت مشابه کوه صفه بوده و تاکنون اقدامات اجرایی محدودی نیز درمورد آن انجام شده است. او توضیح می دهد که به تازگی، یک شرکت مهندسان مشاور به مطالعات جامع  برای  این پروژه پرداخته و به همین دلیل  کمیسیون  عمران به همراه سایر اعضای شورا، معاون شهرسازی و شهردار منطقه 13 و سایرمسوولان بازدیدی از کوه قائمیه داشته اند.آنگونه که توضیحات این عضو شورا نشان می دهد در جریان این بازدید، پدیده خلاف سازی و کوه خواری درسال های گذشته نیز مشاهده شده است.جان نثاری می گوید:«ساختمان های فاقد پروانه، گذرهای باابعادبسیار کم و درحدیک متر،مشرفیت پلاک ها برروی یکدیگر  و ساخت غیراصولی و فاقد ایمنی  در این بازدیدمشاهده شد.» او تاکید می کند که واحد کنترل ساختمان شهرداری تاحدقابل توجهی موفق به جلوگیری  ازخلاف سازی و کوه خواری شده است . جان نثاری اعتقاد دارد که اجرای پروژه ساماندهی کوه قائمیه علاوه بر ایجاد یک فضای تفریحی جدید، می تواند پدیده تصرف کوه را متوقف کند.

 در قائمیه چه خبر  است؟
یکی از طرح های بزرگ محله قائمیه، ساماندهی مجموعه تفرجگاهی كوه قائمیه به وسعت دو هكتار است. گذرهای كوه قائمیه به سبک كوه صفه ســامــانـــدهــی شــده و همچنین آبشار و آبنمای این كوهستان نیز ترمیم و بازسازی خواهد شد. آنگونه که مسوولان در منطقه13شهرداری  اعلام کرده اند، با اجرای این پروژه، پیش بینی می شود جاذبه های گردشگری كوه قائمیه از صفه پیشی گیرد.طراحی فضاهای مورد استفاده در كوه قائمیه از قبیل فضاهای تفریحی، كوهنوردی، مراكز تجاری و رستوران نیز انجام می شود. آنطور که جان نثاری توضیح داده است در ایجاد و ساخت بافت مسکونی قائمیه، خلاف سازی های شهرسازی به طور مشهود اتفاق افتاده که یکی از آنها کوه خواری بوده است، اما کوه خواری در قائمیه اصفهان تفاوتی معنادار با سایر کوه خواری هایی که در حال حاضر در کشور، جنجال رسانه ای به پا کرده، دارد؛  به عبارت دیگر در کشور نقاط بکر و طبیعی حاشیه کوه ها برای تفنن، تفریح و یا کسب درآمد به برج، ویلا، هتل و جاده دسترسی تبدیل می شود، ولی در قائمیه به نظر می رسد که مردم به علت نداشتن خانه و درآمد کافی، اقدام به تصرف غیر قانونی دامنه کوه کرده اند، به گونه ای که حتی می توان در تعدادی از خانه ها بخش هایی از دامنه طبیعی کوه را مشاهده کرد! هر چند که به گفته جان نثاری پروژه قائمیه می تواند از تصرف کوه در این منطقه جلوگیری کند، ولی تکلیف خانه هایی که در حریم کوه بدون رعایت اصول شهرسازی اقدام به ساخت و ساز کرده و خانه هایی غیر ایمن و کوی و برزن هایی بدون قاعده ساخته اند، چیست؟ به طور قطع این منطقه و خلاف سازی های آن  با همه پس لرزه هایش روی دست شهر مانده است، چرا که اگر قرار است این منطقه به قطب گردشگری غرب اصفهان تبدیل شود، این مشکلات نیز به نحوی باید ساماندهی شود.

 چراخلاف سازی؟
وجود زمین ها و ملک های قولنامه ای، بزرگ ترین مشکل شهر اصفهان است که این امر به خلاف سازی دامن می زند. به تبع به این زمین ها پروانه ساخت داده نمی شود و مالک نیز خلاف اصول شهرسازی و طرح تفصیلی عمل می کند. آنچه که امروز اصفهان را دچار مشکل کرده ، انجام خلاف سازی در سال های گذشته است. هر چند که شهرداری در جلوگیری از اینگونه ساخت و سازها موفق بوده، ولی در نهایت نمی توان برای گوشه گوشه شهر، ناظر و بازرس تعیین و وجب به وجب شهر را کنترل کرد. از سوی دیگر روند سخت و نفسگیر صدور  پروانه نیز می تواند یکی از دلایل خلاف سازی برای کسانی باشد که به زحمت به یک ملک قولنامه ای دست یافته اند و توان پرداخت عوارض ساخت را ندارند و یا کسانی که سعی دارند قانون را دور زده و سودی کلان به جیب بزنند. در هر دو صورت، ساخت یک بنا در محدوده ممنوعه در آینده هزینه های زیاد به شهر و شهروندان تحمیل خواهد کرد، همانگونه که امروز می توان این زیان را به عیان مشاهده کرد.
روزنامه اصفهان زیبا.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار