با یاد مرد "هبوط"؛
تابناک: نوشتن درباره اندیشمندی که برخی از هم نسل ها یا نسل های پیش از او به او لقب فرنگی و دین فروخته می دهند و او معتقد است سخنان اش به مزاق همه خوش نمی آید و بسیاری از مردم دوره اش، حرافان را بیش از او برای شرکت یا سخنرانی در جلساتشان امتیاز می دهند، چندان آسان نیست.
کد خبر: ۲۴۷۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰ 18 June 2016
تابناک اصفهان: خواندن و درک آثار شریعتی، چندان آسان نیست و خواننده را به خواندن چندباره و اندیشیدن در فلسفه کلمات و جملات فرو می برد؛ نوشتن درباره این شهید راه اندیشه به مراتب سخت تر و دشوار تر است و در سطور پراکنده نمی توان درباره اندیشه ها، ایدئولوژی، آثار، نقدها و سخنان آن به جولان پرداخت که من معتقدم تا به امروز اندیشمندی ایرانی که چون او عشق را در یکتایی، تنهاتر شدن را نزدیکی به کمال انسانی، مرگ هر فرد را متناسب با زندگی اش و اعتقاد دارد حرف هایی هست برای نگفتن و ارزش عمیق هرکس به اندازه حرف های نگفته اش است، ظهور پیدا نکرده است.

اندیشمندی که از آغازی می گوید که کلمه ای جز خدا در آن معنا نمی یابد و با سخن از عشق، سر تسلیم فرو می آورد و خلقت انسان را نخستین بهار خلقت در هفتمین سحر آفرینش می داند و به قول احمد شاملو؛ کوه با نخستین سنگ ها آغاز می شود و انسان با نخستین درد.

نوشتن درباره اندیشمندی که برخی از هم نسل ها یا نسل های پیش از او به او لقب فرنگی و دین فروخته می دهند و او معتقد است سخنان اش به مزاق همه خوش نمی آید و بسیاری از مردم دوره اش، حرافان را بیش از او برای شرکت یا سخنرانی در جلساتشان امتیاز می دهند، چندان آسان نیست.

شریعتی آن زمان از اختلاف بین نسلی و شکاف بین نسلی که این روزها کشف شده؛ بسیار گفته است که "پیرها فقط به دلیل «مسن بودن» خود را از جوان ها تنها به دلیل « جوان بودن» فهمیده تر احساس می کنند و خود را در برابر آن ها صاحب فتوا می دانند؛ هرچند، این حاجی آقا یا کربلائی از ادبیات فقط سیاق را بلد است و از ریاضیات فقط چرتکه و ...»؛ به نظر نمی آید تا به امروز اندیشمند یا اندیشه ای با افقی روشن در عین حال متعصبانه به عرصه ظهور رسیده باشد که شیعه را جز فهمیدن اسلام نمی داند و اسلام علی را استوار بر سه پایه مکتب، وحدت و عدالت می داند که مناجات می کند "خدایا مگذار که ایمانم به اسلام و عشقم به خاندان پیامبر مرا به کسبه دین یا حمله تعصب و عمله ارتجاع هم آواز کند... تا آزادی ام اسیر پسند عوام گردد... که سفر به آسمان ها از روی زمین آغاز نمی شود ... از زیر خاک، از عمق زمین باید به آسمان پرواز کرد...

شریعتی فردی است که در سخنرانی پدر، مادر ما متهمیم خطاب به پدر و مادرها می گوید "پدر، مادر انصاف بده، جهان بینی تو یک جهان بینی شکمی است". در ادامه می گوید"کسی که از مادرش فلج به دنیا می آید، اگر قهرمان ورزش نشود؛ خودش مسئول است"... و معتقد است که انسان برخلاف حیوان حق انتخاب و اندیشه دارد؛ پس نباید به خرافات دل ببندد و به زندگی روزمره حیوانی اکتفا کند. او به باورهایی چون یک شخص ستمگر و قاتل از بدو تولد چنین سرنوشتی داشته است یا یک اسطوره قبل از شکل گیری نطفه اش، قرار بوده دنیایی را تحت تاثیر قرار دهد اشتباه است؛ معتقد است آینده و مسیر زندگی انسان ها زائیده اعمال و رفتار آن ها است نه باورهایی بارور شده از خیال و توهم.

شریعتی درباره دین می گوید " وای به حال دینی که نه در آن بیشتر از آری است"؛ وی به عقایدی که "نگو"، "نکن"، "نفهم"، "نبین" هایی که دیدن و درک کردن را کور می کند را اعتراض می کند و از عالمانی که در جهالت گرفتارند و بنا به گفته ای از تحصیلکرده بی شعور ماندن بیم دارد و هشدار می دهد که "نبوغ هم امروزه مثل کالا خرید و فروش می شود" و " انسان خویشاوند، شبیه، نماینده و جانشین خداست در عالم طبیعت و از ارزش های انسانی می گوید که قربانی می شوند و اصطلاح خداگونه بودن آدمی او برگرفته از تفکر همه لذت های بشریت امروزه هست تنها نوع اش فرق می کند.

وی، توتم هر فرد را خود شخص می داند و قلم توتم اوست... دستم را قلم می کنم و قلم را از دست نمی گذارم و آن را به بیگانه نمی دهم... پس چگونه می توان چنین فردی را که تمام زندگی و هستی اش را وقف توتم اش کرده محکوم به بیگانه پرستی یا از خود بیگانگی کرد؟.

پرداختن درباره معلمی که خود را غریب در غربت و شقایقی زائیده با داغ ساعت ها به درازا می کشد... که به باور شهید دکتر شریعتی "آن هایی که می دانند چگونه باید مرد؛ می دانسته اند که چگونه باید زیست...

یادداشت از: نازیلا انصاری پور


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار