مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ريشه اين اتفاقات دامنه‌دار را در دولت قبل واكاوي مي‌كند و معتقد است: بايد روي تعامل جامعه محلي و گردشگران بيشتر و بهتر كار كرد.
کد خبر: ۱۴۴۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱ 15 December 2015


هر چند برنامه تورهاي گردشگري كه شهروندان را به كوير مرنجاب مي‌برد به حالت عادي بازگشته است، اما سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اصفهان تنها يك ماه فرصت دارد تا نسبت به آنچه« ساماندهي تورهاي گردشگري» خوانده مي‌شود اقداماتي انجام دهد، وگرنه ممكن است تفكيك جنسيتي به تورهاي گردشگري برسد يا اينكه برنامه تورها براي سفر به كوير لغو شود.
 
به گزارش آرمان، پس از صدور دستور رئيس كل دادگستري اصفهان براي برخورد قاطع با تورهاي مختلط در كوير مرنجاب، يكشنبه ۲۲ آذر شوراي تامين شهرستان آران و بيدگل وارد شور شد و سرانجام به اين تصميم رسيد كه ورود تورهاي گردشگري به كوير مرنجاب فعلا به حالت عادي و متعارف خود بازگردد و اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان نيز تا يك ماه آينده طرح ساماندهي مرنجاب را تهيه كند و به اجرا بگذارد.

دستور دادستان اصفهان فعلا متوقف شد


روز گذشته مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ريشه اين اتفاقات دامنه‌دار را در دولت قبل واكاوي مي‌كند و معتقد است: بايد روي تعامل جامعه محلي و گردشگران بيشتر و بهتر كار كرد. فريدون الهياري، مرنجاب را از جمله مناطقي مي‌داند كه بدون برنامه‌ريزي يا حتي با وجود آن گردشگران را جذب مي‌كند و ادامه مي‌دهد: همين ظرفيت باعث شد مرنجاب در دولت قبل مصوبه منطقه نمونه گردشگري را دريافت كند، منطقه‌اي كه مي‌طلبيد برايش زيرساخت ايجاد شود؛ اما به سرنوشت ديگري دچار شد. او معتقد است: اگر هر يك از دستگاه‌هاي دخيل در مرنجاب تاكنون به وظيفه خود عمل مي‌كردند، با اين همه ناهنجاري مواجه نبوديم. الهياري در ادامه به برگزاري جلسه‌هاي متعدد در استان اصفهان براي به مشاركت طلبيدن ساير دستگاه‌ها براي ساماندهي مرنجاب اشاره مي‌كند و مي‌گويد: هريك از آن دستگاه‌ها توجيه خود را براي انجام ندادن وظيفه‌شان داشتند، براي همين امكانات فراهم نشد. بعد از آن هم با حضور معاون گردشگري كل كشور، جلسه ديگري در اصفهان برگزار شد كه بهبود راه منتهي به كاروانسرا و كوير مرنجاب، ايجاد امكانات امدادي و بهداشتي و ساماندهي گردشگران در دستور قرار گرفت. در آخرين جلسه هم برنامه‌ريزي خوبي شد، ما هم پيگير مصوبات بوديم كه متاسفانه در محرم با گزارش‌هايي و سپس دستور دادستان مواجه شديم. 

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان با اشاره به حوادث رخ داده در هشتم محرم كه بهانه صدور دستور دادستان آران و بيدگل شده، اضافه مي‌كند: محرم امسال فيلم‌ها و عكس‌هايي از كوير مرنجاب منتشر شد كه عده‌اي را خشمگين كرد و قرار بود مقابل خانه امام جمعه آران و بيدگل تجمع كنند، با فرماندار آن شهرستان صحبت شد كه شرايط را مديريت كند، پس از اين صحبت‌ها فكر مي‌كرديم مشكل حل شده، اما با حكم دادگستري اصفهان مواجه شديم كه مستقيم به شهرستان ابلاغ شده بود. 

اواضافه مي‌كند: صدور اين حكم با روزهاي تعطيل مصادف شد، اما ما پس از آن تلاش كرديم در جلسه‌اي با حضور مقامات آران و بيدگل به بررسي وضعيت بپردازيم. الهياري شرايط هميشگي مرنجاب را غيرطبيعي و غيرعرفي نمي‌داند و اضافه مي‌كند: ما در روزهاي عادي كه اتفاقا نيروي انتظامي در منطقه نيز حضور نداشت، بازديدهايي از مرنجاب داشتيم كه در آن زمان شرايط كاملا بدون حاشيه و مشكل بوده است. او در ادامه بيان مي‌كند: منظور ما اين نيست كه در مرنجاب همه‌چيز طبق ضوابط انجام مي‌شود، اما وقتي با پهنه وسيعي از منطقه و تجمع پراكنده مسافران روبه‌رو هستيم، حتما بايد انتظار اتفاقاتي را داشته باشيم. اين را هم نمي‌گوييم كه تخلفي نشده، اما معتقديم اگر عده‌اي در گوشه‌اي براي گرفتن عكس‌هاي شخصي كشف حجاب كرده‌اند و متخلف شناخته شده‌اند، آن عده هم كه عكس‌ها و فيلم‌هاي ديگران را پخش كرده‌اند، مرتكب خلاف بيشتري شده و بايد با آنها برخورد شود. 

به گزارش ايسنا، مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان در تشريح جلسه‌اي كه روز يكشنبه در شهرستان آران و بيدگل با حضور فرماندار و امام جمعه اين منطقه برگزار شد، مي‌گويد: مساله تقريبا حل شد. طبق تصميم، قرار شد طي مكاتبه با دادستاني آران و بيدگل، تا يك ماه آينده روند ورود تورهاي گردشگري به كوير مرنجاب به حالت عادي و متعارف خود بازگردد و اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان در اين مدت نيز با همراهي ساير دستگاه‌ها، طرح ساماندهي كوير مرنجاب را از هر نظر، خدماتي و اجتماعي آماده كند و وظايف هر يك از بخش‌هاي مرتبط نيز مشخص شود تا به وضعيت ناهماهنگ و نابسامان موجود در مرنجاب خاتمه داده شود.

دخالت سازمان‌ها به فعاليت صنعت توريسم

هر از چند گاهي ممكن است اتفاق‌هايي در گوشه و كنار كشور بيفتد كه مغاير با برخي از ارزش‌ها باشد، اما اين موضوع چيزي نيست كه بتوان آن را به همه ابعاد قضيه و سازمان مربوطه تسري داد. در چند سال اخير با وجود تاكيدات بي‌شماري در زمينه ارتقاي گردشگري در كشور باز برخي هم‌ميهمانان به جاي توجه به ميراث فرهنگي و اماكن تفريحي و تاريخي كشورمان ترجيح مي‌دهند مسافرت به خارج از كشور را تجربه كنند. اين امر نه تنها براي ميراث فرهنگي كشور با قدمت كهن و وجود آثار باستاني و اماكن تفريحي بكر چندان رضايت بخش نيست، بلكه منجر به خروج ارز و بروز ديگر نارسايي‌ها مي‌شود. مدير عمليات يك تور گردشگري كه برنامه‌هايي براي سفر به كوير مرنجاب نيز دارد، درباره كم و كيف رفتار با گردشگران مرنجاب به «آرمان» مي‌گويد: مساله اخير گردشگران مرنجاب را به هيچ عنوان نمي‌توان به يك اتفاق محدود كرد، بلكه اين نارسايي به دليل درگيري‌هاي موجود بين جامعه گردشگري، جوامع محلي و... بروز كرده است. ميلاد محسني مي‌افزايد: اين معضل در هر موقعيتي به اشكال مختلف بروز مي‌كند، اما اين اقدام به هيچ عنوان توجيه‌كننده رفتار‌هاي نامتناسب برخي گروه ها، آژانس‌ها و گردشگران نيست. براي مثال اگر جرم يا هرگونه اقدام خلاف قانون در يك جامعه رخ دهد به معناي زير سوال بردن قوانين در آن جامعه نيست. به گفته او مسئوليت هر يك از اين اتفاقات به سازمان مرجعي تحت عنوان سازماني به نام ميراث فرهنگي و گردشگري مربوط مي‌شود و اين سازمان با نظارت و بررسي‌ها مي‌تواند فعاليت تورها و آژانس‌ها را رصد كرده و در صورت بروز هرگونه كم و كاستي متخلفان را توبيخ كند. در ضمن هر يك از تورها و آژانس‌ها از سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي مجوز فعاليتشان را اخذ مي‌كنند، اما در صورت بروز هرگونه كم و كاستي در فعاليت تورها مسئولان از ديگر سازمان‌ها يا حتي مسئولان محلي وارد عمل شده و به خود اجازه دخالت در فعاليت تورها را مي‌دهند. محسني مي‌گويد: فعاليت آژانس‌ها و تورها مي‌تواند در ارتقاي صنعت توريسم و شناسايي نقاط ديدني كشور ثمر بخش باشند، اما با وجود اين شرايط آژانس‌ها مي‌توانند بدون هيچ حاشيه‌اي به برگزاري تورهاي خارج از كشور بپردازند؛ اين اقدام باعث خروج سالانه رقم قابل توجهي ارز از كشور مي‌شود. به گفته او در چند سال اخير تعاريفي همچون توسعه پايدار، حفاظت از ميراث مادي و معنوي و منابع طبيعي براي احيای صنعت توريسم مطرح شده است، اما با اين تفاسير هر از چند گاهي به دليل عدم تعامل سازنده بين گردشگران، افراد محلي، نبود زيرساخت‌هاي نامناسب و مشكلات موجود بين سازمان‌ها در برخي مواقع شاهد چنين اتفاق‌هايي هستيم كه اين امر باعث دلسردي فعالان جامعه گردشگري كشور مي‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار