ازدواج در دقيقه 90!
تابناك اصفهان: حسین اسدی - روزنامه اصفهان زيبا: آن طور که مدیر کل ثبت احوال استان اصفهان خبر داده سال گذشته 37 هزار و 471 ازدواج در استان به ثبت رسيده که از این تعداد، 13 هزار و 272 ازدواج،‌ یعنی بیش از 35 درصد ازدواج ها مربوط به بازه سنی 30 تا 40 سال بوده است. این بخشی از آمار مربوط به ازدواج های استان در سال گذشته است.
کد خبر: ۲۲۶۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸ 09 May 2016
تابناك اصفهان: حسین اسدی - روزنامه اصفهان زيبا: آن طور که مدیر کل ثبت احوال استان اصفهان خبر داده سال گذشته 37 هزار و 471 ازدواج در استان به ثبت رسيده که از این تعداد، 13 هزار و 272 ازدواج،‌ یعنی بیش از 35 درصد ازدواج ها مربوط به بازه سنی 30 تا 40 سال بوده است. این بخشی از آمار مربوط به ازدواج های استان در سال گذشته است؛‌ اگر به این آمار ازدواج های بازه سنی 40 تا 50 سال را نیز اضافه کنیم،‌این رقم از مرز 15 هزار نیز عبور می کند؛ آماری که بیانگر افزایش محسوس سن ازدواج جوانان آماده به ازدواج در اصفهان است. البته افزایش سن ازدواج به عنوان یک معضل فرهنگی-اجتماعی در سال های اخیر در تمامی استان ها و به ویژه در کلانشهرها نمود بیشتری داشته است.

مردها 27، خانم ها 25

به گفته محمد اسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر میانگین سن ازدواج در مردها ۲۷ سال و برای خانم ها ۲۵ سال است و این اظهارات در حالی است که غالب روانشناسان بر این باورند که بهترین سن برای ازدواج دخترها 23 تا 26 و برای پسرها 27 تا 29 سال است. مطلبی که نباید از نظر دور نگه داشت اینکه بی شک افزایش سن ازدواج آسیب های اجتماعی و فرهنگی زیادی به همراه داشته و دارد.گذشته از پیامدهای مخرب فرهنگی و اجتماعی همچون افزایش ناسازگاری زوجین و طلاق در ازدواج های با سنین بالا، باید نگران کاهش شاخص های مهم اقتصادی همچون نرخ باروری به ویژه با افزایش سن ازدواج خانم ها بود. آنگونه که مدیر کل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی خرداد ماه سال گذشته عنوان کرده سن ازدواج در کشور پنج سال افزایش یافته است. اسماعیل مطلق همچنین گفته باید تلاش شود حداقل دو سال آن را کاهش دهیم تا به نرخ مطلوب باروری یعنی ۲،۱ درصد برسیم. وی در ادامه گفت: اگر کاهش سن ازدواج درکشور رخ ندهد، درسال ۱۴۳۰ نرخ باروری صفر و پس از آن نیز منفی خواهد شد که این امر مشکلات عدیده ای در حوزه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایجاد خواهد کرد.

چهار میلیون مجرد بالای ۳۰ سال

این مقام مسوول البته به ارائه این آمار تنها بسنده نکرده و گفته افزایش سن ازدواج باعث شده که در کشور سالیانه ۴۴۰ هزار فرصت فرزندآوری از دست برود، ضمن اینکه هم اکنون شش میلیون و ۶۰۰ هزار خانم ۱۵تا ۴۹ سال ازدواج نکرده درکشور وجود دارد. بر اساس اظهار نظر هفته گذشته عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ۱۲ میلیون جوان مجرد برای ازدواج در کشور آمادگی دارند. ایرج عبدی در گفت ‌و گو با تسنیم اظهار داشت: از این 12 میلیون جوان مجرد، حدود چهار میلیون نفر آنها بالای ۳۰ سال سن دارند. در این بین وضعیت برای دختران مجرد نگران کننده تر است. بر اساس اظهارات اردیبهشت ماه سال گذشته مدیر کل اطلاعات و آمار جمعیت و مهاجرت سازمان ثبت احوال، تعداد زنان مجرد بالای 30 سال سه برابر مردان شده است.
علی اکبر محزون همچنین تعداد افراد مجرد قطعی بالای ۵۰ سال را ۱۵۲ هزار نفر عنوان کرد و گفت: یک میلیون و۳۰۰ هزار فرد بالای سن متعارف نیز در کشور هرگز ازدواج نکرده اند. وی در ادامه از افزایش ازدواج بالای سن نامتعارف در کشور خبر داد و افزود: در سال ۹۲ آمار ازدواج مردان بالای سن متعارف ۳۵ سال ۹.۴ درصد بود که در سال گذشته این آمار به ۱۰.۴ افزایش پیدا کرد و همچنین ازدواج زنان بالای ۳۰ سال در سال ۹۲ ، ۱۲.۵ درصد بوده که در سال گذشته به ۱۴.۵ درصد رسیده است .
وی در مورد سن متعارف ازدواج نیز گفت: این سن برای مردان ۲۰ تا ۳۴ سال و برای زنان ۱۵ تا ۲۹ سال است که البته این سن در حال تغییر و تحول است.

ثبت بیش از 13 هزار ازدواج بالای 30 سال

در استان اصفهان نیز مدیر کل ثبت احوال استان اصفهان در مصاحبه با اصفهان زیبا می گوید: از 13 هزار و 272 ازدواج در بازه 30 تا 40 سال،‌ تعداد 10 هزار و 134 مورد مربوط به زوجین 30 تا 34 ساله است که از این تعداد شش هزار و 599 ازدواج مربوط به مردان و سه هزار و 535 ازدواج نیز مربوط به خانم ها بوده است.تورج حاج رحیمیان ادامه می دهد: سه هزار و 138 ازدواج نیز در بازه سنی 35-40 سالگی در استان به ثبت رسیده است که از این تعداد هزار و 226 نفر مربوط به زنان و هزار و 912 به مردان اختصاص داشته است.مدیر کل ثبت احوال استان ضمن بیان اینکه میانگین سن ازدواج در سال گذشته برای آقایان 28.94 و برای خانم ها 24.44 سال بوده است، بیشترین ازدواج مردان اصفهانی را در گروه سنی 25 تا 29 سال اعلام و عنوان می‌کند: 15 هزار و 912 مورد ازدواج به مردان در این بازه سنی اختصاص داشته است.حاجی رحیمیان همچنین به ازدواج 515 خانم در بازه سنی 40-44 سال نیز اشاره کرد و اظهار داشت: 726 مرد نیز در این بازه سنی ازدواج کرده اند. مدیر کل ثبت احوال استان در پایان به ثبت 686 مورد ازدواج برای زوجین 45 تا 50 ساله اشاره کرده و می گوید: از این تعداد 295 ازدواج برای مردان و 391 ازدواج نیز برای زنان در اداره ثبت احوال استان به ثبت رسیده است.حال باید منتظر ماند و دید که با اتخاذ سیاست های جدید اقتصادی و فرهنگی مسوولان و نهادهای مرتبط یخ ازدواج جوانان مجرد آب خواهد شد یا خیر؟!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار