امینی خبر داد:
تابناک: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان گفت: تا زمانی که سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ (گلاب 2) به شبکه توزیع آب استان در حوزه شرب وارد نشود، مشکلاتی را در حوزه تامین آب استان خواهیم داشت، اما اگر مردم در پیک مصرف بین 15 تا 20 درصد در مصرف آب صرفه جویی داشته باشند به مرحله قطع آب و جیره بندی نخواهیم رسید.
کد خبر: ۲۵۱۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳ 26 June 2016
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایسنا منطقه اصفهان، هاشم امینی به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همه ما باید به عنوان یک تکلیف ملی و اجتماعی در خصوص فرهنگ سازی، نقد افراد و عملکرد دستگاه‌های متولی وارد عمل شویم تا آیندگان در خصوص مدیریت مصرف آب از ما خرده نگیرند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان با بیان اینکه هر سال از یکم تا هفتم تیرماه به نام هفته صرفه جویی در آب نامگذاری شده است، تصریح کرد: با توجه به شرایط خشکسالی و اقلیمی استان شرکت آبفا در تمام سال به مشترکین در خصوص صرفه جویی آب توصیه می‌کند.

امینی با بیان اینکه بحران و کمبود آب یک واقعیت جدی و غیر قابل انکار در دنیای امروز است، خاطر نشان کرد: در بعضی از نقاط استان و کشور موضوع بحران آب به عینه لمس می‌شود و شاخص خشکسالی اصفهان زاینده رود است که از روزدخانه دایمی به رودخانه فصلی تبدیل شده است .

وی با بیان اینکه تاثیر بی آبی و خشکسالی در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت قابل مشاهده است، ادامه داد: استان اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور است، اما هفته گذشته به دلیل خشکسالی و مشکلات آبی فولاد مبارکه نیز دچار مشکل شد .

مدیر عامل آبفا اصفهان اضافه کرد: شرکت آبفای اصفهان به عنوان متولی تامین آب شرب و بهداشتی مردم، به دلیل مشکلاتی که برای تامین آب وجود دارد، در فصل تابستان شوک و تنش‌هایی را به مشترکین وارد می‌کند.

رفع بحران آب با مدیریت مصرف

 امینی خاطر نشان کرد: کارشناسان آّب، تنها راه حل رفع بحران آب را مدیریت منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی و مدیریت مصرف می‌دانند و انتقال بین حوزه‌ای را راهکار حل مشکل کم آبی نمی‌دانند و این راهکار تنها در مقاطعی می‌تواند موثر باشد.

وی با بیان اینکه محل درآمد شرکت آبفا میزان مصرف مردم و قرائت کنتور به صورت ماهانه است، اظهار کرد: امروز به دلیل مسئولیت اجتماعی و ملی شرکت آبفا به این نتیجه رسیده است که مروج مصرف کمتر آب باشد و این امر، متناقض با اهداف اقتصادی شرکت است .

مدیریت مصرف از حالت شعار خارج و به شعور تبدیل شود

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان با بیان اینکه رسانه‌ها در فرهنگ سازی مصرف بهینه نقش موثری می‌توانند داشته باشند، گفت: تنها نباید در هفته صرفه جویی به سراغ رسانه‌ها رفت، بلکه باید در تمام مقاطع بر روی موضوع مدیریت مصرف به عنوان یک رفتار که در جامعه نهادینه شود، کار کرد تا از حالت شعار خارج و به شعور تبدیل شود.

امینی با بیان اینکه در سال گذشته 7446 دقیقه در خصوص مدیریت مصرف برنامه روی آنتن صدا و سیما رفته است، تصریح کرد: 761 برنامه در صدا و 145 برنامه در سیما در خصوص فرهنگ سازی کاهش مصرف آب و بهینه مصرف کردن اجرا شده است.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور خانه فرهنگ آب در اصفهان تاسیس شد، گفت: این خانه با نگاه علمی و هدفمند در سطح جامعه در حال فعالیت است.

برگشت 700 لیتر آب به خطوط توزیع

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان اضافه کرد: در سال گذشته 265 کیلومتر از شبکه‌های آب استان اصلاح شد، هم‌چنین برای اولین بار در کشور نشت‌های مشهود با راه اندازی اکیپ‌های مجهز و با تکنولوژی روز دنیا پیمایش و شناسایی شد و در سه سال گذشته 700 لیتر بر ثانیه نشت از شبکه خطوط انتقال شناسایی و به چرخه توزیع آب برگشت داده شد.

امینی با اشاره به راه اندازی سامانه مدیریت فشار در شهر اصفهان ادامه داد: این سامانه در شهرستان‌های دیگر استان نیز راه اندازی می‌شود. با راه اندازی این سامانه با استفاده از تکنولوژی روز کشور ژاپن فشار 132 نقطه شهر اصفهان به صورت آنلاین و مستمر اندازه گیری می‌شود و توزیع آب بر اساس این فشار منتقل می‌شود.

وی با اشاره به برخورد با مشترکین پر مصرف، تصریح کرد: با برخورد با مشترکین پر مصرف موفق شدیم میزان تولید آب شرب از سال 89 را از حدود 372 میلیون متر مکعب به 373 میلیون متر مکعب در سال 93 افزایش دهیم.

مصرف آب کاهش یافته است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان با بیان اینکه در این مدت حدود 450 هزار واحد مشترک جدید به شبکه اضافه شد، خاطر نشان کرد: سالانه شرکت آبفا باید بین 4 تا 5 درصد افزایش تولید داشته باشد تا بتواند پاسخگوی نیاز مشترکین جدید باشد و خوشبختانه با اقدامات شرکت آبفا و مردم به عنوان مشترکین و رسانه‌ها نه تنها در بعضی از سال‌ها افزایش مصرف نداشته‌ایم، بلکه شاهد کاهش مصرف نیز بوده‌ایم.

امینی ادامه داد: از سال 89 میزان پرت ( آب بدون درآمد) آب از 25 درصد به 17.6 در سال گذشته رسیده است، بر اساس این رقم اولین استان کشور در خصوص کاهش میزان پرت آب هستیم. هم‌چنین خوشبختانه میزان سرانه مصرف آب در بخش مسکونی در این مدت از 189 لیتر به 151 لیتر رسیده است.

وی اضافه کرد: شرکت آبفا اصفهان سند جامع مدیریت تامین، توزیع و مصرف آب را تدوین کرده است که این سند در مدیریت بحران استان در استانداری به تصویب رسید و قرار شد این سند به عنوان پایلوت در حوزه ملی شناخته شود.

مدیر عامل آبفا اصفهان با بیان اینکه با شهروندانی که به طور غیر قانونی اقدام به نصب پمپ به صورت مستقیم بر روی شبکه می‌کنند، برخورد می‌شود، اظهار کرد: در سال گذشته 258 کیلومتر لوله گذاری در بخش شرب و بهداشتی و 355 کیلومتر لوله گذاری در بخش فاضلاب انجام شد. هم‌چنین 20 هزار انشعاب آب جدید و 22 هزار انشعاب فاضلاب جدید در سال گذشته نصب شد.

جذب 500 میلیارد تومان اعتبار از بخش خصوصی

امینی افزود: رقم 500 میلیارد تومان از منابع بخش خصوصی و فایناس جذب کردیم که 170 میلیارد تومان آن، از طریق فایناس چین عملیاتی شده است که در مدت سه سال 360 کیلومتر از شبکه فاضلاب شهر اصفهان با استفاده از روش‌های نوین ویدیو متری می‌شود.

وی با بیان اینکه فایناس داخلی را در شهرهای نجف آباد، تیران و زواره خواهیم داشت، اضافه کرد: پروژه فاضلاب این شهرها شروع خواهد شد. هم‌چنین قرارداد بیع متقابل با شرکت فولاد مبارکه در خصوص فاضلاب شهرهای مبارکه و لنجان منعقد شده است. 155 میلیارد تومان قرارداد بیع متقابل در برخوار و نجف آباد در خصوص احداث شبکه فاضلاب شروع می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان با اشاره به مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی کشور، گفت: بر این اساس احداث 26 تصفیه خانه فاضلاب در کشور تصویب شد که سهم استان اصفهان احداث تصفیه خانه در شهرهای خوانسار و سده و ورنامخواست است.

امینی تصریح کرد: به زودی با استفاده از خط انتقال و تصفیه خانه آب را از سرچشمه‌های دز به خوانسار منتقل می‌کنیم، هم‌چنین پروژه تصفیه خانه آب گلپایگان تا دو ماه آینده به بهره برداری می‌رسد. مردم شهر گز نیز مشکل کمبود آب دارند که با اعتبار 13 میلیارد تومان بر روی خط انتقال آب به صورت شبانه روزی کار می‌شود و این خط به زودی به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه شبکه فاضلاب سده و ورنامخواست تا دو ماه آینده به بهره برداری می‌رسد، گفت: پروژه شاخص شهر اصفهان، جابه جایی تاسیسات میدان استقلال بود. سه خط آبرسانی که 70 درصد آب استان از این خطوط تامین می‌شد و هم‌چنین دو خط فاضلاب در این میدان بود که خوشبختانه تا هفته آینده این میدان به شهرداری تحویل داده می‌شود.

تکیمل فاضلاب استان تا دو سال آینده

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان با بیان اینکه تا دو سال آینده شبکه فاضلاب استان تکیمل می‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم در تمام نقاط شهر اصفهان شبکه فاضلاب داشته باشیم، هم اکنون در حال احداث شبکه فاضلاب محلات محرومی مانند حصه و ارزنان هستیم. هم چنین فاضلاب خیابان امام خمینی و بابوکان راه اندازی شده است.

امینی با بیان اینکه بیشترین سرمایه گذاری در بخش فاضلاب انجام شده است، خاطر نشان کرد: قرارداد نیروگاه بیوگاز با سرمایه گذار بخش خصوصی بر روی گازهای متصاعد شده از تصفیه خانه جنوب منعقد شده است. با این اقدام گازهای متصاعد شده جمع آوری و برق تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه فاضلاب خیابان‌های میر و نظر فرسوده است، گفت: شرکت آبفا با هزینه سنگین اقدام به اصلاح شبکه فاضلاب این خیابان‌ها می‌کند، به طوری که برای اصلاح هر متر بین 5 تا 6 متر هزینه می‌شود.

مدیر عامل آبفا اصفهان تصریح کرد: مرکز بهداشت استان به عنوان دستگاه بالادستی در حوزه کیفی آب، برای هر نقطه‌ای از شهر و شهرهای استان که دارای آب شرب مناسب نیست تذکر می‌دهد و شرکت آبفا وظیفه دارد آن آب را وارد شبکه توزیع نکند. مرکز بهداشت آب چاه‌ها را کنترل و بر روی کیفیت آنها نظارت می‌کند.

امینی با بیان اینکه نه به عنوان وظیفه سازمانی بلکه به عنوان وظیفه انسانی اجازه نمی‌دهیم آب با کیفیت پایین وارد شبکه توزیع شود، گفت: کیفیت آب تصفیه بابا شیخ علی که آب 300 روستا و 56 شهر (جمعیت 4 میلیون نفر) را تامین می‌کند، از کیفیت بالایی برخوردار است.

تزریق 700 لیتر آب در شبکه توزیع از طریق چاه‌ها

وی با بیان اینکه برای تامین آب این شهر و روستاها در غیر پیک مصرف از آب هیچ چاهی استفاده نمی‌شود، گفت: در پیک مصرف 12.5 متر مکعب آب تولید و در شبکه مصرف قرار داده می‌شود، که 11.7 آن از تصفیه خانه و 700 لیتر از چاه‌ها در شبکه تزریق می‌شود.

مدیر عامل آبفا  اظهار کرد: چند سال پیش در خصوص کیفیت آب فریدن، فریدونشهر و داران حاشیه‌هایی ایجاد شد که به همین دلیل دستگاه  تصفیه RO  را که ویژه مناطق کویری است در شهر داران نصب کردیم و میزان نیتزات آب آزمایش شد و از نظر مرکز بهداشت و شرکت آبفا آب شبکه انتقال داران دارای استاندارد است.

امینی با بیان اینکه اصفهان، شیراز ، کرمان و هرمزگان وضعیت سختی دارند، ادامه داد: با وجود بحران و این شرایط سخت، جیره بندی در مصرف آب را لحاظ نکردیم.

وی با اشاره به فاضلاب بیمارستان چمران گفت: این موضوع در حیطه کاری مرکز بهداشت و محیط زیست است و بیمارستان‌ها برای ورود فاضلاب خود به زاینده رود باید استانداردهای زیست محیطی را رعایت کنند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار