پدافند غیرعامل که مبحث 21 مقررات ملی ساختمان در قالب مباحث 23 گانه نظام مهندسی می باشد عنصری مطلوب و لازم الاجرا است که در ساخت و ساز شهری قم مغفول واقع شده است.
کد خبر: ۱۸۶۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹ 23 February 2016
به گزارش تابناک قم، مهدی متقیان بیان داشت: پدافند غیرعامل در قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه در ماده های مختلف قانونی مورد اشاره قرار گرفته است و در سال 93 با تصویب دستورالعمل، شکل گیری سازمان پدافند غیرعامل توسط رهبر معظم انقلاب با اساسنامه مدون و قانونی شکل گرفت و سال 94 ریاست سازمان پدافند غیرعامل بر اساس اساسنامه توسط معظم له منصوب شد. 

وی ابراز داشت: حوزه ساخت و ساز در پدافند غیرعامل ساختمان های مسکونی با جمعیت پذیری کم هم چنین انواع ساختمان ها، اداره ها و مراکز تجاری و بانک ها را در خود جای می دهد و ماده 215 قانون برنامه پنجم توسعه نیز تکلیفی را برای کلیه دستگاه ها مشخص کرده است که هر گونه عملیات عمرانی و هر طرحی که اجرا می شود باید مطالعات پدافند غیرعامل در آن لحاظ گردد.

برخی نقاط شهرک پردیسان بافت فرسوده نوین تلقی می شوند

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قم بیان کرد: در حدود 350 هزار واحد مسکونی در شهر قم داریم که از 12 هزار هکتار بافت مسکونی در قم حدود یک هزار و 74 هکتار بافت فرسوده مصوب وجود دارد و تا دو هزار هکتار در حال افزایش است.

وی ادامه داد: ریزدانگی، نفوذ ناپذیری، عرض کم معابر و عمر بالای بنا مولفه هایی است که بافت فرسوده را مشخص می کند و متاسفانه این بافت فرسوده در مرکزیت جغرافیایی شهر قم شکل گرفته و منطبق بر بافت تاریخی و قم قدیم و پیرامون آن است، هم چنین در کنار بافت های فرسوده سکونتگاه های غیر رسمی داریم که نوعی بافت فرسوده جدید تلقی می شود که در دهه های اخیر ساخته شده است و رعایت ضوابط فنی در آن انجام نشده است.

وی بیان داشت: برخی نقاط شهرک هایی مانند پردیسان از نظر ضوابط شهرسازی و معماری می تواند بافت فرسوده نوین در قم تلقی شود که در برخی قسمت ها ساخت و ساز مناسب نبوده و عرض معابر متناسب با حجم جمعیت و ترافیک نیست لذا باید عنوان کنیم که یکی از مهم ترین مولفه ها برای جلوگیری از خطر پذیری ساختمان ها، توجه به احیای بافت فرسوده، هم چنین رعایت مقررات پدافندغیرعامل در بازسازی ساختمان هاست. 

رعایت پدافند غیرعامل در ساخت و سازها چالش ها در زمان خطر را کاهش می دهد

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قم در ادامه تاکید کرد: پدافند غیرعامل رعایت اصول و ضوابط مشخص در ساختمان هاست و متاسفانه عنصری است که در ساخت و سازهای شهری قم مغفول واقع شده است لذا باید پیش بینی هایی وجود داشته باشد که در زمان خطر رعایت مقررات پدافند غیرعامل، چالش ها کمتر شود.

وی افزود: با رعایت اصول پدافند غیرعامل در حوزه های ساخت و غیره هر چه مطالعه و فرهنگ سازی کرده و دانش خود را بالا بریم در زمان بحران، مدیریت بحران ما تسهیل می شود و مهم آن است که مسئولان ما به این باور برسند که پدافند غیرعامل ضرورتی اجتناب ناپذیر است و پدافند کار اضافه بر کارهای دیگر نیست و کاری در دل کارهای جاری مسئولان است. 

برخی مدیران مبحث پدافند غیرعامل را کاری اضافه می دانند

متقیان در ادامه بیان کرد: زمانی که با برخی از مدیران استان بحث پدافند غیرعامل را مطرح می کنیم گمان می کنند کار اضافه و جدیدی است در حالی که پدافند غیرعامل شرط عقلی است که مغفول واقع شده بود و باید پیگیری شود که در کارها احیا شده و زاویه دید مدیران به گونه ای باشد که پدافند غیرعامل را ببینند.

وی افزود: با توجه به شرایط منطقه و تهدیدات نوین در پدافند غیرعامل و گستردگی این تهدیدها مسئولان باید کادر سازی و فرهنگ سازی کنند و اگر پدافند غیرعامل را نهادینه کنیم نقش مردم و رسانه ها بسیار مهم است و باید در بین آحاد مردم پدافند در حوزه های مختلف چون ساخت و سازها کاربردی شود. 

وی ابراز داشت: باید در نظر داشته باشیم که پدافند غیرعامل موضوعی خطی و جناحی نیست و رسانه ها آن قدر که درگیر مسائل سیاسی و جناحی هستند به مسائل ضروری مورد نیاز مردم چون نقش پدافند غیرعامل در ساختمان سازی نمی پردازند گرچه معتقدیم فرهنگ سازی باید از مدارس شروع شود و از این رو رزمایش های خوبی انجام شده است و این نشان می دهد اولویت کاری ما آموزش و فرهنگ سازی است. 

متقیان با اشاره به این که وظیفه ذاتی اداره کل پدافند غیرعامل، فرهنگ سازی پدافند غیرعامل است اظهار داشت: اگر با کار آموزشی فرهنگ سازی نکنیم نمی توانیم توقع داشته باشیم کاری انجام شود، لذا امسال دوره آموزشی مبحث 21 مقررات ملی ساختمان را برای حدود 400 تن از مهندسان ساختمان قم برگزار کردیم.

وی ابراز داشت: هم چنین با پیامک به اطلاع همه دست اندرکاران ساختمان در قم رسانده ایم که برای تمام مهندسان شهرساز، معمار، عمران، برق و مکانیک مبحث مقررات ملی ساختمان در موضوع پدافند غیرعامل در سایت اداره کل پدافند غیرعامل استانداری قم قرار گرفته است. 

وی افزود: در مورد دستگاه های مسئول نیز باید حداقل کاری که می کنیم آن باشد که آن ها به مسئولیت قانونی خود عمل کنند و در نظر داشته باشند که پدافند کار اضافه ای نیست و جزء تکلیف ها و دستورهای کاری دستگاه ها به شمار می آید. 

شهرداری، راه و شهرسازی و نظام مهندسی ناظران اجرای پدافند غیرعامل در ساختمان ها

متقیان با اشاره به محدوده وظیفه دستگاه های مسئول در اجرای مبحث پدافند غیرعامل در ساختمان ها بیان کرد: وظیفه تایید و کنترل نقشه با شهرداری، طراحی نقشه با نظام مهندسی و نظارت بر این روند با راه و شهرسازی است، اما متاسفانه هیچ کدام از دستگاه های مذکور در قم اقدامی جدی برای بحث پدافند غیرعامل انجام نداده اند در حالی که مبحث 21 مقرات ملی ساختمان جزء مباحث 23 گانه نظام مهندسی است باید در کلیه ساخت و سازها رعایت شود.

وی عنوان کرد: نمی توانیم بگوییم که کدام دستگاه بیشتر کوتاهی کرده است اما هر سه باید در رعایت اصول پدافند غیرعامل به خود آمده و اقدام به عملی شدن مبحث 21 مقررات ملی ساختمان کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار