اداره کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان صادر کرد:
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان در این اخطاریه آمده است تا پایان هفته در شمال استان و به ویژه منطقه سیستان به علت تشدید سرعت وزش باد، خیزش گرد و خاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا در نقاط مستعد حرکت شن‌های روان پیش‌بینی می‌شود.
کد خبر: ۲۴۸۵۸۲
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶ 20 June 2016
اخطار هواشناسی: تا آخر هفته سرعت باد در سیستان تا 100کیلومتر بر ساعت خواهد رسید
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با ارسال اخطاریه جوی شماره 11 به استاندار این استان که نسخه ای از آن نیز روز یکشنبه به ایرنا نمابر شده است، اعلام کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی و در ادامه وزش بادهای 120 روزه سیستان سه روز پایانی هفته جاری این منطقه شاهد اوج سرعت و شدت وزش باد خواهد بود بطوری که بیشینه سرعت وزش باد به حدود 80 تا 100 کیلومتر بر ساعت می رسد و در برخی نواحی سیستان سبب توفان گرد و خاک خواهد شد.
در این اخطاریه آمده است: در نواحی مرکزی، نوار غربی و بر روی کویر لوت و جاده زاهدان- شوره گز- بم وزش باد قابل ملاحظه خواهد بود به طوری که از سه شنبه تا پایان هفته در این مناطق گرد و خاک حاصل از وزش باد شدید سبب کاهش دید و اختلال در تردد جاده ای و ریلی می شود.
از روز چهارشنبه با تشدید جریانات شمالی کاهش نسبی دمای هوا انتظار می رود.
مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرد: دریای عمان همچنان مواج و متلاطم بوده و ارتفاع امواج در نواحی شرقی و جنوبی دریا به سه تا 4 متر می رسد.
بادهای موسمی 120 روزه از زمان شکل گیری سیستان در شمال استان با این منطقه همزاد بوده و هر سال با آغاز آن در اوایل تابستان مردم منطقه شاهد گرد و غبار و آلودگی هوا بعضا تا چند برابر حد استاندارد نیز هستند.
این بادها اقتضای طبیعت منطقه بوده و وزیدن آنها بصورت طبیعی دمای هوا را کاهش می دهد اما به سبب خشک شدن تالاب بین المللی هامون گاه با وزش شدید بادهای 120 روزه دمای هوا در منطقه سیستان تا میزان زیادی افزایش می یابد.
سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و زهک در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار