انتخابات اصفهان در دوره مجلس دهم با حواشی فراوانی روبه رو بود. مینو خالقی، یکی از زنانی بود که از حوزه انتخابیه اصفهان در ابتدا تأیید صلاحیت شد؛ اما پس از انتخابات، شورای نگهبان آرای وی را باطل اعلام کرد. این موضوع تاکنون کشمکش های زیادی را در بین دولت و شورای نگهبان به وجود آورده بود که در نهایت این موضوع امروز تعیین و تکلیف شد.
کد خبر: ۲۳۸۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸ 31 May 2016
 انتخابات اصفهان در دوره مجلس دهم با حواشی فراوانی روبه رو بود. مینو خالقی، یکی از زنانی بود که از حوزه انتخابیه اصفهان در ابتدا تأیید صلاحیت شد؛ اما پس از انتخابات، شورای نگهبان آرای وی را باطل اعلام کرد. این موضوع تاکنون کشمکش های زیادی را بین دولت و شورای نگهبان به وجود آورده که در نهایت این موضوع امروز تعیین و تکلیف شد.

به گزارش «تابناک»، مینو خالقی در انتخابات 7 اسفند از مجموع 671471 رأی ماخوذه در اصفهان، توانست 193٬399 رأی کسب کرده و در جایگاه منتخب سوم اصفهان قرار بگیرد. با این حال، در آخرین روز اسفند سال 1394 شورای نگهبان با ارسال نامه‌ای به استانداری اصفهان از ابطال آرای مینو خالقی خبر داد.

حال تکلیف مینو خالقی سرانجام بعد از شروع به کار مجلس دهم روشن شد؛ بنابراین، پس از ارجاع مسأله مینو خالقی به شورای حل اختلاف، این هیأت نیز نظر شورای نگهبان را می‌پذیرد و در نهایت، مقام معظم رهبری این نظر را به مجلس ابلاغ کرده اند.

با توجه به اینکه قرار بود امروز موضوع صدور اعتبار نامه مینو خالقی تعیین و تکلیف شود، خبرها حاکی از آن است که وی در نهایت موفق نشده به مجلس ورود پیدا کند. در همین راستا، محمدجواد فتحی، نماینده مردم تهران در گفت و گو با ایلنا با اشاره به دیدار دیروز با آقای لاریجانی رئیس مجلس بیان داشته که مقام معظم رهبری موضوع را به هیأت حل اختلاف قوا ارجاع می‌دهند و نهایتاً این هیأت نیز نظر شورای نگهبان را می‌پذیرد و در نهایت، مقام معظم رهبری این نظر را به مجلس ابلاغ می‌کنند.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو بیان داشته که دکتر لاریجانی به بنده اعلام کردند که نظر نهایی به مجلس ابلاغ شده و با توجه به این مهم، این مسأله از حیطه بررسی مجلس و دیگر قوا خارج می‌شود ولی بنده با توجه به این‌که از ابلاغ آن از سوی مقام معظم رهبری با خبر نبودم و از آن‌جا که نظر هیأت حل اختلاف، یک نظر مشورتی است، موضوع را پیگیری کردم، ولی با توجه به این‌که نظر نهایی به مجلس ابلاغ شده، پرونده مینو خالقی بسته شد.

موضوع چه بود؟


شورای نگهبان پس از انتخابات آرای مینو خالقی را ابطال و اعلام نموده بود که درباره خانم مینو خالقی به مستنداتی دست یافته و بر اساس آن صلاحیت خانم مینو خالقی برای ورود به مجلس شورای اسلامی را رد کرده است. این دلایل و مستندات به خود مینو خالقی اعلام شده است و شورای نگهبان بنا به محذورات شرعی و قانونی نمی‌تواند آنها را عمومی منتشر کند.

اختلاف نظر وزارت کشور و شورای نگهبان بر سر چه بود؟


وزارت کشور در روزهای آغازین ماجرای خانم مینو خالقی تأکید داشت که ردصلاحیت وی توسط شورای نگهبان در مرحله پس از برگزاری انتخابات وجاهت قانونی ندارد و این مسأله باید در چارچوب بررسی اعتبارنامه‌ها در مجلس دهم بررسی شود. شورای نگهبان بر مبنای آنچه گفته شد، طبق ماده 3 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد، تا پیش از تأیید نهایی کلیه مراحل انتخابات، شورای نگهبان قانوناً می‌تواند چنین تصمیمی بگیرند.

سرنوشت نفر پنجم انتخابات اصفهان


وزارت کشور بر این عقیده بود که حتی اگر خانم خالقی فرایند عدم صدور اعتبار نامه وی نهایی شود، باید نفر بعدی شمارش آرا در مرحله اول انتخابات شهر اصفهان نیز که بیش از یک‌چهارم آرای لازم را کسب کرده است به مجلس ورود پیدا کند. اما شورای نگهبان معتقد است، باید در این شهر انتخابات میان دوره ای برگزار شود؛ بنابراین با توجه به تأیید نظر شورای نگهبان در هیأت حل اختلاف مشخص می شود که مردم اصفهان برای ورود نفر پنجم منتخب آنها باید منتظر انتخابات میان دوره ای باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار