در حال حاضر برخی نمایندگان به بهانه فعالیت‌های پارلمانی به‌صورت مکرر درخواست مسافرت به کشورهایی را مطرح می‌کنند که اصلاً سیستم پارلمانی در آن‌ها وجود ندارد!
کد خبر: ۱۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۷ 30 January 2015

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، حسن کامران با بیان اینکه نظارت و قانون‌گذاری دو وظیفه اصلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود با زیر سؤال بردن نحوه نظارت مجلس در امور جاری کشور اظهار کرد: نظارت نمایندگان به دلیل معامله‌گری آن‌ها با عناصر اجرایی کشور بسیار ضعیف است به‌طوری‌که در جریان طرح سؤال از یک وزیر بسیاری از نمایندگان امضاکننده به دلایل مختلف از طرح سؤال در صحن علنی خانه ملت انصراف می‌دهند.

وی پدیده انصراف نمایندگان از طرح سؤال در پیشگاه وزرا را به شرایط جهنمی تشبیه کرد و افزود: در برخی موارد نمایندگان غایب جلسه علنی با اصرار و فشار برخی نمایندگان حاضر به‌صورت تلفنی امضای خود برای طرح سؤال از یک وزیر کابینه را پس می‌گیرند و این برای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی چندان شایسته نیست.

نباید رسانه به محلی برای جذب یک‌لقمه رأی تبدیل شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره نحوه عملکرد هیئت نظارت بر مطبوعات گفت: هیئت 7 نفره نظارت بر مطبوعات شامل نمایندگان قوای سه‌گانه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها و مطبوعات بوده و در ماه‌های اخیر نیز همه تمرکز خود را بر شفاف‌سازی تخصیص یارانه‌ها به رسانه‌های مکتوب و مجازی، رعایت نوبت افراد متقاضی تأسیس رسانه‌های جدید، تخصص این افراد و جلوگیری از سوءاستفاده برخی سود جویان برای جذب رأی انتخابات از طریق رسانه‌ها معطوف کرده است چراکه نباید رسانه به محلی برای جذب یک‌لقمه رأی تبدیل شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره توقیف روزنامه مردم امروز از طریق هیئت نظارت بر مطبوعات ادامه داد: اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات بدون توجه به خط‌ و ربط‌های رسانه‌ای، در چهارچوب قانون و تنها به علت توهین به مقدسات و جبهه‌گیری جهان اسلام در برابر اقدام ناپسند روزنامه شارلی ابدو به توقیف روزنامه مردم امروز رأی مثبت داد. با این ‌وجود همه اعضای هیئت نظارت در توقیف این روزنامه متفق‌القول نبودند و درنهایت نیز این تصمیم با رأی نصف مجموع اعضا به‌علاوه یک نهایی شد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 94 افزود: هیئت نظارت بر مطبوعات سخت‌گیری‌های خود را از ابتدای واگذاری مجوز انتشار یا فعالیت به افراد متقاضی فعالیت‌های رسانه‌ای انجام می‌دهد چراکه به عقیده اعضا تبعات توقیف یا تعطیلی رسانه از تأسیس آن بسیار بیشتر است با این‌وجود تدابیر ویژه‌ای نیز برای حقوق و مزایای خبرنگاران و افراد فعال در رسانه‌های توقیفی در نظر گرفته می‌شود چراکه این افراد نیز باید به نحوی امورات مالی خود را بگذرانند.

وی درباره واکنش کمیسیون امنیت ملی به توهین نشریه فرانسوی شارلی ابدو خاطرنشان کرد: علاوه بر تذکر به سفیر فرانسه، کمیسیون امنیت ملی از طریق رییس گروه پارلمانی ایران و فرانسه در این کشور مراتب اعتراض و انزجار خود را به گوش مقامات فرانسوی رساند.

برخی نمایندگان به دنبال مسافرت به کشورهای فاقد پارلمان هستند

کامران درباره وظیفه دیگر نظارتی خود در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگرچه شعار همه قوا توجه به اقتصاد مقاومتی است اما بازهم برخی کارگزاران قوا به انجام سفرهای برون‌ مرزی بدون چهارچوب با احتساب دلار و نه ریال اصرار می‌ورزند به همین دلیل نیز بر اساس آیین‌نامه مقرر شد نه‌ تنها ازاین‌ پس سفرهای بدون ضابطه مسئولان بدون واگذاری ارز به آن‌ها صورت گیرد بلکه لیست سفرهای خارج از کشور مسئولان بر روی خروجی یک سایت تعریف ‌شده قرار گیرد و دسترسی به اطلاعات آن نیز برای همه افراد آزاد باشد.

وی توضیح داد: در حال حاضر برخی نمایندگان به بهانه فعالیت‌های پارلمانی به‌صورت مکرر درخواست مسافرت به کشورهایی را مطرح می‌کنند که اصلاً سیستم پارلمانی در آن‌ها وجود ندارد!

وی با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصادی ایران با توجه به تحولات اخیر بازار جهانی نفت از افزایش 100 درصدی هزینه‌های جاری برخی دستگاه‌ها انتقاد کرد و افزود: بر چه اساسی هزینه جاری یک هزار و دویست شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی مجموعه شرکت‌های شست بدون قاعده افزایش‌یافته و هنوز در برخی دستگاه‌ها افراد به ازای هر ساعت حضور در جلسات از 100 هزارتا دو میلیون تومان حق جلسه می‌گیرند؟ بر اساس کدام ضابطه شرکت تأمین اجتماعی که با مالیات کارگران جامعه راه‌اندازی شده در بازپرداخت حقوق و مزایای مستمندان کوتاهی می‌کند؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با استناد به بند 59 الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت اظهار کرد: از ابتدای سال 94 ناخالص حقوق و مزایای دریافتی مدیران عامل و اعضا هیئت مدیره شرکت‌های دولتی و غیردولتی که به نحوی وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی هستند نباید حداکثر از ده برابر حقوق مصوب شورای عالی کار باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اعضای کمیسیون تلفیق برای ظهور بیشتر آثار بودجه‌ای شرکت‌های دولتی و غیردولتی در سطح کشور مبلغی بالغ‌ بر 800 میلیارد تومان را بر مالیات اشخاص حقوقی دولتی و 8 درصد را بر مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی اضافه کردند این در حالی است که هنوز بررسی بخش‌های درآمدی بودجه به پایان نرسیده و کار رسیدگی به بخش‌های هزینه‌ای نیز در دستور کار کمیسیون تلفیق قرار دارد.

قوانین ثابت کشوری گاه مولود دیدارهای مردمی هستند

کامران بابیان اینکه قوانین ثابت کشوری گاه مولود دیدارهای مردمی هستند، گفت: به‌عنوان‌مثال مقرر شد هزینه کمک به معلولان فاقد هر دو والد از محل افزایش یک درصد مالیات بر واردات از سال 94 اجرایی شود و ردیف این قانون نیز با تائید نمایندگان خانه ملت در یکی از ردیف‌های بودجه سال آینده لحاظ شود.

وی ادامه داد: همچنین دولت در خصوص بدهی به بازنشستگان نیروهای مسلح بر اساس ماده 45 الحاقی مکلف شد این میزان بدهی را از محل درآمدهای حاصله از عوارض دالان‌های هوایی کشور در بودجه سنواتی پیشنهادی سال‌های آینده خود به مجلس شورای اسلامی لحاظ کند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 94 با اعتقاد به اینکه اشرافی گری در بودجه سنواتی کشور بروز و ظهور یافته است، مدعی شد: با دستمال آلوده نمی‌توان شیشه را پاک کرد بنابراین مسئولان استانی باید وارد عمل شوند و با دعوت از مدیران کلان کشوری مشکلات و کاستی های پیش روی شهر و استان اصفهان را با آن‌ها در میان بگذارند همان گونه که نمایندگان اصفهان در جلسه مشترک خود با نایب رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر نیرو مشکلات آب اصفهان را نه‌تنها به گوش دولت بلکه به دفتر مقام معظم رهبری نیز رساندند.

تعیین ردیف بودجه برای پروژه‌های آبی استان در سال آینده

وی درباره دستاوردهای بودجه 94 برای پروژه‌های آبی استان اصفهان خاطرنشان کرد: سه پروژه تونل گلاب، تونل سوم کوهرنگ و رودشت جنوب از جمله برنامه‌هایی است که با دوندگی‌های بسیار ردیف‌های ویژه‌ای را در بودجه سال آینده به خود اختصاص داده اند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: محل پروژه تونل گلاب که توانایی صرفه‌جویی 12 متر مکعب آب در ثانیه را دارد در استان اصفهان قرارگرفته است بااین‌وجود در ماه‌های گذشته و قبل از بازدید وزیر نیرو از منطقه و صحبت‌های منطقی نمایندگان با این مسئول دولتی زمزمه‌هایی درباره توقف اجرای این طرح و یا دخالت برخی مسئولان استان های همجوار بر به ثمر رسیدن آن به گوش می‌رسید اما با تلاش های پیگیر مردم و نمایندگان این طرح اکنون صاحب یک ردیف از بودجه سال 94 شده است.

مصوبات 9 ماده ای شورای عالی آب برای اصفهان سرکاری است

کامران با اعلام تخصیص 70 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه تونل سوم مصوبات 9 ماده ای شورای عالی آب را سرکاری توصیف و خاطرنشان کرد: وزیران امضاکننده این مصوبه ادعای خالی بودن صندوق خسارت کشاورزان را مطرح می‌کنند این در حالی است که تاکنون دولت 2 هزار میلیارد تومان بابت خسارت و دیه به کشاورزان اصفهانی بدهکار است و در حال حاضر هیچ انگیزه‌ای نیز برای پرداخت این بدهی وجود ندارد.

سیستم های اداری بعضآ دروغ‌گو نمایندگان را وادار به دخالت می‌کند

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 94 با اشاره به اینکه نماینده، وکیل مردم و عاشق یک‌لقمه رأی آن‌ها است سیستم اداری کشور را مریض خواند و اظهار کرد: توجه به امور اجرایی وظیفه نماینده مجلس نیست اما وجود سیستم های اداری بعضآ دروغ‌گو نمایندگان خانه ملت را وادار به دخالت در امور اجرایی می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت یک ریال از بودجه دفاعی مصوب در بودجه سال 93 را پرداخت نکرده است، مدعی شد: ایران پس از چین و روسیه پر همسایه ترین کشور جهان محسوب می‌شود بنابراین مسئولان باید با توجه به حجم تهدیدات پیش روی ایران برای تقویت بودجه سنواتی نیروهای مسلح تلاش بیشتری کنند این در حالی است که نه‌تنها یک ریال از 7 هزار و 500 میلیارد تومان مبلغ تخصیص‌یافته به این نیروها در بودجه سال 93 پرداخت‌ نشده بلکه دولت در بودجه سال 94 نیز به دنبال تصویب مبلغی کمتر از این مقدار برای قوای مسلح کشور است.

تنها هنر مناطق آزاد ایران واردات محصولات بی‌کیفیت است

وی با اعتقاد به اینکه ماهیت مناطق آزاد در ایران تغییر کرده است، گفت: در همه جهان مناطق آزاد استراتژی ترین نقطه محسوب می‌شوند اما در ایران تنها هنر مناطق آزاد واردات محصولات بی‌کیفیت خارجی است و به علت وجود قانون 20 سال معافیت این مناطق از پرداخت مالیات بسیاری از فعالان این حوزه پیش از پایان مهلت بیست ساله خود اقدام به تأسیس یک شرکت بازرگانی بی‌نام‌ و نشان می‌کنند تا بازهم برای بیست سال دیگر از پرداخت مالیات معاف شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه اخذ مالیات در کشور ادامه داد: باوجود این که اظهارنامه‌های مالیاتی با وسواس ویژه حتی برای یک کارگر غسالخانه هم صادر می‌شود اما یک سرمایه‌دار به واسطه نوع فعالیت خود در مناطق آزاد از پرداخت مالیات معاف است.به همین دلیل نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی زمینه نظارت‌های شفاف و دقیق در عملکرد مناطق آزاد را در دستور کار بودجه سنواتی کشور قراردادند.

کامران پرداخت تخصیص‌های کلان به اسامی لیست جدول 17 بودجه سنواتی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: پیشنهاد سال گذشته برخی نمایندگان مبنی بر حذف تخصیص بودجه به نهادها و ارگان های نامبرده در جدول شماره 17 با اعتراض‌های گسترده بسیاری از ذی‌نفوذان داخل و خارج از مجلس همراه شد به‌طوری‌که جدول حذف‌شده بارأی اکثریت نمایندگان بار دیگر در ردیف تعریف‌شده بودجه قرار گرفت بااین‌وجود برخی نمایندگان معترض به این مساله امسال خواهان تخصیص نیمی از مجموع تخصیصات جدول شماره 17 به هیئت مذهبی و موسسات فقیر سراسر کشور شدند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 94 درباره اجرای اصل 44 قانون اساسی تصریح کرد: اگرچه خصوصی‌سازی فرمان ولی فقیه بوده و اجرای آن نیز لازم و ضروری است اما در برخی موارد وقوع افراط‌وتفریط در واگذاری‌ها بلای جان صنعت و توسعه کشور می‌شود به‌عنوان‌مثال واگذاری پالایشگاه به تأمین اجتماعی یکی از دلایل اصلی توقف جریان توسعه‌ای در این واحد مهم صنعتی کشور بود.

طرح سؤال از وزیر خارجه با چالش های زیادی همراه است

وی با تاکید بر اینکه معیار رفتار کمیسیون امنیت ملی با وزارت خارجه سخنان رهبری است، گفت: رهبری از یک سو اعتماد خود را به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران اعلام کرده اند و از سوی دیگر در منویات خود همواره آمریکا را به عنوان یک عنصر غیر قابل اطمینان خطاب قرار داده اند و همین مساله نیز فرآیند طرح سؤال از وزیر خارجه را گاه با چالش های زیادی همراه می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عزت، حکمت و مصلحت سه عامل مهم سیاست خارجی ایران در عرصه بین‌المللی است و حتی اگر در جریان مذاکرات قطعه‌ای از این فرآیند به‌اشتباه چینش شود باید بازگشت و باایمان و حوصله تاکتیک قبلی را اصلاح کرد و در مسیر صحیح به حرکت ادامه داد.

بودجه سال 94 دولت انقباضی است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال ایسنا مبنی بر ادعای برخی نمایندگان در کسری بودجه 6 ماه نخست سال 94 با توجه به کاهش منابع عمومی بودجه از 224 میلیارد به 207 میلیارد تومان با تصویب مجلس گفت: اگرچه کشور هنوز از لحاظ اقتصادی به نفت وابسته است اما بر اساس تفاهم دولت و مجلس بودجه سال 94 به‌صورت انقباضی طرح ریزی شده و به همین دلیل نیز احتمال کسری بودجه در 6 ماه نخست سال آینده بعید به نظر می‌رسد.

یک پارلمان پاک و غیرمعامله‌گر خواست مردم کشور است

کامران درباره میزان آمادگی پارلمان شهری در خصوص پذیرش وظایف نمایندگان در جریان استانی شدن انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با استانی شدن انتخابات مخالف هستم، ادامه داد: استانی شدن انتخابات به پدیده طایفه گری در کشور منجر می‌شود بنابراین مسئولان کشوری ونمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌جای این که بنشینند و به نوع و نحوه استانی یا کشوری شدن انتخابات که بر خلاف قانون اساسی کشور نیز هست فکر کنند بهتر است اندکی ساده زیست تر باشند و از میزان تکبر، حقه‌بازی و رانت بازی های خود کم کنند چراکه برخورداری از یک پارلمان پاک و غیر معامله‌گر درخواست همه مردم کشور است.

تقسیمات آبی اصفهان نیازمند بازبینی است

وی در پاسخ به این سؤال ایسنا که اصفهان نیازمند توجه رییس جمهور در چه بخش‌هایی است، مدعی شد: این سفر هیچ دستاورد جدیدی برای مردم و استان اصفهان نخواهد داشت چراکه به طور حتم رییس جمهوری تصمیمی برای تخصیص بودجه و ردیف بیشتری نسبت به آنچه در بدجه سال 94 برای اصفهان در نظر گرفته‌شده است به این استان ندارد بااین‌وجود نمایندگان و مردم اصفهان امیدوار هستند دست کم تمام بودجه تخصیص‌یافته به اصفهان در سال 93 در اختیار استان قرار گیرد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 94 در عین حال با ابراز امیدواری درباره توجه هیئت دولت به حق آبه کشاورزان از آب زاینده‌رود خاطرنشان کرد: امیدواریم دستگاه اجرایی کشور در خصوص تغییر چند باره تقسیمات مرزی آبی اصفهان از سال 70 تاکنون اره ای بیندیشد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار