بسته شهرستان های تابناک؛
تابناک: بخاری های فریدونشهر در حالی در آستانه سومین ماه سال خاموش شد که از ۸ ماه پیش روشن شده و تاکنون مرتب در حال سوزاندن گاز و گرم کردن منازل بودند. این مسأله البته جدید نبوده و بخشی از زندگی هر ساله مردم بام ایران است. مسأله ای تکراری که در معرض غفلت مسئولین واقع شده است.
کد خبر: ۲۳۳۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱ 22 May 2016

به گزارش تابناک اصفهان، استان اصفهان ظرفیت های بسیاری در حوزه های مختلف دارد که یکی از این ظرفیت ها شهرستان های استان با تنوع اقلیم و فرهنگ و حتی زبان متفاوت از مرکز استان است.

تابناک اصفهان در نظر دارد با پوشش اخبار حوزه شهرستان های خود در هفته، به معرفی ظرفیت های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این شهرستان ها بپردازد.

شهرستانی که هیچ کدام از خانه هایش کولر ندارد!

مردم فریدونشهر بعد از ۸ ماه وسایل گرمایشی خود را خاموش کردند. وسایل گرمایشی که در چند شهر و روستا با گاز شهری می سوزد و در دیگر نقاط شهرستان عمدتا با چوب جنگل هایی است که قرار است ریه تنفسی استان اصفهان باشد.

در حالی وارد سومین ماه بهار شدیم که این هفته مردم فریدونشهر بخاری های گازی خود را خاموش کردند. البته مردم شهرهای فریدونشهر و برف انبار و چند روستای نزدیک؛ باقی روستاها که کلا از نعمت گاز محرومند.

البته خیال مسئولین راحت باشد و لازم نیست همانند دیگر مناطق کشور نگران افزایش مصرف برق در فریدونشهر همزمان با گرم شدن هوا باشند چرا که فریدونشهر در بهار و تابستان این قدر خنک هست که اگر نیاز به روشن کردن بخاری پیش نیاید، نیازی به روشن کردن کولرهای پرمصرف آبی و گازی نخواهد بود. با چرخی در این شهرستان خواهید دید در منازل فریدونشهر نه کولری قرار دارد و نه حتی در ساخت آن ها کانال کولر در نظر گرفته شده است.

BarfRoobi001

بخاری های فریدونشهر در حالی در آستانه سومین ماه سال خاموش شد که از ۸ ماه پیش روشن شده و تاکنون مرتب در حال سوزاندن گاز و گرم کردن منازل بودند. این مسأله البته جدید نبوده و بخشی از زندگی هر ساله مردم بام ایران است. مسأله ای تکراری که در معرض غفلت مسئولین واقع شده است.

در ضمن لازم به ذکر است در حالی که شهرها و چند روستای برخوردار این شهرستان از نعمت گاز شهری در مدت این ۸ ماه و بلکه بیشتر در حال سوزاندن گاز شهری برای گرم شدن هستند، در مناطقی که از این نعمت برخوردار نیستند مردم به شیوه ای دیگر خود را گرم می کنند. آن ها مجبورند غالبا برای گرم کردن خود از چوب درختان جنگل ها استفاده کنند.

Cilander008

جنگل های بلوطی که از آن به عنوان قوی ترین پوشش گیاهی استان اصفهان، ریه تنفسی اصفهان و سد استان اصفهان در برابر ورود گرد و غبار به این استان یاد می شود. در این ۸ ماه اداره منابع طبیعی شهرستان فریدونشهر تلاش کرده است با حمل رایگان سیلندر گاز به روستاهای دورافتاده فریدونشهر مردم این روستاها را تشویق به جایگزینی این سیلندرها به جای چوب درختان کند، اما مگر این اداره توان و بودجه حمل چه مقدار سیلندر گاز را برای این همه روستای پراکنده و دوردست شهرستان دارد؟

تامین گاز برای مردم محروم شهرستان فریدونشهر که بعضا حتی از نعمت جاده، به عنوان اولین نیاز توسعه هر منطقه ای، محرومند نه تنها قدمی در مسیر رفع محرومیت از این مناطق به عنوان بخشی از ملت ایران است بلکه موجب حفظ منابعی می شود که در صورت از بین رفتن آن دیگر نمی شود آن ها را بازگرداند. منابعی که از آن ها به عنوان سد اصفهان در برابر ورود گرد و غبار و به عنوان ریه تنفسی استان اصفهان یاد می شود.

Jungle006

اما باید مسئولین چه در عوض این که این مردم در اوج مصرف برق در کشور، هیچ گونه بار اضافی را تحمیل وزارت نیرو نمی کنند، چه در عوض این که این مردم مجبورند ۸ ماه از سال وسایل گرمایشی و بخاری های گازسوز خود را روشن نگه دارند، نگاهی ویژه در رابطه با تعیین مبلغ گاز برای این شهرستان داشته باشند.

تجاوز به حریم زاینده رود!

فرماندار چادگان گفت: کشت و کار، خرید و فروش بستر زاینده رود و آبیاری فضای سبز با آب شرب بلای جان منابع آب چادگان است.

حبیب الله معتمدی اظهار داشت: بیش از ۵۵ هکتار از زمین های بستر زاینده رود مورد کشت کشاورزان سود جو قرار گرفته و زمین های بسیار دیگری به صورت غیر قانونی در حال خرید و فروش و اجاره دهی است.

وی با گلایه از طرح های آبیاری شهرداری شهر چادگان افزود: ۶۰ درصد فضای سبز چادگان با آب شرب آبیاری می شود و این معضل به شدت منابع آب شهرستان را متاثر کرده است.

فرماندار چادگان با اشاره به اینکه کشت و کار و خرید و فروش بستر زاینده رود و آبیاری فضای سبز با آب شرب بلای جان منابع آب چادگان است، ادامه داد: با ۲۲ مورد برداشت کنندگان غیر مجاز آب از شهرستان کوهرنگ برخورد شده است.

رییس سد زاینده رود هم دراین جلسه به طرح آبرسانی شهرستان های بن - بروجن که از شهر های استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می گیرند، اشاره کرد و گفت: به محض اینکه قسمتی از این طرح قبل از ابلاغ قانون جدید تقسیمات کشوری در حوزه استان اصفهان اجرا شود، اقدامات توقیف این پروژه انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: ۵۰ کنتور هوشمند کشاورزی در سال جدید در شهرستان چادگان نصب می شود و نیاز به نصب ۵۰ کنتور دیگر خبر دیگر هم وجود دارد.

ناکامی شهرضا در کنترل ازدواج مبتلایان به تالاسمی

 مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا اظهار کرد: شهرضا در بحث تحرک بدنی ضعیف است و باید تحرک بدنی را در سطح شهرستان در بین مردم افزایش دهیم.


حجت‌الله تنهایی
با اشاره به اجرای طرح ایراپن در شهرضا، بیان کرد: بیماریابی سل در شهرضا ضعیف است و احتمال بیمار ناقل پنهان در شهرضا بسیار است و هر سرفه‌ای که بیش از دو هفته طول بکشد نیازمند آزمایش است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به افزایش بیماری آسم در شهرضا، گفت: در طرح ایراپن ۲۱ نفر بیمار جدید مبتلا به آسم در شهرضا شناسایی شد در حالیکه در سال‌های گذشته ۶۷ نفر به این بیماری مبتلا بودند.

وی با اشاره به وجود ۱۱ بیمار تالاسمی در شهرضا، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم تعداد بیماران تالاسمی در شهرضا بیشتر باشد، متأسفانه در شهرضا از نظر فرهنگ سلامت نتوانسته‌ایم افرادی که دارای تالاسمی مینور هستند را از ازدواج با موارد مشابه جلوگیری کنیم.

تنهایی با بیان اینکه بچه‌های افراد تالاسمی مینور دچار تالاسمی ماژور می‌شوند که عوارض سختی دارد، اظهار کرد: افراد دارای تالاسمی مینور باید قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک شوند و به دلیل هزینه بالای آن باید خیریه‌های سلامت وارد شوند.

وی با اشاره به وجود آبسردکن‌ها در سطح شهر، افزود: در یک حرکت خودجوش باید متولیان این آبسردکن‌ها آنها را پاکسازی و شست‌وشو دهند چرا که ممکن است منبع میکروبی و آلودگی شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار