تابناک: تداوم خشکی در حوضه زاینده رود به همراه سفر هیات دولت دو رخداد عمده اصفهان در سال 93 در ابعاد سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی بود.
کد خبر: ۱۵۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶ 18 March 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از ایرنا؛ سفر کاروان و تدبیر امید به استان اصفهان در نیمه اول بهمن ماه و استقبال با شکوه مردم از رئیس جمهوری از ابعاد سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی در صدر رخدادها و تحولات نصف جهان قرار گرفت و بازتاب گسترده ای در رسانه ها و نشریات محلی و ملی داشت .

، رئیس جمهوری به همراه کاروان تدبیر و امید در سیزدهمین سفر استانی خود صبح چهارشنبه 15بهمن ماه سالجاری برای سفری دو روزه وارد اصفهان شد.

دکتر روحانی در جریان این سفر علاوه بر سخنرانی در جمع مردم استان در میدان امام و دیدار با خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران، علما، نخبگان، صنعتگران و سرمایه گذاران، از شهرک گلخانه ای پارادیس به عنوان بزرگترین شهرک گلخانه ای صیفی جات کشور در محمود آباد واقع در 30 کیلومتری شمال اصفهان دیدن کرد.

رئیس جمهوری همچنین از نمایشگاههای هنرهای سنتی اصفهان و توانمندیها و فناوریهای نوین شهرک عملی تحقیقاتی این استان به عنوان اولین سازمان موسس مراکز رشد و پارک های علم و فناوری کشور بازدید کرد.

وی همچنین عصر پنجشنبه 16 بهمن ماه امسال در جلسه شورای اداری استان اصفهان شرکت و مهمترین دستاوردهای این سفر را تشریح کرد.

حضور در نشست مطبوعاتی و پاسخ به سوالات خبرنگاران پایان بخش سفر دو روزه کاروان تدبیر و امید به استان اصفهان بود.

در این نشست رئیس جمهوری از مردم فداکار و قهرمان اصفهان به خاطر استقبال گرم آنها از کاروان تدبیر و امید تشکر و قدردانی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، یکی از مهمترین دستاوردهای این سفر دو روزه را تصویب 28 پروژه با اعتبار شش هزار و 510 میلیارد ریال برای استان اصفهان برای سال های 94 و 95 اعلام کرد.

وی این پروژه ها را در زمینه های آب، رفع آلودگی هوای اصفهان، میراث فرهنگی، گردشگری، صنعت و معدن و قطار سریع السیر اصفهان - تهران اعلام کرد و وعده داد که این پروژه ها در دو سال آینده اجرایی و راه اندازی شود.

رئیس جمهوری همچنین صبح پنجشنبه 16 بهمن ماه سالجاری با آیت الله حسین مظاهری از مراجع تقلید و رئیس حوزه علمیه اصفهان دیدار و گفت وگو کرد.

در این سفر 15 عضو کابینه و معاونین رئیس جمهوری کاروان تدبیر و امید را همراهی کردند و با سفر به شهرستان های مختلف استان اصفهان ضمن ابلاغ سلام گرم رئیس جمهوری و دیدار با مردم، مسائل و مشکلات این مناطق را مورد بررسی قرار دادند.

در جریان این سفر بیش از یکهزار نیرو بطور شبانه روزی از طریق سامانه 111ارتباط مردمی نهاد ریاست جمهوری، به سوالات و مشکلات مردم بصورت تلفنی پاسخ دادند.

** نتایج بررسی و تحلیل محتوای سخنرانی های رییس جمهوری در جریان سفر دو روزه ایشان و هیات دولت به اصفهان نشان می دهد که ضرورت تغییر در الگوهای کشت و روش های آبیاری با 17 مورد فراوانی، مهمترین محور مورد تاکید رییس قوه مجریه برای مقابله مشکل کم آبی در سراسر کشور است.

بر اساس نتایج این تحقیق که توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان، از هفت سخنرانی و گفت و گوی رئیس جمهوری استخراج شد، ضرورت مدیریت بر منابع آبی، مصرف بهینه و استفاده از روش های علمی و نوین آبیار به عنوان مهمترین راهکار مقابله با کم آبی توصیه و مورد تاکید دکتر روحانی قرار گرفته است.

همچنین تقویت زیرساخت های گردشگری و بهره گیری از دانش و فناوری های علمی در تولید ثروت، به عنوان الگوهای توسعه در استان اصفهان و نقاط مستعد کشور هر کدام با چهار مورد فراوانی پس از مسئله آب مهمترین محور مورد تاکید در سخنرانی های رییس جمهوری بوده است .

* ضرورت توجه و تقویت سامانه حمل و نقل برون و درون شهری و اتخاذ راهکارهای لازم برای مقابله مشکلات زیست محیطی هر کدام با 3 مورد فراوانی به عنوان محور مهم و شاخص عملکرد دولت جریان سفر به استان اصفهان توسط دکتر روحانی مطرح شده است .

* لزوم اعمال سیاست های عادلانه در خصوص معوقات بدهکاران بانکی بویژه بدهکاران بخش صنعت و کشاورزی نیز با دو مورد فراوانی از مهمترین تاکیدات رییس جمهوری در این سفر بود.

* در مجموعه سخنرانی های رییس جمهوری در استان اصفهان; توزیع عادلانه یارانه ها ، ارتقای رفاه عمومی، اشتغال ، ترویج اخلاق ، واگذاری امور به مردم ، تداوم جریان آب زاینده رود، استفاده از توان علمی و اقتصادی بخش خصوصی و استقبال از نقد منصفانه به عنوان مهمترین راهبردها، رویکردها و سیاستگذاری ها دولت تدبیر و امید مطرح و مورد تاکید قرار گرفته است.

* محورها تاکیدی در عرصه سیاست خارجی :

1- معرفی سیمای واقعی و متعالی اسلام ، تلاش برای مقابله با تبلیغات سوء دشمنان مبنی بر معرفی چهره ای خشن از اسلام ناب محمدی و تبیین این نکته که اسلام برای اداره امور جامعه بهترین است و توانمندی لازم را دارد از دیگر نکات مهم سخنان رئیس جمهوری اصفهان است.

دکتر روحانی در سخنران های خود با چهار مورد فراوانی و تکرار ، محورهای مذکور را مهمترین رویکرد در سیاست بین المللی دولت تدبیر امید عنوان و تلاش در این زمینه را وظیفه همگان ذکر کرد.

2- در سخنرانی های دکتر روحانی در اصفهان، تداوم مذاکرات هسته ای با هدف احقاق حقوق ملت ایران و ضرورت شکستن تحریم های ظالمانه علیه مردم ایران به عنوان مهمترین رویکردهای دولت در عرصه بین الملل مورد تاکید قرار گرفت.

رئیس جمهوری، ایستادگی و مقاومت و وحدت و همبستگی ملت را مهمترین راهکار گذر از تحریم ها ظالمانه، توفیق در مذاکرات و احقاق حقوق مردم ایران ذکر کرد.

شاخصه های عملکردی :

کاهش تورم از 40 به 25 درصد ، جاری شدن آب زاینده رود به عنوان عرصه ای ملی و جهانی، توفیقات در عرصه دیپلماسی، سیاست خارجی و مذاکرات هسته ای به عنوان شاخصه های عملکردی دولت در بخش داخلی و خارجی از جمله نکات مطرح شده رییس جمهوری در جریان سفر به استان اصفهان بود.

** زاینده رود خشک ، درد التیام ناپذیر

تداوم خشکی درحوضه آبی زاینده همچنان به سان زخمی بزرگ در چهره اصفهان ، ساکنان این خطه را آزار می دهد.

زاینده رود که در چنبره خشکسالی های ادواری سالهای اخیر گرفتار آمده همچنان با کمبود روز افزون منابع آب به دلیل کاهش ریزشهای جوی ، افزایش مصرف ، بارگذاری های غیر اصولی و معضلات مدیریتی روبروست.

زاینده رود که از آن به عنوان رودخانه دائمی فلات مرکزی ایران یاد می شود ، اکنون به رودخانه ای فصلی تبدیل شده است این رود که از ارتفاعات زاگرس میانی سرچشمه گرفته و موجب رونق مناطق مرکزی ایران و ایجاد کانونهای جمعیتی، اراضی وسیع کشاورزی، بیشه زارها، مناظر زیبای طبیعی در این منطقه شده ، نقشی موثر در تمدن و سیر تحولات اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی ایران زمین داشته است .

ساماندهی مصرف و مدیریت یکپارچه بر حوضه زاینده رود به عنوان رویکرد مقابله با کم آبی و نجات زاینده رود هم اکنون مورد توجه مدیرت استان اصفهان قرار دارد و همین امر موجب شد تا جریان آب در این رودخانه طی ماههای گذشته با وجود کاستیهای فراوان قطع نگردد و به شکل موقت جریان داشته باشد.

** رخداد ها و تحولات سیاسی

علاوه بر سفر کاروان تدبیر امید که در صدر اخبار سیاسی سال 93 استان اصفهان قرار داشت از سفر سوم شهریور ماه معاون اول رئیس جمهوری به استان اصفهان به عنوان نقطه عطف در مقوله احیای حوضه آبریز زاینده رود می توان نام برد .

استاندار اصفهان مهمترین دستاورد این سفر را که با همراهی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی و وزیر ورزش و جوانان صورت گرفت ، برآورده شدن بسیاری از مطالبات مردم درباره مساله آب و احیای حوضه آبریز زاینده رود عنوان کرد.

معاون اول رئیس جمهوری در جریان این سفر با آیات عظام مظاهری، ناصری و طباطبایی نژاد در اصفهان دیدار کرد گفت: در این دیدارها واقعیت های مساله آب، مسائل مختلف درباره آن و مطالبات مردم در این زمینه از سوی این شخصیت ها مطرح و موجب تقویت اقدامات دولت در این راستا شد.

* تغییرات در سطوح مدیریتی استان اصفهان در سال 93

در سال 93 از مجموع 24 فرماندار شهرستانهای مختلف فرمانداران 20 شهرستان تغییر کردند و فرمانداران شهرستان های اصفهان ، اردستان ، چادگان ، نجف آباد و هاقان ابقا شدند .

ب : مهمترین رخدادها و تحولات فرهنگی و اجتماعی

* برگزاری جشنواره و اجلاس بین المللی میراث فرهنگی ناملموس در اصفهان

اجلاس و جشنواره بین المللی میراث فرهنگی ناملموس از 17 تا 19 مهر ماه به میزبانی شهر اصفهان و با حضور نمایندگان و شخصیتهای فرهنگی ایران و 50 شهر جهان در سه بخش شامل اجلاس مجمع عمومی، اجلاس بانوان و جشنواره ها و نمایشگاه های جنبی در اصفهان برگزار شد.

این جشنواره که می توان انرا به عنوان مهمترین رخداد و تحول در حوزه فرهنگی استان ارزیابی کرد برای نمایش، جنبه های غیر فیزیکی فرهنگ کشور ایران شامل موسیقی محلی، مهارت های صنایع دستی، هنرهای سنتی و تجسمی، معماری و هنرهای وابسته، هنرهای نمایشی، آداب و رسوم و ورزش و بازی های محلی برگزار شد و نتایج ارزشمندی داشت .

این جشنواره که به گفته شرکت کنندگان از نظر برنامه ریزی و کیفیت بشکلی مطلوب برگزار شد ، اثرات عمیقی بر میهمانان خارجی داشت.

این میهمانان که اکثرا از شخصیتهای فرهنگی و علمی کشورهای مختلف بودند در گفتگوهای جداگانه با ایرنا به این حقیقت اذعان کردند که با شرکت در این نشست و دیدن اثار و جاذبه های شهر اصفهان و رفتار مردم این شهر دیدگاههای قبلی انان اصلاح شده و به واقعیتهای ناگفته و عظمت فرهنگی و تاریخی ایران پی برده اند .

باز خوردهای این اجلاس نشان داد که بهترین راه کار برای مقابله با تبلیغات سوء دشمن و انتقال واقعیتهای جمهوری اسلامی ایران، برگزاری نشستهای بین المللی ، حضور مستقیم نخبگان و شخصیتهای اثر گذار و معرفی و تبیین داشته های فرهنگی و تاریخی است .

با برگزاری این اجلاس ، حضور گردشگران و جهانگردان در اصفهان به یکباره افزایش یافت و آثار این حرکت در نقاط مختلف شهر اصفهان بویژه ایجاد تحول در بازار صنایع چشمگیر بود گرچه موضوع اسید پاشی که هفته ای پس از این اجلاس رخ داد به آثار مثبت و دستاوردهای آن ضربه ای جدی وارد کرد .

**اسید پاشی برروی چهره دو بانوی اصفهانی ، رویدادی محلی در ابعاد جهانی

اسید پاشی و درگیری سارقان مسلح با نیروی انتظامی که منجر به شهادت پنج نفر از هموطنان از جمله سه نفر از نیروی انتظامی گلپایگان شد به عنوان دو حادثه تلخ اجتماعی سال 93 استان اصفهان ثبت شد .

گرچه اسیدپاشی از جمله وقایع بی سابقه در ایران و جهان نیست اما این حوادث در استان اصفهان به دلیل ضعف مدیریت اطلاع رسانی و بی توجهی به اهمیت مقوله خبر از یکسو و مانور خبری شبکه های اجتماعی و رسانه های خارجی شکلی پیچیده بخود گرفت و بیش از حد بزرگ شد .

در فاصله زمانی 9 تا 23 مهر در اصفهان چهار مورد اسید پاشی در اصفهان رخ داد که از این تعداد دو مورد توسط افرادی ناشناس و با انگیزه نامشخص روی داد که در نتیجه آن دو بانوی اصفهانی بشدت آسیب دیدند .

در پی اهمیت وقوع این حادثه و به دستور معاون اول قوه قضاییه، کارگروه ویژه بررسی حوادث اسیدپاشی با هدف بررسی همه جانبه این موضوع در دادگستری اصفهان تشکیل شد.

با وجود اقدامات وسیعی تاکنون عامل یا عاملان این اسید پاشی شناسایی نشده اند و کماکان این موضوع در دستور کار نهادهای مربوطه قرار دارد.

** حادثه ی گلپایگان و شهادت پنج نفر

سه برادر سارق مسلح ششم دی ماه پس از سرقت خودرو در شهرستان خمین و بی توجهی و تیراندازی به پلیس در آن شهرستان پس از سوار شدن بر خودرویی در ایست و بازرسی سعید آباد گلپایگان نیز با شلیک تیر دو نفر را مجروح کرده و پس از رسیدن به ورودی گلپایگان وقتی خود را در محاصره پلیس دیدند اقدام به تیراندازی به تیر اندازی کرده و سه نفر مامور نیروی انتظامی آن شهرستان را به شهادت رساندند.

آنها در ادامه فرار از دست ماموران دو نفر از شهروندان ساکن یکی از روستاهای گلپایگان را نیز به شهادت می رسانند و در مجموع 12 نفر را نیز مجروح می کنند.

در این راستا پلیس با عملیات ویژه خود پس از پنج روز موفق به شناسایی محل اختفای عاملان حادثه گلپایگان در فولادشهر از توابع اصفهان شد.

در این عملیات یکی از برادرها کشته شد و دیگری به نام منصور میرلوحی اهل و ساکن اصفهان دستگیر شدو در نهایت با اعدام سرکرده این باند در هشتم بهمن ، این باند سرقت مسلحانه خشن که فعالیت خود را از سال 84 آغاز کرده و سرقت حدود 50 کیلوگرم طلا از طلافروشی های شهرستان های مختلف شامل لردگان، زرین شهر، مبارکه، برخوار و خوراسگان در کارنامه جرایم خود داشتند، منهدم شد.

**سرقت از بانک ملت خمینی شهر

بانک ملت شهرستان خمینی شهر در 15 بهمن توسط دو موتورسوار که یکی از آنها مجهز به سلاح کلت کمری و دیگری حامل سلاح سرد بود با تهدید کارمندان بانک مورد دستبرد قرار گرفت و مبلغ هفت میلیون و 950 هزار تومان وجه نقد از باجه بانک سرقت شد.

در این حادثه بر اثر تیراندازی سارقان، یک نفر از کارمندان بانک و یک نفر از مشتریان مجروح شدند و یک مشتری بانک نیز به قتل رسید.

متهمان پس از سرقت، بوسیله یک دستگاه خودروی وانت پیکان از محل متواری شدند.

** درگذشت زاون قوکاسیان، منتقد بزرگ سینمای کشور

زاون قوکاسیان، منتقد، نویسنده و پژوهشگر سینمای ایران روز یکم اسفند پس از مدت ها تحمل درد و بیماری در سن 64 سالگی درگذشت.

وی کار تحقیق و تألیف کتاب های سینمایی را از سال 1350، با نگارش کتابی درباره فیلم «چشمه» ساخته آربی آوانسیان، شروع و حدود 24 کتاب درباره سینماگران مختلفی همچون جمشید ارجمند، ارحام صدر، جعفری جوزانی، کیمیایی، کیارستمی، فرمان آرا، سینایی، گلاب آدینه، فاطمه معتمدآریا، مجید انتظامی و… تألیف و تدوین کرد.

از آثار تصویری قوکاسیان می توان به فیلم های همه فرزندان من، فصلی دیگر، نقش خیال و خاج شویان اشاره کرد.

داوری جشنواره های فیلم در ایران، اتریش، ایتالیا و ارمنستان، دبیر هنری جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات، حضور مستمر در رویدادهای سینمایی از جمله جشنواره فیلم کودک و نگارش صدها مقاله، یادداشت و نقد سینمایی از دیگر فعالیت های این منتقد قدیمی و کهنه کار سینمای کشور است.

**ورود اولین قطار گردشگری اروپایی به اصفهان

ورود اولین گروه گردشگران ریلی از اروپا وارد اصفهان یکی از رخدادهای فرهنگی این خطه بود.

این گروه شامل 65 گردشگر با ملیت های اروپایی و از استرالیا، فرانسه، انگلیس آلمان ، سنگاپو و اتریش در طول اقامت یک هفته ای در ایران ، به شماری از شهرهای گردشگری ایران از جمله اصفهان سفر کردند.

**مهمترین رویدادهای علمی و فناوری :

استان اصفهان بعنوان یکی از قطبهای علم و فناوری کشور در سال 93 شاهد رویدادها، موفقیت ها و دستاوردهای بسیاری در این زمینه بود.

از مهمترین این رویدادها که هرساله کلان شهر اصفهان میزبان آن است می توان به جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی اشاره کرد. دهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی 18 اردیبهشت امسال با حضور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اصفهان آغاز به کار کرد.

این جشنواره با هدف ترویج و توسعه فن آفرینی، خلاقیت و نوآوری در کشور و قدردانی از برترین های عرصه فن آفرینی تا 20 اردیبهشت در اصفهان برگزار شد.

این جشنواره شامل دو بخش مسابقه ای و غیرمسابقه ای است که بخش مسابقه ای شامل شناسایی برترین فن آفرینان، برترین طراحان کسب و کار و برترین حامیان فن آفرین و بخش غیر مسابقه ای شامل غیر مسابقه ای شامل نمایشگاه، بورس ایده و فناوری و سمینارهای آموزشی می باشد.

رقابت اصلی در این دوره از جشنواره بین 19 طرح کسب و کار، 18 طرح فن آفرینی و 10 حامی سرمایه گذار برای فناوری های نوین بود که برترین آنها در آیین اختتامیه در روز بیست اردیبهشت معرفی شدند.

** سفر وزیر علوم پس از پنج سال به اصفهان

دهمین دوره جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی وسیله ای شد تا پای یک وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پس از پنج سال به شهر اصفهان باز شود.

رضا فرجی دانا، وزیر علوم وقت دولت یازدهم با حضور در آیین اختتامیه دهمین جشنواره ملی شیخ بهایی، نخستین وزیر علومی بود که پس از پنج سال به شهر اصفهان سفر کرد.

*** بازدید مدیرکل یونسکو از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

مدیر کل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) روز هشتم اردیبهشت امسال از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و شرکت­های دانش بنیان مستقر در آن بازدید کرد.

«ایرینا جئورجیوا بوکووا» با بازدید از مرکز رشد، پارک علم و فناوری شیخ بهایی و پارک علمی کودکان و نوجوانان بر حمایت از شرکت­های دانش بنیان و توسعه پارک­های علم و فناوری تاکید کرد.

وی پس از بازگشت از سفر خود به ایران و اصفهان در پیامی به استاندار اصفهان گفت: دولت ایران برای تحقیق و توسعه و ایجاد فضایی مساعد جهت مشارکت زنان و جوانان در عرصه علم و فناوری اهمیت قائل است که این موضوع من را تحت تاثیر قرار داد.

بوکووا در این پیام با اشاره به سفر خود به اصفهان، با بیان اینکه کارآفرینی زنان و جوانان در عرصه علم و فناوری نیز در ایران ستودنی است، اظهار کرد: من شاهد یک نمونه عالی آن در بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بودم.

**اجرای برنامه تحول نظام سلامت

اجرای برنامه تحول نظام سلامت از 15 اردیبهشت امسال با هدف کاهش هزینه های درمان، عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و کیفیت بخشی به خدمات پزشکی و بهداشتی در سراسر کشور از جمله استان اصفهان آغاز شد.

این برنامه، خدمتی صادقانه از سوی دولت در حوزه بهداشت و درمان است و رضایت اقشار مختلف مردم و جامعه پزشکی را به همراه داشته به طوریکه این برنامه یکی از موفق ترین برنامه ها و دستاوردهای دولت تدبیر و امید به شمار می آید.

33 بیمارستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سراسر استان زیر پوشش این برنامه قرار گرفتند.

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تا بهمن 93 بیش از یکهزار و 700 میلیارد ریال اعتبار در اجرای برنامه تحول نظام سلامت در استان اصفهان هزینه شده است.

از این اعتبار، یکهزار و 270 میلیارد ریال اعتبار به صورت مستقیم به عنوان یارانه سلامت به مردم تعلق گرفته است.

با اجرای این برنامه، زایمان طبیعی در استان اصفهان پنج درصد افزایش و بدنبال آن عمل جراحی سزارین پنج درصد کاهش یافته است.

همچنین در همه بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان متناسب با تعداد تخت های بیماران، پزشک مقیم به صورت شبانه روزی با هدف افزایش کیفیت خدمات مستقر شده است.

همچنین در همه روستاهای استان، پزشک عمومی و خانواده مستقر شده است که جمعیت حدود 500 هزار نفر را پوشش می دهند.

برنامه پزشک خانواده در شهرهای بین 20 تا 50 هزار نفر جمعیت و حاشیه شهرهای بزرگ اصفهان، نجف آباد، خمینی شهر و فلاورجان با حدود 450 هزار نفر جمعیت نیز در حال اجراست.

** یکسان سازی کدهای تلفن بین شهری در استان

هفتم خرداد امسال طرح یکسان سازی کدهای تلفن ثابت در استان اصفهان اجرا و همه شماره ها هشت رقمی شد.

کد استان اصفهان به 031 تغییر یافت و کدهای بین شهری داخل استان حذف شد.

این طرح در 217 مرکز مخابرات شهری و 347 مرکز مخابرات روستایی استان اصفهان اجرا شد.

استان اصفهان دارای دو میلیون و 250 هزار مشترک تلفن ثابت با ضریب نفوذ 44.67 درصد است.

ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور 37.8 است.

** مجهز شدن استان به اورژانس هوایی

ابتدای مرداد 93 بود که استان اصفهان در راستای اجرای برنامه تحول نظام سلامت به اورژانس هوایی مجهز شد.

بر این اساس، نیروهای اورژانس در پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان مستقر شدند و 10 فروند بالگرد برای پایگاه اورژانس هوایی مذکور در نظر گرفته شد.

موارد اورژانس هوایی، نیاز فوری بیمار به خدمات فوق تخصصی، در مکان های فاقد پزشک فوق تخصص و امدادرسانی به بیماران اورژانسی در مکان های صعب العبور و دورافتاده و همچنین در فصول سرما بویژه در نقاط برفگیر است.

** راه اندازی نسل سوم تلفن همراه در اصفهان

اوائل شهریور 93 بود که با سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به اصفهان، نسل سوم تلفن همراه در این استان راه اندازی شد.

تفاوت این شبکه با نسل دوم در دریافت و انتقال تصاویر، ویدئو و استفاده از اینترنت با سرعت و پهنای باند بالاست.

هم اکنون شش شهر اصفهان، شهرضا، کاشان، خمینی شهر، نجف آباد و اردستان در استان به نسل جدید تلفن همراه مجهز هستند.

در این استان چهار میلیون و 518 هزار مشترک از تلفن همراه اپراتور همراه اول با ضریب نفوذ 88.5 درصد برخوردارند. ضریب نفوذ متوسط تلفن همراه در کشور 80 درصد است.

** قرارگرفتن دانشگاه صنعتی اصفهان در بین 400 دانشگاه برتر دنیا

مهر امسال بود که براساس جدیدترین رتبه بندی سال 2015 - 2014 دانشگاه ها، دانشگاه صنعتی اصفهان در بین 400 دانشگاه برتر جهان قرار گرفت.

بر اساس رتبه بندی جدید موسسه تایمز، رتبه دانشگاه صنعتی اصفهان در بازه 400 - 351 دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفت.

کارشناسان احراز این رتبه را نشان دهنده رشد کمی و کیفی این دانشگاه ها در پژوهش، آموزش، جایگاه بین المللی و صنعتی دانستند.

دانشگاه صنعتی اصفهان در آخرین رتبه بندی سال 2014 موسسه معتبر بین المللی تایمز با کسب رتبه 92 به همراه دانشگاه صنعتی شریف بعنوان یکصد دانشگاه برتر جوان زیر 50 سال قدمت جهان نیز معرفی شد.

همچنین این دانشگاه در رتبه بندی 2014 با کسب رتبه 85 و ارتقاء 10 رتبه ای در میان یکصد دانشگاه برتر قاره آسیا قرار گرفت.

دانشگاه صنعتی اصفهان با 10 هزار دانشجو یکی از دانشگاه های بزرگ و برتر کشور و اصفهان است.

** بازدید 40 هیات خارجی از دانشگاه اصفهان

در سالی که گذشت حدود 40 هیات خارجی از دانشگاه اصفهان برای برگزاری نشست یا سخنرانی و عقد تفاهمنامه همکاری بازدید کردند.

این هیات ها بیشتر از قاره های امریکا، اروپا و آسیا بودند.

در این بازدیدها، چهار تفاهمنامه بین المللی همکاری با دانشگاه های نووا لیسبون پرتغال، سلطان بن زین العابدین مالزی، کویت و دایتو بانکو ژاپن منعقد شد.

دانشگاه اصفهان با 15 هزار دانشجو و 600 عضو هیات علمی یکی از دانشگاه های بزرگ و برتر کشور و استان اصفهان بشمار می آید.

** راه اندازی نخستین مرکز رشد هنر در اصفهان

آبان سال 93 بود که نخستین مرکز رشد تخصصی هنر توسط دانشگاه هنر اصفهان با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راه اندازی شد.

هدف از راه اندازی این مرکز، حمایت از ایجاد و گسترش کسب و کارهای دانش بنیان توسط دانش آموختگان، کارآفرینان، هنرمندان و صاحبان ایده در زمینه هنر، صنایع دستی، معماری، شهرسازی و رشته های وابسته است.

تاکنون هفت مرکز رشد با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در این استان راه اندازی شده که شامل مرکز رشد جامع فناوری، مرکز رشد تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات، شهرضا، مبارکه و دانشگاه های آزاد نجف آباد، مجلسی و خمینی شهر است.

مرکز رشد (incubator)، یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است که به منظور حمایت از کارآفرینان تحصیل کرده تأسیس می شود و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه پا گرفتن شرکت های جدید دانش بنیان را فراهم می کند.

دانشگاه هنر اصفهان دارای حدود سه هزار دانشجو است.

** برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویی در اصفهان

بیست و نهمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویی از بیستم تا بیست و سوم آبان 93 با حضور بیش از 400 شرکت کننده از دانشگاه های سراسر کشور در اصفهان برگزار شد.

351 نفر از دانشجویان در بخش شفاهی و 64 نفر در پنج رشته دیگر شامل کتبی، ادبی، هنری، فناوری و پژوهشی در این جشنواره به رقابت پرداختند.

این جشنواره به میزبانی دانشگاه پیام نور استان اصفهان برگزار شد.

80 هزار نفر دانشجوی دانشگاه پیام نور استان اصفهان در 25 مرکز و واحد دانشگاهی فعال با 44 رشته در استان مشغول تحصیل هستند.

** آغاز واکسیناسیون پنتاوالان در اصفهان

برنامه ایمن سازی کودکان با واکسن پنجگانه ( پنتاوالان ) از 28 آبان همزمان با سراسر کشور در استان اصفهان آغاز شد.

واکسن پنجگانه (پنتاوالان) شامل واکسن های سیاه سرفه، دیفتری، کزاز، هپاتیت ب و هموفیلوس آنفلوآنزا است.

با تزریق این واکسن، دیگر نیاز به تزریق جداگانه واکسن سه گانه و هپاتیت ب نیست.

هموفیلوس آنفلوآنزا که از عوامل اصلی بیماری های مننژیت و پنومونی در کودکان زیر پنج سال است نیز زیر پوشش این واکسیناسیون قرار می گیرد.

این واکسن به همه کودکان زیر 18 ماه تزریق و از مرگ و میر کودکان و ابتلای آنها به عقب ماندگی بدلیل مننیژیت پیشگیری می شود.

** برگزاری جشنواره اختراعات در اصفهان

جشنواره منطقه ای نوآوری و اختراعات کوهرنگ از 18 تا 20 آذر همزمان با هفته پژوهش در اصفهان برگزار شد.

در این جشنواره بیش از 280 طرح از اختراعات مخترعین استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، قم و مرکزی ارائه و معرفی شد.

همزمان با این جشنواره، نمایشگاه «پژوهش و فناوری» نیز با هدف ترویج فرهنگ پژوهش، تشویق پژوهشگران، شناسایی یافته های پژوهشی، برقراری ارتباط بین پژوهش، فناوران و دستگاه های اجرایی و تجاری سازی ایده ها برگزار شد.

این نمایشگاه شامل 250 غرفه از جمله 50 شرکت، دانشگاه و مرکز تحقیقاتی و 170 شرکت و فرد دانش بنیان بود.

23 تا 26 آذر بعنوان هفته پژوهش و فناوری با شعار «پژوهش و فناوری، پیشران اقتصاد دانش بنیان» برگزار شد.

** برگزاری نمایشگاه اتوکام

بیستمین نمایشگاه کامپیوتر و اتوماسیون اداری ( اتوکام) از سوم تا هفتم دی در اصفهان برگزار شد.

این نمایشگاه با حضور 98 شرکت داخلی فعال در زمینه دانش و محصولات رایانه ای از سه استان اصفهان، تهران و فارس در محل نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان برپا شد.

شرکت کنندگان در این نمایشگاه دستاوردها و محصولات خود را در زمینه سخت افزار، نرم افزار، شبکه و امنیت، اینترنت، رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای، دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک در هشت هزار و 500 مترمربع فضای سرپوشیده برابر دید علاقه مندان قرار دادند.

** راه اندازی نخستین مزرعه تکثیر فناورانه بز شیری در اصفهان

نخستین مزرعه نمونه تولید و تکثیر فناورانه نژادهای بز شیری در کشور دی ماه 93 در پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان در اصفهان راه اندازی شد.

حدود 25 بز شیرده شبیه سازی شده از نژاد «سانن» با شیردهی سه تا هفت کیلوگرم در روز در این مزرعه نگهداری می شود.

در این پروژه ابتدا در یک مدل آزمایشی، جنین های اصیل بز سانن که با استفاده از مجموعه ای از روش های بلوغ و لقاح آزمایشگاهی، شبیه سازی و انجماد جنین تولید شدند به رحم بزهای بومی تلقیح شد.

این کار منجر به کسب 50 درصد آبستنی و بیش از 40 درصد تولد زنده بزغاله های سانن اصیل شد.

شیر بزهای سانن شباهت زیاد به شیر انسان دارد و بدلیل پایین بودن میزان چربی، مصرف این شیر برای همه اقشار جامعه بسیار مفید است.

پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان در یک مدل آزمایشی و با هدف تبیین توانمندی های فناوری تولید مثل در صنعت دامپروری کشور اقدام به تولید و تکثیر انبوه بز با بهره گیری از فناوری های نوین تولید مثلی کرد.

پژوهشگاه رویان از سال 1370 بنیانگذاری شده و تولید حیوانات شبیه سازی از جمله نخستین گوسفند شبیه سازی شده خاورمیانه از افتخارات آن است.

** افتتاح مرکز جامع سرطان اصفهان

مرکز جامع سرطان و ساختمان امام رضا(ع) بیمارستان سیدالشهدا (ع) 15 بهمن امسال همزمان با سفر هیات دولت به اصفهان و با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.

این بیمارستان 160 تختخوابی با مساحت 18 هزار مترمربع و اعتبار 650 میلیارد ریال توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مشارکت خیران استان احداث و بهره برداری شد.

ساختمان امام رضا(ع) بیمارستان سیدالشهدا (ع) بعد از 20 سال افتتاح شد و بعنوان مرکز جامع سرطان و بیماری های خاص استان اصفهان فعالیت خواهد کرد.

*** بازدید رئیس جمهوری از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

رئیس جمهوری 16 بهمن در دومین روز سفر کاروان و تدبیر امید به استان اصفهان از نمایشگاه توانمندیها و فناوریهای نوین شهرک عملی تحقیقاتی این استان به عنوان اولین سازمان موسس مراکز رشد و پارک های علم و فناوری کشور بازدید کرد .

دکتر روحانی ضمن بازدید از توانمندی ها و دستاوردهای شرکت های مستقر در این شهرک، با مسئولان ، پژوهشگران و دانش پژوهان شرکتهای دانش بنیان ، گفت و گو و از نزدیک با تولیدات و فناوریها و دستارودهای به نمایش گذاشته در این نمایشگاه آشنا شد .

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعالیت اجرایی خود را از سال 1380 با هدف حمایت و هدایت شرکتهای 'دانش بنیان ' آغاز کرد و اکنون حدود 370 شرکت و موسسه دانش بنیان در این شهرک مستقر است.

از دستاوردهای این شهرک می توان به شکل گیری 45 واحد صنعتی مبتنی بر فناوری های این شرکت ها، اشتغال بیش از پنج هزار نیروی انسانی متخصص و نوآور در شرکت های دانش بنیان، برگزاری 10 دوره جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی، اخذ جایزه 2010 بانک توسعه اسلامی در حوزه علوم و تکنولوژی و کسب جایزه انجمن آسیایی پارک های علمی (ASPA Award) توسط هشت شرکت دانش بنیان اشاره کرد.

تجاری سازی بیش از 700 دانش فنی تولید شده توسط شرکت های دانش بنیان، راه اندازی اولین پارک علمی کودکان و نوجوانان در کشور و انتخاب پارک علم و فناوری شیخ بهایی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان رتبه اول در بین هفت پارک علم و فناوری برتر کشور از دیگر دستاوردهای این شهرک است.

همچنین مرکز منطقه ای توسعه مراکز رشد و پارک های علم و فناوری تحت نظر یونسکو (IRIS) در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر است .

** علم و فناوری، رویکرد اصلی توسعه اصفهان

امسال بهره وری از شرکتهای دانش بنیان و تبدیل علم به ثروت به عنوان یکی از رویکردهای ' توسعه محور ' استان اصفهان مورد توجه مسوولان استان اصفهان قرار دارد.

به اعتقاد مدیریت استان، با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های عظیم شرکتهای دانش بنیان به ویژه وجود شهرک بزرگ علمی و تحقیقاتی استان اصفهان بستر های لازم برای توسعه و تبدیل علم به ثروت در این استان فراهم است .

در این راستا، ایجاد منطقه ویژه (کریدور) علم و فناوری مورد توجه و تاکید مسئولان استان اصفهان قرار گرفته است که در این مرحله به جای ایجاد کارخانجات فیزیکی، شرکتهای دانش بنیان تشکیل داده و علم به ثروت تبدیل می شود.

** سفر وزیر علوم به اصفهان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز همزمان با دومین روز سفر کاروان تدبیر و امید در 16 بهمن امسال به شهر اصفهان سفر کرد.

محمد فرهادی با حضور در جمع روسا و معاونان دانشگاههای استان اصفهان از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات واحدهای آموزش عالی استان قرار گرفت.

استان اصفهان روزهای 15 و 16 بهمن 93 میزبان رییس جمهوری و شماری از اعضای هیات دولت در سیزدهمین سفر کاروان تدبیر و امید بود.

اصفهان، دومین استان دانشگاهی کشور با پنج دانشگاه بین المللی، 150 مرکز آموزش عالی و 330 هزار دانشجوی در حال تحصیل است.

دو دانشگاه بزرگ این استان در رتبه بندی های بین المللی در زمره 400 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند و 10 درصد پژوهشگران کشور در این استان فعالیت دارند.

*** بخش اقتصادی

تصویب سند آمایش سرزمینی استان، واگذاری بیش از 12هزار واحد مسکن مهر استان، پایان عملیات حفاری تونل سوم کوهرنگ، اجرای 113 میلیاردتومان پروژه فاینانس و بیع متقابل در آبفای اصفهان، آغاز عملیات احداث خط آهن سریع السیر تهران – قم - اصفهان از مهمترین رخدادهای سال 93 است.

تصویب سند آمایش سرزمین استان اصفهان در آخرین جلسه شورای برنامه ریزی این استان در سال 93 پس از سه سال بررسی با اکثریت آرا از مهمترین رخدادهای امسال در روزهای پایانی سال 93 بود.

زیرا براین اساس اصفهان اولین استان دارای سند آمایش استانی در کشور است و چون این سند هماهنگ کننده فضا، فعالیت ها و سرمایه گذاری هاست، انتظار می رود بواسطه آن بخش اعظم مشکلات امروز استان مثل آلودگی هوا، تراکم های غرب شهر اصفهان و آب زاینده رود حل شود.

این سند بسیاری از مشکلات استان را برطرف خواهد کرد و مدل تدوین، تلفیق و اجرای این سند به عنوان الگوی سایر استان ها قرار خواهد گرفت همچنین بر اساس این سند، کشاورزی و صنعت محور توسعه نیست بلکه گردشگری و صنایع دستی، فعالیت های علمی و تحقیقاتی و فعالیت های فرهنگی و هنری سه محور توسعه استان است.

همچنین در آخرین جلسه اداری استان 62 پروژه که بخش غیر دولتی به دنبال سرمایه گذاری برای آن است به تصویب رسید که زمینه اشتغال و سرمایه گذاری جدید را فراهم می کند.

با سفر رییس جمهوری و هیات دولت در بهمن ماه اتفاقات مثبتی در بخش های مختلف اقتصاد استان اصفهان محقق شد از جمله به بهره برداری رسیدن و واگذاری 12 هزار و 12 واحد مسکن مهر بود.

استان اصفهان رتبه اول ساخت و تحویل مسکن مهر را در کشور با 74 هزار واحد در شهرهای بالای 25 هزار نفر، 48 هزار واحد در شهرهای جدید، 30 هزار واحد در شهرهای زیر 25 هزار نفر، 11 هزار واحد بافت فرسوده و هشت هزار و 500 واحد در قالب سایر طرحها دارد.

تاکنون 175هزار واحد مسکن مهر شهری و 42 هزار واحد روستایی و در مجموع 217 هزار واحد در استان اصفهان با متوسط تحویل 88 درصد توسط این اداره کل اجرا شده یا در حال احداث است.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در 15 بهمن سال جاری در جمع پرشور مردم در میدان امام (ره) اصفهان از پایان عملیات اجرایی تونل سوم کوهرنگ به طول 23 کیلومتر بعد از گذشت 16 سال خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با جاری شدن آب در این مسیر بخشی از کمبود آب این استان حل شود.

تونل کوهرنگ برای انتقال آب رود ماربر (آب کوهرنگ) به زاینده رود در نزدیک شهر چلگرد یا کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری در ایران ساخته شده و نخستین تونل کوهرنگ در سال 1332 و تونل دوم در سال 1364 به بهره برداری رسید.

اجرایی شدن 113 میلیاردتومان پروژه فاینانس و بیع متقابل بین شرکت فولاد مبارکه اصفهان و ابفای اصفهان از بهمن ماه امسال آغاز شد و براین اساس آبفای اصفهان با دراختیار قراردادن پساب فاضلاب به این شرکت، فولاد مبارکه را در آبیاری فضای سبز یاری می کند.

عملیات احداث خط آهن سریع السیر دوخطه برقی تهران – قم - اصفهان به طول بیش از 400 کیلومتر نیز در سال جاری به دستور رییس جمهوری آغاز شد.

این خط آهن که در ابتدا دو خطه اجرا خواهد شد امکان تردد قطارهای برقی سریع السیر با سرعت 300 تا 350 کیلومتر در ساعت را فراهم می کند.

با اجرای این خط آهن مسیر ریلی تهران به اصفهان حدود 138 کیلومتر کاهش خواهدیافت و پیش بینی می شود در دوره بهره برداری از آن 55 میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفه جویی شده و مزایای ریالی بهره برداری از آن 585 میلیارد تومان باشد.

پیش بینی شده این پروژه در مدت 4 سال و با هزینه 2.4 دهم میلیارد یورو به صورت فاینانس اجرا شود.

** مهمترین رویدادهای ورزشی

باز پس گیری یکصد هکتار از اراضی ورزشگاه نقش جهان و واگذاری این ورزشگاه به شرکت فولاد مبارکه همچنین بازماندن تیم فوتبال سپاهان از لیگ قهرمانان باشگاههای آسیا و شرکت ورزشکاران اصفهانی در بازیهای آسیایی و پاراآسیایی از مهمترین رویدادهای ورزشی استان در سالجاری است.

*** باز پس گیری 100 هکتار از اراضی ورزشگاه نقش جهان

دفتر مرکزی حراست وزارت ورزش و جوانان در اواخر بهمن در گزارشی اعلام کرد: بیش از 100 هکتار از اراضی ورزشی واقع در ورزشگاه نقش جهان اصفهان باز پس گرفته و 13 نفر از زمین خواران و افراد سودجو دستگیر شدند.

حراست ورزش و جوانان در گزارش خود افزود: به دنبال فعالیت تعدادی از افرادسودجو وزمین خوار برای تملک زمین های متعلق به وزارت ورزش و جوانان، واقع در ورزشگاه نقش جهان با اقدامات موثر و پیگیری های مستمر بخش های نظارتی این وزارتخانه و با همکاری و پیگیری های دادستان شهرستان برخوار و همچنین با همکاری قابل تقدیر عزیزان نیروی انتظامی این شهرستان و مقامات قضایی استان اصفهان، بیش از 100 هکتار از اراضی ورزشگاه بزرگ نقش جهان اصفهان از متصرفان پس گرفته شد.

براساس اعلام دفتر مرکزی حراست وزارت ورزش و جوانان در این ارتباط 13 نفر از تصرف کنندگان با حکم مقام قضایی به اتهام فروش مال غیر، تصرف عدوانی، شناسایی، دستگیر و راهی زندان شدند.

*** واگذاری ورزشگاه نقش جهان به شرکت فولاد مبارکه

واگذاری ورزشگاه نقش جهان که نزدیک به دو دهه از عملیات ساخت آن می گذرد به شرکت فولاد مبارکه یکی از مهمترین اتفاقات ورزش استان در سالجاری می باشد.

در سفر معاون اول رییس جمهوری و وزیر ورزش و جوانان به استان، اختیار تصمیم گیری و مدیریت اجرایی ورزشگاه نقش جهان به استانداری اصفهان واگذار شد که پس از انجام مذاکرات با نهادها و سازمانهای مختلف، شهرداری اصفهان و شرکت فولاد مبارکه برای در اختیار گرفتن این ورزشگاه اعلام آمادگی کردند.

هزینه های بالای تکمیل ورزشگاه نقش جهان و تمایل و قدرت مالی شرکت فولاد مبارکه مسئولان استان را برآن داشت تا تکمیل و بهره برداری این ورزشگاه را به فولاد مبارکه واگذار کنند و این مهم در اواخر مهرماه تحقق یافت.

**** سپاهان به لیگ قهرمانان باشگاههای آسیا راه نیافت

عدم راهیابی تیم فوتبال سپاهان که 10 بار در لیگ قهرمانان باشگاههای آسیا حضور داشت از مهمترین اتفاقات ورزش استان در سالجاری بود.

سپاهان در 22 فروردین گرچه تیم نفت تهران را با نتیجه یک بر صفر شکست داد اما با اختلاف یک امتیاز نسبت به این تیم در مکان چهارم لیگ برتر فوتبال قرار گرفت و از راهیابی به مرحله حذفی لیگ قهرمانان باشگاههای آسیا بازماند.

**** شرکت ورزشکاران اصفهانی در بازیهای آسیایی و پاراآسیایی

بازیهای آسیایی 2014 اینچئون کره جنوبی اواخر شهریور در اینچئون کره جنوبی برگزار شد و ۲۶ ورزشکار اصفهانی نیز در قالب تیم های مختلف ورزشی در این رقابت ها حضور یافتند و تعدادی از آنها به عنوان های برتر دست یافتند.

همچنین در بازیهای پاراآسیایی 2014 اینچئون 15 ورزشکار معلول و جانباز اصفهانی در قالب کاروان غدیر حضور داشتند و تعدادی از آنها موفق به کسب مدال های رنگارنگ شدند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار