۳ کارته شدن وزیر آموزش و پرورش، بررسی وضعیت معلمان حق التدریس، سنگ اندازی های امریکا امر جدیدی نیست، بررسی وضعیت منطقه آزاد تجاری و صنعتی از سرتیترهای مهم اخبار حوزه پارلمان در هفته گذشته بود.
کد خبر: ۱۵۱۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸ 26 December 2015

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، 3 کارته شدن وزیر آموزش و پرورش، بررسی وضعیت معلمان حق التدریس، سنگ اندازی های امریکا امر جدیدی نیست، بررسی وضعیت منطقه آزاد تجاری و صنعتی از سرتیترهای مهم اخبار حوزه پارلمان در هفته گذشته بود. ادامه اخبار و رویدادهای این حوزه را در گزارش زیر بخوانید:

 

موضع مجلس در مقابل کشتار مسلمانان قاطع و شفاف است

حسنعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه 1 دی در در تذکر آیین‌نامه ای گفت: در چند وقت اخیر کشتارهای زیادی علیه امت اسلام و مسلمانان انجام شده است و شیعیان زیادی کشته شده‌اند و جرم آنها نیز دفاع از اسلام و همچنین انقلاب اسلامی بوده است.

 

وی اظهار کرد: انتظار داشتیم در چند روز اخیر در مجلس یکی از روسای جلسه چند جمله ای در این رابطه صحبت می کرد.

 

حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه علنی را به عهده داشت گفت:‌بحث دنیای اسلام و نیجریه دغدغه همه ماست و موضع مجلس نیز در این زمینه شفاف است.

 

وی با بیان اینکه موضع مجلس حمایت قاطع از دنیای اسلام و امت اسلام است گفت: بیانیه‌ای را نمایندگان در این زمینه امضا کرده‌اند که قرار است در پایان جلسه علنی امروز قرائت شود.

 

نیروهای آموزشی بهداشتی و مشاور مشمول قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس شده‌اند

نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی امروز سه‌شنبه 1 دی و در جریان بررسی طرح یک فوریتی استفساریه قانون الحاق یک تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب کردند شرط رشته تحصیلی منحصراً برای بکارگیری مشمولان قانون فوق در مقطع آموزش متوسطه است و همچنین عبارت حق التدریسی شامل نیروهای آموزشی، پرورشی، بهداشتی، مشاور و سرپرستان کارگاه و حق التدریسان جامانده قبل از سال 91 است.

 

همچنین نمایندگان مصوب کرده‌اند عبارت خرید خدمت آموزشی شامل نهادهای عمومی از جمله سازمان دانش‌آموزی است.

 

نمایندگان همچنین وزارت آموزش و پرورش را مصوب کرده‌اند فقط مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای خرید خدمت آموزشی که قبل از تصویب قانون الحاق دو تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در وزارت اموزش و پرورش تا تاریخ 26/7/91 با اموزش و پرورش همکاری داشته اند به منظور تامین نیروی حق التدریسی با توجه به رشته تحصیلی، مقطع (حداقل کاردانی) جنسیت، نیاز منطقه‌ای و سنوات همکاری با آن وزارتخانه بدون الزام به رعایت ماده 8 این قانون بکار گیرد و استفاده از سایر نیروها در این زمینه ممنوع است.

 

۲۱۲ نماینده در بیانیه ای اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی را محکوم کردند

نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی امروز دوشنبه 30 آذرماه با صدور بیانیه‌ای اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی و شهادت شهید سمیر قنطار را محکوم کردند.

 

در متن این بیانیه که در پایان جلسه علنی امروز دوشنبه 30 آذر آمده است:

 

212 نفراز نمایندگان مجلس طی بیانیه‌ای جنایت جدید صهیونیست‌ها در حملات اخیر را محکوم کردند و شهادت چهره درخشان و ماندگار سید اسرای لبنان «سمیر قنطار» که پس از 30 سال اسارت به درجه رفیع شهادت نائل شد، را به حضرت حجت‌الاسلام سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان تبریک و تسلیت گفتند و انتقام خون این شهید از رژیم صهیونیستی و جنایتکار را خواستار شدند.

موافقت با کلیات طرح استفساریه قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی

 

نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی امروز دوشنبه 30 آذر با طرح استفساریه قانون الحاق یک تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت اموزش و پرورش موافقت کردند.

 

در صورت تصویب جزییات این استفساریه در رابطه با قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت اموزش و پرورش مشخص می شود.

نمایندگان موادی را به طرح اصلاح از قانون انتخابات اصلاح کردند

نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی امروز دوشنبه 30 آذر طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند. نمایندگان در ماده الحاقی 4 به این طرح مصوب کرده‌اند در انتخابات الکترونیکی پس از ثبت نام رای دهنده و بعد از تایید نماینده هیئت نظارت، تعرفه رای به صورت کارت الکترونیکی مورد تایید نماینده فرماندار و ناظر صادر و تحویل رای دهنده می‌شود.

 

وکلای ملت در تبصره این ماده مقرر کرده‌اند با توجه به انجام تمامی کنترلها از سوی سامانه و عدم وجود تعرفه کاغذی و صدور تعرفه به صورت کارت الکترونیکی، نیازی به اخذ اثر انگشت از رای دهنده در تعرفه نیست و پرینت رای الکترونیکی از صندوق در حکم برگه رای است.

 

وکلای ملت در ماده الحاقی 5 مصوب کرده اند در انتخابات الکترونیکی پس از اعلام رسمی پایان رای گیری شمارش آرا با دستور نماینده فرماندار و نماینده هیئت نظارت با امضای الکترونیکی آنها از سوی صندوق الکترونیکی انجام می شود.

 

نماینده در ماده الحاقی 6 مصوب کرده اند پس از پایان انتخابات بلافاصله صورتجلسه الکترونیکی نتیجه انتخابات با امضای الکترونیکی هیئت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و هیئت نظارت بر انتخابات حوزه مربوطه تهیه می شود و نسخه چاپی ان در 5 نسخه تهیه می شود که یک نسخه نزد هیئت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه می ماند و بقیه برای هیئت انتخابیه بر انتخابات مزبور و وزارت کشور (2 نسخه) به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ارسال می شود.

 

نمایندگان در ماده الحاقی 7 مقرر کرده اند پس از شمارش آرا صندوق الکترونیکی و صندوق ثبت با نظارت ناظرین پلمپ شده و همراه نسخه چاپی صورتجلسه الکترونیکی نتیجه انتخابات برای بخشداری و فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه ارسال می شوند.

 

همچنین نمایندگان در ماده الحاقی 8 مقرر کرده اند در صورت اختلال صندوق الکترونیکی در یک شعبه اخذ رای یا یک صندوق، با پیشنهاد رییس شعبه و تصویب فرماندار و تایید هیئت نظارت حوزه انتخابیه، انتخابات به صورت غیرالکترونیکی انجام می شود.

 

نمایندگان در ماده الحاقی9 مصوب کرده اند در انتخابات الکترونیکی تمامی فرایندهای انتخابات شامل فرایندهای قبل از روز اخذ رای و فرایندهای روز اخذ رای و فرایندهای بعد از روز اخذ رای از طریق سامانه جامع اتوماسیون انتخابات و به صورت الکترونیک انجام می شود.

عدم پرداخت ۱۵ ماهه حقوق فرهنگیان بازنشسته/ترک تحصیل بدلیل ناتوانی در پرداخت هزینه های تحصیل

در ادامه جلسه علنی امروز دوشنبه 30 آذر سوال مهدی موسوی نژاد نماینده دشتستان از وزیر آموزش و پرورش مطرح شد. موسوی نژاد در طرح سوال خود گفت: وزارت آموزش و پرورش دارای 13 میلیون دانش آموز است و در واقع به گونه‌ای تمام خانواده‌های کشور را درگیر خود کرده است.

 

وی اظهار کرد: در کشور ما آموزش و پرورش آنگونه که شایسته و بایسته است به وظایف خود عمل نمی کند.

 

وی با طرح این سوال که چرا باید دولت در این بازه زمانی مهم به آموزش و پرورش توجه نکند گفت: متاسفانه دولت نسبت به وزارت اموزش و پرورش حساسیتهای لازم را ندارد این در حالی است که انتظار می رفت رئیس جمهور و دولت اولویت اصلی خود را به این بخش اختصاص دهند.

 

وی با بیان اینکه تا وضعیت بدتر نشده است فرهنگیان را دریابید گفت: وزارت آموزش و پرورش نیاز به تحول داشت و در همین راستا سند تحول بنیادین تهیه شد و در این سند همه جهات تغییر و تحول دیده شد ولی متاسفانه همه بندهای آن مغفول مانده‌اند.

 

وی با بیان اینکه چرا نباید اقدام موثری در راستای ارتقای فرهنگیان صورت گیرد گفت: چه وزارتخانه‌ای را می‌شناسید که مرتب وعده و وعید حقوق و مزایا به کارمندانش بدهد اما آن را اختصاص ندهد و وقتی نیز ان را اختصاص می دهد در بوق و کرنا همه چیز را می کند.

 

وی تصریح کرد: آیا نباید آموزش و پرورش به جایگاه اصلی خود برسانیم، در سالهای اخیر اعتراضات زیادی از سوی فرهنگیان چه به صورت رسمی و چه غیررسمی صورت گرفت قطعاً همین نارضایتی ها تبدیل به آتش زیر خاکستر می شود.

 

موسوی نژاد تصریح کرد: چرا وقتی دولت به آموزش و پرورش به معلمان فرهنگیان می رسد ادعا می کند که پول ندارد، کمبود شدید نیروی انسانی در شهرستانها و مناطق محروم دانش آموزان را از حق طبیعی‌شان محروم کرده است بنده خانواده‌ بی سرپرستی  را می شناسم که هزینه ایاب و ذهاب به فرزندان خود را ندارند اجازه نمی دهند که انها به مدرسه بروند و این سه دانش اموز این خانواده ترک تحصیل کرده اند.

 

نماینده دشتستان تصریح کرد: بیش از ده ماه از ورود دانشجویان سال گذشته به دانشگاه فرهنگیان می گذرد ولی متاسفانه این دانش اموزان هنوز در سردرگمی هستند.

 

وی تاکید کرد: عوارض ناشی از تعطیلی مدارس که ناشی از بی مدیریتی در استانهاست چه کسی باید به عهده بگیرد؟ مگر نباید آموزش و پرورش خدمات را طبق اصول قانون اساسی را به همگان ارایه دهد.

 

نماینده دشتستان خاطرنشان کرد: پاداش پایان خدمت بازنشسته ها پانزده ماه است که پرداخت نشده است اقای فانی، اقای رییس جمهور، معاونین رئیس جمهور اگر خود شما یک ماه حقوق بازنشستگی تان که بالای 300 میلیون تومان است که دریافت نکنید آيا اعتراض نمی کنید؟

نظام رتبه‌بندی معلمان در حال اجرایی شدن است/با اجرای سند تحول کیفیت و عدالت اموزشی را گسترش می دهیم

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در ادامه جلسه علنی امروز 30 آذر در پاسخ به سوال سیدمهدی موسوی نژاد در مورد استفاده از نیروهای ناکارآمد و بازنشسته در آموزش و پرورش و عدم توجه به منابع انسانی و فرهنگیان از لحاظ بیمه سلامت، حقوق و سایر مزایا و تعطیلی مدارس راهنمایی در روستاها و بعضی از شهرها گفت: سیاست وزارت آموزش و پرورش بکارگیری افراد مدیر و مدبر خلاق و توانمند ارزشی و انقلابی است.

 

وی اظهار کرد: در ارتباط با انتصاباتی که در آموزش و پرورش صورت گرفته ما 2 الی 3 شاخص را مدنظر قرار دادیم یعنی شاخص مدرک تحصیلی مدیران جدید در آموزش و پرورش که با این شاخص در حال حاضر 70 درصد از مدیران مدرک دکترا و 83 درصد مدرک فوق لیسانس دارند و ما مدیری که مدرک تحصیلی اش لیسانس به پایین باشد را نداریم.

 

وی تاکید کرد: تجربه مدیریتی مدیران جدید 9 سال است و این در حالی است که مدیران قبلی 3 سال تجربه مدیریتی داشتند.

 

فانی گفت: مدیران جدیدالانتصاب 4 برابر سابقه قبلی دارای سابقه جبهه و جانباز انقلاب هستند و میانگین سابقه خدمت آنها 27 سال است این در حالی است که سابقه مدیران قبلی 29 سال بوده است.

 

وی تاکید کرد: تعداد نیروهای بازنشسته در آموزش و پرورش به کار گرفته ایم به اندازه انگشتان دست نیز نیست.

 

وی همچنین در رابطه با پرداخت حقوق و مزایا و عدم توجه به نیروهای کارآمد در وزارتخانه گفت: در دو سال اخیر فوق العاده موضوع جز و ماده 8 قانون مدیریت خدمات کشوری در مورد معلمان ابتدایی از سال 93 و از ابتدای سال 94 نیز برای سایر مقاطع انجام شده است.

 

وی تاکید کرد: فرهنگیان به جای 700 امتیازی که قبلاً لحاظ می شد 1300 تا 1500 امتیاز لحاظ شده است و فوق‌العاده مرزی نیز از ابتدای سال برای استان سیستان و بلوچستان و از ابتدای تیرماه برای تمامی مناطق کشور اجرایی شده است.

 

وی گفت: طرح رتبه بندی برای 700 هزار همکار فرهنگی اجرایی شده است و میانگین افزایش حقوقی که به حقوق فرهنگیان اضافه شده است 300 هزار تومان است.

 

وزیر آموزش و پرورش همچنین در مورد تعطیلی بعضی از مدارس راهنمایی گفت: ما در مدارس ابتدایی یک معلم می تواند همه دروس را درس بدهد در حالیکه در مدارس متوسطه اول حداقل 6 معلم نیاز داریم در استانها و شهرستانها که از حدنصاب پایین‌تر هستند قادر به تامین معلم نیستیم.

 

وزیر آموزش و پرورش همچنین خاطرنشان کرد: سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور یک بازه زمانی ده ساله طراحی شده است و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده است.

 

وی ادامه داد: ما سال گذشته نقشه راه سند تحول را اماده کرده ایم و در یک برنامه زمانبندی تا سال 1309 یعنی سال آخر برنامه ششم توسعه پیش بینی های این سند انجام داده‌ایم.

 

فانی ادامه داد: امیدواریم در برنامه ششم دولت و مجلس همکاری بیش از پیشی را برای اجرای این سند داشته باشند تا بتوانیم این سند را اجرایی کنیم.

 

وی تصریح کرد: اجرای سند تحول می تواند کیفیت و عدالت آموزشی را در کشور گسترش دهد.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: در سال جاری ما بیش از 110 مدرسه یک دانش اموزی داشتیم و همین نشان از اهتمام وزارت اموزش و پرورش برای تحصیل در مناطق محروم می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش ۳ کارته شد

در ادامه جلسه علنی امروز دوشنبه 30 آذر سوال سیدمهدی موسوی نژاد نماینده دشتستان از وزیر آموزش و پرورش در مورد عدم بکارگیری افراد و مدیران توانمند در استانها و ادارات کل آموزش و پرورش مطرح شد و پس از پاسخهای وزیر به دلیل قانع نشدن موسوی نژاد این سوال به رای گذاشته شد.

 

مجلس به 78 رای موافق 83 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 194 رای اعلام کرد که از پاسخهای فانی قانع نشده است و بدین ترتیب وزیر آموزش و پرورش کارت زرد دیگری را از مجلس دریافت کرد.

 

این کارت 17 امین کارت زرد مجلس به وزرای دولت و سومین کارت به فانی وزیر آموزش و پرورش است.

دولت استدلالهای خودش را برای عدم ارایه لایحه بودجه ۹۵ دارد

محمدرضا باهنر نایب رییس دوم مجلس گفت: دولت باید طبق قانون لایحه بودجه 95 را 15 آذر به مجلس تقدیم می کرد البته دولت طی دو سال گذشته در موعد مقرر این لایحه را تقدیم کرد و انتظار ما این بود که امسال نیز مر قانون را رعایت کند.

 

وی اظهار کرد: ما اعتراضات و تذکرات نمایندگان به این بحث را وارد می دانیم اما دولت نیز استدلالهای خودش را دارد و می خواهد که همراه با قانون برنامه لایحه بودجه را نیز ارایه کند.

 

باهنر گفت: ما توصیه می کنیم با توجه به اینکه وقت تنگ است دولت اقدام کند تا لایحه بودجه نیز به موقع تقدیم شود و اگر لایحه قانون برنامه نیز همراه با لایحه بودجه تقدیم شود بهتر است.

افراد با ارایه شماره ملی نیز می توانند رای دهند

نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی امروز دوشنبه 30 آذر طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

 

نمایندگان تبصره 1 ماده 9 این قانون را به این شرح اصلاح کردند که اگر تعداد نامزدهای باقیمانده مساوی یا کمتر از نمایندگان موردنیاز باشد انتخابات مرحله دوم انجام نخواهد شد و نامزد یا نامزدهای مذکور با همان تعداد آرای منتسبه مرحله اول به مجلس راه یابند.

 

نمایندگان همچنین در ماده 4 این لایحه این طرح مصوب کرده‌اند که افراد اگر در صورت نداشتن کارت ملی می تواند با ارایه شماره ملی نیز می تواند اقدام به رای دادن کند.

 

همچنین نمایندگان در تبصره 6 ماده 10 این اصلاح را به عمل اوردند که در انتخابات الکترونیکی ملاک اخذ رای دهندگان احراز عدم ثبت شماره ملی رای دهنده در سامانه انتخاباتی است و بعد از ثبت شماره ملی رای دهنده در سامانه، شناسنامه وی ممهور می‌شود.

 

همچنین نمایندگان در تبصره 1 ماده 31 این قانون این اصلاح را به عمل اورده اندکه در دوره هایی که در انتخابات مجلس همزمان با انتخابات مجلس خبرگان برگزار می شود هیئت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و حوزه فرعی در انتخابات مجلس در صورت عدم مخالفت مجلس خبرگان رهبری حسب مورد همان هیئت‌های اجرایی شهرستان و بخش در انتخابات مجلس خبرگان رهبری است.

عدد لغزنده مجلس برای ادامه جلسه علنی

در ادامه جلسه علنی امروز دوشنبه 30 آذر و پس از آنکه احمد شوهانی نماینده ایلام تذکری را در رابطه با تصمیم هیئت رییسه مجلس در مورد تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری به ابوترابی فرد و هیئت رییسه را به این موضوع تهدید کرد که در صورتی که به بحث لایحه و تصویب آن اقدامی نیاندیشند تعدادی از نمایندگان صحن مجلس را ترک کردند.

 

عدد مجلس صبح امروز 212 نفر بود که در پی خروج تعدادی از نمایندگان به 199 نفر تقلیل یافت.

 

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در حین رای گیری طرح اصلاح قانون انتخابات از نمایندگان خواست تا سریعتر این طرح را به مورد تصویب قرار دهند و گفت: عدد ما لغزنده است و بهتر است هر چه سریعتر به این رای رای دهیم.

 

از جمله نمایندگانی که صحن را ترک کردند: میرقسمت موسوی، باقر حسینی، احمد شوهانی، مصطفی افضلی فرد، منصور حقیقت‌پور، حسینعلی حاجی دلیگانی، کمال‌الدین پیرموذن بودند.

 

روز گذشته لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری جدید در مجلس مطرح شد و نمایندگان رای لازم را برای تصویب کلیات آن نداده اند.

 

باهنر آرای موردنیا برای تصویب کلیات این لایحه به دلیل آنکه مغایر قانون برنامه بود دو سوم اعلام کرد.

 

نمایندگان معترض معتقدند این لایحه مخالف قانون برنامه پنجم نیست و همان رای نصف +1 برای آن کافی است.

 

لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ایلام، اصفهان، می‌شود.

با حراست از اصل ولایت فقیه راه را برای حکومت جهانی امام عصر (عج) هموار کنیم

محمدحسن ابوترابی فرد نایب رییس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه علنی امروز دوشنبه 30 آذر را به عهده داشت در نطق پیش از دستور، آغاز امامت امام عصر (عج) گفت: پیشوای عدالت گستر حضرت ولی عصر امام زمان(عج) محضر امت اسلام، پیروان مکتب اهل بیت، دوستداران و دلباختگان به اقامه حق و عدالت در عالم تبریک می‌گویم.

 

وی اظهار کرد: امروز یک آغازی است در تداوم حکومت صالحان که بنیان آموزه های دینی و معارف اسلامی بر این اصل محوری و کلیدی بنا نهاده شده است انبیاء الهی و پیشوایان معصوم دین نماد فاخر و برجسته انسان های وارسته به علم، فضایل اخلاقی و عالی ترین سطح از توانایی برای مدیریت جوامع بشری هستند.

 

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد تصریح کرد: در تداوم این اندیشه بالنده که اساس تقویت انسان و رشد و پیشرفت جوامع بشری در حکومت صالحان می داند در فلسفه وجودی امام تعریف شده است و نظام اسلامی در تداوم این اصل کلیدی با محوریت ولی فقیه، عادل و صالح زمینه تداوم مدیریت و حاکمیت صالحان را در کره خاکی فراهم آورده است.

 

وی خاطرنشان کرد:‌ امیدوارم با حراست و پاسداری از این اصل محوری در دوران غیبت امام عصر(عج) و حرکت در مسیر مشعل پرفروغ ولایت فقیه که در حقیقت ولایت علم، عدالت و ولایت بالاترین سطح از صلاحیت برای مدیریت جامعه بشری است راه را برای حکومت جهانی حضرت ولی عصر(عج) هموار بنماییم.

اگر جوابی از هیئت رییسه دریافت نکنیم مجلس را ترک می کنیم

احمد شوهانی نماینده ایلام در مجلس در ادامه جلسه علنی امروز دوشنبه 30 آذر در اخطار و تذکر قانون اساسی گفت: در چند سال گذشته چند لایحه ایجاد مناطق ازاد تصویب شد اما کسی آن زمان به فکرش نرسید که آن لوایح خلاف برنامه است و نیاز به دو سوم رای دارد.

 

وی اظهار کرد: من مشروح قوانین را از اداره قوانین گرفتم و به هیئت رییسه داده‌ام اما همه با نصف +1 تصویب شده است. ابتدای جلسه روز گذشته گفته شد که لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید نیاز به نصف +1 رای دارد اما آخر جلسه نمایندگان را غافلگیر کردند و گفتند دو سوم آرا نیاز دارد.

 

شوهانی گفت: در تعجبم که چرا به تبصره قانون ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی هیچ توجهی نشده است این در حالی است که لایحه روز گذشته نیز هیچ مغایرتی با قانون برنامه ندارد و فقط به نصف +1 رای نیاز داشت.

 

وی تصریح کرد: 100 نفر از نمایندگان تفسیر دیگری دارند و اگر جواب نگیرند از مجلس خارج می‌شوند. (تهدید به آبستراکسیون)

 

حجت الاسلام ابوترابی فرد که ریاست جلسه را به عهده داشت در پاسخ به این تذکر شوهانی گفت: این سخنان زیبنده مجلس نیست، ما براساس برداشت از قانون عمل کرده‌ایم، مدیریت جلسه باید براساس برداشت و تفسیری که از آیین‌نامه دارد جلسه را اداره کند ممکن است موارد متعددی بوده است که از آیین‌نامه برداشت داشته باشیم اما در نهایت در بررسی تکمیلی به این نتیجه رسیده باشیم که آن برداشت‌ها قابل تفسیر باشند.

 

وی تصریح کرد: منظور شما از قانون این است که در قانون مناطق آزاد تصویب شده است اما برداشت دیگری هم هست که تا هنگام تصویب برنامه ششم هر قانونی تا قبل از آن تصویب شده باشد به قوت خودش باقی است.

 

ابوترابی فرد تصریح کرد: هر قانونی بعد از این قانون تصویب شده باشد مشمول کاهش درآمدهای مالیاتی و حقوق گمرکی می شود و باعث کاهش درآمد دولت می شود که ممنوع است.

 

وی تاکید کرد: جز آنچه که گفتم راهی وجود ندارد البته ما مجدداً این موضوع را در هیئت رییسه بررسی می کنیم.

سنگ اندازی های امریکا امر جدیدی نیست/دستگاه دیپلماسی واکنش جدی نشان دهد

سیدباقر حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اقدام مجلس نمایندگان آمریکا به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: امریکا از همان ابتدا به دنبال حل مشکل نبوده است و در حال حاضر غرض ورزی و کینه توزی هایش نیز ادامه دارد.

 

وی اظهار کرد: علی رغم اینکه برجام تصویب شده است و پرونده پی ام دی نیز بسته شده است و همه سوالها نیز روبه راه شده است اما امریکا سر سازگاری ندارد و همچنان به دشمنی‌هایش علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه می دهد.

 

حسینی تصریح کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند: که آمریکا قابل اعتماد نیست ما نیز معتقدیم امریکا دست از دشمنی خودش با ایران برنمی دارد.

 

حسینی تصریح کرد: سنگ‌اندازی های امریکا برای دولت و ملت ایران همیشه وجود داشته است و در آینده نیز ان را ادامه خواهند داد و این چیز عجیبی نیست.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: این رفتاهاری امریکا مغایر ان چیزی که در برجام مصوب شده است. و قطعا ما نیز این موضوع را مدنظر قرار می دهیم.

 

وی گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماتیک موضع گیری جدی در این زمینه داشته باشد نمی شود که ما این همه دشمنی و کینه ورزی را نادیده بگیریم، ما این همه از حقوقمان گذشته ایم که تعامل ایجاد شود ولی متاسفانه امریکاییها همچنان به دنبال هدف خودشان هستند و برای ما قابل اعتماد نیست و نخواهد بود.

تذکر ۱۰۲ نماینده به رییس جمهور درباره مصوبه اخیر کنگره آمریکا

 

102 نفر از نمایندگان مجلس طی تذکر کتبی خود به رئیس جمهورتاکید کردند که مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا، نقض صریح برجام است و دولت باید در این زمینه اقدام کند. در متن این تذکر که از سوی محمد دهقان عضو هیات رییسه مجلس در پایان جلسه علنی امروز یکشنبه 29 آذر قرائت شد آمده است:

ابراهیم کارخانه ای رئیس کمیته هسته ای مجلس و 101 نفر دیگر از نمایندگان به رئیس جمهور درباره لزوم اجرای ماده 3 قانون اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام و محدودیت موجود در مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر بررسی مجدد ویزای افرادی که طی پنج سال اخیر به ایران سفر کرده اند، نقض صریح برجام است که اقدام دولت ایران را در اجرای ماده 3 قانون اقدام متقابل و متناسب دولت ایران در اجرای برجام می طلبد، در غیر این صورت ملت ایران شاهد نقض مکرر برجام خواهند بود.

نمایندگان خواستار ایجاد مناطق آزاد جدید، تهدید به استعفا کردند

باقر حسینی، نماینده زابل در مجلس با اشاره به عدم رای مجلس به کلیات طرح ایجاد مناطق آزاد تجاری به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: آقای باهنر گفتند که باید این طرح دارای دو سوم رای باشد که این چنین نیست زیرا ما در خود برنامه پنجم نیز مصوبه ای را در ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی داشتیم که نیاز به دو سوم نداشت و این سیاست یک بام و دوهوای هیئت‌رییسه مجلس است.

 

حسینی بیان کرد: از نظر ما کلیات این طرح رای اورده بود و باید مجلس وارد بررسی جزییات آن می‌شد.

 

حسینی خاطرنشان کرد: امروز هیئت رییسه مجلس نمایندگان مناطقی که قرار بود در آنجا مراکز صنعتی تجاری ایجاد شود با هیئت رییسه مجلس جلسه دارد و در صورتی هیئت رییسه مجلس این مشکل را حل نکند و کلیات این طرح را مصوب نداند ما دسته جمعی استعفا می‌دهیم.

 

وی تاکید کرد: متن استعفا آماده است و در صورت عدم حل مشکل ما آن را به هیئت رییسه می دهیم.

شهادت سمیر قنطار اجازه نمی دهد که انسجام در بین مسلمانان خاموش شود

لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس با اشاره به شهادت سمیر قنطار، قدیمی‌ترین اسیر لبنانی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: اینگونه شهادت‌ها هیچ آسیبی به مردم وارد نمی کند. ما معتقدیم این شهادت‌ها به شکست رژیم صهیونیستی منتهی می شود و به انسجام و همدلی و حمیت و غیرت مسلمانان منجر می شود و اجازه نمی دهد که آن شور در بین مسلمانان خاموش شود.

 

افتخاری تصریح کرد: قطعاً رژیم صهیونیستی و دشمنان اسلام باید منتظر باشند که چگونه انتقام این شهادت ها از انها گرفته خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: این شهادتها باعث پررنگ تر شدن فرهنگ ایثار و شهادت در بین مسلمانان و رزمندگان جبهه حق علیه باطل می‌شود.

حل بحران آلودگی هوا مستلزم همکاری دولت، مجلس و قوه قضاییه است

محمدرضا تابش، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به بحث آلودگی هوا به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: مساله آلودگی هوا مساله ای نیست که قطعی و کند نبوده است که بخواهیم آن را نیز حل کنیم.

 

وی اظهار کرد: قطعاً با گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی، گسترش خطوط مترو، استانداردسازی سوخت و موتور خودروها، و بیرون بردن صنایع آلاینده همه مواردی است که می تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.

 

تابش با اشاره به ارایه 4 لایحه از سوی دولت در رابطه با بحث کاهش آلودگی هوا گفت: در حال حاضر مجلس به جای اینکه از آلودگی هوا و عملکرد دولت در این زمینه انتقاد کند بهتر است در رابطه با رسیدگی به این لوایح تمهیدات ویژه بیاندیشد. در واقع مجلس و نمایندگان نیز در بحث آلودگی هوا کوتاهی می کنند.

 

وی با اشاره به جلسه فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: ما امیدواریم تعامل و هماهنگی خوبی میان سازمان محیط زیست و مجلس و فراکسیون و سایر دستگاهها برای حل بحران آلودگی انجام می شود و در این زمینه جلسه ای تشکیل شود.

 

تابش تصریح کرد: این کوتاهی متوجه مجلس و قوه قضاییه و دولت است و هر سه قوه در این قضیه دخیل هستند.

 

وی در پاسخ به این سوال که برخی رئیس سازمان محیط زیست را متهم به سیاسی کاری در این زمینه می کنند، گفت: برخی افراد مکنونات جنایی خودشان را در این زمینه مطرح می کنند ولی بنده به عنوان فردی رییس فراکسیون محیط زیست هستم اعلام می کنم این گونه نیست و وی سعی کرده است که در بحث استانداردسازی سوخت، ارتقای کیفیت موتور خودروها و یا در بحث تقدیم لوایح در این زمینه فعالیت‌هایی داشته باشد.

 

وی گفت: در هیچ دولتی 4 لایحه در رابطه با بحث زیست محیطی به مجلس تقدیم نشده است و اینها کارهای خوبی بوده است که در دولت انجام شده است و بحث رفع آلودگی هوا نیز از جلمه کارهایی است که باید با تعامل و کمک همه دستگاهها و نهادها حل شود.

لاریجانی در ائتلاف اصولگرایان حضور نخواهد یافت

منصور حقیقت‌پور عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس با اشاره به جلسه صبح این فراکسیون در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران گفت: آقای لاریجانی در جلسات ائتلاف اصولگرایان حضور نیافته اند و به نظر ما در اینده نیز حضور نخواهد یافت.

 

وی اظهار کرد: در جلسه صبح امروز فراکسیون رهروان ولایت مجلس درباره حضور نمایندگان در دوره بعدی مجلس بحثهایی انجام شد و برخی نمایندگان درباره ائتلاف جبهه متحد اصولگرایان موضوعاتی را مطرح کرده‌اند.

 

وی ادامه داد: با عنایت به اینکه هیچ دعوتی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس برای مشارکت در این وحدت نشده است، امروز اکثریت اعضای فراکسیون رهروان ولایت مجلس به این موضوع رای داده اند که ما می خواهیم در این زمینه مستقل عمل کنیم و این فراکسیون در انتخابات آینده مجلس به صورت مستقل می‌آیند و به عنوان یکی از جریانات اصولگرایی در انتخابات شرکت می کنند.

 

حقیقت‌پور اضافه کرد: ما به عنوان یکی از جریانهای اصولگرایی وارد انتخابات می‌شویم و سعی می کنیم از همه دوستان و همفکرانمان در سراسر کشور حمایت معنوی لازم را انجام دهیم و کمک کنیم تا آنان رای بیاورند.

 

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا برخی رسانه‌ها شایعاتی مبنی بر حضور لاریجانی در ائتلاف اصولگرایان را مطرح کرده اند گفت: اینها فضاسازیهای ژورنالیستی و رسانه ای است ولی ما چیزی که از اقای لاریجانی اطلاع داریم این است که وی نه قولی برای شرکت در این جلسات داده است و نه حضور داشته است.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار نیست مذاکراتی در این راستا با لاریجانی برای حضور در ائتلاف اصولگرایان انجام شود گفت: دیگر وقت گذشته است و امروز و فردا باید همه ثبت نام کنیم احساس می کنم دوستانمان در جبهه متحد اصولگرایی سازوکارهای لازم را برای ایجاد وحدت فراهم نکرده‌اند.

 

وی گفت: ما به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس در ائتلاف اصولگرایان وزنمان چیست؟ آنها اصلا ما را دعوت نکرده‌اند، انها تجربه ائتلافهای گذشته را تکرار می کنند که کارساز نیز نبوده است لذا ما خواهان این شده‌ایم که مستقل عمل کنیم، البته ما به روحانیت احترام می گذاریم.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا در استانهای مختلف به دنبال لیست واحد هستید گفت: بله تلاش ما به گونه ای ما خواهد بود که در تمامی استانها به عنوان فراکسیون رهروان ولایت لیست واحد ارایه دهیم.

 

وی در مورد اینکه فکر می کنید چه مقدار رای می آورید هنوز برای مطرح کردن این موضوع زود است باید جلوتر برویم، تلاش ما این است که فراکسیون رهروان ولایت بتواند اکثریت مجلس را داشته باشد.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این سوال که افرادی همانند محمدرضا باهنر که به عنوان اصولگرایان سنتی هستند که در فراکسیون رهروان نیز حضور دارند و نظر این افراد در رابطه با این تصمیم این فراکسیون چیست گفت: اشکالی ندارد مهم این است که در فرایند تصمیم گیری در رفتار دموکراتیک بتوانیم رای بیاوریم.

 

وی خاطرنشان کرد: امروز مرکزیت فراکسیون رهروان تصمیم گرفت مستقل باشد و اکثریت اعضا نیز موافق بودند همه نیز باید تابع جمع باشیم.

 

حقیقت پور در پاسخ به این سوال که ایا فراکسیون رهروان ولایت در بیرون از مجلس با نیروهایی به وحدت رسیده است نیز گفت: بالاخره دست ما خالی نیست بلکه جریانهای مختلف هستند که از ما حمایت می کنند که جریانهای اصولگرایی هستند.

 

وی گفت: فراکسیون رهروان ولایت یک فراکسیون بر پایه دیانت، عقلانیت و اعتدال است.

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا از ظرفیتهای همانند ناطق نوری استفاده می کنید گفت: در این مرحله نه ولی در فضاهای بزرگتر شاید این اتفاق بیفتد.

 

سنگ اندازی آمریکاییها تغییری در روند برجام ایجاد نمی کند

علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور در جمع خبرنگاران ضمن بازدید از روند ثبت نام از ثبت نام داوطلبان در وزارت کشور گفت: سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران حضور حداکثری مردم است و قبل از هر چیز از حضور پرشور خبرنگاران برای پوشش اخبار تشکر می‌کنم من هم چون در جلسه امنیت ملی در وزارت کشور حضور داشته‌ام پس از پایان جلسه گفتیم در داخل وزارت کشور خسته نباشیدی خدمت دست‌اندرکاران در ستاد مرکزی وزارت کشور و خبرنگاران عرض کنیم.

 

رییس کمیسیون امنیت ملی در مورد تحریمهای جدید امریکا گفت: فکر می کنم آمریکایی‌ها در اجرای برجام تصور می کردند فضای برای حضور امریکا در کشور ایجاد خواهد شد. پس نظرات صریح انقلاب که با صراحت فرمودند که امریکا اجازه ندارد در هیچ یک از عرصه های سیاسی اقتصادی تجاری و اجتماعی و فرهنگی حضور داشته باشد و فرصتهایی که پس از رفع تحریمها به وجود آمد فکر می کنم عملاً آمریکاییها یک حرکت منفعلانه‌ای انجام داده‌اند.

 

وی ادامه داد: کاری که مجلس امریکا انجام داد و اوباما هم تایید کرد محدودیت قائل شدن برای اتباع دیگر کشورها کار خلافی بود.

 

وی با اشاره به جلسه روز گذشته با رئیس مجلس سنای فرانسه و مذاکراتی که با رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور وی بوده است گفت: آنها بسیار علاقه مند به ارتباطات گسترده در عرصه‌های مختلف بوده‌اند و اقدام آمریکا و امضای اوباما در بازار اروپا خریداری ندارد این عمل آنها حتماً تعارض دارد زیرا آنها صریحاً مکلف بوده‌اند و امضا کرده‌اند تا محدودیتی در مورد کار تجاری و ارتباطات با جمهوری اسلامی ایجاد نکنند و اما ایجاد محدودیت برای اتباع قائل شده‌اند که این کار انها خلاف بوده است.

 

وی ادامه داد: در کمیسیون امنیت ملی از دست‌اندرکارن وزارت خارجه دعوت می‌کنیم تا در این باره توضیحاتی را ارایه دهند تا مجلس نیز پیگیر این موضوع خواهد بود.

 

وی در مورد ادامه روند برجام تصریح کرد: فکر می کنم برجام مسیر خود را ادامه خواهد داد و سنگ‌اندازی آمریکاییها تغییری در روند برجام ایجاد نمی‌کند خطوط قرمز تعیین شده است و رهبر انقلاب صریحاً به آنها اشاره کرده‌اند.

 

وی با اشاره به بسته شدن پرونده پی ام دی و مبادله اورانیوم میان ایران و روس گفت: مبادله اورانیوم غنی شده در برابر میزان ده برابر اورانیوم خام و کیک زرد بود که روسها قبل از ارسال ما آن را ارسال کرده‌اند و این امر نشاندهنده رابطه خوب ما با روسها و اعتماد انها به جمهوری اسلامی است.

 

وی ادامه داد: ملاک برای اجرای برجام نقطه نظرات صریح رهبر انقلاب است و نقطه نظراتی که ایشان خطاب به رئیس جمهور ارسال فرموده‌اند.

 

وی در مورد قطعنامه یا مصوبه جدید سازمان ملل در مورد سوریه افزود: برای اینکه بعد از گذشت 5 سال علی رغم اینکه آمریکاییها ضمن استفاده از تمام امکانات و ظرفیت خود و درگیر کردن سایر کشورها از جمله ترکیه و عربستان و قطر نتوانسته‌اند ساختار سیاسی سوریه را به عنوان خط مقدم مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی تغییر دهند این مصوبه عملاً اعتراف به شکست آنها بود.

 

وی تاکید کرد: تغییر بشار اسد خریداری در منطقه خاورمیانه ندارد فقط برخی از کشورهایی که تغییری مذبوحانه دارند و این سخنان را بیان می‌کنند که به نتیجه نمی‌رسند.

 

وی در مورد تغییر مواضع اوباما در مورد بشار اسد گفت: آنها اصلاً انتخاب دیگری ندارند و در تعارض جدی قرار گرفته‌اند از طرفی گروههای تروریستی و تکفیری که خود کمک به پیدایش آنها کرده اند و همچنین همپیمانان منطقه‌ای که عامل اساسی این پدیده شوم جهانی هستند و پس از آنکه داعش وارد خطوط قرمز تعریف شده آنها شد و حوادث پاریس و دیگر نقاط آمریکا را پدید آورد مجبور شده‌اند در برابر افکار عمومی مبارزه با داعش را عنوان کنند.

 

وی گفت: با توجه به اینکه بشار اسد ایران و روسیه با جدیت کار مبارزه با تکفیری ها را دنبال می کنند آنها مجبورند موجودیت بشار اسد را در راس امور و حاکمیت سوریه بپذیرند و مردم سوریه هر تصمیمی را که بگیرند فصل الخطاب است.

 

وی در مورد ثبت نام خود در دهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: ثبت نام خواهم کرد و به عنوان کاندیدای مستقل از حوزه بروجرد در این دور از انتخابات حضور می یابم.

موافقت مجلس با چند لایحه موافقت نامه

نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 29 آذر با لایحه معاهده انتقال محکومان به حبس میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین موافقت کردند.

 

همچنین نمایندگان با لایحه معاهده انتقال محکومان به حبس جمهوری اسلامی ایران و دولت قبرس نیز موافقت کردند.

 

وکلای ملت در ادامه لایحه موافقت نامه انتقال محکومان به حبس بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان را نیز به تصویب رساندند.

 

وکلای ملت لایحه موافقت نامه استرداد مجرمان بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قبرس را مورد موافقت قرار دادند.

نیروگاه اراک ۱۵ روز است سوخت مازوت استفاده می کند/خانم ابتکار در جلسه علنی مجلس پاسخ دهد

محمدحسن آصفری نماینده اراک در مجلس در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 29 آذر در اخطار قانون اساسی گفت: امروز اکثر مردم کلانشهرها به ویژه شهرستان اراک با مشکل آلایندگی مواجه هستند و ما نمی توانیم نسبت به این مساله بی توجه باشیم.

 

وی اظهار کرد: امروز یک بازرس به بیمارستان تهران و اراک مراجعه کند و ببیند وضعیت مردم چگونه است.

 

آصفری گفت: چیتچیان وزیر نیرو در کمیسیون به بنده قول داد که مشکل سوخت نیروگاه عراق را برطرف کند اما 15 روز است که نیروگاه اراک سوخت مازوت مصرف می‌کند.

 

وی تاکید کرد: خواهش می کنم کمیته ویژه ای برای بحث آلایندگی هوا تشکیل شود و دولت اقدام مناسب را در این زمینه انجام دهد.

 

وی گفت: خانم ابتکار دست از این سیاسی بازیهایش بردارد و در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به نمایندگان توضیح دهد که چه اقدامی را برای الودگی هوا انجام داده است، بحث آلودگی هوا با تعطیلی مدارس حل نمی شود.

 

محمدرضا باهنر در پاسخ به این تذکر آصفری گفت: این اخطار را تعداد زیادی از نمایندگان دارند و امروز یکی از مشکلات جدی شهرهای بزرگ آلودگی هواست این معضل، معضل ملی است و خواهش می کنم کمیسیون کشاورزی اهتمام ویژه ای داشته باشد، نمی شود که هر سال شاهد این نوع مسایل باشیم.

دولت عکس العمل مناسبی را مقابل رفتار امریکا نشان دهد

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات در مجلس در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 29 آذر در اخطار قانون اساسی گفت: مجلس نمایندگان آمریکا اقدام غیرمنطقی را علیه جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند که این نشانه کینه‌ورزی و عداوت این قدرت علیه جمهوری اسلامی ایران است.

 

وی اظهار کرد: آقای اوباما این مصوبه را تصویب کرد و این نشان می دهد که پشت لبخند آنها شمشیر آخته‌ای است.

 

سلیمی گفت: ما به عنوان مجلس و دولت جمهوری اسلامی ایران خوب بود که اقدام متقابلی را انجام دهیم اما هنوز این اقدام متقابل را ندیده‌ایم و به آن اشاره نشده است.

 

وی تاکید کرد: انتظار می رود یک اقدام شایسته و بایسته انجام شود و آقای باهنر حداقل شما در نطقتان به آن اشاره می‌کردید.

 

وی تاکید کرد: این اقدام آمریکا نشان می دهد که آمریکایی ها از کینه جویی نسبت به ایران دست برنداشته‌اند و برنمی دارند.

 

باهنر در پاسخ به تذکر سلیمی گفت: اخطار شما را وارد می‌دانم و این نوع رفتار همواره دیوار بی‌اعتمادی را مستحکم‌تر و بلندتر می‌کند و این رفتارهای دوگانه نگاه کردن به مسایل دنیا آثار شومی را به بار می آورد.

 

باهنر تاکید کرد: از مقامات وزارت خارجه و دولت می خواهیم در مقابل این رفتار دولت آمریکا عکس العمل مناسب انجام دهد.

توقف ۶ ماهه طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعاتی در شورای عالی فضای مجازی

حجت‌الله نصرالله پژمان فر نماینده مشهد در مجلس در اخطار قانون اساسی و با استناد به اصل 146 قانون اساسی گفت: براساس این اصل کمیسیونها باید ظرف یکماه در رابطه با طرح ها و لوایحی که برای بررسی با انها ارجاع می شود پاسخ دهند.

 

وی اظهار کرد: ما طرحی به عنوان طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات و در شورای عالی فضای مجازی به کمیسیون صنایع ارجاع دادیم و مدت زیادی از اجرای این طرح می گذرد. اما این کمیسیون هنوز در رابطه با اینکه این طرح را برای بررسی به مجلس ارایه دهد تصمیمی نگرفته است.

 

وی تاکید کرد: 6 ماه است که این طرح به کمیسیون صنایع ارجاع شده است آن هم برای اینکه یکی از نمایندگان در صحن مجلس به این طرح ایراد گرفت و رئیس مجلس برای بررسی دقیقتر ان را به کمیسیون ارجاع داد ما این تعلل را جفا می دانیم و بهتر است هر چه سریعتر هیئت رییسه در این زمینه اظهارنظر کند.

 

محمدرضا باهنر نایب رییس دوم مجلس نیز در پاسخ به این تذکر پژمان گفت: ما از کمیسیون می خواهیم در اولین فرصت این طرح را مورد بررسی قرار دهند.

مخالف مجلس با کلیات طرح ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری صنعتی

نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 29 آذر با کلیات لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی و اصلاح محدوده برخی از مناطق آزاد با 117 رای موافق، 85 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 231 رای مخالفت کردند.

 

باهنر پس از رای مخالف مجلس با کلیات این لایحه گفت: ما طبق آیین‌نامه این امکان را داریم که اگر طرح و لایحه ای در مجلس رد شود با 50 امضا در دستور کار قرار گیرد.

 

وی اظهار کرد: از کمیسیون می خواهیم موارد این طرح را بررسی کنند و ایرادات را برطرف کنند.

توضیحات ترکان در رابطه با ایجاد ۷ منطقه آزاد تجاری و صنعتی

اکبر ترکان رئیس مناطق آزاد تجاری و صنعتی در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 29 آذر و در دفاع از کلیات طرح ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی گفت: ما برای عراق جنوبی مرز شلمچه را داریم که امسال حجم مبادلات تجاری در این مناطق به 1 میلیارد و 500 دلار رسیده است. و در عراق مرکزی منطقه آزاد مهران است که بیشترین ظرفیت را برای توسعه تجاری و عراق دارند.

 

ترکان گفت: برای اقلیم کردستان نیز بانه و مریوان پیشنهاد شده است و در منطقه شمال نیز منطقه آزاد ماکو را داریم که کار و دادوستد با ترکیه هدف اول ماست.

 

وی گفت: منطقه ارس نیز برای فعالیت با قفقاز است که الان کار با نخجوان و ارمنستان پیش می‌رود.

 

وی همچنین با منطقه آزاد اردبیل که قرار است مبادلات تجاری با اذربایجان را انجام دهد گفت: وزارت صنعت معدن و تجارت قرارداد معدنی مفصلی را در دستور کار دارد که خرید مواد مدنی از قزاقستان پیشنهاد شده است.

 

رییس مناطق آزاد تجاری و صنعتی با اشاره به منطقه آزاد جاسک گفت: منطقه آزاد جاسک به عنوان پایانه نفتی کشور پیش بینی شده است.

 

وی همچنین تاکید کرد: منطقه آزاد بوشهر دارای استعداد ظرفیت برجسته است و در حوزه خلیج فارس پیشنهاد شده است.

لایحه مناطق آزاد تجاری در کمیسیون تبدیل به طرح شده است

علی اصغر زارعی نماینده تهران در مجلس در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 29 آذر و در هنگام بررسی لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری در اخطار قانون اساسی گفت: دولت لایحه‌ای را به کمیسیون داده است اما کمیسیون چیزی به مراتب بالاتر از یک لایحه را به دست اورده است و آنچه که خروجی کمیسیون است یک طرح است و لایحه نیست.

 

وی اظهار کرد:‌به اداره قوانین نیز گفته ام این چیزی که تحت عنوان لایحه در مجلس مطرح می کنیم لایحه نیست و طرح است.

 

زارعی بیان کرد: ما لوایحی را که دولت در رابطه با مناطق آزاد داده است به چیزی حدود بیش از 80 منطقه آزاد و ویژه تبدیل کرده‌ایم که این بار مالی دارد و چون اسمش را گذاشتیم لایحه می گوییم ایراد اصل 75 به آن وارد نیست.

 

زارعی تصریح کرد: هر کدام از مناطق آزاد دارای ارزشهای ملی و محلی هستند و دارای حدود و صغوری هستند ما کدام گزارشات را از مناطق آزاد داریم که انها را منبع تولید و اشتغال بدانیم. که بخواهیم نسبت به ایجاد چند مناطق آزاد دیگر اقدام کنیم.

 

باهنر بیان کرد: من این اخطار را وارد می دانم ولی بهتر است بحث را جلو ببریم ان بخشی که مربوط به لایحه دولت است مشکل بار مالی ندارد اما در مورد بخشهایی که ایراد بار مالی دارند می توانیم در جزییات برای انها رای گیری کنیم.

 

همچنین احمد توکلی نماینده تهران در اخطار قانون اساسی گفت: وقتی منافع ملی ما در معرض خطر است نباید تصمیم گیری غلط کنیم خواهش می کنم این لایحه را با دقت بررسی کنید.

 

وی گفت: این لایحه در جلسه یکشنبه کمیسیون دچار تلفیق و تغییراتی شد و این روش مناسب و خوبی برای بررسی لوایح نیست. بهتر است ما فرصت مناسب برای بررسی اینگونه لوایح داشته باشیم.

 

محمدرضا باهنر نایب رییس دوم مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه علنی را به عهده داشت گفت: مثل اینکه هیجانات در مورد این لایحه بالاست پس اجازه دهید این تا بحث و بررسیهای زیادتری در مورد این لایحه صورت گیرد.

موافقت مجلس با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون لغو تصدیق رسمی اسناد دولتی بیگانه

نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 29 آذر با لایحه اصلاح قانون الحاق دولت ایران به کنوانسیون لغو ضرورت تصدیق رسمی اسناد دولتی بیگانه موافقت کردند.

 

براساس تبصره اصلاحی این لایحه از نظر دولت جمهوری اسلامی ایران منظور از عبارت سند دولتی در این کنوانسیون سند رسمی است.

 

نمایندگان مجلس با 170 رای موافق، 3 رای مخالف و 4 رای ممتنع این لایحه را به تصویب رساندند.

مخالفت فراکسیون رهروان برای پیوستن به شورای مشورتی اصولگرایان

اسماعیل جلیلی، عضو فراکسیون رهروان مجلس با اشاره به جلسه امروز این فراکسیون به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت صبح امروز پس از تعیین دستور جلسه در رابطه با اینکه آیا این فراکسیون در شورای مشورتی اصولگرایان نماینده ای داشته باشند یا نه بحث و تبادل نظر شد.

 

وی اظهار کرد: با توجه به رفتار و عملکرد برخی تندروها و گروههای اصولگرا در طول سالیان گذشته لذا ترجیح فراکسیون بر این شد که فراکسیون رهروان ولایت به شورای مشورتی اصولگرایان نپیوندند.

 

جلیلی بیان کرد: این فراکسیون با تصمیم خود که پایبندی به منافع ملی و مطالبات مردم به عنوان مرام و اساس کار تشکیلاتی بود پاسخ منفی به این ائتلاف داد و بدین ترتیب رویکرد مستقل خود در رابطه با پایبندی به اصول و ارزشهای نظام و منافع ملی و مطالبات مردم را نیز مشخص کرد.

 

همچنین وی یادآور شد: در جلسه امروز این فراکسیون این موضوع مشخص شد که فراکسیون رهروان با اعتدال حرکت کند و عقلانیت و منطق را در رفتارهای خود داشته باشد.

 

جلیلی تاکید کرد: همچنین در رابطه با لایحه مناطق آزاد و تجاری درج شد وتاکید بر این بود تمرکز بر صادرات باشد و نه واردات و در مورد تحقق اقتصاد مقاومتی و اشتغال و تولید محور نیز تاکید شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار