کد خبر: ۲۳۲۸۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲ 20 May 2016

به گزارش تابناک ایلام؛هیات داوران نخستین جشنواره فرامرزی مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی اینترنتی استانهای نوار مرزی جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق بیانیه ای به شرح ذیل منتشر کرد.

 

 بسم الله الرحمن الرحیم
 رسانه های‌جمعی،  هم رُکن چهارمِ دموکراسی اند و هم حضور قدرتمند آنها موجب شده تا توسعه به‌ راه هدفمندخود ادامه دهد و به اهداف کلان خویش دست یازد، همچنین  بکارگیری اصول و فنونِ روزآمد روزنامه نگاری در رسانه‌ها، بزرگراه اطلاعاتی وسیعی را فراهم ساخته تا نقش مردم به عنوان اصلی‌ترین سرمایه‌ی‌اجتماعی به‌خوبی دیده‌شود.
 
مجموعه‌ی رنج، حِرمان، شادی، سُرور، سرزندگی، تلاش وپیشرفت، حیات‌اجتماعی را ترسیم می‌کند و همه‌ی این مفاهیم در رسانه‌ها رقم خورده یا بازنمایی می شوند.
 
 رسانه‌ای موفق‌است که بتواند در چارچوب روش‌‌های‌ اصولی؛ حیات اجتماعی - اقتصادی خود را کارآمدتر نماید و آئینه تمام نمای واقعیتهای موجود جامعه مخاطبان خویش باشد. تولید آثار در رسانه های مکتوب و مجازیِ  غرب‌کشور نشان‌داد، تلاش مُضاعف و موفقی در نشان دادن توجه به سوژه‌های پیرامونی  و تاثیرگذار وجود دارد. 
 
در بخش های مختلف، آثار فاخری خود را بَر چشمان داوران نشاندند، آن چنان‌که، هیچ داوری نتواند در برابر اثری ارزشمند، مقاومت کند.
 
 در بَرخی از آثاری که به مرحله انتخاب نرسیدند، مطالب ارزشمندی وجود داشت که سپاس و قدردانی هیات داوران را بر می‌انگیخت.
 
به نظر می رسد اکنون خون تازه‌ای از امید به بهبودِ آثار تولیدی رسانه‌ها، در رَگِ عرصه‌ی اطلاع رسانی استانهای غرب کشور، تزریق شده‌است. 
 
ما بر این باوریم؛ رسانه‌های تاثیرگذار، آن چنانکه مسیر توسعه‌ی متوازن و پیشرفت اجتماعی را انعکاس می‌دهند؛ همان‌گونه، رفتارِ مدیران جامعه را رصد نموده تا وظیفه‌ی اساسی خود را به بجا آوردند.  
 
اما رسانه از آن دست موضوعاتی است که به مصداق شعر معروف " ما زنده به آنیم که آرام نگیریم/ موجیم که آسودگی ما عدم ماست" هرگاه از رشد، بالندگی و خلاقیت آرام گیرد دوران فترت و مرگش آغاز می گردد؛ پس رسانه نگاران محکوم به توسعه و آموزش مستمر و تلاشی خستگی ناپذیرند برای ادامه حیات و رسانش آگاهی به همنوعان. براین اساس هیات داوران پیشنهاد می‌کند، مطبوعات و خبرگزاری‌ها، ‌به آموزش حرفه‌ای، توجه بیشتری نموده و در افزایش سواد رسانه‌ای خود کوشش مضاغفی مبذول نمایند.
 
غیرتولیدی بودنِ اخبارِ پوششی، که بیشتر به اخبارِ دولت و سازمان‌ها می پردازد، کار مناسبی نیست، از سوی دیگر باید امیدآفرینی در لایه‌های مختلف اجتماعی با هدف افزایش سطح اعتماد عمومی مَدِ نظر قرار گیرد.
 
نهایتاً اینکه؛  در حوزه خبر بطور کلی: نگاه ویژه به ارزشهای خبری، پیروی از اصول خبرنویسی پیشرفته مانند سبک خبری در نگارش و استفاده از کلیه عناصر خبری حائز اهمیت است. 
 
در حوزه تیتر: نیازمند رعایت اختصار،محلی بودن نشانگاه تیتر در مطبوعات محلی، خلاقیت و پرهیز از کلیشه گرایی و توجه به درست نویسی و وزن هستیم.
 
در دیگر حوزه ها همچون مقاله، سرمقاله، گزارش، مصاحبه و...:  تمرکز بر مسایل و رویدادهای محلی، تمرکز بر موضوعات عام المنفعه، پرهیز از اطناب ممل و ایجاز مخل( طولانی نویسی و چکیده نگاری) و وفاداری به ساختار  نوشتار باید مورد توجه قرار گیرد.
 
گزارش حلقه ناشناخته ای است که رسانه های ما از فقدانش در رنج اند و محروم از ظرفیتهای بی نظیر آن برای اقناع و جذب مخاطب؛ بجاست بیش از پیش، گزارش و بالاخص گزارشگری تحقیقی و توسعه مدنظر دست اندرکاران و گردانندگان رسانه های ما باشد. از یاد نبریم در گزارش تفسیر شخصی گزارشگر جایگاهی ندارد.
 
در حوزه عکس یا فتوژورنالیسم نیز بی توجهی به 5 عنصر اصلی خبر شامل زمان رویداد، مکان وقوع، دلیل و چگونگی و عامل انسانی تا حدودی از کیفیت آثار ارسالی کاسته بود و نیاز است رسانه نگاران و عکاسان خبری بین عکس هنری و عکس خبری بیش از پیش تفکیک قائل شوند.
 
درحوزه ی صفحه آرایی نیز چینش و کنار هم نهادن متن، تیتر و مشتقات، عکس، ستون و سطر و رنگ بندی ها نیازمند جسارت و خلاقیت و توجه بیشتری از جانب رسانه نگاران عزیز است تا زیبایی و وجه بصری بودن پیام بیش از پیش از متن مخاطب را دام خود اندازد و رسانه در جذب مردم توفیق یابد.
 
در طنز نیز گرچه به نسبت گذشته شاهد تغییراتی در سوژه پردازی بهتر هستیم اما تا استانداردهای مطلوب هنوز فاصله بسیار است و انحصار طنز در دست عده ای محدود شاید آفت بزرگ مطبوعات و رسانه های این خطه از میهن اسلامی است و نیازمند پرورش نیروهای توانمند و خلاق.
 
در هر صورت هیات داوران این جشنواره ضمن اذعان به رشد کیفی و کمی آثار و آفرینشهای همکاران رسانه ای خویش، رجای واثق دارد که با تلاش و توجه رسانه نگاران به آموزش بیشتر و استفاده از تجربیات رسانه های پیشگام، برغم وجود مسایل و مشکلات مالی و صنفی، شاهد روزهای بهتر و روشن تری در آینده نه چندان دور برای رسانه های استانهای غرب کشور خواهیم بود.
 
با احترام
هیات داوران:
محمود مختاریان . احسان پوری . مسعود شجاعی طباطبایی . رضا رفیعی . شفیع بهرامیان . مسعود احمدی . مهدی فتاحی.محمدحسین شیریان.نداشفیعی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار