پیشرفت در فضای عمرانی و بهبود وضعیت زندگی در شهر اصفهان، برخلاف آنچه تصور می‌شد تحت الشعاع برنامه‌های فرهنگی و امور نرم‌افزازی شهر قرار نگرفت و هر نقطه از شهر که در نقشه توسعه، نیاز به قرار گرفتن در مسیر عمران و بهسازی داشت، از صدای کلنگ طرح‌های عمرانی بی‌نصیب نماند.
کد خبر: ۲۳۵۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲ 26 May 2016
به گزارش تابناک اصفهان، «برای پیشرفت و آینده اصفهان 17 برنامه و چشم‌انداز دارم که آن را در اختیار شورای اسلامی شهر اصفهان قرار دادم». این جملات، نخستین حرف های، جوانترین شهردار اصفهان در روزهای ابتدایی حضورش در بالاترین مسند مدیریت شهری نصف جهان بود.
جملاتی که رفته رفته و با اجرای برخی پروژه های متفاوت در شهر اصفهان، تفسیر عملی شدند و فضای کار برای توسعه شهر با پوست اندازی در دور جدید همراه با انگیزه ای که از راس مجموعه مدیریت شهری به عوامل اجرایی و برنامه‌ریز منتقل می‌شد، به پیش رفت.
پیشرفت در فضای عمرانی و بهبود وضعیت زندگی در شهر اصفهان، برخلاف آنچه تصور می‌شد تحت الشعاع برنامه‌های فرهنگی و امور نرم‌افزازی شهر قرار نگرفت و هر نقطه از شهر که در نقشه توسعه، نیاز به قرار گرفتن در مسیر عمران و بهسازی داشت، از صدای کلنگ طرح‌های عمرانی بی‌نصیب نماند.
طرح " هرهفته یک پروژه" در حالی در دوره جدید مدیریت شهری روی میز مدیران قرار گرفت که شاید در ابتدای طرح چنین، موضوعی، این امر کمی دور از ذهن و آرمان‌گرایانه متصور می‌شد اما برنامه ریزی و دغدغه مجموعه شهری برای افزایش سطح رضایت شهروندان، از زندگی در شهر اصفهان سبب شد تا رنگ و بوی عملی این طرح هروز بیش از گذشته، در شهر نمودار شود.
اما در کنار همین پروژه های به ظاهر کوچک اما کلیدی و پرهزینه، قطار تکمیل مگاپروژه‌های نصف جهان نیز از حرکت نایستاد و با وجودیکه دولت در عمل به برخی تعهدات خود در خصوص کمک به شهرداری‌ها کم‌لطفی به خرج داد، این طرح‌ها بدون توقف کارگاه‌های عمرانی هروز پیش چشم مردم اصفهان قد کشیدند.
پروژه بزرگ شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان که از پروژه های شاخص و ملی محسوب می شود و نقش بی بدیلی در اقتصاد نصف جهان خواهد داشت فاز نخست این پروژه شامل سه سالن و بخش‌های زیرساختی افتتاح خواهد شد.

پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت را به خود دیده است و 40 درصد مابقی این طرح نیز به رغم اعلام دولت برای عدم حمایت مالی از این طرح، با تلاش شهرداری برای جذب سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی در حال پیگیری و اجراست.
تا از مرکز همایش‌های بین المللی شهر دور نشده‌ایم سری هم به روند پیشرفت تقاطع غیرهمسطح اشکاوند (یکی از تقاطع‌های مهم حلقه چهارم حفاظتی) می‌زنیم و با مشاهده میزان پیش رفت کار متوجه می شویم این طرح هم که قرار است دسترسی به مجموعه سالن‌های همایش‌های بین‌المللی را آسان‌تر کند، تنها 40 درصد دیگر تا پایان کار، کار دارد.
اما برخی پروژه های در حال اجرای شهر هم هستند که هرچند ظاهری عمرانی دارند اما در واقع قرار است بعد از پیشرفت صددرصدی و چیده شدن ربان افتتاح، مهم‌ترین زیرساخت‌های فرهنگی شهر اصفهان را فراهم کنند. یکی از این نوع طرح‌ها، نوسازی و مرمت موزه میدان امام علی(ع)، است که بخشی از این موزه به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع در دو طبقه مرمت و بیش از ۲ هزار مترمربع آن در سه طبقه در حال نوسازی است.

32 درصد پیشرفت؛ آخرین برآورد مدیران شهری از میزان توسعه کار این طرح بوده است. اما لازم به یادآوری است که طرح احیای میدان امام علی (ع) که از دوره گذشته مدیریت شهری آغاز شده بود همچنان برای تکمیل فازهای باقی‌مانده در دست اجراست و در حال حاضر فاز سوم میدان امام علی(ع) شامل میدان جلوخان مسجد جامع و پروژه های پیرامون میدان اصلی در حال اجراست.
فاز سوم پروژه احیای میدان امام علی(ع) در محدوده ۳۲ هکتاری میدان جلوخان مسجد جامع و پیرامون میدان اصلی واقع شده است.
اما از حال و هوای دوران سلجوقی در میدان امام علی (ع) که خارج شویم، می‌رسیم به یکی از بحث‌برانگیزترین طرح‌های اصفهان طی سال‌های گذشته که همواره جای نقد و بررسی را برای منتقدان باز گذاشته است.
اگر بخواهیم سیمرغ، جنجالی‌ترین طرح عمرانی را طی 20 سال‌ اخیر به یکی از پروژه‌های نصف جهان اهدا کنیم، شاید هیچ پروژه ای به اندازه "مترو" اصفهان شایسته کسب این عنوان نباشد!.
به هر روی این طرح، با همه تلخ و شیرین‌اش با همدلی و همراهی که بین دستگاه‌های مختلف اجرایی و خدماتی شهر در دور جدید ایجاد شده است، در ادامه خط اول و آغاز به کار ساخت خط دوم در حال پیگیری است.
حرف از مترو که به میان آمد باید پرونده پروژه تقاطع غیرهمسطح ۲۵ آبان را هم روز میز بگذاریم تا مشخص شود طرحی که قرار است در مسیر شمال به جنوب خط اول مترو، با این خط برخورد داشته باشد تا چه حد پیشرفت داشته است.
تقاطع غیرهمسطح ۲۵ آبان که از آن با عنوان "یکی از تقاطع های مهم حلقه دوم حفاظتی شهر اصفهان" هم یاد می‌شود تا این لحظه 83 درصد از مسیر پیشرفت را طی کرده است.
تقاطع غیرهمسطح ۲۵ آبان به دلیل حجم بالای ترافیک خیابان کاوه و تلاقی با حلقه دوم حفاظتی شهر اصفهان از حدود یکسال گذشته در دستور کار مدیریت شهری اصفهان قرار گرفت. این پروژه شامل یک پل روگذر در ارتفاع ۹ متر به صورت شرقی - غربی است و خیابان‌های باهنر به ادیب را به هم متصل می کند.فاز نخست این پروژه شامل سه سالن و بخش‌های زیرساختی در 22 بهمن ماه سال 95 افتتاح خواهد شد.طرح‌هایی که در این نوشتار از آنها یادی کردیم، عمدتا پروژه‌هایی است که در مسیر تکامل قرار دارند و پرونده آنها یا در سال‌های اخیر باز شده است یا در میانه راه قرار دارند. دو هزار و 650 میلیارد تومانی که شهرداری در لایحه بودجه امسال برای طرح‌های عمرانی کنار گذاشته است نشان می‌دهد، حجم وسیعی از طرح‌های جدید عمرانی و نیز تسریع پروژه های در دست اقدام، در دستور کار مدیران شهر قرار دارد.
۵۷۰ پروژه‌ای که در بخش های مختلف از جمله خیابان سازی، احداث تقاطع، پل، نهضت آسفالت و غیره برای خرج کردن این اعتبار، در نظر گرفته شده است نشان می‌دهد، قطار عمران درجهت ساختن شهری لایق سکونت برای نصف‌جهانی‌ها پرشتاب‌تر از گذشته اما با یک نقشه راه در حرکت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار