تئاترهای خیابانی درباره دعواهای خانوادگی در حال اجراست
تابناک: هنگام اجرای نمایش افراد خیال می‌کنند که این دعوای خانوادگی به صورت واقعی رخ داده، در صورتی که در حال مشاهده‌ یک تئاتر خیابانی هستند و دلیل تفکر اشتباه بینندگان، نوع قالب انتخاب شده است.
کد خبر: ۲۳۵۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹ 25 May 2016
به گزارش تابناک اصفهان، اخیرا نمایش های خیابانی مختلفی با موضوع مشاجرات خانوادگی به همت كمیته فرهنگ خانواده سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در خیابان‌های شهر اصفهان به اجرا در آمده است. امروزه مسائل خانوادگی و توجه به مشاجرات بین زوج‌های جوان از مهم‌ترین مسائلی است که مد نظر دستگاه‌های فرهنگی قرار گرفته و رویکرد دستگاه‌های فرهنگی نیز بر کاهش این مشاجرات  است. کاهش مشاجرات خانوادگی که همواره ریشه‌های مختلفی دارد، امروز به دغدغه بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی تبدیل شده و شهر اصفهان نیز این موضوع  را مد نظر قرار داده است.

فرهنگ‌سازی در زمینه کاهش مشاجرات خانوادگی، از موضوعاتی است که این روزها به عنوان یکی از راه‌حل‌های رفع این مشکلات مد نظر قرار گرفته و سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان نیز با توجه به آن، برنامه‌هایی را اجرایی می‌کند. تئاترهای خیابانی با موضوع «مشاجرت خانوادگی» از سوی كمیته فرهنگ خانواده با هدف فرهنگ‌سازی و رفع اختلافات خانوادگی در مکان‌های عمومی شهر اصفهان اجرایی شده است.  این تئاترهای خیابانی برای نخستین بار در کشور با موضوع مشاجرات خانوادگی در حال برگزاری است و طی روزهای گذشته استقبال مردمی بسیار خوبی را در پی داشته است. به گفته رییس كمیته فرهنگ خانواده، اجرای این نمایش‌های خیابانی تا 12 خرداد در سطح شهر اصفهان ادامه دارد كه این سبک از تئاتر می‌تواند راهکار بسیار خوبی برای زندگی‌های زناشویی در دوره‌ای باشد که آمار طلاق در دادگاه‌های خانواده بسیار قابل ملاحظه است. تئاتر خیابانی با توجه به این که در مکان‌های مختلف شهر قابل اجرا بوده می‌تواند شهروندانی را که علاقه‌ای به تئاتر ندارند را نیز متوجه کار خود سازد. این نوع نمایش به دلیل مخاطب بیشتر می‌تواند دارای تاثیر بیشتری نیز باشد. رییس كمیته فرهنگ خانواده با اشاره به برگزاری این نمایش‌های خیابانی در سطح شهر گفت: امید است با اجرای چنین برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در شهر اصفهان بر آن است تا از تعداد مشاجرات‌ خانوادگی و مشکلات زناشویی کاسته شود و روابط خانوادگی، بسیار گرم و سرشار از محبت باشد.

   با تئاتر خیابانی، تئاتر را به دل  همشهریان برده‌ایم
محمد صادق سجادزاده با اشاره به چگونگی اجرای تئاتر خیابانی گفت: در این تئاترهای خیابانی با موضوع مشاجرات اقتصادی در قالب زبان طنز دو بازیگر و در مدت‌زمان 20 دقیقه به اجرای برنامه می‌پردازند. این نمایش‌ها به مدت 15 دقیقه توسط بازیگران به نمایش درمی آید و سپس در مدت پنج دقیقه مشاور خانواده‌ای برای مردم  پیرامون نمایش انجام شده و چگونگی رفع مشاجرات خانوادگی به صحبت می‌پردازد. وی درباره محل برگزاری تئاتر خیابانی تصریح ‌کرد: سعی شده در محل‌هایی تئاتر به نمایش گذاشته شود که تعداد بیشتری از مردم توانایی مشاهده این برنامه را داشته باشند، لذا برنامه در دو نوبت صبح   بعدازظهر به اجرا شده كه صبح‌ها در محور بازار اصفهان و بعد از ظهرها در پارک‌ها و مجتمع‌های تجاری برگزار می‌شود. دبیر كمیته فرهنگ خانواده با اشاره به تاثیر این برنامه بر مخاطب گفت: یکی از بهترین ابزارهای انتقال مفاهیم و آموزش، هنر است که می‌تواند به نحو قابل توجهی در آموزش و آگاهی موثر باشد، به همین منظور در اکثر نقاط جهان آموزش و فرهنگ‌سازی عمومی به وسیله هنر صورت می‌گیرد. ما نیز با استفاده از تئاتر خیابانی تصمیم گرفتیم به رفع مشاجرات خانوادگی و آموزش مردم بپردازیم . وی افزود: دلیل انتخاب تئاتر خیابانی و جایگزینی آن با تئاترصحنه، متوجه ساختن عوام مردم است، زیرا  در صورتی که این نمایش درصحنه تئاتر به اجرا در می‌آمد، تعدادی از مردم و همینطور قشری خاص به مشاهده نمایش می‌پرداختند. نکته مهم این است که در تئاتر صحنه، همراهی عوام مردم وجود ندارد و این در صورتی است که اکنون افرادی که علاقه به تئاتر ندارند هم در مکان‌های عمومی به مشاهده تئاتر می‌پردازند كه به بیانی دیگر تئاتر را به دل‌های همشهریان برده‌ایم.سجادزاده با اشاره به استقبال مردم از تئاتر خیابانی گفت: در هر نمایشی که در مکان‌های عمومی برگزار می‌شود در حدود 300 بیننده به مشاهده نمایش می‌پردازند و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان دوره اجرا 50 هزار نفر این نمایش را مشاهده کرده باشند.

 دعواهای خیابانی، واقعیت یا نمایش؟!
نکته‌ قابل توجه در این قالب از نمایش، غافلگیری بیننده است، به طوری که در مکان عمومی، هنگام اجرای نمایش افراد خیال می‌کنند که این دعوای خانوادگی به صورت واقعی رخ داده، در صورتی که در حال مشاهده‌ یک تئاتر خیابانی هستند و دلیل تفکر اشتباه بینندگان، نوع قالب انتخاب شده است.با توجه به اینکه مخاطب اصلی این نمایش‌ جوان‌های متاهل هستند، راهکار اصلی این نمایش کاهش مشاجرات زناشویی بوده و برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای فرهنگ‌سازی در این باره مد نظر قرار گرفته شده است. گفتنی است، اجرای نمایش های خیابانی با موضوع مشاجرات همسران از سوی كمیته فرهنگ خانواده وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان تا 12 خردادماه در مناطق 15 گانه شهرداری به اجرا در می آید.
روزنامه اصفهان زیبا

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار