مصوبات و قوانین هنوز نتوانسته طرح کاهش را به خیابان‌های تهران بیاورد. «کاهش (LEZ)» عنوان طرحی است که شهرداری تهران برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا به اجرای آن تأکید دارد و 225شاهد بین‌المللی بر انجام موفق آن دارد.
کد خبر: ۲۳۱۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹ 18 May 2016
اما این طرح علاوه بر قانونی که دارد، به بازوی اجرایی به‌عنوان پلیس راهور نیز نیاز دارد. شواهد و قراین نشان می‌دهد پلیس راهور نیز با اصول کلی این طرح موافق است اما هنوز آن را اجرا نمی‌کند.

در طرح کاهش تمامی خودروهای پلاک تهران، به 4کلاس هیبریدی، انژکتوری، کاربراتوری و فرسوده تقسیم می‌شوند. کلاس آبی هیچ منعی برای تردد در محدوده کاهش ندارد، خودروهای کلاس سبز، فقط در روزهای ناسالم در محدوده‌های ترافیکی منع تردد دارند. خودروهای کلاس زرد کل سال از صبح تا عصر منع تردد داشته و خودروهای کلاس قرمز در طول شبانه روز، از تردد منع می‌شوند.

* دو امضای هفت صبح

ساعت 7 و 30صبح 6دی 93 بود که شورای حمل ونقل و ترافیک شهر تهران طی مصوبه‌ای بر ضرورت اجرای طرح کاهش از مهر 94تأکید و آن را تصویب کرد. طی این مصوبه باید خودروهای کلاس قرمز با سن بالاتر از فرسودگی از تردد در شهر منع شوند و تردد آنها در کل شهر تهران و در تمام ساعات شبانه روز و ایام سال ممنوع شود. 

همچنین خودروهای کلاس زرد از ابتدای مهر94 نمی‌توانند در محدوده طرح ترافیک در تمام ساعات شبانه روز تردد کنند.

این مصوبه علاوه بر امضای محمدباقر قالیباف شهردار تهران، سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون شهردار و مهدی یدی همدانی، دبیر شورای‌عالی ترافیک و نماینده وزارت کشور، 2امضای دیگر را نیز یدک می‌کشید که شامل امضای سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فعلی تهران بزرگ و امضای سردار اسکندر مومنی، رئیس وقت پلیس راهور کشور و جانشین فرمانده فعلی ناجا می‌شد.

سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با تأیید امضای طرح مذکور به همشهری می‌گوید: یکی دو ابهام در راه اجرای این طرح بود که در حال رفع است. البته پلیس هیچ ابهامی درخصوص اجرای اصل طرح ندارد و پلیس هم به هر شکل ابلاغ شود، آن را اجرا می‌کند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود، اینکه هر طرحی در زمان اجرا باید بومی‌سازی شود. مهم‌ترین کار این است که طرح کاهش را با وضعیت اجتماعی، فنی، ترافیکی رفتاری و فرهنگی خودمان انطباق دهیم.

سردار حسینی درخصوص زمان اجرای طرح کاهش پس از رفع ایرادات مطرح‌شده پلیس راهور گفت: نمی‌توانم راجع به این مسئله زمانی بگویم چون از حوزه ما خارج است و شورای ترافیک کشور آن را پیش می‌برد.

* ایرادات پلیس و طرح کاهش

در همان پاییز 94بود که یکی از معاونان راهور تهران طی یک نشست خبری ایراداتی ازجمله «نبود امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، بی‌توجهی به آسیب‌های اجتماعی، عدم‌تطابق با عدالت اجتماعی و فرسودگی حمل ونقل عمومی» را به‌عنوان علل عدم ‌اجرای طرح کاهش از سوی پلیس اعلام کرد.

طرح کاهش از لحاظ کارشناسی در کاهش آلاینده‌ها و ترافیک شهری مؤثر است اما از آنجایی که پلیس به اجرای آن ایراداتی دارد، موضوع در شورای‌عالی هماهنگی ترافیکی کشور مطرح شده است.

شورای‌عالی هماهنگی ترافیک کشور نیز با پشتوانه دولت، بخش‌هایی از این طرح را به تصویب رسانده اما آن را در حد طرح ممانعت از تردد خودروهای فرسوده و کیفی‌سازی‌ بحث معاینه فنی تقلیل داد.

سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در این‌باره می‌گوید: طرح کاهش ازجمله راه‌حل‌هایی است که همه جای دنیا تجربه کرده‌اند. پیش‌بینی ما این است که بخش‌های دیگری از طرح کاهش در شورای‌عالی ترافیک به تصویب برسد و ما شاهد این باشیم که این طرح به‌صورت تدریجی به اجرا درخواهد آمد.

* زوج و فرد تا اطلاع ثانوی

در سوی دیگر سکه، پلیس مصمم به اجرای طرح زوج و فرد است. پژوهش‌های مدیریت شهری نشان می‌دهد این طرح که قرار بود به‌صورت موقت در تهران اجرا شود، هیچ تأثیری بر کاهش آلودگی هوای تهران نداشته و در کاهش ترافیک پایتخت نیز کمتر از 5درصد مؤثر بوده است. 

در عین حال پلیس راهور پاییز سال گذشته همزمان با رسیدن موعد اجرایی طرح کاهش، طی جلسه‌ای آغاز طرح کنترل مکانیزه محدوده زوج و فرد را اعلام کرد. در عین حال نباید فراموش کرد که زیر‌ساخت اولیه اجرای طرح کاهش نیز همان دوربین‌هایی است که در طرح زوج و فرد کار می‌کنند.

روزنامه همشهری

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار