معاون امور زنان ریاست جمهوری گفت:۸۰ درصد معتادان زن گفته اند در بستر خانواده با سیگار و قلیان به اعتیاد کشیده شده اند که نشان می دهد زنگهای خطر مواد مخدر در خانواده ایرانی به صدا درآمده است.
کد خبر: ۲۴۹۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶ 21 June 2016
به گزارش مهر شهیندخت مولاوردی با اشاره به شعار سازمان ملل برای برخورد با پدیده شوم اعتیاد گفت: زمان آن رسیده که از رویکردهای ایجابی دست برداشته و با اتکا به پتانسیل های خانواده نسبت به برخورد با این پدیده شوم اقدام کند.

وی گفت: هرگونه مبارزه با مواد مخدر فقط و فقط با رویکرد خانواده محوری قابل احصا است.

وی با اشاره به توانمندی های خانواده برای برخورد با معضل اعتیاد بین زنان و دانش آموزان گفت: در پژوهش های اخیر ۸۰ درصد از معتادان زن اعلام کرده اند که در بستر خانواده با سیگار و قلیان به اعتیاد کشیده شده اند که این مهم نشان می دهد که زنگ های خطر نفوذ مواد مخدر در خانواده های ایرانی به صدا درآمده است و قابل توجه است.

۹ درصد پسران و ۱۱ درصد دختران دانشجو به اعتیاد روی آورده اند

مولاوردی گفت: با تغییر رویکردهای اجتماعی برای کاهش وزن و تسهیل در دسترسی به مواد مخدر صنعتی به جای سنتی نشان می دهد ۹ درصد پسران دانشجو و ۱۱ درصد دختران دانشجو به اعتباد روی آورده اند.

تغییر علل گرایش زنان به مواد مخدر

وی گفت: در جمعیت زنان شاهدیم که تا چند سال قبل زنان با فشار همسرانشان به دامن اعتیاد روی می آوردند اما امروزه پژوهش ها نشان می دهد داشتن وزن کم و اندام متناسب و در دسترس بودن مواد و همچنین تفریح از جمله عوامل گرایش زنان به مواد مخدر است.

وی با اعلام اینکه ۵۰ درصد از زنان معتاد از سن ۱۵ سالگی مصرف مواد را آغاز کرده اند، گفت: فضای اجتماعی برای تغییر رویکرد جرم انگارانه مردان آماده شده است اما در مورد اعتیاد زنان، مهمترین استراتژی خانواده و جامعه، استراتژی طرد شدن است و همین طرد شدن باعث فرو رفتن زنان معتاد به منجلاب های خطر ناک تری می شود.

مولاوردی گفت: اگرچه امروز زنان نقش قابل توجهی در عرصه های علمی و پژوهشی دارند اما در عرصه آمار ابتلا به مواد مخدر هم ۱۰ درصد آمارها را به خود اختصاص داده اند ، زنان به لحاظ جایگاه مادری با درگیری به اعتیاد، فرزندان خود را نیز آلوده می کنند. علاوه بر این اعتیاد زنان باردار مخاطرات زیادی را شامل می شود.

کشیده شدن دامنه اعتیاد از حاشیه شهرها به مراکز ورزشی و سالن های آرایشگاه

وی گفت: کشیده شدن دامنه اعتیاد از حاشیه شهرها به مراکز ورزشی و سالن های آرایشی موضوعی است که نمی شود به راحتی از ان چشم پوشی کرد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به خطرات معضل اعتیاد در خانواده گفت: یافته های پژوهشی نشان می دهد ۶۰ درصد معتادان متاهل هستند و این مهم زنگ های خطر را برای خانواده ها به صدا در آورده است.

وی کودک آزاری، طلاق ها و خشونت های خانوادگی را از جمله آثار گسترش اعتیاد در بین خانواده ها برشمرد و گفت: نگاه به پدیده اعتیاد زنان باید با در نظر گرفتن الزامات اجتماعی و فرهنگی زنان صورت گیرد ، برنامه ششم توسعه برنامه های موثرتری را در دستور کار قرار داده است. معاون زنان نهاد ریاست جمهوری نیز به این موضوع ورود داشته و امیدوار است نقش خودش را درست ایفا کند.

وی به فعالیت گروه های مردم نهاد برای کاهش میزان ابتلا به مواد مخدر در بین زنان اشاره کرد و گفت: اعتیاد در سال 93 تعمیق یافته و حوزه جنایی و قتل به دلیل سوء مصرف مواد دامن زده شد نکته قابل اعتنا در این راه شناسایی راه های نفوذ مواد مخدر در بین جامعه های هدف است.

وی با اشاره به شعار امسال سازمان ملل در برخورد و مبارزه با مواد مخدر، گفت: امسال شعار سازمان ملل «ابتدا بشنو است» گوش کردن به کودکان و جوانان گام نخست در کمک به رشد سالم و ایمن آنهاست.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار