اختلافات حقوقی همچنان پابرجا؛
تابناک: استدلال های شورای نگهبان و وزارت کشور تاکنون در این مسئله به نقطه اشتراک نرسیده و هنوز هم وزارت کشور بر تصمیم خود مبنی بر واگذاری این مسئله به مجلس آینده اصرار دارد.
کد خبر: ۲۱۹۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰ 26 April 2016
به گزارش تابناک اصفهان، در جریان ابطال آراء مینو خالقی با رد و بدل شدن مباحث حقوقی در خصوص اختیار شورای نگهبان در ابطال آرا این منتخب، توپ به زمین مجلس انداخته شد و بسیاری از بهارستان نشینان نیز درخواست داشتند تا این مسئله از فیلتر مجلس شورای اسلامی رد شده و مورد بررسی قرار گیرد.

تئوری مجلس برای این کار، به رای گذاشتن اعتبارنامه مینو خالقی بود که البته شورای نگهبان با وجود طرح این مباحث نظر را نهایی می داند و از برگزاری انتخابات میان دوره ای همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برای جایگزین مینو خالقی سخن می گوید.

استدلال های شورای نگهبان و وزارت کشور تاکنون در این مسئله به نقطه اشتراک نرسیده و هنوز هم وزارت کشور بر تصمیم خود مبنی بر واگذاری این مسئله به مجلس آینده اصرار دارد.

هرچند وزارت کشور به رای گذاشتن اعتبارنامه را راهی قانونی و محکم برای حل و فصل این مسئله می داند اما از سوی دیگر مقدمه این کار که امضای اعتبارنامه خالقی از سوی هیئت نظارت و اجرایی انتخابات استان اصفهان است، فراهم نیست و به گفته رحمانی فضلی، برخی از اعضای این هیئت ها حاضر به امضا نیستند!.

عبدالرضا رحمانی فضلی شامگاه گذشته در برنامه‌ی نگاه یک در همین رابطه اظهار کرد: شورای نگهبان کتباً به ما اعلام کرده که بر اساس نظارت استصوابی خود آرای این فرد را ابطال کرده است.

وی در ادامه افزود: نظر ما با شورای نگهبان متفاوت است و من در نامه‌ی خود به شورای نگهبان و روسای قوا استدلال حقوقی کرده‌ام که این کار اشتباه است زیرا وقتی انتخابات یک استان تأیید شد نمی‌توانیم آرای یک نفر را ابطال کنیم. نظر ما این است که اعتبارنامه‌ی این فرد باید صادر شود و سپس در مجلس درباره‌ی آن تصمیم گرفته شود.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه برخی نمایندگان معتقدند وزارت کشور باید بدون توجه به شورای نگهبان اعتبارنامه‌ی مینو خالقی را صادر کند گفت: هیئت نظارت اصفهان و بعضی از اعضای هیئت اجرایی این اعتبارنامه را امضا نمی‌کنند، بنابراین قانونا اعتبارنامه‌ای وجود ندارد که ما آن را به مجلس بفرستیم. ما اعلام کردیم که شورای نگهبان نمی‌تواند آرای یک فرد را پس از تأیید کل انتخابات ابطال کند.

وزیر کشور همچنین خاطرنشان کرد: بین تصمیم ما و شورای نگهبان تفاوت وجود دارد. محل حل این اختلاف هم مجلس است. نمایندگان باید استفساریه تهیه کرده و در مجلس پرسیده شود که در این شرایط نظر شورای نگهبان درست است یا وزارت کشور. در واقع این پیشنهاد ما برای حل این مشکل است و مجلس می‌تواند محل تفسیر قانون باشد. البته هنوز مجلس در این باره موضع‌گیری نکرده و اگر این پیشنهاد را پیگیری نکند مینو خالقی نمی‌تواند به مجلس راه یابد.

وی در ادامه افزود: برخی وزارت کشور را به قانون‌گریزی دعوت می‌کنند اما وزارت کشور با زور و فشار این افراد اقدام غیرقانونی انجام نمی‌دهد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار