افزایش باران های بهاری و رطوبت هوا در ماه جاری فارغ از تمامی زیبایی ها و محاسنی که دارد، در اکثر شهرستان های غربی استان اصفهان بستر مناسبی را برای گسترش بیماری تب برفکی میان دام های دامداران ایجاد کرد.
کد خبر: ۲۱۲۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹ 14 April 2016
افزایش باران های بهاری و رطوبت هوا در ماه جاری فارغ از تمامی زیبایی ها و محاسنی که دارد، در اکثر شهرستان های غربی استان اصفهان بستر مناسبی را برای گسترش بیماری تب برفکی میان دام های دامداران  ایجاد کرد. بیماری جدید و پیشرفته ای که تا کنون واکسن مشخصی برای آن معرفی نشده است و در حال حاضر در سایه بی توجهی مسئولین طیف گسترده ای از دامداران  استان را با خسارت های سنگین روبه رو کرده است.
به گزارش «تابناک اصفهان» فروردین ماه سال جاری دامدارن شهرستان های غربی استان اصفهان با بیماری تب برفکی به عنوان یک بیماری عفونی و کشنده که جان دامهای آنها را تهدید می کند، رو به رو شدند. این بیماری که در حال حاضر به سرعت در بسیاری از شهرستانهای استان های اصفهان در حال گسترش است، تنها در شهرستان گلپایگان قریب به 50 مرکز بزرگ پروش دام را با خسارت شدید روبه رو کرد.
 بررسی ها نشان از آن دارد که در حال حال حاضر شهرستان های خوانسار، سمیرم، فریدن، فریدونشهر و دهاقان در استان اصفهان و برخی مناطق استان مرکزی با این بیماری کشنده درگیر هستند و دامداران این مناطق به صورت روزانه شاهد تلف شدن تعداد زیادی از دام هایشان هستند.
بیماری تب برفکی علی رغم تلاش های مسئولین مربوطه در استان اصفهان همچنان در بسیاری از واحدهای دامی این استان در حال گسترش است و اگر به زودی در این رابطه اقدامی قاطع صورت نگیرد، بی شک خسارات جبران ناپذیری برای کشاورزان و دامداران منطقه رقم خواهد خورد.
بنا به گفته برخی از دامداران استان که درجریان شیوع بیماری تب برفکی متحمل خسارت شدند، آنها در این بازه زمانی به تلاش های بیشتر مسئولین دامپزشکی استان نیاز دارند تا سریعتر این بیماری همه گیر و واگیردار تحت کنترل در بیاید. بیماری جدید و پیشرفته ای که گفته می شود دارویی مشخصی برای درمان آن وجود ندارد و داروهای موجود نیز به خوبی میان دامداران توزیع نشده است.
منوچهر عظمتی یکی از دامداران شهرستان گلپایگان که در جریان شیوع این بیماری خسارت دیده است به «تابناک» گفت: « مسئولین دامپزشکی استان و مأموران بیمه می گویند شما باید واکسناسیون را قبلاً انجام می دادید ولی بر اساس نظر بسیاری از دامپزشکان این بیماری نوع جدیدی است که واکسن های قبلی با این نوع متفاوت می باشد و اگر ما واکیسناسیون را هم انجام می دادیم، مشکل حل نمی شد.»
این دامدار خسارت دیده در ادامه گفت: « ما از مسئولین  دولت خواهش داریم  برای جبران خسارات به ما کمک کند و برای مهار این بیماری اقدام قاطعی انجام دهد.»
گفتنی است: پیش از این محمد کشتکار، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به باران های بهاری و رطوبت هوا این دو عامل  را دلیل اصلی شیوع این بیماری در غرب استان دانست و گفت: «از مهرماه 94 واکسیناسیون افزون بر یک و نیم میلیون راس دام سنگین و سبک ضد عفونی سازی مکان های تجمعی دام برای سه هزار و ۵۵۰ مورد از جمله اقدامات این اداره در جهت حفظ سلامت دام های استان بوده است.»
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
تا زمانی که از اداره دامپزشکی حمایت نشود وضع بر همین منوال است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار