یادداشت ویژه؛
تابناک اصفهان: انتشار کتاب " حجاب بی حجاب " بازتاب های متفاوت و گسترده ای داشت. آنچه مهم و امید بخش بود گشوده شدن باب گفتگو در باره شیوه های سیاستگذاری فرهنگی و برخورد اجتماعی در موضوع حجاب است در میان طیف متنوعی از جوانان طلبه و دانشجو و فعالان فرهنگی و این دقیقا هدفی بود که انتشار کتاب دنبال می کرد.
کد خبر: ۲۴۳۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸ 11 June 2016
تابناک اصفهان: انتشار کتاب " حجاب بی حجاب " بازتاب های متفاوت و گسترده ای داشت. آنچه مهم و امید بخش بود گشوده شدن باب گفتگو در باره شیوه های سیاستگذاری فرهنگی و برخورد اجتماعی در موضوع حجاب است در میان طیف متنوعی از جوانان طلبه و دانشجو و فعالان فرهنگی و این دقیقا هدفی بود که انتشار کتاب دنبال می کرد.

 

اینک که جلد دوم کتاب آماده انتشار است بازخوانی این موضوع مهم به نظر ضروری است.

آنچه این کتاب می خواست بگوید این بود و هست که از یک سو موضوع حجاب بسیار حساس تر و مهمتر از آن است که بتوان با شعار و تعارف از آن گذشت و از سوی دیگر مسائل مهمتر از حجاب خیلی هست که به آنها بی توجه هستیم و حل آنها به شکل مستقیم در موضوع حجاب اثرگزار است . امیر مؤمنان خطاب به کسی که چاپلوسانه ومتملقانه عباراتی غلو آمیز در باره ایشان به کار برد فرمودند : " أنا فوق ما فی نفسک و دون ما تقول " یعنی من از آنچه در ذهن و دل داری برترم و از آنچه بر زبان می آوری کمتر ! ماجرای حجاب در کشور ما نیز اکنون چنین است ، حجاب از آن که برخی فکر می کنند بسیار مهمتر است و از آنچه به هیاهو و فریاد و شعار می گویند کم اهمیت تر . اگر واقعا این موضوع در ذهن شان همین قدرمهم بود ، شب خوابشان نمی برد در حالی که بعد از این سخنرانی ها و شعارها کار عملی چندانی نمی بینیم ، اما یک مساله انتخاباتی و رای گیری همه را بیشتر به خود مشغول می کند .مسائل وموضوعات بسیار مهمتر از حجاب فراوان است . فساد و فحشای بزرگتر نابودی بنیان خانواده است و اعتیاد و فقر و فساد اداری و کهریزک و ظلم و دروغ علنی رسمی و ... راستی چند روایت در باره حجاب داریم و چند روایت تکان دهنده و استخوان شکن در باره ظلم قاضی یا پایمال کردن حق کسی که جز خدا دادرسی ندارد ؟ آیا تعابیری چون " الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم " یا " الناس علی دین ملوکهم " مزاح و تعارف است؟

این کتاب می خواهد بگوید که حجاب معلول است نه علت و باید علت را جستجو کرد و برای حل مشکل باید عاقلان دردمند به میدان بیایند ، عقل می گوید که باید برای معلول چاره اندیشی کرد نه برخورد ، عقل حکم می کند که برخورد باید با علت باشد و باید مشکل را از ریشه حل کرد و تا زمانی که مشکل از اساس و ریشه حل نشود هر چه برخورد ظاهری و مقطعی با معلول صورت گیرد نه تنها اتفاق مثبتی نمی افتد بلکه مشکل عمیق تر می شود چنان که در موضوعات مختلفی مانند ویدئو و ماهواره و اینترنت و بالاخره حجاب دیده ایم و می بینیم .

با این همه ، نه تنها وضع فعلی بلکه بسیار بدتر از این وضعیت - که طبق پیش بینی روایات آخر الزمان رخ خواهد داد و نشانه هایش دیده می شود - نباید ناامیدمان کند ، بلکه وعده الهی آن است که یاران مخلص خود را یاری خواهد کرد . اگر به وضعیت اجتماعی و فرهنگی زمان آغاز رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بنگریم خواهیم دید وضع پوشش و حجاب عمومی و رواج فحشا و فساد اخلاقی چنان بوده که حتی باورش نیز برای ما مشکل است ، با این حال و علیرغم آن وضع برهنگی و آلودگی اخلاقی علنی آن حضرت کاری کرد که از همان مردمان و از دل همان وضعیت درخشان ترین نمونه های اخلاق و فضیلت به بشریت عرضه شد .

امروز هم اگر به وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشورهای اروپایی و آمریکا بنگریم بی سابقه ترین تجربه های انسانی در انحطاط اخلاقی و برهنگی و برهنه نگاری را مشاهده می کنیم ، اما در همین حال و از دل همین جوامع نمونه هایی حیرت انگیز از گرایش به اسلام و التزام اخلاقی می بینیم که در مقابل شدیدترین وسوسه ها و اغواگری های نفسانی و شهوانی مقاومت و ایستادگی کرده و این گرایش ها روز به روز بیشتر و گسترده تر می شوند . این گرایش عمومی به حجاب در میان این زنان آمریکایی و اروپایی نیز نشان می دهد که جای نگرانی وجود ندارد و پیام حجاب پیامی ضعیف و ناکارآمد نیست. در دهه های اخیر و پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران این حقیقت را یکبار دیگر به روشنی در کشور خود دیدیم و گرایش عمومی بانوان به حجاب نشان داد که از دل همان وضعیت اسفبار فرهنگی و اجتماعی زمان طاغوت می توان مادران و زنانی یافت که پس از سالها بی حجابی انتخاب تازه ای داشته و بندگی خدا و التزام دینی را برگزیده اند .

اما چرا و چگونه ؟ پاسخ البته بسیار دشوار و تلخ اما کاملا ساده و روشن است . اگر التزام ما به حقیقت اسلام و دعوت های وحیانی و ارزشهای اخلاقی و اجتماعی فرهنگ اسلامی جدی باشد و در شئون مختلف و سطوح گوناگون بدان پای بند باشیم ، بی شک می توان در بدترین شرایط نیز شاهد درخشش التزام عمومی به حجاب بود . اما اگر به مرور در عرصه های اساسی و مسائل بنیادین دچار تساهل و تسامح شدیم و سیاست مان و اداره هایمان و اقتصادمان و اشتغال مان و رفتارمان و گفتارمان اسلامی نبود ، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که حجاب مان اسلامی باشد. 

واقعیت تلخی که باید خواسته یا ناخواسته بپذیریم و بدان اعتراف کنیم این است که حجاب بخشی از یک مجموعه به هم پیوسته است نه جزء جداگانه و متفاوت . حجاب ویترین و آینه تمام آن موضوعات دیگر است و هر طور آنها بودند سر و شکل زنان جامعه هم همان طور خواهد بود. وقتی سیاست و اقتصاد و رفتار و گفتار و قضاوت و تشکیلات اداری اسلامی بود حجاب زنان هم به طور طبیعی اسلامی خواهد بود . 

و زمانی که روسری اقتصاد کمی کنار رفت و مانتوی سیاست کمی تنگ و کوتاه شد و نظام اداری چکمه پوشید و سیستم قضایی گردن و بازویش را برهنه کرد به طور طبیعی این واقعیت های تلخ در تصویر زنان کوچه و خیابان خودشان را نشان می دهند . اگر از سر و وضع دختران و شکل و شمایل زنان در کوچه و خیابان ناراحتیم باید اول به سر و وضع و شکل و شمایل بقیه چیزها نگاه کنیم ، قضیه حجاب همین قدر ساده است ، باور کنید!


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار