زحمی که سالی یک بار لب باز میکند؛
تابناک: ورود پساب فاضلاب به رودخانه زاینده رود از آن نوع موضوعاتی است که از سوی مطرح کنندگان آن به شدت تایید و همواره از سوی مخالفان این موضوع به همان شدت مورد تکذیب قرار می گیرد.
کد خبر: ۲۳۳۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹ 22 May 2016
به گزارش تابناک اصفهان، ورود پساب فاضلاب به رودخانه زاینده رود از آن نوع موضوعاتی است که از سوی مطرح کنندگان آن به شدت تایید و همواره از سوی مخالفان این موضوع به همان شدت مورد تکذیب قرار می گیرد.

زاینده رود که از سرچشمه های زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می گیرد با گذشتن از مسیری بس طولانی و پشت سر گذاشتن شهرها و روستاهای بسیاری در نهایت در شرق استان اصفهان (روستای ورزنه) به راه خود پایان می دهد.

طی کردن این مسیر باعث شده تا حرف و حدیث های بسیاری در خصوص میزان آلودگی یا سلامت آب زاینده رود از سوی مسئولان مختلف مطرح شود. تا جاییکه این حرف و حدیث ها گاه تا جایی پیش رفته است که سبب شده مسئولان متولی این امر(آب و فاضلاب استان) خود را پای کار رسانده و صحت و سقم ادعاها را بررسی کنند.

سال گذشته در تیرماه بود که خبرهایی مبنی بر ورود فاضلاب 14 روستای چم آسمان به زاینده رود مطرح شد. موضوعی که شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به آن واکنش نشان داد و با تکذیب این مسئله، موضوع را وارد شدن آب های خاکستری برخی روستاهای اطراف زاینده رود به این رودخانه دانست.

محمد حسین قرائتی تیرماه سال گذشته در گفت و گو با مهر در ارتباط با اینکه فاضلاب ۱۴ روستا در بالای سد چم آسمان بدون تصفیه وارد رودخانه زاینده رود می شود، اظهار داشته بود؛ روان آب های داخل خانه ها و آب حاصل از شستشو در روستاها که هرز آب خاکستری نامید می شود به جای ورود به داخل چاه وارد نهرهای کنار رودخانه می شود و در سیستم آبیاری باغ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: آب شرب خط قرمز وزارت نیرو است و به شدت این مبحث که آب فاضلاب وارد رودخانه می شود را رد می کنم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان با بیان اینکه در مجتمع روستایی کرچکال و چند روستای دیگر لاین منطقه سیستم فاضلاب وجود دارد و پساب آن برای مبحث فضای سبز استفاده می شود، ادامه داد: آب روستاهای فاقد سیستم دفع و تصفیه فاضلاب، چاه های جذبی و سپتیک است که پس از پرشدن تخلیه و برای باغ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه صحبت هایی درباره ورود فاضلاب در بالای سد چم آسمان به رودخانه وجود داشت که بر این اساس دو هفته پیش با مدیرکل محیط زیست اصفهان بازدیدی از آخرین نقاط تحت پوشش چم نور انجام دادیم، ابراز داشت: در بازدید متوجه شدیم که در حاشیه رودخانه تنها چاه های جذبی وجود دارد و به هیچ عنوان فاضلاب وارد رودخانه نمی شود بلکه دفع فاضلاب در برخی مناطق روستایی همچنان به شیوه سنتی قدیمی از طریق چاه است و تخلیه آن توسط تانکر انجام می شود.

اما با گذشت بعد از حدود یک سال از این اظهارات چند روز پیش منصوری، نماینده مردم لنجان بار دیگر با تکرار ورود فاضلاب به زاینده رود در منطقه مذکور، گفته بود؛ "بخش عمده‌ای از آب اصفهان از تصفیه‌خانه بابا شیخ علی تأمین می‌شود و ازآنجایی‌ که فاضلاب بالغ‌ بر 14 روستای بالادست سد چم آسمان مستقیماً وارد زاینده‌رود می‌شود، مسؤولان باید سریعاً پیگیر ورود فاضلاب به زاینده‌رود باشند".

این دوئل تایید و تکذیب ها، که بر سر سلامتی مردم استان اصفهان صورت گرفته است باید یک نقطه تلاقی منطقی برای پاسخ دادن به افکار عمومی داشته باشد و مسئولان امر ( هم مدعیان و هم تکذیب کنندگان) با ارائه ادله روشن و شفاف، مردم را از سردرگمی تایید و انکارها خارج کنند.
 


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار