گروه محیط زیست: محمدهادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران به دعوت وحیدنوروزی شهردارمنطقه18 بازدیدی سرزده از معادن شن و ماسه جنوب غرب تهران داشت تا از نزدیک در جریان تخلفات محرز آنها قرار بگیرد.
کد خبر: ۱۴۸۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳ 20 December 2015
حیدرزاده پس ازبازدید ازمعدن شن وماسه خلیج فارس در کمال تعجب با فعالیت غیرقانونی شرکت شن وما مواجه شد. این درحالی است که به دلیل افزایش آلودگی هوا، دستور عدم فعالیت تمام معادن صنعتی ازجمله معادن شن و ماسه طی هفته آتی ازسوی رسانه های جمعی و اداره کل محیط زیست استان ابلاغ شده بود.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران درخصوص فعالیت غیرقانونی شرکت شن وما اظهارکرد:متأسفانه علیرغم ابلاغیه های روشن و صریح ما مبنی برتعطیلی معادن شن وماسه برای کاهش آلودگی هوا، شرکت شن وما از این دستورتخطی کرده و قرارشدتاپرونده وگردش کار آنها به دست مابرسد تاعلیه شان شکایت کنیم. این شرکت متخلف به دلیل عدم توجه به ابلاغیه های صادر شده و با شکایت اداره کل محیط زیست استان تهران تا پایان هفته جاری پلمپ و از فعالیت آن جلوگیری به عمل می آید.
 
حیدرزاده با بیان اینکه شرکت شن وما بدون داشتن پروانه مجاز بهره برداری ؛همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد افزود:این شرکت ها در گذشته مجوزی را از وزارت کشور دریافت کرده اند تا به اندازه معین و در مدت زمان محدود از بستر رودخانه کن برداشت داشته باشندکه البته در آن زمان، در حواشی این شرکت های شن و ماسه در جنوب غرب تهران واحدهای مسکونی وجود نداشت،اما اکنون آنها به عنوان یک تهدید بالقوه برای محیط زیست شهر تهران به شمار می روند و باید فکری عاجل کرد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه این نهاد تنها در بحث آلودگی هوا می تواند از فعالیت معادن شن وماسه ورود پیدا کند خاطرنشان کرد: ما به دلیل عدم رعایت قانون و تعطیل نکردن این واحد صنعتی می توانیم به مدت محدود جلوی فعالیت شان را بگیریم،اما تعطیلی کامل این واحدها به عهده فرمانداری تهران است، چرا که فرمانداری متولی حاکمیت شهراست و آنها باید به کار چنین شرکت هایی که میزان آلایندگی شان بالاست ،پایان بدهند.
 
حیدزاده در عین حال، تداوم برداشت از این معادن را یک تهدید بالقوه برای شهر تهران دانست و یادآور شد: معادن شن وماسه با فضای 400 هکتاری به عنوان یک زمین بدون دفاع در برابر باد و طوفان هستند و در صورت وزش باد، ذرات آلاینده به نقاط مختلف تهران وارد می شوند ویکی ازدلایل شکل گیری پدیده ریزگردهاهستند. همچنین همجواری این شرکت ها با رودخانه کن و عمق بالای 100 متری آنها نیز می تواند یک تهدید دیگر به شمار آید.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از اقدامات انجام شده توسط شهرداری منطقه 18 قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه مدیران این منطقه توجه خاصی به این موضوع نشان داده اند و با تعاملات ایجاد شده توانسته اند جلوی فعالیت دو معدن شن و ماسه را در این منطقه بگیرند. آنها همچنین با استقرار واحدهای نظارت در نزدیکی شرکت های شن وماسه، مانع تخلیه بار کامیون های حاوی نخاله شدند که این موضوع خودش باعث ایجاد آلایندگی هوا و آلایندگی صوتی می شد. امیدواریم با تداوم پیگیری های شهرداری منطقه 18 و توجه مقامات مسئول در این پرونده، به زودی شاهد تعطیلی همیشگی این واحدهای آلاینده باشیم.
 
حیدرزاده با بیان اینکه محیط زیست در زمینه برخورد با معادن شن وماسه تنهاست اظهار کرد: در این زمینه باید وزارت کشور و فرمانداری به صورت مستقیم وارد عمل شوند. چرا که مجوز این شرکت ها از سوی آنها صادر شده و هم اکنون نیز مدت برداشت از بستر رودخانه به اتمام رسیده است. ما در روزهای  اخیر نیز از معدنی در نزدیکی اسلامشهر بازدید و از یکی از واحدها شکایت کرده ایم تا آنجا نیز به تعطیلی کشیده شود. محیط زیست استان تهران تنها می تواند در بحث آلایندگی این معادن ورود پیدا کند و برای تعطیلی همیشگی آنها لازم است تا نهادهای مجوزدهنده وارد عمل شوند و یکی ازمهمترین عوامل مؤثردرتولیدآلایندگی شهرتهران رابرای همیشه از میان بردارند.
 
همچنین دکتر وحید نوروزی شهردار منطقه 18 در حاشیه این بازدیدبا تأکید بر لزوم تعطیلی شرکتهای شن و ماسه درغرب منطقه  و مجاورت آن باواحدهای مسکونی شهروندان گفت:علاوه بر برداشتهای غیر مجاز از بستر رودخانه کن که می تواندفاجعه جبرانی ناپذیرزیست محیطی داشته باشدباکوچکترین وزش باد،شاهدانتشارگردوغباربه شهر تهران شده وسلامت ساکنین را به مخاطره اندازد، بنابراین درتلاش هستیم باهماهنگی اداره کل محیط زیست استان تهران و سایر نهادها و مراجع ذیصلاح از فعالیت غیر مجاز این واحدها بویژه در شرایط بحرانی جوی فعلی شهر تهران جلوگیری بعمل آوریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار