قهرمانی که راهش ادامه یافتنی است؛
تابناک: روز جهانی صنایع دستی فرصت مغتنمی است تا از یکی از اساتید و مدیران شایسته اصفهان در این حوزه یاد کنیم . مدیری که به معنای واقعی روز و شب خود را وقف احیای هنرهای در حال فراموشی اصفهان کرد تا جائیکه به جرات می توان عنوان " قهرمان" صنایع دستی را به این مدیر فقید داد.
کد خبر: ۲۴۳۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳ 11 June 2016

به گزارش تابناک اصفهان، اصفهان با داشتن 196 رشته صنایع دستی و تخلص به نام شهر خلاق صنایع دستی از سوی یونسکو قطعا به مدیریتی در خور این همه نام و نشان نیاز دارد. مدیریتی که به جرات می توان گفت نمونه و مصداق بارز آن در خادم صنایع دستی اصفهان، یعنی مرحوم احمد ادیب هویدا بود.

روز جهانی صنایع دستی فرصت مغتنمی است تا از یکی از اساتید و مدیران شایسته اصفهان در این حوزه یاد کنیم . مدیری که به معنای واقعی روز و شب خود را وقف احیای هنرهای در حال فراموشی اصفهان کرد تا جائیکه به جرات می توان عنوان " قهرمان" صنایع دستی را به این مدیر فقید داد.

مرحوم ادیب در دوران مدیریت خود، بسیاری از کارگاه‌های صنایع دستی که در حال ورشکستگی بودند را با فراهم کردن امکاناتی برای دریافت تسهیلات و وام، دوباره به چرخه کار و رونق صنایع دستی بازگرداند و از به حاشیه رانده شدن بسیاری از هنرهای اصفهان که شاید نام آنها جزو پرآوازه‌ترین هنرهای نصف جهان هم باشد، جلوگیری کرد.

در دوران مرحوم ادیب نه تنها صنایع دستی کمتر مورد استفاده مانند گلابتون سازی، قفل سازی یا ورشوسازی در حال منسوخ شدن بود، بلکه صنایعی مانند میناکاری و قلمزنی نیز به دلیل رکود فروش صنایع دستی و عدم حمایت از کارگاه‌های تولیدی، در حال تعطیلی بود. اما این خادم صنایع دستی اصفهان با تدبیر طرحی موثر و کارآمد، حیات را به هنرهای چندین ساله اصفهان بازگرداند.


یکی از مدیران اسبق، سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص شخصیت مرحوم ادیب، گفت: احمد ادیب در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی مدیر بسیار دلسوزی بود که نمونه آن را تاکنون ندیده ام.

محسن مصلحی ادامه داد: عالم، ادیب حتی در ساعات پایانی عمرش متفاوت با دیگران بود و دغدغه چهلستون، منارجنبان و کارکنانش را داشت و همواره وقف کارکنانش بود.

وی ادامه داد: مرحوم احمد ادیب در دوره ای که مشغول به خدمت بود موضوع مهر اصالت یونسکو را به جدیت دنبال می کرد و توانست برای اصفهان افتخار بسیاری را در این زمینه کسب نماید.

این مدیراسبق میراث فرهنگی اصفهان، ایجاد کارگاه های آموزشی مختلف در زمینه صنایع دستی را از دیگر اقدامات این مدیر دلسوز دانست.

اما احیای کارگاه‌های صنایع دستی تنها اقدام مرحوم ادیب نبود بلکه، موضوع بسته بندی صنایع دستی اصفهان از سوی فروشندگان فروشگاه‌ها از دیگر مسائل مهم و دغدغه‌های بخش صنایع دستی اصفهان بود که از سوی مرحوم ادیب به جد مورد پیگیری قرار گرفت.

پیگیری بیمه هنرمندان صنایع دستی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای هنرجویان که سبب تربیت 5 هزار دانشجوی هنر دراین زمینه شد، دریافت بیشترین مهر اصالت یونسکو در زمان حیات مرحوم ادیب و بسیاری از خدمات دیگر برای بقای هنر نصف جهان، از جمله خدمات مرحوم ادیب در حوزه صنایع دستی استان اصفهان بود.


ادیب را می‌توان الگویی موفق برای مدیران صنایع دستی دانست که استفاده از طرح‌های بر زمین مانده وی از سوی مدیران فعلی می‌تواند، هم سبب شادی روح وی و نیز اعتلای فرهنگ و هنر اصفهان را در پی داشته باشد.

مرحوم ادیب که در روزهای سخت مبارزه با سرطان دست از عمل به تعهد خود برنداشت و با برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان صنایع دستی برای بچه‌های سرطانی در خانه شیخ‌الاسلام، آخرین خدمت خود به جامعه هنر و فرهنگ اصفهان را ادا کرد و در نهایت در بیست و دومین روز پاییز سال 93 با زندگی دنیایی خداحافظی کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار