حسن نقاشی «میراث اردشیر» را مستندی با فرمول شاعرانه خواند که به تاثیر بنیانگذار سلسله ساسانی در تغییر کاربری آتشکده ها به معابد و مساجد اسلامی می پردازد.
کد خبر: ۱۹۴۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲ 08 March 2016
تابناک فارس به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما: حسن نقاشی مستندساز درباره «میراث اردشیر» که در قالب برنامه «سینمای جوان» پخش می شود، توضیح داد: این مستند درباره یادگار اردشیر بابکان، بانی و بنیان گذار سلسله ساسانی و تاثیر او در معماری بعد از اسلام است و به تغییر کاربری و تبدیل آتشکده ها به معابد و مساجد اسلامی می پردازد.

وی افزود: در این فیلم نگاهی به معماری ساسانی و تاثیر آن بر معماری اسلامی داشته ایم و تلاش من در کار این بوده که مستند را با فرمولی شاعرانه دنبال کنم. بنابراین فرم برایم اهمیت زیادی داشته است.

نقاشی یادآور شد: نگاه فرمالیستی به بناها در «میراث اردشیر» داشته ام و سعی کردم رابطه ای با ایران کهن و ایران بعد از اسلام برقرار کنم. تمام تلاش فیلم این است که بگوید پیوند فرهنگی و هنری ایران همواره در تمام تاریخ برقرار بوده است.

این مستندساز تصریح کرد: بناهای قبل از اسلام بیشتر در شیراز هستند و ما تصاویری از آنها گرفته ایم. بناهای پس از اسلام نیز مربوط به یزد و اصفهان است و ما در مسجد جامع اصفهان و مسجد کویر یزد تصویربرداری داشته ایم و در مدت یک سال و نیم «میراث اردشیر» را برای پخش آماده کرده ایم.

عوامل این مستند عبارتند از نویسنده ، کارگردان و تدوین : حسن نقاشی، راوی: سینا گنجوی، علی جعفری نجف آبادی، نویسنده گفتار: حسن نقاشی، معصومه کیانی، برگرفته از اوستا، بندهش، عجایب نامه، کارنامه اردشیر بابکان، تصویر بردار : حسن نقاشی، محمد رضا میر پویا، صدابردار : احمد صراف یزد، صداگذار : مینا مشهدی، ضبط صدا : احمد کاظمیان، گرافیک رایانه : هادی بیکی، عکاس : جواد دهقان، دستیار کارگردان : سعید صمد زاده، دستیار تصویر بردار : مهدی حاجی زینلی، مدیر تولید و برنامه ریز : احسان شریفی، تدارکات : علی نقلی، تهیه کننده : انجمن سینمای جوانان ایران.

«میراث اردشیر» در قالب برنامه «سینمای جوان» شبکه مستند ساعت21 دوشنبه 17 اسفند و ساعت 22:30 چهارشنبه 19 اسفند برای اولین بار روی آنتن می رود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار