کد خبر: ۲۲۰۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰ 28 April 2016
تابناك اصفهان - مسعود جعفريان: گرمای سوزان ذغال و قل قل آب و طعم میوه ای تنباکو و یک استکان چای نبات، بهانه ای برای دورهم جمع شدن است در این روزها! بهانه ای برای نشستن و حرف زدن و مذاکره کردن و خندیدن و دور هم بودن و وقت گذراندن و کلش بازی کردن…! فی الواقع این ها همه تا قسمت مجازش است؛ ادامه اش را اگر بخواهید به … هم ختم می شود.

این بهانه ها، گاهی (منظورم البته همان اغلب مواقع است) کارش بیخ پیدا می کند؛ تا جایی که عشق را به آن تشبیه می کنند و می گویند:

عشق قلیانی است با طعم خوش نعناع دوسیب/ می کشی آزاد باشی مبتلا تر می شوی؛

مقصود شاعر حالا چه بوده نمی دانم اما نکته مهم این است که می کشی آزاد باشی مبتلاتر می شوی! در اصل این مبتلا شدن و همه گیر شدنش است که اهمیت دارد. ذغالچی قلیان ها در این میان علت بهانه ها و گردش خودش در ذغالدان ها را نچرخیدن و بر وفق مراد نبودن حیات مردم می داند، وقتی حالشان خراب می شود و جایی می خواهد برای فراغ بال از همه مشکلات، این است که مشکل آغاز می شود، می کشند آزاد باشند، مبتلا تر می شوند!

حال نکته اصلی اینجا است که دلیل رشد قارچ گونه چایخانه ها و قلیانی شدن عده بسیاری از مردم چیست؟!

قلیان

این روزها در پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و شهر خلاق و جهانی صنایع دستی که قدم بزنی، بعید است مکانی را نبینی که دود نعناع دوسیب همه را به بهانه ای دور هم جمع کرده باشد! توجیه بسیاری شان هم همین بهانه دورِ هم بودن و خوش گذراندن ارزان است؛پای حرفشان که می نشینی و از آن ها درباره چرایی کشیدن قلیان می پرسی، در یک کلام جوابت را می دهند؛ با این هزینه اندک (۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان) یک تفریح جذاب برای ما مثال بزن؛ به تو گرا می دهند که در شرایط فعلی یک جوان اصفهانی چند آپشن و انتخاب برای تفریح دارد؟! این است که سر و ته هر کدام از این دسته ها را که بزنی میرسی به همان دود و ذغال سوزان!

عواقب و ضرر و زیانش را هم که ببینی دلت راه چاره ای می خواهد برای جلوگیری از ضرری که آیندگان را دچار چند بیماری واحد به نام سرطان ریه، سرطان معده، ام اس، هپاتیت و مشکلات تنفسی می کند و شدت آن ها را به قدری بالا می برد که مردم همانند سرماخوردگی به آن مبتلا می شوند!

فی واقع میان این احادیث کوتاه در مجمل فعلی، راه چاره چیست؟!

احصاء کامل راه درمان برای این همه مشکلی که امروز و فردا و پس فردا را خراب می کند و هر وقت هم خواستی از آن آزاد شوی مبتلا ترت می کند شاید آنقدر آسان نباشد که در این مطلب بگنجد، چرا که برد این روزها با قلیان است؛ مخاطب بسیاری دارد و جذابیتش سبب می شود مثل آتش داخل نیستان خیلی زود رشد کند و عده بیشتری را مبتلا کند؛ راهش هرچه باشد فقط برخورد انتظامی و جمع آوری چایخانه ها نیست! فرهنگ سازی و مسائل آموزشی هم به تنهایی پس کار بر نمی آید؛ در یک کلام تمام ماجرا چیزی می خواهد به نام فکر – برنامه ریزی – کنترل شرایط و اقدام خلاقانه!

یعنی طبق یک برنامه مدون، زمان بندی شده و همه جانبه مشکل فعلی بررسی شود، برای آن طرح جایگزین پیشنهاد شود، بعد از انتخاب جایگزین شرایط کنترلی پیش گرفته شود و سپس مقوله جایگزین به مردم ارائه شود! این مسئله هر چقدر طولانی و دور از ذهن و اجرا به نظر بیاید درد و درمان ماجرا است؛ امروز و فردا کردنش هم نه تنها فایده ندارد بلکه مشکل را دو چندان می کند!

در گام اول برای آجر کردن نان ذغالچی و استادش، باید به دنبال یک جایگزین جذاب و کم هزینه و فراگیر بود؛ جایگزینی که برای شهروند بالا و پائین شهر درمان درد باشد و حلقه دود را از دهانش بگیرد.

آنچه در این یادداشت بیان شد، حدیث کوتاهی بود از مجمل پردرد، رشد قارچ گونه قلیان کشی و چایخانه داری در پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی؛ حال آینده در این باره قضاوت می کند که چقدر در بین شعارها و برنامه های دستگاه های نظارتی و اجرایی مسئول، فکر، برنامه ریزی، کنترل شرایط و اقدام خلاقانه برای مقابله با گسترش چایخانه ها و قلیان کشی در اصفهان به کار گرفته می شود!
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
احسنت مدیر مسئول
شورافکن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
سلام. ای کاش منبع این متن (سایت ندای اصفهان) را ذکر می کردید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار