تابناک: اگر زاینده رود با همین شرایط دوره ای حیات موقتی داشته باشد، شرایط گاوخونی قطعا بدتر از زاینده رود خواهد بود چراکه در برخی دوره‌ها به رغم افزایش خروجی آب از سد اما این حجم به اندازه‌ای نیست که خود را به گاوخونی رسانده و لب‌های تشنه آن را هم سیراب کند.
کد خبر: ۲۲۲۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸ 01 May 2016

به گزارش تابناک اصفهان، می شود به همین فلامینگوهایی که در چند روز اخیر به تالاب گاوخونی آمده اند و میهمان چند روزه اصفهان شده اند دل خوش کرد و فکر کنیم دیگر برای همیشه یا حتی چند ماه حال گاوخونی خوب شده است، می شود نگاهی به ذخیره سد زاینده رود انداخت و برداشت دیگری از سرنوشت این تالاب داشت.

اگر بخواهیم به مشاهدات خود از وضعیت کنونی تالاب گاوخونی که به مدد بارش های اخیر چند فلامینگو را در خود پناه داده است اکتفا کنیم می توان نتیجه گرفت گاوخونی به شرایطی به مراتب بهتر از گذشته رسیده و تا چند ماه شاید نیازی به چاره اندیشی در این خصوص نباشد اما اگر مبنای نجات گاوخونی را سرچشمه آن یعنی جاری ماندن زاینده رود در اصفهان بدانیم، آنوقت حرف زدن در مورد گاوخونی همان اما و اگرهای قبل را می‌طلبد.

گاوخونی که سرنوشتش در پایان راه زاینده رود قرار گرفته، حیات و مماتش هم به همین رودخانه وابسته بوده و هست و نمی توان از حیات گاوخونی حرف زد اما وضعیت زاینده رود را نادیده گرفت.

اگر زاینده رود با همین شرایط فصلی و دوره ای حیاتی موقتی داشته باشد، شرایط گاوخونی قطعا بدتر از زاینده رود خواهد بود چراکه در برخی دوره‌ها به رغم افزایش خروجی آب از سد زاینده رود اما این حجم به اندازه ای نیست که خود را به گاوخونی رسانده و لبهای تشنه آن را هم سیراب کند.

در روزهای اخیر هم که اعلام شد ذخیره 80 درصد سد زاینده رود خالی شده است و تنها 20 درصد باقی مانده ذخایر در سد باقی مانده است که با این حساب نه تنها گاوخونی که شرب مردم اصفهان نیز با تردیدهایی برای تامین روبرو است.

تصویر چند روز پیش تالاب گاوخونی

اما یکی از راهکارهایی که برای حیات گاوخونی در سال گذشته به طور جدی مورد بحث قرار گرفت، موضوع استفاده از تصفیه پساب‌ها برای پر کردن تالاب بود که این مسئله نیز به دلیل اختلاف مسئولان با کشاورزان همچنان در ابهام به سر می برد و تنها در سال گذشته با بخشی از این پساب برای چند هفته گاوخونی پرآب و سپس خالی شد!.

در حال حاضر می توان گفت، برنامه عملی و قابل اجرایی که در چارچوب واقعیت‌ها قابلیت اجرایی شدن داشته باشد برای گاوخونی وجود ندارد و هرچه وجود دارد در قالب طرح هایی است که اجرای آن از سرچشمه فراهم نیست. چراکه تا زمانیکه اصفهان نتواند با استان‌های بالادست به تفاهم عملی در خصوص برداشت از زاینده رود نرسد، نمی توان قولی در خصوص زنده شدن دوباره گاوخونی و بازگشت حیات وحش به این منطقه داد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار