يك سوال و جواب؛ / مديركل استاندارد پاسخ مي دهد؛
تابناك اصفهان: باز هم بنزین؛ برای چندمین بار در سال های اخیر موضوع کیفیت بنزین توزیعی در کلانشهر اصفهان مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.
کد خبر: ۲۵۱۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴ 25 June 2016
تابناك اصفهان: باز هم بنزین؛ برای چندمین بار در سال های اخیر موضوع کیفیت بنزین توزیعی در کلانشهر اصفهان مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. هفته پیش بود که معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد درباره نمونه برداری و بررسی کیفیت بنزین در هشت کلانشهر و شش پالایشگاه کشور در سال گذشته گفت: 83 درصد پارامترهای بنزین عرضه شده در جایگاه ها کاملا منطبق با استاندارد ملی ایران بوده است. وحید مرندی مقدم در گفت و گو با ایرنا افزود: بیشترین درصد قبولی در نمونه برداری ها از هشت کلانشهر، مربوط به تهران و شیراز و بیشترین عدم انطباق به ترتیب مربوط به اراک و اصفهان بوده است.

بررسی آلایندگی و عملکرد

به مانند مساله کیفیت آبلیموهای تولیدی که سال گذشته محل اختلاف سازمان ملی استاندارد و معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت شد، این بار موضوع کیفیت بنزین توزیعی در کلانشهرهای اصفهان و اراک مساله ساز شد. پیش از این سال گذشته نیره پیروز بخت، رییس سازمان ملی استاندارد از بررسی و اعلام نتایج کیفیت بنزین در هشت کلانشهر کشور خبر داده بود؛ وعده ای که البته هفته گذشته با اعلام رسمی معاون استاندارد سازمان ملی استاندارد محقق شد. وحید مرندی مقدم در این خصوص ضمن اشاره به اینکه در آخرین بررسی های انجام شده، 7 درصد رشد قبولی نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن داشته ایم، ادامه داد: معیارهای آلایندگی و عملکردی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج اندازه گیری نیز به تفکیک استان و معیار آزمون و همچنین در مقایسه با سال 1393 مورد مطالعه قرار گرفت. معاون سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه 83 درصد پارامترهای مورد آزمون، قبول و 17 درصد مردود بوده است، افزود:‌ در مجموع معیار اصلی آلاینده های نمونه برداری شده مطابق با استاندارد ملی است. وی با یادآوری اینکه طبق مصوبه شورای عالی استاندارد از سال 94 ارزیابی انطباق بنزین برعهده سازمان ملی استاندارد ایران قرار گرفته است، اضافه کرد:‌ در این زمینه سازمان ملی استاندارد ایران علاوه بر طرح نمونه برداری از جایگاه های عرضه بنزین برای شناسایی بهتر عوامل موثر انطباق، نتایج اندازه گیری نمونه برداری از پالایشگاه ها را نیز در دستور کار خود قرار داده است. وی در همین زمینه یادآورشد: از سال 1393 نمونه برداری از جایگاه های عرضه بنزین و پالایشگاه ها در سطح کشور آغاز و نمونه برداری توسط این سازمان انجام شده که نتایج اندازه گیری ها، تحلیل و بررسی دقیق خواهد شد.

مشکل کیفی بنزین اصفهان

برای پیگیری، موضوع را از مدیرکل استاندارد استان جویا شدیم. غلامحسین شفیعی در گفت و گو با اصفهان زیبا ضمن تاکید بر اینکه بنزین تولیدی پالایشگاه اصفهان مشکل آلایندگی ندارد، اظهار داشت: بنزین تولیدی در پالایشگاه اصفهان مشکل آلایندگی ندارد و با استانداردهای یورو ۴ مطابقت دارد. شفیعی ادامه داد: قرار است در این هفته نتایج فنی آزمایش ها به دست استاندارد اصفهان برسد تا نتایج را به طور دقیق و قطعی اعلام کنیم. وی افزود: تنها بحث های کیفی، فنی و شیمیایی بنزین مانند احتراق، تقطیر، فشار و تبخیر بنزین مطرح است.
مدیرکل استاندارد استان ضمن بیان اینکه به محض دریافت نتایج آزمایش ها، این موارد به پالایشگاه اعلام می شود، خاطر نشان کرد: پالایشگاه باید مواردی که سازمان ملی استاندارد اعلام کرد را رفع کند.

مرغوبیت بالای بنزین اصفهان

محمد صادق حاجیان، رییس روابط عمومی شرکت پالایش نفت اصفهان در گفت و گو با اصفهان زیبا ضمن تاکید بر کیفیت بالای بنزین تولیدی در شرکت پالایش اصفهان، اظهار داشت: بنزین تولیدی اصفهان بسیار با کیفیت و جزء با کیفیت ترین بنزین های تولیدی در کشور است و به جز یک یا دو پارامتر با استانداردهای بنزین یورو 5 مطابقت دارد. حاجیان تاکید کرد: بنزین پالایشگاه اصفهان نه تنها در اصفهان، بلکه به خاطر مرغوبیت بالا به تهران نیز ارسال می شود.وی در خصوص نتایج سازمان استاندارد نیز گفت: این نتایج شاید در دیگر معیارهای استاندارد مانند اشتعال به دست آمده باشد. رییس روابط عمومی شرکت پالایش نفت اصفهان افزود: ما به سازمان استاندارد گفتیم چه بسا بنزین مورد آزمایش شده در تهران نیز از تولیدات اصفهان باشد! حاجیان همچنین تاکید کرد: شرکت پالایش اصفهان حتی حاضر است کیفیت بنزین خود را نه در آزمایشگاه دولتی، بلکه در آزمایشگاهی غیر دولتی نیز به آزمون بگذارد.

توزیع در تمامی جایگاه های اصفهان

وی در پاسخ به این پرسش که بنزین توزیعی در جایگاه های شهر اصفهان همگی از تولیدات پالایشگاه اصفهان است نیز افزود: ما به عنوان یک شرکت خصوصی بنزین را تولید و در اختیار شرکت توزیع قرار می دهیم و در خصوص بنزین توزیعی این شرکت پاسخگو است.برای اطمینان از بابت اینکه کیفیت بنزین توزیعی در کلانشهر اصفهان در تمامی جایگاه ها از نوع بنزین یورو4 است، این موضوع را از مدیر شركتملی پخش فرآورده های نفتیمنطقه اصفهان پیگیر شدیم. حسین صادقیان با بیان اینکه توزیع بنزین یورو 4 از نیمه دوم سال 93 در اصفهان آغاز شده است، به اصفهان زیبا گفت: در حال حاضر بنزین یورو 4 در تمامی جایگاه های کلانشهر اصفهان توزیع می شود. وی افزود: این بنزین در برخی شهرستان های اصفهان مانند نجف آباد، شاهین شهر و فلاورجان نیز توزیع می شود. صادقیان ادامه داد: بنزین توزیعی در کلانشهر اصفهان از تولیدات پالایشگاه اصفهان است و هیچگونه بنزین از سایر پالایشگاه های کشور و یا بنزین وارداتی در جایگاه های کلانشهر اصفهان توزیع نمی شود. وی در پایان گفت: بنزین یورو 4 با اولویت توزیع در کلانشهرهای کشور و با هدف کاهش آلایندگی انجام شده است.حال باید منتظر ماند تا نتایج قطعی و دقیق سازمان ملی استاندارد پرده از کیفیت بنزین اصفهان بر دارد.

* روزنامه اصفهان زيبا
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار