آخرین تحولات حوزه فرهنگ و هنر اصفهان زیر ذره بین تابناک؛
تابناک: مدیرکل ارشاد استان اصفهان گفت: بنده به دنبال پیگیری ارتباط بین دستگاه‌های مختلف فرهنگی با اداره ارشاد از طریق ساز و کاری هستم که در نظام تعریف شده و آن چیزی جز شورای فرهنگی عمومی در استان ها نیست.
کد خبر: ۱۶۲۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳ 12 January 2016

به گزارش تابناک اصفهان، هشت ماه از حضور حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی در قامت مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان می‌گذرد. که به همین بهانه و به منظور بررسی عملکرد این مدیر استان گفت‌و گویی را با ایشان با محوریت اقدامات انجام شده و برنامه‌های در دست اقدام انجام دادیم.

حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی در گفت‌و گو با تابناک اصفهان، در خصوص حضور خود در اداره ارشاد و چگونگی حاکم ساختن فضای همدلی و همزبانی در این اداره و نیز ارتباط با سایر ارگان‌های ذی‌ربط اظهار داشت: زمانیکه از دفتر تبلیغات اصفهان به اداره ارشاد استان رفتم، فضای خوبی در استان حاکم است و طیف‌ها و افراد و گروه‌ها در کنار هم جمع شده اند.

وی با بیان اینکه برای کار کردن در اداره ارشاد فضای خوبی است و برای اینکه بتوانیم در این مدت کاری انجام بدهم به این عرصه وارد شدم، تصریح داشت: در حال حاضر این ارتباطات هم تاکنون خوب بوده است البته نه به این معنا که بگوییم کار خیلی بزرگ و سیستماتیکی انجام داده ایم چراکه برای اینکه ما به این الگو برسیم هم به زمان نیاز، کار فراوان و نیز استمرار فضا نیاز داریم.

وی در ادامه افزود: همدلی خوبی در این هشت ماهه شکل گرفته است البته نه به این معنا که همه همفکر باشند. تضارب آراء و افکار در بین گروه های مختلف وجود دارد چراکه با وجود همفکری برخی جناح‌ها اما سلایق متفاوتی هم وجود دارد و به این مسئله نیاز هست اما با توجه به این فضا می توانیم کارهای خوبی انجام دهیم.

ارتباط بین اداره ارشاد و دستگاه‌های فرهنگی با سازوکار شورای فرهنگ عمومی

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه ارتباط اداره ارشاد استان با نمایندگان مجلس، استاندار، شهردار و مسئولان فرهنگی استان در دفتر و نیز سازمان تبلیغات، حوزه علمیه و دانشگاه ظرفیت های خوبی را ایجاد کرده است، گفت: بنده به دنبال پیگیری ارتباط بین دستگاه‌های مختلف فرهنگی با اداره ارشاد از طریق ساز و کاری هستم که در نظام تعریف شده و آن چیزی جز شورای فرهنگی عمومی در استان ها نیست.

وی تصریح داشت: برای تحقق این امر در ابتدا شناخت وضعیت موجود استان لازم است و این نه برای یک مرتبه بلکه به کرات و هروز و دائمی باید صورت گیرد و ما بدانیم فضای موجود چگونه است.

حجت الاسلام ارزانی افزود: بنده طی جلسه ای که درهمین خصوص با شهردار و استاندار داشتم مثالی زدم و گفتم؛ ما وقتی هوای شهر آلوده می‌شود تصمیم میگیریم با یک شاخص سنجش بکنیم و ببینیم که چقدر هوا آلوده شده است. و این موضوع در حوزه فرهنگ هم همینطور است که باید ببینیم در کدام حوزه فرهنگی چالش اساسی داریم. به کدام حوزه باید بیشتر بپردازیم.

پیوند اطلس فرهنگی و رصد فرهنگی اصفهان

وی در ادامه اظهار داشت: بحث رصد در حوزه فرهنگ و هنر مهم است که داریم پیگیری می کنیم و با توجه به ظرفیتی که شهرداری در تمام مناطق شهر و شهرداری های شهرستان‌ها دارد، رصدخانه قرار است از سوی شهرداری اجرایی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تهیه و تدوین "اطلس" همواره در برخی بخش‌ها خوب پیش رفته اما بعد دوباره متوقف شده است، گفت: تلاش ما این است که با همکاری دانشگاه و شهرداری بتوانیم این اطلس فرهنگی را با رصد فرهنگی پیوند زنیم و این طرح، در قالب رصدخانه فرهنگ اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه این رصد گام اول است که ما در همه جا به آن نیاز داریم، افزود: با استفاده از مدل fwc که تهدیدها و فرصت را بررسی می‌کند می توانیم به رصد در حوزه فرهنگ و هنر بپردازیم.

حجت الاسلام ارزانی با بیان اینکه در حال حاضر برای شناخت شاخص‌ها روی شورای فرهنگ عمومی استان متمرکز شده ام و هرماه جلسات آن برگزار می شود، اظهار داشت: یک از اقدامات ما در این هشت ماهه در شورای فرهنگ عمومی استان این بود که به جای پرداختن به مسائل متعدد به سراغ مسئله خانواده رفتیم. که اولین معضل استان است و هم نخبگان و هم مدیران و مردم اشاره داشته اند، که "خانواده" در اصفهان نخستین مسئله فرهنگی است.

"خانواده" نخستین دغدغه شناخته شده اصفهان

وی از تشکیل کمیته ای برای بررسی مسئله "خانواده" در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر نیز این مسئله در شورای فرهنگ عمومی مورد بررسی قرار می گیرد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه در حوزه هنر نیز یکی از معضلات هنر و هنرمندان این است که هنر در اصفهان به آن جایگاهی که باید و شاید نرسیده است، اظهار داشت: عدم ارتباط این بخش با حوزه اقتصاد یکی از دغدغه‌های این بخش است.

وی در همین ارتباط افزود: وقتی با هنرمندان صحبت می‌کنیم اولین دغدغه بحث اقتصادی است. ما باید ارتباط بین اقتصاد و هنر را برقرار کنیم و ما در این راستا طرحی را پیگیری کرده‌ایم که هنوز به بهره برداری نرسیده اما امسال رونمایی خواهد شد و به طور رسمی از اردیبهشت‌ماه سال آینده رونق خواهد گرفت.

حجت الاسلام ارزانی تصریح کرد: یکی دیگر از مسائل در حوزه هنر این است که هنرمندان باید فضایی داشته باشند که آثارشان را برای ارتباط با مردم عرضه کنند که در همین ارتباط نیز درصدد ساماندهی شبکه ملی فرهنگ و هنر هستیم که البته این طرح در دهه فجر جاری اجرایی خواهد شد.

نشست هنرمندان اصفهان با جنتی در بهمن‌ماه جاری

وی با اشاره به اینکه ارتباط، نخبگان و خلاقان هنر و هنردوستان با نام شبکه ملی هنر و فرهنگ ایجاد خواهد شد، گفت: برقراری ارتباط بین هنرمندان، متدینین و باورمندان دینی (البته نه به این معنا که هنرمندان دارای باور دینی نباشد)، از دیگر اقدامات ما در حوزه هنر اصفهان است.

مدیرکل اداره ارشاد استان اصفهان افزود: در ادامه اقدامات این عرصه نیز در بهمن ماه سالجاری با حضور وزیر ارشاد نشستی با هنرمندان استان اصفهان خواهیم داشت.

وی با اشاره به سند 1404 که از دو سال پیش آغاز شده است، اظهار داشت: بنده، خود ناظر علمی این کار بودم اما در حال حاضر درصدد بازنگری هستیم و امسال سند 1404 ارشاد را خواهیم داشت که طبق آن عرصه هایی که ارشاد می تواند در انها فعالیت کند، جایگاهی کنونی ارشاد و نیز جایگاه فرهنگ و هنر اصفهان در 1404، بررسی می شود.

یک روزنامه محلی دیگر در راه است

حجت الاسلام ارزانی همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود، به صدور مجوز و انتشار دو روزنامه محلی دیگر در اصفهان با نام "کیمیای وطن" و "عصر اصفهان" اشاره کرد و گفت: یک روزنامه محلی دیگر نیز به نام "صنعت نصف جهان" مجوز گرفته اما هنوز وارد عرصه انتشار نشده است.

وی ادامه داد: حضور روزنامه‌های مختلف در استان اصفهان باعث ارتقای فرهنگی می شود و هم مطالعه بیشتر و هم روزنامه خوان بیشتری را رقم می‌زند.

دیدار همه مدیران کل ارشاد اصفهان بعد از انقلاب در یک روز

مدیرکل ارشاد استان اصفهان با اشاره به دیدار همه مدیران کل ارشاد استان اصفهان بعد از انقلاب در دوره مدیریت وی، اظهار داشت: وقتی با هنرمندان در عرصه های مختلف صحبت میکردیم آنها می گفتند؛ این حرف ها را همه مدیران ارشاد قبلی هم می‌گفتند. باید بگویم واقعا همه مدیران ارشاد استان تلاش کردند و ما نباید آنها را نادیده بگیریم.

وی با بیان اینکه افراد با توجه به علایق و سلایق و فضایی که در استان موجود بوده است یک سری فعالیت‌هایی را در دوران مدیریت خود در ارشاد انجام داده اند، گفت: اگر ما بخواهیم آن تلاش‌ها را نادیده بگیریم ناسزا است. از سویی هم دولت کنونی، دولت تدبیر و امید و سال نیز، سال، هم سال همدلی و همزبانی است و با توجه به گرایش‌های مختلف سیاسی از همه مدیران دوره‌های مختلف ارشاد استان بعد از انقلاب دعوت کردیم که در مجموع استقبال خوبی از این دعوت شد و همه مدیران جز دو نفر که پیش از جلسه هم عذرخواهی کردند، در جلسه حضور یافتند. بعد از آن جلسه هنوز با هم ارتباط داریم و مشورت میگیریم.

فضای همدلی در اداره ارشاد راضی کننده است

ارزانی درخصوص فضای همدلی در اداره کل ارشاد استان اصفهان هم تصریح کرد: در اداره کل ارشاد استان از همه دوستان و همکاران بابت همدلی که با هم دارند تشکر می کنم.

وی در ادامه گفت: برای تحکیم همدلی بیشتر بین کارکنان بنده یک امکان ایمیلی را با کارکنان اداره ایجاد کردم که خودم هر شب این ایمیل را چک می‌کنم و برای این کار وقت گذاشتم.

مدیرکل ارشاد استان اصفهان بیان داشت: با این امکان، سوالات و ابهامات در این فضا رصد و بررسی می شود.

وی در خصوص مسائل مطرح شده بین کارکنان ارشاد و مدیریت، اظهار داشت: تاکنون مورد خاصی از سوی کارکنان گزارش نشده است و دغدغه ذهنی هم برای من ایجاد نکرده است و می توان گفت شاید از دید برخی، یکسری اعمال و فعالیت‌ها با سلیقه آنها موافق نباشد.

ارزانی با بیان اینکه از وضع موجود راضی ام، ادامه داد: به طور کلی می توانم بگویم تاکنون در فضای اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی 92 درصد همدلی و مابقی هم اختلاف سلیقه بوده است.

ساختمان فعلی ارشاد درشان پایتخت فرهنگ و تمدن نیست

وی با اشاره به برخی مشکلات سخت افزاری در اداره ارشاد استان به ویژه ساختمان و فضای فیزیکی این اداره، گفت: فضای اداره ارشاد استان اصفهان، در شان این اداره نیست که در این رابطه به استاندار هم نامه دادیم که بتوانیم ظرف شش سال آینده با دریافت یک قطعه زمین، یک اداره کل در شان اصفهان بسازیم.

مدیرکل ارشاد تسان اصفهان در خصوص وضعیت محل فعلی ارشاد هم، اضافه کرد: از وزیر ارشاد هم قول مساعد گرفتیم تا بعد از سال نو بخشی از اداره را تخلیه کرده و به زیباسازی و تغییر فضای داخلی اداره بپردازیم.

وی با بیان اینکه ساختمان فعلی ارشاد در شان "پایتخت فرهنگ و تمدن" نیست، ادامه داد: ساختمان فعلی اداره ارشاد استان اصفهان، مسکونی بوده و می‌طلبد که هم نمای این ساختمان با فرهنگ و ارشاد تناسب داشته باشد و هم به منظور تقویت روحیه کاری پرسنل، مشکلات فیزیکی داخل اداره از جمله سیستم سرمایشی و گرمایشی برطرف شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار