یک پژوهشگر حوزه دینی با تأکید براینکه ایجاد رقص‌ها در جوامع مختلف برای انتقال معانی است، گفت: برخی با نام ورزش دنبال تغییر هویت دینی جامعه هستند.
کد خبر: ۲۲۷۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۶ 10 May 2016
به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف در نشست علمی - پژوهشی موضوع‌شناسی رقص و حرکات موزون در موسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی به عنوان منتقد رساله «رساله رقص و حرکات موزون» حضور داشت، گفت: انسان یک موجود باهوش و تغییر و تحول پذیر است.

وی با بیان اینکه انسان حیوان ناطق است، گفت: انسان می‌تواند با پذیرش معانی و تغییرات اطراف خود، تاثیر و تاثر داشته باشد.

این پژوهشگر حوزد دینی با بیان اینکه رقص به عنوان یک مقوله فرهنگی برای انتقال مفاهیم و معانی است، بیان کرد: گاهی انسان‌های یک جامعه برای ایجاد همدلی و اتحاد درونی رقص‌های معنادار طراحی و اجرا می‌کنند.

حجت الاسلام مظاهری سیف با تأکید براینکه باید رقص را درست تحلیل و ارائه کرد، اظهار کرد: رقص فقط برای سرگرمی و ایجاد حرکات فیزیکال و ورزشی صرف نیست.

یوگا به نام ورزش در خدمت انحراف ارزش‌ها

وی با تشریح فلسفه وجودی برخی از ورزش‌های رسمی در کشور، گفت: اگر یک انسان تحلیل گر باشیم می‌توانیم به راحتی کشف کنیم که ورزشی مانند ووشو تنها حرکت جسمانی نیست و بلکه پشتوانه دینی - فرهنگی دارد و بیشتر یک نیایش برای تمرین روح و روان بشر است.

رئیس موسسه بهداشت معنوی قم با تصریح این نکته که خیلی از ورزش‌ها تنها در ظاهر ورزش هستند، افزود: برخی ورزش‌ها برای تغییر و تاثیر روحی و فرهنگی کشور مبدا طراحی و به کشورهای دیگر انتقال یافته است.

حجت الاسلام مظاهری سیف با تأکید بر اینکه یوگا نوعی عبادت و سمبل مسائل معنوی است، گفت: برخی باشگاه‌های یوگا در کشور با ترویج آیین و رسوم هندویی در واقع معابد هندو‌ها محسوب می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه برخی آیین‌ها و عبادات تعمدا به صورت ورزش و ایجاد سرگرمی طراحی شده‌اند، گفت: ترویج دین به نام حرکات ورزشی تاثیر شگرفی در تغییر و تخلیه روح و روان افراد دارد.

آسیب‌های معنوی برخی از ورزش‌ها تشریح شود

پژوهشگر حوزه دینی رقص را زبان، فلسفه، تفکر و نماد ارتباطات اجتماعی تلقی کرد و گفت: ایجاد آرامش‌های روانی و حرکات درمانی با ورزش یک طرح و فلسفه آگاهانه از سوی طراحان آن است.

حجت الاسلام مظاهری سیف با تأکید براینکه برخی ورزش‌ها به دنبال تغییر فلسفه زندگی و بینش انسان‌ها طراحی شده است، گفت: ما فریب نخوریم اگر ورزشی حرکات موزون ندارد و یا نیازی به رقص و موسیقی ندارد، قابل دفاع و ترویج است.

وی با تأکید براینکه تفکیک ورزش‌های سالم و با ورزش گونه‌های هدفدار کمی مشکل است، گفت: وظیفه داریم جنبه‌های منفی و خطرات پنهای برخی از ورزش‌های ظاهرالاصلاح را برای علما و فقها تشریح کنیم.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار