معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت:بهترین راه رفع معضل بیکاری و رونق اقتصادی رشد و توسعه صنایع دستی است.
کد خبر: ۲۴۳۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸ 10 June 2016

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت:بهترین راه رفع معضل بیکاری و رونق اقتصادی رشد و توسعه صنایع دستی است.


به گزارش تابناک ایلام
؛حمید بختیاری روز پنجشنبه و به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی صنایع دستی اظهار کرد: استفاده از مواد اولیه طبیعی و سالم، نبود آلایندگی محیط زیست، دوام، استحکام و ماندگاری بالا و دارا بودن ارزش افزوده از مهمترین مزایای صنایع دستی است.

وی افزود: یکی دیگر از مزیت های اصلی صنایع دستی نسبت به دیگر صنایع اینکه با کمترین سرمایه قابلیت ایجاد اشتغال و درآمد را دارد و از زمینه برای جذب حداکثری زنان به عنوان نیمی از جمعیت خلاق و توانای جامعه برخوردار است.

بختیاری تاکید کرد: قابلیت ایجاد صنایع سنگین، سبک و کوچک و خانگی بدلیل اینکه مستلزم سرمایه زیاد و نیروی انسانی متخصص بوده و باید زمینه استقرار آنها از صفر تا 100 وجود داشته باشد کمتر فراهم است بنابراین بهترین راه رفع معضل بیکاری و رونق اقتصادی رشد و توسعه صنایع دستی است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: هشت هزار صنعتگر در این استان در زمینه تولید 33 رشته صنایع دستی فعالیت می کنند که حدود نیمی از آنها به تولید گلیم نقش برجسته اشتغال دارند.

وی یادآور شد: گلیم نقش برجسته به عنوان یک هنر صنعت، ابداع هنرمندان این استان است و از تلفیق گره قالی در متن گلیم بدست می آید که پس از بافت، گل های گلیم از زمینه آن برجسته تر است و قابلیت لازم برای جوابگویی به سلایق مختلف روز را دارد.

وی اضافه کرد: در دنیایی که در سیطره انواع و اقسام ماشین ها قرار دارد هیچ ماشینی نمی تواند گلیم نقش برجسته تولید کند و این قابلیتی است که توان رقابتی صنعتگران و هنرمندان این استان را بالا می برد.

وی افزود: هولوگرام سوغات ملی گلیم نقش برجسته به اسم استان ایلام ثبت شده اما نمی خواهیم این رشته را به این استان محدود کنیم بلکه باید گلیم نقش برجسته به عنوان یک اثر ملی معرفی شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: عمده صنایع دستی این استان دست بافته های سنتی است اما برای پاسخگویی به نیاز مشتریان در سایر بخش ها آموزش عمومی دیگر رشته های صنایع دستی از جمله قلم زنی روی فلز، سفال، نقاشی روی سفال، معرق چوب و منبت نیز در دستور کار قرار دارد.

بختیاری اظهار کرد: در بحث حمایتی نیز صنعتگرانی که کارت مشاغل خانگی و کارگاهی داشته باشند به شرط محرز شدن فعالیت از خدمات بیمه ای بهره مند می شوند که سال گذشته از مجموع یک هزار و 800 صنعتگر شناسایی شده، 500 نفر تحت پوشش خدمات بیمه ای قرار گرفتند.

وی یادآور شد: بازارچه دائم صنایع دستی واقع در بلوار مدرس شهر ایلام با 85 درصد پیشرفت فیزیکی آماده واگذاری به بخش خصوصی به صورت امانی است.

وی تاکید کرد: این بازارچه متشکل از 26 غرفه است که به تولید کنندگان برتر به منظور عرضه و فروش و همچنین تولید زنده صنایع دستی واگذار می شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: طرح ایجاد پایانه صادرات صنایع دستی غرب کشور در مرز بین المللی مهران به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیشنهاد شده است.

بختیاری افزود: این پیشنهاد با توجه به اینکه استان ایلام مرکزیت غرب کشور از بعد تجاری صنایع دستی را دارد ارائه شده و در صورت اجرایی شدن برای 44 نفر به صورت مستقیم و بیش از 2 هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می کند.

وی گفت: در این پایانه فرآیند بسته بندی، فرآوری، قیمت گذاری، خدمات گمرکی و صادرات صنایع دستی غرب کشور و دیگر استان ها انجام می شود و تسریع در امور ترخیص کالا، کاهش هزینه های مربوط به روند و چرخه صادرات صنایع دستی از اهداف اجرای این طرح است.

وی تاکید کرد: ایجاد این پایانه صادراتی در مرز مهران تحول عظیمی در حوزه صنایع دستی در کشور ایجاد می کند و به رشد و توسعه صنایع دستی و افزایش صادرات غیرنفتی منجر خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار