وقتی تب برفکی بدون وقفه خود را به همه‌جا می‌رساند؛
تابناک: دلیل این امر را می توان هم در تاخیر واردات داروی تب برفکی جدید به کشور جست‌وجو کرد و هم در عدم توجه به شیوع اولیه این بیماری که از چند روستای چادگان شروع شد.
کد خبر: ۲۱۴۴۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰ 18 April 2016
به گزارش تابناک اصفهان، در اسفندماه سال گذشته نخستین موارد از ابتلا به تب برفکی در استان اصفهان از سوی شهرستان چادگان گزارش شد.

در جریان این شیوع، بسیاری از دام های دامداران استان اصفهان به ویژه در منطقه غرب تلف شدند که البته این خسارت به همین جا ختم نشد و گسترش سریع این بیماری دامی به دیگر شهرستان های استان سرایت کرد و سبب شد تا آمار تلفات دام در استان اصفهان افزایش یابد.

هرچند دامپزشکی استان اصفهان  تاکنون هیچ آمار رسمی در خصوص میزان تلفات در سال جاری و در واقع در روزهای منتهی به سال 94 منتشر نساخته است اما با توجه به دامنه شیوع این بیماری در استان، می توان گفت احتمال تلفات هزار راسی دام در استان اصفهان طی این مدت دور از ذهن نیست.

با تحلیل صحبت های رییس شبکه دامپزشکی شهرستان برخوار که گفته بود تلفات دام های سنگین مبتلا به تب برفکی در شهرستان برخوار افزایش یافته است و تاکنون صد راس دام در این شهرستان تلف شده، می توان برآورد کرد در حدود 30 شهرستان ستان اصفهان که تقریبا همگی با این بیماری درگیر شده اند آمار تلفات در مجموع به بیش از هزار راس دام خواهد رسید!.

اما چرا میزان تلفات ناشی از تب برفکی در استان اصفهان که آخرین بار به صورت گسترده در سال 87 رخ داد، امسال و سال گذشته به شرایط کنونی ختم شد؟!.

دلیل این امر را می توان هم در تاخیر واردات داروی تب برفکی جدید به کشور جست‌وجو کرد و هم در عدم توجه به شیوع اولیه این بیماری که از چند روستای چادگان شروع شد اما با تاخیر ده روزه دامپزشکی برای رسیدگی به این وضعیت، شدت شیوع افزایش و میزان تلفات روز به روز بیشتر شد.

محمد حق شناس، رییس شبکه دامپزشکی شهرستان برخوار با اشاره به اینکه تعداد روبه افزایش است، گفت: بیماری تب برفکی در بین 60 هزار راس دام سبک و 25 هزار دام سنگین سنتی و صنعتی در این شهرستان شیوع یافته است.

وی افزود: پارسال تدابیر اولیه برای پیشگیری از شیوع تب برفکی شامل اجرای سه نوبت واکسن دام و طیور اتخاذ شد اما امسال نوع جدیدی از این بیماری به دام‌ها سرایت کرده که واکسن آن به داخل کشور وارد نشده بود.

حق شناس با بیان اینکه واکسن تب برفکی جدید به تازگی وارد کشور شده و در حال تهیه آن برای پیشگیری از بیماری تب برفکی هستیم، گفت: نگرانی ما از رهاسازی دام‌هایی است که به این بیماری دچار شده‌اند و برای مقابله با آنها همه امکانات را بسیج کرده ایم.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار