غم نامه بیکاری؛
تابناک: پروژه‌های نافرجامی که به نام اجرا و به کام سیاست کلنگ‌زنی شده‌اند امروز و پس از گذشت 9 سال غم‌نامه بیکاری استان را با چاشنی نارضایتی شهروندان نگارش می‌کنند.
کد خبر: ۲۳۶۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸ 28 May 2016
به گزارش تابناک اصفهان، غم‌نامه بیکاری در استان اصفهان همچنان جریان دارد و این بار به بازی گرفتن افکار عمومی نیز چاشنی آن شده  است و این در حالی است که کسی در استان اصفهان آماری از تعداد افسار گسیخته پروژه‌های نیمه تمام و به یادگار مانده از دولت قبل را ندارد.

اما در این میان نمی‌توان نادیده گرفت کلنگ‌هایی که به بهانه طرح‌های عمرانی و به کام اهداف سیاسی به زمین خورده و امروز اثرات زیانبار بازی با افکار عمومی در زمینه اشتغال‌زایی به راحتی از صف‌های طولانی مردم شهرستان‌های فریدن و فریدونشهر پشت درب فرمانداری‌ها و مطالبه آنها در خصوص برخی طرح‌هایی که سال‌هاست کلنگ زنی شده و از اجرا جامانده‌اند مشاهده می‌شود.

پروژه‌های نافرجام چماقی بر سر فرمانداری فریدن

در این راستا اسفندیار تاجمیری، فرماندار شهرستان فریدن که یکی از بازی ‌خورده‌های کلنگ‌های سیاسی دولت قبل است از نافرجامی پروژه نخستین کارخانه سیمان نسوز خاورمیانه در منطقه فریدن سخن به میان می‌آورد و در خصوص این پروژه می‌گوید: این پروژه از جمله پروژه‌های نافرجام شهرستان فریدن بود که کلنگ آن زودتر از موعد بر زمین کوبیده شد و امروز همچون چماقی است که بر سر فرمانداری فریدن کوبیده می‌شود.

وی به کلنگ‌زنی پروژه کارخانه سیمان نسوز فریدن در سال 86 اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: باید توجه داشت که همزمان با کلنگ‌زنی این پروژه از تعدادی زیادی از شهروندان فرین و روستاهای اطراف که متقاضی اشتغال بوند ثبت‌نام به عمل آمد و به آنها وعده اشتغال در کمترین زمان ممکن را داده‌اند.

فرماندار فریدن که معتقد است در زمان کلنگ زنی پروژه کارخانه سیمان نسوز فریدن حتی زمین آن نیز هنوز واگذار نشده بود، اضافه می‌کند: می‌توان گفت که کلنگ‌زنی این پروژه نمادین بوده و در واقع عملیات اجرایی برای این امر تعریف نشده بود.

وی اضافه می‌کند: با پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون مشکلات واگذاری زمین و تامین نیازهای اولیه همچون آب را برطرف کرده و این در حالی است که سرمایه‌گذار این پروژه اعلام کرده تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارد و به دنبال پیدا کردن سرمایه‌گذار خارجی برای اجرایی کردن این پروژه است.

وی ادامه می‌دهد: همچنین فرمانداری پیگیری لازم در خصوص دریافت کمیسیون ماده 15 استان اصفهان را برای اجرای  پروژه کارخانه سیمان نسوز فریدن انجام داده و محقق شده است.

تاجمیری با بیان اینکه قرار بود با بهره برداری از پروژه کارخانه سیمان نسوز فریدن حدود 300 نفر اشتغال‌زایی در این شهرستان ایجاد شود، می‌افزاید: اعتبار پیش‌بینی شده برای بهره برداری از این پروژه 30 میلیارد تومان و زمان بهره برداری از آن پس از کلنگ زنی 30 ماه اعلام شده بود.

نرخ رسمی بیکاری فریدن 25 درصد است

وی همچنین از انجام بیش از دو سال کار کارشناسی و آزمایش‌های متعدد از مواد معدنی، خاک منطقه و تولید نمونه آزمایشگاهی آن در کشور فرانسه خبر می‌هد و می‌گوید: این در حالی است که امروز تنها مراجعات مکرر مردم فریدن و همچنین تعدادی کارگر و نگهبان به فرمانداری و شکایت در خصوص مشکلاتی که این کلنگ‌زنی برایشان به وجود آورده سهم شهرستان شده است.

فرماندار فریدن نرخ بیکاری در این شهرستان را بر اساس آخرین گزارشات ارائه شده 25 درصد اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: باید توجه داشت که نرخ بیکاری فصلی در شهرستان در برخی مواقع از سال بیش از دو برابر بیکاری رسمی شهرستان است.

اما هیچ‌گاه نمی‌توان از یاد برد اشک شوق مردمان فریدونشهر را که به دنبال کلنگ‌زنی پروژه پتروشیمی LAB  در این شهرستان ریخته شد و امروز این اشک‌های شوق به نگاهی حسرت آمیز به جای خالی این پروژه تبدیل شده است و این در حالی است که مهدی ربانی، فرماندار وقت فریدونشهر در زمان کلنگ زنی پروژه پتروشیمی LAB در تاریخ 9 دی ماه 86 این پروژه را هدیه رئیس جمهور سابق به مردم فریدونشهر اعلام کرد که در واقع این هدیه نه تنها سودی برای مردم نداشت بلکه تنها دیدگاه بی‌توجهی دولتمردان به منطقه کم برخوردار فریدونشهر را در ذهن‌ها تقویت کرد.

پروژه پتروشیمی LAB  فریدونشهر حاصل شلوغ بازی دولت سابق بود

در این میان ناصر اسدی، فرماندار فریدونشهر نیز در خصوص آخرین وضعیت پروژه پتروشیمی LAB   فریدونشهر می‌گوید: این پروژه حاصل شلوغ‌بازی‌های دولت سابق بوده که بدون هیچ پشتوانه فکری کلنگ‌زنی شده است.

وی که معتقد است حتی هنوز زمین اجرای این پروژه نیز جانمایی نشده است، ادامه می‌دهد: اجرای این پروژه هنوز در دست اندازهای زیست محیطی مانده است و محیط زیست مخالف اجرای این طرح در منطقه فریدونشهر است.

فرماندار فریدونشهر اضافه می‌کند: باید توجه داشت که پروژه پتروشیمی LAB  فریدونشهر بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمین و هیچ‌گونه مطالعاتی کلنگ زنی شده است و در واقع می‌توان از این پروژه به عنوان اقدامی دهان پُر کن، تبلیغاتی و اسم و رسم دار یاد کرد.

وی که معتقد است ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در فریدونشهر با توجه به طبیعت بکر و دست نخورده‌ای که دارد باید حول محور کشاورزی، منابع طبیعی، آب و صنایع پاک بچرخد، ادامه می‌دهد: باید توجه داشت که آمار بیکاری در شهرستان فریدونشهر روز به روز رو به افزایش است و این در حالی است که هنوز در خصوص اشتغال برای این شهرستان تصمیم جدی اتخاذ نشده است.

پتروشیمی فریدونشهر می‌تواند برای شش هزار نفر اشتغال‌زایی داشته باشد

اما محمد علی اسفنانی، نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی  در خصوص وضعیت مصوبه پتروشیمی شهرستان فریدونشهر می‌گوید: از سال‌ها قبل قرار بود در این شهرستان یک واحد اوره و آمونیاک تاسیس شود که این موضوع در دور نخست سفرهای ریاست جمهوری به استان و شهرستان مطرح و مصوبه تاسیس یک واحد آلكيل بنزن خطی LAB در شهرستان فریدونشهر تصویب شد.
وی می‌افزاید: در یک نشست با مردم شهرستان عملیات تاسیس این واحد و اقدامات بعدی برای مردم شهرستان تشریح شد که در این نشست عنوان شد با راه اندازی این واحد برای ۶هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.
نماینده مرم فریدن، فریدونشهر و چادگان که معتقد است اولین کلنگ احداث پروژه پتروشیمی LAB  فریدونشهر در بدترین فصل سال شهرستان به زمین زده شد و بعد از آن دیگر خبری از عملیات اجرایی این پروژه نشد، می‌افزاید: برخی در مورد مقرون به صرفه نبودن اجرای این پروژه و آلایندگی آن اظهار نظر می‌کنن و این در حالی است که باید توجه داشت همیشه قبل از اجرای یک پروژه مطالعاتی در مورد آن صورت می‌گیرد که بر اساس آن مقرون به صرفه بودن و مسایل مرتبط با اجرای پروژه بررسی می‌شود که این موضوع در مورد این پروژه نیز صدق می‌کند.
وی اضافه می‌کند: اگر در حال حاضر کسی مدعی باشد این پروژه مقرون به صرفه نیست نشان دهنده ضعف مطالعات و یا نبود مطالعات کافی است اما من با اطمینان اعلام می‌کنم این پروژه هم مقرون به صرفه است و هم می‌تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی منطقه ایفا کند.
نماینده مردم فریدونشهر،‌ چادگان و فریدن در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: در مورد وضعیت آلایندگی نیز باید گفت در حال حاضر در برخی از کشورها آلاینده ترین صنایع از نظر ما با برترین تکنولوژی در نزدیکی شهرها ساخته می‌شود و هیچ نوع الایندگی برای منطقه ندارند.

وی با اشاره به اینکه تمام توان خود  را برای بهره برداری از پروژه پتروشیمی LAB  فریدونشهر بکار می‌گیریم، می‌افزاید: این پروژه می‌توان کمک شایسته‌ای به ارتقای شهرستان داشته باشد.
گزارش: مریم یاوری
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار