مراسم معرفی و تجلیل از باشگاه‌های ورزشی بر‌تر استان قم در حوزه‌های مختلف برگزار شد و در روزی که انبوهی از حاشیه نقل این محفل بود، باشگاه‌های شاخص قم شناخته شدند.
کد خبر: ۲۱۸۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۲ 25 April 2016
به گزارش تابناک قم، در مراسمی که شروع آن با حاشیه بود به هیچ وجه عجیب نبود که پایان آن با موضع گیری و حاشیه همراه نباشد. اداره کل ورزش و جوانان قم اعلام کرده بود که متولی برگزاری این مراسم است، اما ۲۴ ساعت پیش از آغاز این مراسم روابط عمومی هیأت پزشکی ورزشی اعلام کرد که این برنامه را هیأت پزشکی ورزشی برگزار می‌کند و اداره کل ورزش و جوانان نقش همیار برگزاری این مراسم را دارد. موضوعی که باعث دلخوری اداره کل ورزش و جوانان هم شد.

نوع گزینش باشگاه‌های بر‌تر اما به گونه‌ای بود که به نظر می‌رسید هیأت پزشکی ورزشی بر مبنای آمار بیمه شدگان در باشگاه‌های ورزشی و یا نتایج مثبت از بازدیدهای ادواری سالانه از باشگاه‌های ورزشی اقدام به معرفی بر‌ترین‌ها کرده است. به عبارت دیگر در این مراسم خبری از باشگاه‌های ورزشی اسم و رسم دار در حوزه قهرمانی نبود. 

همچنین از هیأت‌های ورزشی نیز برای این مراسم دعوت نشده بود. اما روسای هیأت‌های کاراته، ورزش‌های رزمی و پرورش اندام در این مراسم که در فرهنگسرای جوان قم برگزار شد حضور داشتند.«حسن عابدی» مدیرکل ورزش و جوانان استان قم نخستین سخنران این همایش بود که‌‌ همان‌طور که پیش بینی می‌شد به بیان آمارهایی از وضع باشگاه‌های ورزشی در قم پرداخت.این مسئول از وجود ۲۲۵ باشگاه ورزشی دارای مجوز و پروانه در قم خبر داد. 

باشگاه‌هایی که حدود نیمی از آنها به صورت مشترک در هر 2 قسمت آقایان و بانوان فعال هستند و ۸۵ باشگاه به طور تخصصی در ورزش مردان فعالیت می‌کنند. وجود ۲۳ باشگاه که به طور ویژه در ورزش بانوان فعال هستند نیز از نکات قابل توجهی بود که در آمارهای عابدی عنوان شد.

اقدام جدی با تخلفات در دستور کار

«محمد گلفشان» رئیس هیأت پزشکی ورزشی استان قم هم در این مراسم به بیان اطلاعاتی در مورد وضع بیمه ورزشکاران در قم پرداخت.به گفته وی، بیمه ورزشی در سال ۹۵ با وجود این‌که از نظر سرانه ریالی نسبت به سال قبل بی‌تغییر مانده اما تعهدات خود در قبال مصدومان حوادث ورزشی را افزایش داده است.

رئیس هیأت پزشکی ورزشی استان گفت: این در سال‌های اخیر بی‌سابقه بود که سرانه بیمه افزایش نیابد اما امسال از ورزشکاران‌‌ همان مبلغ ۱۵۰ هزار ریال سال گذشته برای بیمه ورزشی اخذ می‌شود و اعتبار آن نیز ۱۲ ماه تمام خواهد بود و نه آخرین روز سال شمسی.

وی با اشاره به وضع بازدید و بازرسی از باشگاه‌ها عنوان کرد: ما در زمینه بازرسی نگاهی با رویکرد ارشاد و رهنمود دادن پیشه کردیم. جز در موارد خاص، همه بازدیدهای بازرسان ما از باشگاه‌های ورزشی به صورت ارشادی صورت گرفته است. اما در سال ۹۵ با توجه به تأکید اداره کل ورزش و جوانان مبنی بر برخورد با تخلفات در باشگاه‌ها، مجبور به اقدام جدی برای مقابله با تخلفات هستیم.

گلفشان بیان کرد: نگرانی امروز ما این است که در آینده مشکلات ناباروری، کلیوی و ریوی در انتظار ورزشکاران جوان ما خواهد بود زیرا عده‌ای یا از سر ناآگاهی یا از سر سودجویی به ورزشکار جوان مکمل و داروهایی می‌دهند که ورزشکار آن را مصرف می‌کند اما نمی‌داند چه عوارضی در انتظار وی است.

اظهارات تکان دهنده مشاور وزیر

«احمد عفراتی» مشاور معاون پارلمانی وزیر ورزش و جوانان و دبیر کمیسیون ماده ۵ باشگاه‌های ورزشی در وزارت ورزش و جوانان قم میهمان این مراسم بود که اظهارات تکان‌دهنده‌ای عنوان کرد.

وی با تأکید بر وضع نابسامان باشگاه‌های ورزشی در سراسر کشور در زمینه استفاده از دارو‌ها و مکمل‌های ورزشی ناسالم، این وضع را زنگ خطری بزرگ برای وضع بهداشت ورزشی در کشور توصیف کرد.

وی در مورد استفاده از موادی مشتمل بر مشتقات ماده مخدر شیشه از سوی باشگاه‌های ورزشی بانوان در تهران و کلانشهر‌ها صحبت کرد. 

به گفته عفراتی، بانوان در باشگاه‌ها برای تسریع لاغری از این ماده مخرب استفاده می‌کنند که به تدریج سبب اعتیاد آنها می‌شود و وضع جسمانی آنها را به شدت مورد تهدید قرار می‌دهد.  

به گفته مشاور معاون پارلمانی وزیر، با ترکیب قرص کورتون با برخی مواد دیگر در کارگاه‌های خانگی مکمل‌های ورزشی تولید می‌شود. سودجویانی که می‌خواهند یک تومان را به 100 تومان تبدیل کنند و از طریق ترکیب مواد زیان آور که ظاهری فریبنده دارد ورزشکاران را با آسیب‌های اساسی جسمانی در بلند مدت درگیر می‌کنند.

عفراتی در این زمینه گفت: مشکل ما این است که مربی یا مسئول باشگاه ورزشی چون درآمد خود را کافی نمی‌بیند به فروش مکمل روی می‌آورد. ما ابتدا باید این مساله را در نظر بگیریم که هر ورزشکاری نیاز به مکمل ندارد. ورزشکار غیر حرفه‌ای یا تازه وارد به ورزش به چه منطقی باید مکمل مصرف کند؟ شما یک تیم رزمی یا کشتی حرفه‌ای که روزی ۲ نوبت تمرین دارد را در نظر بگیرید. ورزشکاری که به این شکل تمرین دارد، نمی‌تواند ویتامین و مواد مورد نیاز بدنش را از غذا تامین کند پس نیاز به مکمل دارد. اما سایر ورزشکاران نیازی به این مواد ندارند. در زمینه درآمدزایی مربی یا باشگاه هم اقداماتی داشته‌ایم و با وزارت کار مذاکراتی داشته‌ایم که مربی ما تحت پوشش بیمه قرار گیرد و در آینده از مزایای بازنشستگی بهره‌مند شود. من از همه مربیان می‌خواهم این را در نظر بگیرند که باید حافظ نسل آینده باشند.

فست فود و قهوه خانه به جای باشگاه ورزشی!

«وحید شاکری» نماینده باشگاه داران ورزشی قم بود که در ‌‌نهایت پشت تریبون رفت و با اظهاراتی جنجالی، نقش اداره کل ورزش و جوانان قم را در حمایت از باشگاه‌ها برای اقدام در زمینه مالیات و عوارض زیر سوال برد.

شاکری با انتقاد از ساز و کار حمایتی از باشگاه‌ها گفت: برخی از باشگاه‌ها در حال تعطیلی شدن هستند و کار ما به جایی رسیده که اگر فست‌فود و قهوه خانه بزنیم برای ما به صرفه‌تر است. 

این اظهارات سبب ناراحتی مسئولان اداره کل ورزش و جوانان قم و البته تشویق جمع قابل‌توجهی از حاضران در سالن محل برگزاری شد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار