استاندار کرمانشاه از روند ساخت طرح قطار شهری کرمانشاه ابراز رضایت کرد و فعالیت ها را رو به جلو ارزیابی کرد.
کد خبر: ۱۹۵۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷ 09 March 2016
استاندار کرمانشاه از روند ساخت طرح قطار شهری کرمانشاه ابراز رضایت کرد و فعالیت ها را رو به جلو ارزیابی کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسدالله رازانی روز چهارشنبه در بازدید از طرح قطار شهری کرمانشاه و در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: نسبت به آخرین بازدیدی که از این طرح داشتم (حدود چهار ماه قبل) شاهد پیشرفت خوبی در اجرای این طرح هستم.

وی افزود: گرچه اعتبارات امسال این طرح خیلی عالی نبود ولی برای سال 95، دولت میزان اعتبارات این طرح را 50 درصد افزایش داده است ضمن اینکه از محل فروش اوراق مشارکت نیز برای تامین یک هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار برنامه ریزی کرده ایم که در مراحل پایانی آن هستیم.

رازانی گفت: با توجه به اینکه در آینده نزدیک سفر رئیس جمهوری به استان را در پیش رو داریم، حتما یکی از خواسته های ما از دولت، تامین اعتبار برای اجرای هرچه با شتاب تر این طرح خواهد بود.

استاندار کرمانشاه همچنین از آغاز عملیات ساخت تونل مرحله نخست این طرح از امروز خبر داد و گفت: برای تونل مرحله دوم نیز قرار است قرارگاه خاتم الانبیاء به شیوه تهاتری و نقد، کار حفر تونل ها را انجام دهد و برای این منظور هم دستگاه تی.بی.ام (ویژه حفر تونل) به کرمانشاه حمل شده است.

رازانی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر زمان بهره برداری از قطار شهری کرمانشاه گفت: در مجموع پیش بینی ما این است که تا سال 1400 خورشیدی کل طرح قطار شهری کرمانشاه (سه راه آبادانی و مسکن تا میدان فردوسی) به بهره برداری برسد ولی شخصا خوشبین هستم که تا 30 ماه آینده مراحل نخست و دوم این طرح (تا میدان آزادی) افتتاح شود.

وی در مورد رفع مشکلی که با میراث فرهنگی بر سر تداخل این طرح با منطقه شکارگاه خسرو ایجاد شده، اظهار کرد: در این مورد با رئیس سازمان ایرانگردی و جهانگردی صحبت کردم و قرار است با کمک دکتر سلطانی فر، این مشکل را برطرف کنیم.

در این بازدید که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، شهردار کرمانشاه و مشاور عالی استانداری نیز حضور داشتند، سعید سلیم ساسانی، مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه نیز گزارشی از روند احداث این طرح و موانع و مشکلاتی که وجود دارد را به اطلاع استاندار کرمانشاه رساند.

** از مترو تا منوریل و قطار سبک شهری

بحث حمل و نقل ریلی در شهر کرمانشاه برای نخستین بار در سال 1378 در زمان استانداری محمدحسین مقیمی به صورت طرح تراموای کرمانشاه مطرح شد با این حال تلاش جدی برای پیگیری بودجه و تعریف طرح انجام نگرفت.

مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر کرمانشاه در سال 84 توسط شرکت حمل و نقل و ترافیک تهران انجام گرفت و در جلسه شصت و دوم شورای عالی ترافیک شهرهای کشور مورخ 2 /12 /84 به تصویب رسید. پس از آن سازمان قطار شهری کرمانشاه در 15 تیر 87 تأسیس شد.

در سال 85 و در سفر رئیس جمهوری وقت به کرمانشاه در زمان استانداری عبدالمجید غفوری، خط ریلی کرمانشاه به طول 13.5 کیلومتر در شصت و هفتمین جلسه شورای عالی ترافیک به صورت مترو (و بدون رجحان مونوریل) به تصویب رسید، همچنین در 25 اردیبهشت سال 86، براساس مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر کرمانشاه به عنوان مطالعه بالادستی قطار شهری طرح متروی کرمانشاه مود تأیید قرار گرفت.

با این حال در 26 شهریور سال 88 و در زمان استانداری دادوش هاشمی، کمیته فنی شورای عالی ترافیک کشور با حمایت محمود احمدی نژاد، به دلایلی که آنها را «تفکر مهندسی و اصلاح الگوی مصرف» اعلام کرد، طرح متروی کرمانشاه را به مونوریل کرمانشاه تبدیل کرد و ادعا شد که هزینه و بودجه اجرای قطار شهری کرمانشاه به نصف کاهش یافته است.

در فرایند بعدی و پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، این طرح به قطار سبک شهری تغییر ماهیت داد و قرار است اصلاحاتی هندسی در عرشه ها ایجاد شود.

یحیی معماری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار