بسته خبری چهل پنجره
تابناک: اصفهان از دیرباز به عنوان شهر علم، فرهنگ و هنر و تمدن شناخته می شده و از همین رو دارای مفاخر بسیاری در عرصه های فرهنگ و هنر کشور و جهان است، با توجه به این ظرفیت مناسب تابناک در نظر دارد به بررسی مهم ترین رخدادهای فرهنگی و هنری هفته گذشته می پردازد.
کد خبر: ۲۲۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰ 14 April 2015

به گزارش تابناک اصفهان، اصفهان از دیرباز به عنوان شهر علم، فرهنگ و هنر و تمدن شناخته می شده و از همین رو دارای مفاخر بسیاری در عرصه های فرهنگ و هنر کشور و جهان است، با توجه به این ظرفیت مناسب تابناک در نظر دارد به بررسی مهم ترین رخدادهای فرهنگی و هنری هفته گذشته می پردازد.

****

کارگاه نویسندگی خلاق در قلمستان

در این هفته برای سومین، سه شنبه پیاپی کارگاه نویسندگی خلاق در قلمستان ادامه یافت و این کارگاه توسط مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان برگزار می شود.

مدیر این مرکز در گفتگو با خبرنگار ایمنا ضمن اعلام این خبر گفت: قدرت نویسندگی تنها مختص به نوشتن داستان و قصه نیست و افراد برای نگارش متونی همچون متن پایان نامه تحصیلی، گزارش، مقاله و ... هم باید از قدرت نوشتن برخوردار باشند و باقواعد نگارش نیز آشنا شوند.
مرتضوی افزود: کارگاه نویسندگی خلاق نیز با هدف آموزش اصول صحیح نگارش و نوشتن و استفاده صحیح از دستورزبان فارسی، از ابتدای اردیبهشت ماهروزهای سه‌شنبه هر هفته برگزار می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: تدریس این کارگاه را " تدین " از اساتید متخصص در این زمینه بر عهده دارد.
علاقمندان می‌توانند تا پایان فروردین ماه جهت ثبت‌نام در این کارگاه به مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان واقع در خیابان علامه امینی مجموعه باغ غدیر مراجعه نمایند.

****

تئاتر عروسکی در خانه کودک

دوره آموزشی تئاتر عروسکی توسط خانه کودک برگزار می‌شود.مدیر این مرکز در گفتگو با خبرنگار ایمنا ضمن اعلام این خبر گفت: این دوره آموزشی در قالب اجرای تئاتر با استفاده از عروسک‌های دستی و تن پوش حیوانات توسط کودکان و با حضور کارشناس و مربی مربوطه برگزار می‌شود.
ابوالقاسمی افزود: این فعالیت‌ها که منجر به شکوفایی قدرت خلاقیت کودکان می‌شود، در آموزش نحوه شرکت در فعالیت‌های گروهی و ارتقای سطح اعتماد به نفس کودکان موثر خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: به ویژه این دوره آموزشی برای کودکان ۴ تا ۴ و نیم ساله که در ابتدای زمان ورود به عرصه فعالیتهای گروهی هستند بسیار مفید است.
دوره آموزشی تئاتر عروسکی از ابتدای اردیبهشت ماه در خانه کودک واقع در بوستان ملت، حد فاصل سی و سه پل و پل ابوذر برگزار می‌گردد و علاقمندان می‌توانند جهت ثبت‌نام تا پایان فروردین ماه با شماره تلفن ۳۶۲۷۵۰۴۰ تماس حاصل نمایند.

****

قطار گردشگری از اروپا و آمریکا به اصفهان می آید

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه 20 قطار گردشگری حامل گردشگران اروپایی و آمریکایی در سال 2015 وارد اصفهان می شود تأکید کرد: این گردشگران در قالب گروههای گردشگری برای بازدید از جاذبه های تاریخی و گردشگری وارد اصفهان خواهند شد.

وی گفت: نخستین گروه گردشگری متشکل از 72 گردشگر خارجی 21 فروردین جاری برای بازدید از اصفهان وارد این شهر شدند.

به گفته وی، قرار است 29 فروردین نیز یک گروه 56 نفری از کشورهای آمریکایی و اروپایی برای بازدید از جاذبه های تاریخی و گردشگری وارد نصف جهان شوند.

سال گذشته نیز چهار قطار گردشگری وارد اصفهان شد.

بر اساس آمارهای اعلام شده، در نیمه دوم سال گذشته روزانه بیش از یکهزار گردشگر خارجی از بناهای تاریخی استان اصفهان دیدن کردند که این رقم در 14 سال گذشته بی سابقه بوده است.

استان اصفهان دارای بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی است که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر میدان امام (ره)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

****

200 فیلمنامه به دبیرخانه تولید فیلم کوتاه داستانی کودک و نوجوان اصفهان رسید

در این هفته 200 فیلمنامه به دبیرخانه تولید فیلم کوتاه داستانی کودک و نوجوان اصفهان رسید، میثم بکتاشیان در این رابطه به ایرنا گفت: دبیرخانه تولیدات فیلم های کوتاه کودکان و نوجوانان در تالار هنر اصفهان از دو ماه گذشته آغاز به کار کرده است.

وی هدف از فعالیت این دبیرخانه را معرفی و حمایت از هنرمندان مستعد در عرصه سینمای داستانی کودکان و نوجوانان ، تولید فیلم کوتاه داستانی و تلاش برای تبدیل اصفهان به عنوان مرکز تولید فیلم های کودکان و نوجوانان عنوان کرد.

وی گفت: اولویت دبیرخانه برای تولید فیلم هایی است که با کودکان آسان ارتباط برقرار کنند و حرف تازه ای آموزش دهد.

بکتاشیان تصریح کرد: موضوعات این فراخوان تقویت و ارتقا هویت در کودکان و نوجوانان با رویکرد افزایش احساس تعلق به خانه ، محله، شهر و میهن ؛ ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی با نگاه ویژه به موضوعاتی از قبیل حقوق همسایه، تفریح ، دوستی با طبیعت ، احترام به والدین ، ارتباط با رسانه،،نظافت و بهداشت و نظم، ترافیک و تمرکز بر توانمندی های کودکان و نوجوانان است .

وی با بیان اینکه آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه 20 فروردین بوده است، گفت: این زمان به دلیل استقبال تا 27 فروردین تمدید شد.

شرکت کنندگان می توانند فیلمنامه های خود را به تا پایان تاریخ مقرر از طریق سایت www.arthall.ir به دبیرخانه ارسال کنند.

تالار هنر مرکز تخصصی تئاتر و سینما در اصفهان است.

****

برگزاری جشنواره علامه حلی در سطح مدارس

دبیر پنجمین جشنواره علامه حلی با بیان این موضوع در اختتامیه پنجمین جشنواره علامه حلی و اولین همایش کتاب سال حوزه علمیه اصفهان، اظهار کرد: دبیرخانه جشنواره علامه حلی بعد از ماه رمضان برنامه‌اش را آغاز کرد تا بتواند به دو هدف مهم دست پیدا کند.

وی با اشاره به اهمیت این دو هدف، افزود: ارتقای کیفی آثار طلاب از طریق کارگاه‌های پژوهشی و شناخت استعدادهای جوان از مدارس در امر پژوهش بسیار اهمیت دارد به همین جهت کارگاه‌های پژوهشی و مشاوره علمی پژوهشی هم برای خواهران و هم برای برادران برگزار شد.

دهقانی افزود: با نظر دبیرخانه کشوری توانستیم برای اولین بار در استان جشنواره علامه حلی را در سطح مدارس اجرا کنیم و از این اتفاق تجربه بسیاری خوبی به دست آوردیم و اعتقاد داریم در مدارس به دلیل استقبال بالا و رقابت تنگاتنگ می‌توان شورآفرینی کرد.

وی با بیان اینکه در پنج مدرسه برای خواهران و در پنج مدرسه برای برادران موفق شدیم، این جشنواره را برگزار کنیم، تصریح کرد: خوشبختانه اختتامیه این جشنواره هم در مدرسه خواهران و هم برادران برگزار شد و می‌توان گفت اصفهان در این مسئله پیشقدم شده و با موافقت و همراهی آیت‌الله ناصری و آیت‌الله فقیه امامی توانسته این جشنواره را در مدارس مختلف برگزار کند.

دبیر پنجمین جشنواره علامه حلی افزود: 1437 اثر به دبیرخانه ارسال شد، که 802 اثر از خواهران و مابقی مربوط به برادران بود و از میان آنها حدود 60 مقاله به مرحله تفسیری رسید و در نهایت 45 اثر برگزیده شد.

وی با اشاره به اولین همایش کتاب سال حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: از 110 اثر ارسال شده به دبیرخانه شش اثر رتبه دوم و 9 اثر رتبه سوم را کسب کردند و در این دوره اصفهان رتبه اول نداشت.

نباید از اهمیت قلم غافل بود

همچنین در این مراسم یک محقق و نویسنده کشوری گفت: علی‌رغم رشد فناوری‌های جدید نباید از اهمیت قلم غافل شویم چرا که هرچقدر دنیای مجازی و اینترنتی هم باشد باز هم آنچه این دنیا را تغذیه می‌کند قلم است.

حجت‌الاسلام و المسلمین جواد محدثی با بیان اینکه نگاه به قلم و نگارش باید از اهرم‌های اثرگذار در فرهنگ‌سازی جامعه باشد، اظهار کرد: علی‌رغم رشد فناوری‌های جدید نباید از اهمیت قلم غافل شویم چرا که هرچقدر دنیای مجازی و اینترنتی هم باشد باز هم آنچه این دنیا را تغذیه می‌کند قلم است.

وی با بیان اینکه اگر کسی با استفاده از قلم بتواند اثرگذار باشد موفق ترخواهد بود، ادامه داد: باید جلسات نقد نیز برگزار شود، البته اگر داوری‌ها و نقدها در حضور صاحب اثر ذکر می‌شد بسیار بهتر بود.

این محقق با اشاره به اوصاف اولیه یک نویسنده، اضافه کرد: اعتقاد به نویسندگی، اعتماد به نفس، جرئت و جسارت، نداشتن غرور، تمرین و پشتکار، شناخت اولویت‌ها و نیازها و پرمحتوایی آثار از مهمترین ویژگی‌های یک نویسنده خوب است.

محدثی با اشاره به اوصاف مثبت اخلاق نویسندگی گفت: تواضع علمی، سخاوت علمی، الگو گیری از نویسندگان موفق، روحیه اصلاح و تکمیل آثار، نقدپذیری، تجربه‌آموزی، یادداشت برداری و عفت قلم از مهمترین این اوصاف است.

به گزارش ایسنا؛در این مراسم پیام آیت الله مظاهری قرائت شد.

در بخشی از این پیام آمده است: جایگاه کتاب در زندگی ما آنچنان که باید و شاید نیست و باید برای رفع این نقیصه تمام کوشش خود را بکار بسته تا غبار غربت از کتاب زدوده شود.

همچنین باید تمام عالمان بیشتر بکوشند و هم حوزوی ها و هم دانشگاهیان باید در حمایت از مولفان اهتمام فزون تری بنمایند و دستگاههای ذی ربط زمینه را برای دست یابی اقشار مختلف مردم به کتاب فراهم آورند زیرا رشد معنوی ما در گرو انس با کتاب است.

در پایان این مراسم از نفرات برگزیده تقدیر شد.

****

برنامه های گالری های اصفهان

در پایان هم به بررسی گالری های اصفهان تا پایان فروردین می پردازیم.

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایسنا، گالری‌ها و نگارخانه‌های اصفهان در هفته آینده میزبان آثار تعدادی از هنرمندان اصفهان به شرح ذیل هستند.

نگارخانه کوثر

نگارخانه کوثر میزبان ۳۰ تابلوی نقاشی متعلق به هنرجویان آموزشگاه اصلانی به مربیگری استاد اصلانی است. این آثار طراحی موضوعاتی همچون طبیعت، اجتماع، فضای شهری، عشایر و رسوم ایرانی است که موضوع آنها بر اساس علاقه‌مندی هنرجویان و به صورت آزاد انتخاب شده و شامل می‌شود.

هنرجویانی که آثار آنها در این نمایشگاه عرضه شده، نمایشگاه‌های متعددی نیز در شهرهای اصفهان و تهران برگزار کرده‌اند. این نمایشگاه از تاریخ ۱۵ تا ۲۰ فروردین‌ماه از ساعت ۹ صبح الی ۱۳ و ۱۶ الی ۲۰ دایر است.

گالری آپادانا

گالری آپادانا نیز از تاریخ 28 فروردین با ارایه نقاشی‌های علی خالق، علاقه‌مندان به هنر نقاشی را به دیدن این آثار فرا می‌خواند. این نمایشگاه نقاشی تا دوم اردیبهشت‌ماه برپا خواهد بود.

موزه هنرهای معاصر

"آثار گنجینه تجسمی" در گالری شماره یک موزه هنرهای معاصر به نمایش در می‌آید. این نمایشگاه ششمین دوره از نمایشگاه‌های آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر اصفهان به شمار می‌رود و مجموعه‌ای از جدیدترین آثار هنرهای تجسمی که در گذشته به نمایش گذاشته نشده‌اند، در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. این نمایشگاه شامل تمام آثار هنری در رشته‌های هنرهای تجسمی است و از ۲۵ فروردین‌ماه همه روزه از ساعت 9 صبح الی 19 برپا است.

همچنین گالری شماره شش موزه هنرهای معاصر، نمایشگاهی از آثار خوشنویسی استادان معاصر اصفهان را به نمایش گذاشته است. در این نمایشگاه آثار خوشنویسی با مضمون شهادت حضرت زهرا (س) ارایه شده است. این نمایشگاه تا ۲۵ فروردین‌ماه از ساعت 9 تا 19 برپا است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار