کد خبر: ۲۱۵۳۳۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۱ 19 April 2016
دون شک خداداد عزیزی جزو فوتبالیست هایی به شمار می رود که در فوتبال ایران به حق خود نرسید و حالا در عرصه مربیگری هم با تمام دغدغه هایی که دارد، نتوانسته حق خود را از دنیای فوتبال و مربیگری بگیرد. مردی که همواره انتقاد می کند، اما می خندد و می خنداند. یکسال از آخرین گفتگوی «فردا» با خداداد عزیزی می گذرد و یکبار دیگر، غزال تیزپای فوتبال ایران و حماسه ساز ملبورن در ایام نوروز پای گفتگو با خبرنگار «فردا» نشست. متن این گفتگو را در ادامه می خوانید.
 
 مدل و فرم انتخابات فدراسیون فوتبال ایران از بیخ غلط است/ کجای دنیا منصوب شدگان توسط رئیس فدراسیون حق رای دارند؟/ فساد ریشه فوتبال ایران را سوزانده است

فردا:
به عنوان بخش ابتدایی گفتگو بفرمایید که ارزیابی شما از عملکرد فدراسیون فوتبال با مدیریت علی کفاشیان در طول 8 سال گذشته چیست؟


عزیزی: آنچه که باید در زمینه عملکرد فوتبال ایران درباره اش بحث کرد، نتایجی است که در سطح ملی و باشگاهی برای فوتبال ایران کسب شد. بنابراین برای بررسی عملکرد باید نتایج فوتبال ایران را سنجید. در سالیان گذشته اما سنجش فوتبال ایران نشان می دهد که اتفاق خاصی در این عرصه رخ نداده است. رفتن به جام جهانی آن هم هر 8 سال یکبار که هنر نیست و همواره برای فوتبال ایران اتفاق افتاده و ما توانسته ایم هر 8 سال به جام جهانی برویم. چه در زمان جلال طالبی و ویرا و قبل از آن و چه با برانکو و حالا کارلوس کی روش. بنابراین به غیر موضوع صعود به جام جهانی می بینیم که تغییر دیگری حاصل نشده است.  
 
فردا: مشکل اصلی فوتبال ایران از نظر شما در چیست؟

عزیزی: متاسفانه مشکل اصلی در فدراسیون فوتبال این است که آدم های فوتبالی در آن کم هستند. موضوع دیگری که باید مطرح کنیم این است که تیم ملی در پایه ها ضعیف بوده است. ما نتوانسته ایم در رده های نوجوانان و جوانان و امیدها به خوبی فوتبال را اداره کنیم تا بتوانند پشتوانه ای برای فوتبال ایران باشند. اما این کار انجام نشده است. در فوتبال ایران استعداد فراوان است. خیلی، ‌خیلی زیاد اما مگر دلال‌ها می‌گذارند. مگر مربیانی که پوزیشن علم‌گرایی و به روزبودن می‌گیرند اما پشت پرده هزار کار می‌کنند می‌گذارند؟ فلان مربی که در تلویزیون می‌آید و خودش را کارشناس معرفی می‌کند. همان مربی هم از دلال پول می‌گیرد و هم اینکه اصلا دنبال استعدادیابی نمی‌رود.
 
فردا: بنابراین می توان نتیجه گرفت که شما هم موافق رفتن کفاشیان از فوتبال هستید؟

عزیزی: خوب کفاشیان بیشتر از این باشد که چه کار کند. حاصل کار او را در این سال ها دیده ایم که جز بی حاصلی نبوده است. اگر می بینیم که رئیس فدراسیون فوتبال آلمان 25 سال در این پست حضور دارد در این مدت 2 بار آلمان قهرمان جهان شده و 3 بار هم به فینال جام جهانی راه یافته است. از سوی دیگر در فوتبال آلمان فسادی مشاهده نمی شود که بخواهند رئیس را تغییر دهند. باشگاه های آلمان هم که در بهترین سطح قرار دارند. پس بنابراین چرا در چنین کشوری باید رئیس را تغییر دهند. در مقابل این معیارها باید ببنیم که چقدر فوتبال ایران نیاز به تغییرات مدیریتی دارد.  
 
فردا: ارزیابی شما از انتخابات آینده فدراسیون فوتبال چیست؟

عزیزی: به نظر من در انتخابات آینده باید تفکر فوتبال ایران تغییر کند. با تغییراتی که در فوتبال ایجاد می شود باید این ورزش فوتبالی تر شود. بنده با اکثریت گزینه هایی که برای انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت نام کرده اند آشناییت دارم و معتقدم که مصطفی آجورلو جزو گزینه هایی است که می تواند فوتبال ایران را در آینده به جایگاه های بهتر سوق دهد. آجورلو فردی فوتبالی است که سالیان سال در این ورزش حضور داشته بزرگترین حسن وی این است که آدم های فوتبالی در اطراف وی حضور دارند.  
 
فردا: پیش بینی شما از آینده فوتبال ایران پس از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال چیست؟

عزیزی: همه چیز بستگی دارد به اتفاقاتی که رخ خواهد داد. اینکه رئیس آینده چه برنامه ای خواهد داشت. نمی دانم کاندیداهای فعلی چه برنامه ای برای فوتبال ایران دارند. اگر کسی قرار است 4 سال آینده فوتبال ایران را اداره کند باید بابرنامه باشد و طبق برنامه رای جمع آوری کند. در انتخابات فیفا افراد به برنامه کاندیداها رای می دهند اما در فوتبال ایران مدل متفاوت است.  
 
فردا: به نظر می رسد نسبت به نحوه برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال هم انتقاد دارید؟

عزیزِی: قطعا همینطور است. در کل فرم انتخابات فدراسیون فوتبال ایران غلط است. یعنی چه که 30 رئیس هیئت بیایند و رای دهند. خوب معلوم است کسی را که کفاشیان انتخاب کرده و بر راس یک هیئت گذاشته به کفاشیان رای خواهد داد. چراکه بقای رئیس هیئت به بقای رئیس فدراسیون مربوط است و اگر کفاشیان نباشد و روسای هیئت ها هم نخواهند بود. در این شرایط قطعا روسای هیئت ها برای باقی ماندن در جایگاه خود به کفاشیان رای خواهند داد. این مدل مثل این است که یک از وزیر یک دولت سوال شود که کدام رئیس جمهور را بهتر از دیگران می دانی. معلوم است که رئیس جمهوری را نام می برد که وی را به عنوان وزیر دولت خود معرفی کرده است. بنابراین در اصل باید مدل انتخابات فدراسیون فوتبال را تغییر داد. در چنین انتخاباتی کارایی، تخصص، تفکر و برنامه جایی نخواهد داشت.  
 
فردا: اگر شما جزو کاندیداهای انتخابات بودید و رئیس فدراسیون می شدید، چه برنامه ای برای فوتبال داشتید؟

عزیزی: من اگر رئیس فدراسیون فوتبال بودم 2 برنامه را در اولویت قرار می دادم. اول سرمایه گذاری در تیم های پایه؛ بدین صورت که بیشترین سرمایه گذاری خود را روی تیم های پایه قرار می دادم و با کشف استعدادها، اینده فوتبال کشور را تامین می کردم. موضوع دوم هم مبارزه با فساد در فوتبال بود. امروز فساد ریشه فوتبال ما را خشکانده است. از هر جا جلوی آن را می گیری از طرف دیگر بیرون می زند. بنابراین برای دست یابی به موفقیت باید مقابل فساد ایستادگی کرد. امروز می بینیم که لیگ فوتبال ما به هر طریقی برگزار می شود اما وقتی فدراسیون که هر روز یک قانون جدید به این فوتبال اضافه می کند، برای یکبار هم که شده برای فوتبال کار انجام دهند و بیایند قانون بگذارند که هر تیم موظف باشند که بازیکنان جوان و زیر 20 سال را بازی دهند و بکار بگیرند. فوتبال ما زمانی منبع با رفتن بازیکنان جوان به خارج از کشور منبع درآمدی برای خود داشت. من خودم یادم هست زمانی که به خارج لژیونر شدم در 3 سالی که در آلمان بودم، 3 یا 4 میلیون مارک ارز وارد ایران کردم. چرا ما از چنین شرایطی برای وارد کردن پول به کشور استفاده نکنیم. بازیکن باید ازپایه آموزش داده شود اما وقتی خود مربی خراب است چطور می‌تواند به بازیکن آموزش دهد. ما قبلا خیلی فوتبالیست داشتیم مثل پیوس، مرحوم سیروس قایقران، مجتبی محرمی و... بعدها نسل‌های بهتری هم به فوتبال آمدند. هنوز هم از اینجور بازیکنان داریم اما مگر دلالی می‌گذارد؟
 
فردا: و اگر شما رئیس بودید درباره تیم ملی بزرگسالان چه تصمیمی می گرفتید؟

عزیزی: در شرایط فعلی که چندان عاقلانه نیست که بخواهیم کی روش را که تا اینجا با تیم ملی بوده کنار بگذاریم. یک وقتی هست که تیم نتیجه نمی گیرد و شرایط بغرنج می شود، باید تصمیم گیری شود اما در حال حاضر فعلا اتفاقی رخ نداده که بخواهیم در این باره تصمیم مهمی بگیریم.  
 
فردا: در پایان بفرمایید که آرزوی شما هنگام تحویل سال سر سفره هفت سین چه بود؟

عزیزی: آرزوی من سر سفره هفت‌سین بعد از دعا برای خانواده و تشکر از خدا بابت سلامتی‌ام این بود که فساد از فوتبال برداشته شود. البته برداشته که نمی‌شود اما اگر کم هم شود خوب است. دوست دارم فوتبال ایران پاک شود. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار