کد خبر: ۲۱۰۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷ 12 April 2016
 نزدیک 3 ماه است که از اجرای توافق‌نامه برجام می‌گذرد. در این مدت با وجود انجام تمامی تعهدات ایران در این سند، شاهدیم که آن طرف میزی‌ها به بهانه‌های گوناگون از انجام کامل وعده های ثبت شده خود در برجام سر باز زده و در عمل عهدشکنی‌های فراوانی را در این رابطه از خود نشان داده اند.

در این میان ادعاهای اخیر مقامات آمریکایی درباره‌ی توانایی های دفاعی ایران، خود به حدیثی مفصل از مجمل رفتارهای دولتمردان امریکا بعد از اجرای توافقنامه هسته ای تبدیل شده است.



حمله ایران به امریکا؛ بهانه ولخرجی سایبری

همین چند روز اخیر بود که نشست‌های مختلفی در مجلس نمایندگان آمریکا با موضوع توانمندی‌های دفاعی ایران برگزار شد و مقامات آمریکایی به شکلی صریح سخن از مانع تراشی بر سر افزایش قدرت نطامی کشورمان به میان آوردند که نمونه‌ای از آن را می‌توان در صحبت های "توماس شانون" معاون سیاسی وزیر خارجه امریکا در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا دید. وی گفت: امریکا از ابزار وتو در شورای امنیت برای جلوگیری از فروش جنگنده‌های سوخو 30 و تانک تی 90 کشورمان استفاده خواهد کرد.

 این در شرایطی است که بر اساس مفاد برجام و نیز متن قطعنامه "2231" شورای امنیت فروش این گونه تسلیحات به ایران بلامانع است. از این رو میتوان اینگونه گفته ها را گواهی آشکار برای گستاخی بی پرده مقامات آمریکا در عرصه سیاسی دانست.

فاز بعدی، هوچی‌گری سایبری 

اما  جنجال آفرینی مقامات واشنگتن ضد قدرت دفاعی ایران فراتر از دنیای فیزیکی، به فضای سایبری هم کشیده شده که خود روایت مفصلی را شامل می شود. دریاسالار مایکل راجرز فرمانده سایبری ارتش آمریکا در سخنانی ضمن آنکه روسیه و چین را به عنوان بزرگترین تهدید سایبری علیه ایالات متحده نامید، از افزایش قدرت سایبری کشورمان هم ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: ایران تلاش می‌کند تا قابلیت‌های خود را در این فضا افزایش داده و به دنبال اختصاص منابع مالی بیشتر به این موضوع است.

راجرز در ادامه با تهدید جلوه دادن قدرت سایبری کشورمان بیان داشت: آمریکا گرچه تجهیزات نظامی زیادی  دارد. اما  وقتی سخن از قدرت سایبری به میان می‌آید شکاف میان آمریکا با ایران، روسیه و چین کمتر می‌شود.

در ادامه راجرز با ایجاد فضاسازی ادامه داد: با توجه به ارتقا توانمندی سایبری این سه کشور آمریکا در حال ارزیابی ارتقا فرماندهی سایبری خود به یک واحد مستقل نظامی است.


حمله ایران به امریکا؛ بهانه ولخرجی سایبری


آن چه که درابتدا از برایند کلی صحبت‌های این مقام نظامی ایالات متحده بر می‌آید این است که آمریکا به شدت به دنبال معرفی کردن ایران، روسیه و چین به عنوان تهدیدی سایبری برای مردم این کشور است و در این میان با برجسته نشان دادن توان سایبری کشورمان قصد دارد تا یک ایران هراسی دیجیتالی را در اذهان عمومی امریکا به وجود آورد.

در این که جمهوری اسلامی ایران به منظور دفاع از منافع حیاتی خود در فضای سایبر از تمام ظرفیت‌هایش بهره می برد هیچ شکی نیست. اما این که کشورمان از فضای سایبر به عنوان ابزاری برای تهدید منافع دیگران از جمله آمریکا استفاده می‌کند ادعایی است که پیش از این باشگاه خبرنگاران جوان هم در چندین گزارش و گفتگو به آن پرداخته و با استقبال شما مخاطبان عزیز فضای مجازی نیز روبه رو شد. همچنین لینک مربوط به برخی از این گزارش ها در فهرست اخبار مرتبط همین مطلب آورده شده است. 

اما موضوع به اینجا ختم نمی شود.

پس از سخنان راجرز، روزنامه هافینگتون پست در مطلبی مدعی شد: از آنجا که ایران می‌داند در رویارویی مستقیم نظامی با قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی چندان که باید موفق نخواهد بود، سرمایه‌گذاری‌های عظیمی را در بخش اینترنت و سایر زیرساخت‌های سایبری خود انجام داده است تا در صورت نیاز، یک جنگ سایبری تمام عیار را جایگزین یک جنگ فیزیکی واقعی کند.

هافینگتون پست در ادامه نوشت: "برنامه سایبری ایران تنها چند سال پس از شروع، این کشور را به چهارمین ارتش سایبری بزرگ جهان تبدیل کرده است. حتی اندیشکده‌های اسرائیل نیز از ایران به عنوان یک قدرت سایبری بزرگ یاد می‌کنند. به عنوان مثال، «موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل» چندی پیش در گزارشی اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، این کشور را به یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا از نظر توانمندی سایبری تبدیل کرده و در صورت بروز تنش میان ایران و غرب، ایران به احتمال فراوان آغازگر یک جنگ سایبری بزرگ علیه زیرساخت‌های حساس آمریکا و متحدان آن خواهد بود."


اما حال ابن سوال پیش می آید که تا چه میزان این ادعاها صحت داشته و نیز با چه هدفی این مطالب عنوان می شود؟


پاسخ ژنرال‌های ایرانی

 
در همین خصوص تنی چند از مسئولان نیروهای مسلح درباره توانمندی های سایبری کشورمان اظهار نظرهایی داشتند که به نظر می رسد پاسخی مناسب به ادعاهای مقامات امریکایی باشد.



حمله ایران به امریکا؛ بهانه ولخرجی سایبری


سردار سرتیپ دوم پاسدار بهروز اثباتی فرمانده قرارگاه فضای مجازی ستاد کل نیروهای مسلح در این رابطه به خبرنگار گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: "آمریکایی‌ها قصد دارند با تهدید جلوه دادن ایران در فضای مجازی بودجه بیشتری را به موضوع سایبری خود اختصاص دهند و به مردم خود این گونه القا کنند که ما می‌خواهیم به جنگ یک ارتش سایبری که ایران است برویم از این رو نیاز به پول و امکانات بیشتری داریم. درست است که ما قدرت سایبری هستیم اما آنچه که آمریکایی‌ها می خواهند نشان دهند این است که در ایران چند هکر به اصظلاح کلاه سیاه می‌خواهند به منافع حیاتی آمریکا حمله کنند. در اینجاست که کلید واژه هایی مانند "ارتش سایبری" به کمک آنها می آید."
 
از سوی دیگر با وجود آنکه تشکیل نهادی به عنوان ارتش سایبری در ایران از اساس با سیاست های سایبری کشور در تضاد بوده و برخلاف مفاد سند جامع پدافند سایبری کشور است اما مقامات آمریکا در تلاشند تا عکس آن را نشان دهند. چرا که ارتش سایبری در کشور‌هایی استفاده و کاربرد دارد که قصد انجام کارهای منسجم، سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی شده را ضد منافع حیاتی دیگران در دنیای سایبر دنبال می کنند.



حمله ایران به امریکا؛ بهانه ولخرجی سایبری


سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی در همین رابطه به خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان عنوان داشت: "آنچه که در سند جامع پدافند سایبری کشور دیده شده مقابله با تهدیدات سایبری ارتش‌های سایبری دنیاست و از همین رو قرارگاه پدافند سایبری در دل سازمان پدافند غیرعامل تشکیل شده است. در حالی که ما چیزی به عنوان ارتش سایبری در این مجموعه نداریم."


حمله ایران به امریکا؛ بهانه ولخرجی سایبری


در پایان می‌توان ادعاهای فرمانده سایبری ارتش آمریکا را در راستای دور جدید بهانه‌جویی های مقامات ایالات متحده با هدف توجیه عهدشکنی های خود در موضوع برجام دانست. ادعاهایی که نشان می‌دهد آمریکا در کنار وقاحت آشکار سیاسی خود یک هوچی‌گری سایبری را هم در دستور کار خود قرارداده است تا به هر طریق که شده از انجام وعده هایش در توافقنامه هسته ای شانه خالی کند. از سوی دیگر دولتمردان ایالات متحده امریکا با تهدید نشان دادن قدرت سایبری کشورمان به دنبال توجیهی بر سیاست های جنگ طلبانه خود در فضای مجازی هستند تا با این ترفند دلیلی برای هزینه های گزاف و اقدامات تجاوز کارانه سایبری خود بتراشند. کارهایی که از حمله ویروس "استاکس نت" تا ماجرای اخیر "زئوس".را شامل شده که هیچگاه مسئولان کاخ سفید درباره آنها توضیح قانع کننده ای ارائه نکردند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار