همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛
تابناک اصفهان پروژه «سیاره شهر فیروزه‌ای» طی مراسمی در حاشیه برگزاری بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب که به نام اصفهان نامگذاری شده با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار اصفهان، اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران کشوری و استانی رونمایی شد.
کد خبر: ۲۲۵۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳ 07 May 2016
تابناک اصفهان: پروژه «سیاره شهر فیروزه‌ای» طی مراسمی در حاشیه برگزاری بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب که به نام اصفهان نامگذاری شده با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار اصفهان، اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران کشوری و استانی رونمایی شد.

به گزارش تابناک اصفهان، چندي است گفتمان جديد شهر اصفهان كه مقدمه‌ساز ايجاد مكتب جديد نصف‌جهان است از سوي شهرداري اين شهر تاريخي مطرح شده است؛ در تعريف اين گفتمان تأكيد شده كه خلاقيت، فناوري‌هاي نوين و دانش‌محوري سه پايه اساسي مكتب جديد اصفهان بوده و از اين پس حركت‌هاي شهري بر اساس اين سه پايه شكل مي‌گيرند.



پس از تغيير تيم مديريت شهري اصفهان دو مركز مهم يعني مركز فناوري‌هاي نوين شهري و مركز خلاقيت و نوآوري به عنوان دو مركز تازه تأسيس در كشور، براي نخستین بار در نصف‌جهان شكل گرفت.

تازه‌ترين اقدام شهرداري اصفهان و مركز فناوري‌هاي نوين شهري، پروژه «سیاره شهر فیروزه‌ای» است با این توضیح که 12 دستگاه اتوبوس فرسوده شهر اصفهان كه از رده خارج شده بودند، با طراحي جديد و مناسب با سليقه كودكان و نوجوانان طراحی شده و در كاربري جديد به سينما و كتابخانه تبديل شده است.

هدف از اين پروژه فرهنگي که در قالب طرح «هر هفته چند افتتاح» به بهره‌برداری خواهد رسید، ارتقا سطح مطالعه مردم و كمك به افزايش سرانه مطالعه اقشار كم درآمد جامعه عنوان شده است.


محمدرضا نیلفروشان، رئیس مرکز فناوری‌های نوین شهری شهرداری اصفهان پيرامون بخش‌هاي مختلف اين اتوبوس‌ها گفت: قسمتي كه در اين اتوبوس‌ها به كاربري سينما اختصاص يافته، داراي 32 صندلي و مجهز به صداي دالبي و امکان پخش فیلم‌های 3 بعدی است؛ عنوان اين سينما «سينما انقلاب» بوده و توسط خانه انقلاب اسلامي در نقاط مختلف شهر اصفهان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وی با اشاره به اینکه دو اتوبوس از این اتوبوس‌ها در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می‌شود، ادامه داد: بخش ديگر اين اتوبوس‌ها با كاربري كتابخانه است که 38 نفر در آن جانمايي مي‌شوند و تحت عنوان كتاب‌نوردي معرفي شده است؛ بخش سايت رايانه‌اي اين اتوبوس‌ها نیز 8 نفر و كتابخانه سيار آنها كه مخصوص كودكان 5 تا 12 ساله است، 18 نفر ظرفيت دارد.




استقبال دستگاه های مسئول از سیاره شهر فیروزه ای

پروژه سياره شهر فيروزه‌اي تاكنون از سوي دستگاه‌هاي مرتبط با اين موضوع مورد تقدير قرار گرفته و به عنوان يك نوآوري فرهنگي عنوان گرفته است.

علی جنتی در حاشیه رونمایی از این اتوبوس ها گفته است: اتوبوس‌هایی که به صورت سینما طراحی شده می‌تواند در زمان برگزاری جشنواره کودک به اکران فیلم‌ها و توسعه اکران آن برای کودک و نوجوان کمک کند.

همچنین حجت‌الاسلام حبيب‌رضا ارزاني، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان درباره اين پروژه گفت: این نوآوری فرهنگی می‌تواند در بسیاری از موقعیت‌ها و مناسبت‌ها مورد استفاده قرار گرفته و به اقشار محروم جامعه در ارتقا سطح مطالعه كمك كند.



احیا و بازسازی 2 دوستگاه اتوبوس فرسوده در پروژه «سیاره‌ شهر فیروزه‌ای»

مهدی جمالی‌نژاد، شهردار اصفهان نیز درباره رونمایی از اتوبوس «سیاره‌ شهر فیروزه‌ای» که در حاشیه نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب برگزار شد، گفت: شهرداری اصفهان، در راستای تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل علم به فناوری، چشم‌انداز «اصفهان پیشگام فناوری‌های نوین شهری» را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده و با تأسیس «مرکز فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان» اقدام به ترویج علم و توسعه فعالیت‌های مبتکرانه و نوین بر مبنای فناوری‌های روز دنیا کرده است.

وی افزود: این مرکز بر مبنای تحقق رویکرد دانش‌محوری به عنوان اولین مرکز، به بسترسازی بی‌نظیری در زمینه تحقق دستاوردهای فناوری‌های شهری با همیاری و تبادل تجربیات و شناخت نیروهای توانمند به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان و نسل جوان نخبه پرداخته تا اصفهان را به سمت شهر «دانش‌محور» سوق دهد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه آموزش، فرهنگ، اوقات فراغت و تفریح برای شهروندان بسیار مهم و قابل توجه است، اضافه کرد: برآورده کردن این نیازها مهم‌ترین وظیفه دستگاه‌‌های خدماتی در شهر است و از این رو باید مسئولان برای برآورده کردن این نیاز شهروندان، از فناوری‌های نوین بهره برده و راهکارهای نو و متفاوتی را ارائه دهند.

وی استفاده از تجهیزات متحرک برای ایجاد فضای شادی و نشاط در شهر را یکی از تاثیرگذارترین روش‌های نوین عنوان و ابراز کرد: سینما، کتابخانه، نمایشگاه، فروشگاه، مرکز تفریحی و در مواقع بحرانی بیمارستان و مرکز درمانی سیار... از مهم‌ترین کاربری‌هایی هستند که می‌توان به صورت سیار در نقاط مختلف شهر در دسترس شهروندان قرار گیرند.

جمالی‌نژاد ایجاد رضایت شهروندان با توازن و پراکنش یکنواخت خدمات مورد نیاز شهروندی در همه نقاط شهر حتی در نقاط غیر متداول، بهره‌گیری از فرصت محیط‌های علمی و اجتماعی به صورت سیار در سطح شهر، کاهش هزینه و صرفه‌جویی اقتصادی و قابلیت قرارگیری در مکان‌ها و سایت‌های مختلف را از جمله اهداف سیارسازی خدمات در شهر اصفهان عنوان کرد.

وی بیان کرد: افزایش گستره نفوذ خدمات شهرداری در همه مناطق و ناحیه‌های شهری با توجه به نظرسنجی نیازها و کمبودها، استفاده از ابزارها و فناوری‌های نوین، استفاده از توان بخش خصوصی و فراهم‌سازی امکان دسترسی و استفاده شهروندان از امکانات شهری و عدالت اجتماعی در ارائه خدمات نیز از دیگر اهداف ارائه این نوع خدمات است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: «مرکز فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان» در راستای فعالیت‌های مبتکرانه و نوین، ترویج علم و دانش و همچنین به منظور خدمت‌رسانی به شهروندان اصفهانی، پروژه‌ای را در همین زمینه به افتخار اصفهان، شهر گنبدهای فیروزه‌ای، تحت عنوان «سیاره شهر فیروزه‌ای» آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: ضرورت فعالیت‌های علمی، اجتماعی و خدماتی در مجموعه‌هایی نظیر مدارس، مهدکودک‌ها و پارک‌ها، رفع نیاز و توزیع مناسب مجموعه‌های علمی، فرهنگی در سطح شهر، لزوم تنوع و به‌کارگیری روش‌های نوین در ارائه خدمات، ارائه خدمات به شهروندان به تناسب برنامه‌های مکانی و زمانی در ایام ویژه سال نظیر اعیاد و جلوگیری از هدررفت سرمایه ملی از طریق به‌کارگیری مجدد سالانه حدود 150 دستگاه اتوبوس فرسوده شهری نیز از دیگر اهداف اجرای طرح «سیاره‌ای شهر فیروزه‌ای»است.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه در فاز اول «سیاره‌ شهر فیروزه‌ای»، مرکز فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با استفاده از فناوری‌های نوین به احیا و بازسازی 2 دستگاه اتوبوس فرسوده و غیر قابل استفاده در خدمات شهری و با هدف استفاده کودکان و نوجوانان و بزرگسالان اقدام کرده است، افزود: براساس تفاهم‌نامه منقعد شده تا پس از دهه فجر این دو دستگاه اتوبوس در اختیار خانه ولایت و انقلاب اسلامی است و در تمامی نقاط شهر قابل استفاده خواهد بود.

وی اضافه کرد: این اتوبوس دارای دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که 6 دستگاه رایانه برای استفاده از نرم‌افزارها و سایت‌ها خواهد بود و این اتوبوس خدماتی همچون اینترنت بی‌سیم و نظایر آن را ارائه خواهد داد و در عین حال با توسعه فناوری‌های نوین امکان به روز‌رسانی اتوبوس نیز پیش‌بینی شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار