بسته خبری تابناک؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: «قهر یک مدیر شبکه از صدا و سیما»، «دروغگوترین و راستگوترین سیاستمداران سال»،«یک شاهکار ایمنی از خودروی داخلی» و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۴۴۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶ 14 December 2015
صدا و سیمای ایران پادگان است!

به گزارش روزنامه اماراتی "البیان" در ادعایی عجیب و مضحک سازمان صدا و سیمای ایران را به یک پادگان نظامی تشبیه کرد و نوشت: "بر فراز تپه‌ای مرتفع در شمال تهران، محدوده ویژه‌ای وجود دارد که از شرق به خیابان معروف ولیعصر و از شمال به بزرگراه چمران متصل است. مقابل آن نیز هتل استقلال قرار دارد؛ در غرب این منطقه محل نمایشگاههای بزرگ واقع شده است. این سازمان از جنوب نیز به پارک ملت اشراف دارد." این روزنامه اماراتی در ادعایی واهی و مضحک نوشت: "بسیاری از ایرانی‌ها از این منطقه عبور می کنند، بدون آنکه بدانند در داخل این ویلاهای پراکنده — که در مساحتی حدود دو کیلومتر مربع واقع شده است — چه می گذرد. در دوران شاه، پیش از آنکه این مؤسسات خصوصی و رسمی، آن را به اهداف رسانه ای ایرانی و خارجی تبدیل کنند، اکثر خانواده‌های طبقه ثروتمند در اینجا زندگی می‌کردند؛." البیان در ادامه نوشت: "در این محدوده، ایران همه فعالیت های رسانه‌ای داخلی و خارجی خود را انجام می‌دهد، و ساختمانهایی در آن قرار دارند که به کل این فرایندها اختصاص یافته است." البیان در بخش دیگری از این ادعاهای مضحک و خنده دار ادامه داد: "صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با سامانه‌های دفاعی متشکل از آتشبارهای "هاوک" آمریکا و آتش بارهای 57 ضد هوایی احاطه شده است. تعدادی تانک و خودروی زرهی نیز مقابل ورودی‌های آن مستقر شده است.



استقلال، پرسپولیس را 6 تایی کرد!

تیم امید استقلال امروز با 6 گل پرسپولیس را شکست داد. عصر امروز دربی امیدهای تهران برگزار شد که نتیجه ای جالب در بر داشت؛ برتری 6 بر 2 استقلال. شاگردان علی سامره توانستند در یک بازی برتر با 6 گل تیم شاه محمدی را شکست دهند. این بازی در ورزشگاه شهید اسماعیلی واقع در منطقه یافت‌آباد تهران و در حضور نزدیک به 500 تماشاگر برگزار شد.



یک شاهکار ایمنی از خودروی داخلی

تصویر زیر مربوط به تصادف عجیب یک دستگاه پژو 405 است . شدت تصادف به حدی است که شاسی خودرو از جا کنده شده و موتور آن کاملا بیرون آمده است. این عکس در شبکه های اجتماعی منتشر شده و صحت آن هنوز از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

یک شنبه
پلیس اسکی‌سوار در پیست‌های اسکی

رییس پلیس پایتخت از حضور پلیس کوهستان و ماموران اسکی سوار پلیس در ارتفاعات برفگیر تهران و برخورد با ناهنجاری ها در این اماکن خبرداد. سردار حسین ساجدی نیا با اشاره به حضور پلیس اسکی سوار در ارتفاعات مختلف شهر تهران گفت:" هدف از این اقدام پوشش انتظامی و خدمات رسانی به شهروندان در سال جاری است. بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت، وی از حضور مستمر و فعال تیم‌های اسکی پلیس کوهستان در محورهای کوهستانی تهران خبر داد و گفت: با توجه به برودت هوا و برف گیر شدن محورهای کوهستانی و همچنین بازگشائی پیست های اسکی تیم های اسکی پلیس کوهستان به منظور خدمت رسانی بهتر به شهروندان در این پیست ها مسقر می شوند. رئیس پلیس تهران افزود: به منظور برقراری نظم، نظارت بر اماکن عمومی و رستوران‌های کوهستانی، کمک به مصدومان و جلوگیری از بروز جرائم اخلاقی و اجتماعی پلیس های اسکی سوار در ارتفاعات برفگیر و پیست‌های اسکی اطراف تهران نظیر شمشک، دربند و توچال مستقر شده اند.

یک شنبه


اعتراض کرمانی‌ها به یک سریال

چندی پیش پس از انتشار قسمت هشتم سریال شهرزاد، برخی هموطنان کرمانی نسبت به دیالوگ شخصیت شیرین در این مجموعه انتقاد کردند. در این قسمت شیرین دختر بزرگ آقا بعد از بازگشت از سفر چند روزه کرمان در دیدار با پدر خود از الفاظی بد نسبت به کرمان استفاده می کند. حسن فتحی ضمن اظهار تاسف از سوءتفاهم پیش آمده در رابطه با شهر کرمان در یکی از قسمت های این سریال، اظهار کرد: جایگاه فرهنگی و اقتصادی رفیع مردم هنرپرور کرمان در تاریخ ایران بر کسی پوشیده نیست و مایه مباهات است. بر اساس گزارش روابط عمومی سریال شهرزاد، وی در ادامه با توجه به قسمت های بعدی سریال شهرزاد، افزود: در بخشی از قسمت یازدهم سریال نه تنها معلوم می شود که خانواده شیرین که در واقع - شخصیت منفی و افاده ای قصه است کرمانی نیستند بلکه مردم نجیب و نازنین کرمان مورد ستایش قرار می گیرند.



اصلاح‌طلبان به‌دنبال عبور از روحانی

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه با اشاره به اینکه ایجاد "احزاب اعتدالی" تئوری اصلاح‌طلبان برای انشقاق میان اصولگرایان است، گفت: تلاش اصلاح‌طلبان این است که از روحانی عبور و اعتدال را سکویی برای رسیدن به قدرت کنند.حمید‌رضا ترقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس، در مورد وحدت اصولگرایان اظهار داشت: وحدت میان اصولگرایان حاصل شده و در حال حاضر به‌دنبال آن هستیم که این وحدت را گسترش دهیم تا تمامی اصولگرایان زیر چتر وحدت قرار گیرند.وی با اشاره به اینکه تلاش‌های خوبی در به ثمر رسیدن وحدت صورت پذیرفته است، درباره وحدت اصولگرایان در سطح استان‌ها گفت: در استان‌ها مشکلی وجود ندارد و با ایجاد شورای هماهنگی، همگرایی و وحدت میان گروه‌های سیاسی برقرار شده است که در آن تکلیف اصولگرایان در مورد ارائه لیست واحد مشخص شده است.ترقی با اعلام اینکه به‌وجود آمدن احزابی که در آن اصولگرایان و اصلاح‌طلبان با یکدیگر متحد شوند، تنها تئوری اصلاح طلبان با هدف انشقاق میان اصولگرایان است، خاطرنشان کرد: اینکه مطرح شود عده‌ای از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تحت عنوان اعتدالیون وارد میدان شوند، تنها با هدف تضعیف روحیه اصولگرایان از جانب اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود.وی افزود: این گفته‌ها تنها به‌واسطه کمبود‌هایی است که اصلاح طلبان دارند و بر آن هستند که با این گفته‌ها، سؤالاتی را که در افکار عمومی وجود دارند، پاسخ داده و بدان جهت دهند. این امکان وجود ندارد که وحدتی میان بخشی و یا گروهی از اصولگرایان با اصلاح طلبان حاصل آید.عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه با ابراز اینکه اصلاح‌طلبان از ناطق‌نوری و لاریجانی سخن می‌گویند، گفت: لاریجانی در صحبت‌های اخیر خود، با واکنشی منفی به گفته‌ها پاسخ داد بدان جهت که چهره اصلی اصلاح‌طلبان به‌واسطه جریان فتنه رد صلاحیت شده است و نمی‌تواند در لیست اصلاح طلبان قرار گیرد. در همین راستا آن‌ها به‌دنبال چهره‌ای هستند که میانگینی از اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی باشد.ترقی با اشاره به اینکه تاکنون این استراتژی جواب نداده است، عنوان کرد: این طبیعی است که میان اصولگرایان، افرادی هستند که به‌عنوان نیرو‌های معتدل در اصولگرایی شناخته شده‌اند ولی رفتن به‌سمت جریانی که فقه سیاسی، عقاید فکری و مبانی سیاست خارجی آن‌ها با اصولگرایان متفاوت است، بعید است و این دو تفکر نمی‌توانند کنار یکدیگر قرار گیرند.وی وحدت حاصل میان اصولگرایان را بر مبنای منشور اصولگرایی و با محوریت روحانیت عنوان کرد و ادامه داد: تلاش اصلاح‌طلبان این است که از روحانی عبور و اعتدال را سکویی برای رسیدن به قدرت کنند؛ اقدام اصلاح‌طلبان در ابتدا این بود که به حمایت از دولت بپردازند و سپس با ایجاد ائتلاف با اعتدال‌گرایان، زمینه نفوذ در مجلس آینده را فراهم کنند.



تاکید دوباره نعمت زاده در واردات مدیر خارجی

وزیر صنعت با اعلام "به خودروسازان پیشنهاد ورود مدیر و کارشناس صادراتی برای توسعه صادرات داده شد" گفت: بنده به ورود مدیر صادرات در رشته‌های خاص معتقد هستم و اکنون نیز بر حرف خود تأکید می‌کنم.محمدرضا نعمت‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره لزوم ورود مدیر خارجی به کشور، اظهار کرد: در زمینه‌های خاص افرادی که به دانش صادرات مسلط باشند نیاز داریم اما از صحبت‌های من گونه دیگری برداشت شد.وی در توضیح افزود: یک‌مرتبه خودروسازان کشور را جمع کرده به آنها گفتیم: "به این شکل صادر کنید"، زیرا آنها به‌خوبی صادرات را بلد نیستند.نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: به همین منظور من به آنها تأکید کردم: بروید، چند مدیر یا کارشناس صادراتی بیاورید که آنها کار را شروع کنند و شما نیز این کار را یاد بگیرید.وی با بیان "عشق صادرات دارم" افزود: بنده قبل از انقلاب تولید کننده بودم و 50 درصد محصول خود را صادر می‌کردم.وزیر صنعت تصریح کرد: بنده به ورود مدیر صادراتی در رشته‌های خاص معتقد هستم که اکنون نیز بر حرف خود تأکید می‌کنم.



دروغگوترین و راستگوترین سیاستمداران سال

به گزارش گروه بین‌الملل «نسیم»، به نقل از اسپوتنیک، بر اساس نتایج یک نظرسنجی در آلمان آنجلا مرکل، صدر اعظم آلمان، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، دروغگو‌ترین سیاستمداران جهان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، صادق‌ترین و راستگو‌ترین سیاستمداران جهان هستند.یک پایگاه اینترنتی مردمی در آلمان با برگزاری یک نظر سنجی با عنوان "چه کسی دروغگوی سال است" از مردم خواست با توجه به حوادثی سال 2015 بگویند چه کسی را مورد اعتماد می‌دانند. مردم ۴۰ کشور مختلف در این نظرسنجی مشارکت داشته اند و ۳۹ درصد از شرکت کنندگان مرکل ، ۲۱ درصد اوباما و ۱۸ درصد نیز اردوغان را دروغگوی سال نامیدند.بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و پترو پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین به ترتیب با هشت و هفت درصد رای پس از مرکل، اوباما و اردوغان به عنوان دروغگوی سال شناخته شدند.بر اساس نتایج این نظرسنجی، مردم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان، و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران را سیاستمدارانی صادق و راستگو رای دادند.




معرفی لیست ۱۰۰ نفره ندا به اصلاح‌طلبان

سخنگوی حزب ندای ایرانیان از نهایی شدن لیست ۱۰۰ نفره این حزب برای معرفی به شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان خبر داد.حسن یونسی سخنگوی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با تسنیم، درباره اخباری مبنی بر کاندیداتوری صادق خرازی از قم، گفت: بسیاری از اعضای شورای مرکزی نظرشان این است که آقای دکتر خرازی از قم کاندید انتخابات مجلس شوند، اما وی هنوز تصمیم نهایی را نگرفته‌اند. آقای خرازی جدای از اظهارنظر شخصی تابع تصمیمات حزب هستند.وی ادامه داد: دعوت‌هایی از حوزه انتخابیه قم از دکتر خرازی شده، اما وی هنوز نظر نهایی نداده است.سخنگوی حزب ندا در مورد برنامه‌های این حزب برای انتخابات گفت: برنامه‌های حزب توسط ستاد انتخابات دنبال می‌شود.یونسی از نهایی شدن لیست 100 نفره حزب ندا برای معرفی به شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان خبر داد و گفت: اسامی 100 نفر از اعضای حزب ندا و اشخاصی که با این حزب همسو هستند، برای معرفی به شورای سیاست‌گذاری انتخابات اصلاح‌طلبان جهت کاندیداتوری در انتخابات مجلس آماده شده و ما این افراد را به این شورا معرفی خواهیم کرد.



تشکیل جبهه متحد اصولگرایان

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: ساز و کار انتخاباتی گروه‌های اصولگرا تحت عنوان "جبهه متحد اصولگرایی" و با محوریت جامعه روحانیت مبارز از هفته آینده تشکیل خواهد شد.به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، اسدالله بادامچیان صبح امروز در جمع خبرنگاران در دفتر حزب موتلفه اسلامی کرمانشاه اظهار داشت: ساز و کار انتخاباتی گروه‌های اصولگرا تحت عنوان جبهه متحد اصولگرایی و با محوریت جامعه روحانیت مبارز از هفته آینده تشکیل خواهد شد که در این جبهه همه نیروهایی که انقلاب را قبول دارند و اصلاح‌طلب نیستند، حضور خواهند داشت.وی از همگرایی تشکل‌های اصولگرا در اکثر قریب به اتفاق استان‌های کشور با محوریت روحانیت و ائمه جمعه با دعوت از تمامی گروه‌های خط امام و رهبری خبرداد و افزود: گروه‌های اصولگرا محوریت و فصل‌الخطاب بودن جامعه روحانیت مبارز را پذیرفته‌اند.بادامچیان با بیان اینکه فعالیت شورای همگرایی اصولگرایان فرا‌تر از بحث انتخابات است، گفت: جریان اصولگرایی در بحث انتخابات یک تکلیف شرعی برعهده دارد که از نفوذ خط استکبار، راحت‌طلبی، عافیت‌طلبی و لیبرال در مجلس جلوگیری کند و شورای همگرایی اصولگرایان زمینه‌ساز وحدت و همکاری تمامی نیروهای انقلاب اسلامی است.



تهیه طرح استیضاح وزیر کار

محمدرضا پور ابراهیمی نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 50 امضا دارد، گفت: نارآمدی اقتصادی، بی ثباتی مدیریتی در شرکت های اقتصادی این وزارتخانه، نداشتن برنامه ریزیهای دقیق و بهم ریختگی از جمله محورهای این استیضاح است.به گزارش افکار خبر وی با بیان اینکه چندی پیش طراحان استیضاح با علی لاریجانی رئیس مجلس جلسه داشته و در خصوص این استیضاح صحت کردند، گفت: قرار شده در خصوص محورهای استیضاح کارهای کارشناسی صورت گیرد و گزارشهایی تهیه شود و بعد اقدامات لازم صورت گیرد.طراح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص زمان مطرح شدن استیضاح در صحن مجلس گفت: انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان پیش رو است و برای اینکه موضوع سیاسی نشود برخی از طراحان معتقدند که این استیضاح به بعد از انتخابات در اسفند ماه موکول شود.



روایت هاشمی شاهرودی از جلسه با موسوی

رئیس سابق قوه قضائیه روایتی از جلسه‌اش با میرحسین موسوی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پس از انتخابات 88 را بازگو کرد.به گزارش «نامه‌نیوز»، آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی در گفت‌وگو با نشریه پاسدار اسلام گفت: یک جلسه آقای موسوی و آقای هاشمی را به قوه قضائیه دعوت کردیم. آقای موسوی برای تظاهرات اعلامیه داده بود. گفتم آقا! این کار را نکنید و از این کار دست بکشید. گفتم اگر به نتایج انتخابات اعتراضی دارید، آقا قبول دارند و هیئتی را برای بررسی معین می‌کنند. گفت شرط لغو بیانیه این است که به من اجازه بدهند در صدا و سیما صحبت کنم. گفتم می‌شود این کار را کرد. به دفتر آقا زنگ زدم. آقای جلیلی تازه دبیر شورای امنیت شده بود. به ایشان هم زنگ زدم و گفتم ایشان چنین شرطی دارد. گفتند ما ترتیب کار را می‌دهیم. گفتم باید به صدا و سیما بگویید که زمان بگذارند که ایشان صحبت کند. بعد گفتم آقایان با شرط شما موافقند، شما هم تظاهرات را لغو کنید.وی ادامه داد: آنجا پیش ما قول داد این کار را بکند و آنها هم واقعا حاضر بودند که به ایشان برای صحبت در تلویزیون وقت بدهند اما از پیش ما که رفت، نمی‌دانم کدام خناسان ذهنش را عوض کردند و کار خودشان را کردند.



واکنش یک نماینده زن به پیشنهاد سهمیه 30 درصدی زنان

عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: افزایش کمیت حضور زنان در مجلس ارزش نیست اما می‌توانیم زنان توانمند، متدین، ولایتمدار و متخصص در اقصی نقاط کشور را جهت رأی‌آوری، شناسایی و معرفی کنیم.فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره ضرورت افزایش کمّی حضور زنان در مجلس آینده اظهار داشت: بسیاری علاقمند هستند که مساله کمیت حضور زنان در مجلس بیشتر مطرح و به آن پرداخته شود اما این موضوع نباید باعث شود تا عده‌ای، سلسله شعارهای فمنیستی که با فرهنگ جامعه ما سنخیت ندارد را تکرار کنند.وی با بیان اینکه مسئولیت‌هایِ اساسیِ اجتماعی، جنسیت‌پذیر نیست تأکید کرد: افرادی که شعارهای فمنیستی سر می‌دهند باید به تناقض میان شعارهای دموکراسی‌خواهی و مطرح‌کردن بحث سهمیه پاسخ بدهند چراکه این دو مساله به لحاظ منطقی با یکدیگر هم‌خوانی ندارند.نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که آیا شما درصدی را برای حضور زنان در مجلس آینده مطرح کرده‌اید،گفت: مطرح کردن درصد به نوعی کم‌ارزش‌کردن جایگاه نمایندگی است چراکه در جامعه ما خانم‌ها و آقایان باهم رقابت و سعی دارند تا با معرفی خود، رأی مردم را جلب کنند. بنابراین با ارئه سهمیه، از ارزش رأی کاسته می‌شود.



تهدید داعش توسط بزرگترین قاچاقچی جهان!

قاچاقچی بزرگ مکزیکی اعضای گروه تروریستی داعش را به مجازات تهدید کرد.به گزارش العالم، خواکین گوزمن لوئرا” ملقب به ال چاپو” (کوتوله)، بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر در جهان، پس از آگاهی از ادعای داعش درباره نابودی محموله عظیم مواد مخدر متعلق به کارتل سینالوآ”، بسیار خشمگین شده است.بنابر این گزارش، وی در نامه ای خطاب به سرکرده های گروه تروریستی داعش تلاش این گروه در ایجاد مزاحمت برای قاچاقچیان را اشتباهی بزرگ نامیده است.اسپوتنیک نیوز نوشت: ال چاپو” تهدید کرده است که در صورت ادامه مزاحمت ها، این عناصر تکفیری را به مجازات اعمال شان خواهند رساند.دولت مکزیک چندی پیش و پس از فرار عجیب ال چاپو، برای دستگیری وی جایزه ۶۰ میلیون دلاری تعیین کرده بود.ادعای داعش درباره نابود کردن مواد مخدر در حالی مطرح می شود که بنا بر شواهد موجود، داعش مواد مخدر را برای استفادۀ سرکردگان خود ذخیره می کند و در اغلب مقرهای آزادشدۀ این گروه تروریستی، مقادیر قابل توجهی از انواع مواد مخدر و روانگردان کشف می شود و اغلب سران این گروه، به استعمال این گونه مواد اعتیاد دارند.



نظر آیت الله امینی درباره ورود سید حسن خمینی به خبرگان

عضو مجلس خبرگان رهبری با ابراز خرسندی از حضور یادگار امام در انتخابات مجلس خبرگان گفت: ورود ایشان در خبرگان هم وزنی برای خبرگان است و هم در افکار عمومی تأثیر خواهد گذاشت.آیت الله ابراهیم امینی در گفت و گو با نشریه حریم امام در خصوص حضور آیت الله سید حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: من قبلا به ایشان گفتم که شما در انتخابات خبرگان شرکت کنید زیرا با این کار هم وزن مجلس خبرگان افزایش پیدا می کند و هم خود ایشان در این شرایط می توانند وظایف خود را انجام دهند.وی تأکید کرد: من موافقم که ایشان این کار(حضور در انتخابات) را انجام دهند و به ایشان اصرار کردم.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه سید حسن خمینی با اعلام حضور خود کار بسیار خوبی کردند، ابراز امیدواری کرد: ورود ایشان در خبرگان هم وزنی برای خبرگان است و هم در افکار عمومی تأثیر خواهد گذاشت که مهم همین است و امیدواریم که ایشان ان شاء الله موفق باشند و زمینه ها برای این کار فراهم شود.



تخریب یک بنای تاریخی در شمال کشور

حمام تاریخی گلشن شهرزیبای لاهیجان که این ایام محل اسکان کارتن خواب ها شده وبه مخروبه ای تبدیل شده است درزمان صفوی پایه گذاری شده وبنای فعلی ان درزمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، این بنای تاریخی اکنون انبارضایعات ودپوی زباله های شهرلاهیجان است.حمام گلشن در فهرست آثار ملی ایران به شماره : 1442 وتاریخ 24/9/1334 ثبت شده است.شنیده ها حاکی از ان است که برخی افراد سود جو به دنبال تخریب و احداث مجتمع تجاری به جای این بنای تاریخی هستند.مهربان رییس شورای اسلامی شهر لاهیجان نیزدرباره این بنا وعدم توجه میراث فرهنگی استان اظهارداشته :"حمام گلشن شهر لاهیجان که به عنوان اولین حمام ثبتی در فهرست آثار ملی استان گیلان محسوب می‌شود به علت عدم رسیدگی در حال تخریب است



قهر یک مدیر شبکه از صدا و سیما

گفته شده است که محمد احسانی زاده مدیر شبکه یک سیما به مدت دو هفته از حضور در محل کارش خودداری کرده و سیاست قهر را در پیش گرفته است. به گزارش روزنو،مدیر شبکه یک سیما پس از قهر از صداوسیما در این مدت از پاسخگویی به تلفن مسئولین رسانه ملی نیز خودداری کرده است. این مدیر تلویزیون از نزدیکان پورمحمدی معاون سیمای رسانه ملی محسوب می شود. هنوز از علت این قهر عجیب و غریب خبری در دست نیست.



زمزمه انصراف تولیدکنندگان ایرانی از طرح خرید کالا

حبیب‌الله انصاری دبیر تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه اضافه شدن کالاهای خارجی به طرح کارت اعتباری خرید کالا که برای ایجاد رونق برای تولیدکنندگان داخلی است، هیچ توجیهی ندارد، می‌گوید: این تصمیم خلاف رونق اقتصاد ملی است و دلیلی ندارد که دولت به افرادی که در خرید کالای خارجی مصمم هستند از طریق پرداخت پول و تسهیلات کمک کند. به گزارش تسنیم، وی با ابراز "در تلاش برای فرهنگسازی خرید کالاهای ملی هستیم اما در مقابل مردم را در این طرح با این‌همه رکود که در بازار و تولید داخلی وجود دارد توسط پرداخت پول تشویق به خرید کالای خارجی می‌کنیم"، تصریح کرد: اصلاً لزومی ندارد که پای تولیدات غیرایرانی را وسط بکشیم، چرا که این کشور ماست که دچار رکود است و کارخانه‌ها مجبور هستند بعد از کاهش تولید ناشی از رکود، نیروی انسانی خود را تعدیل کنند؛ نه کارخانه‌های خارجی. در حال حاضر همچنان تولیدکنندگان به اضافه شدن کالاهای خارجی در کارت اعتباری خرید کالا اعتراض دارند و هنوز وزارت صنعت دلایل این تصمیم را اعلام نکرده است. برخی از تولیدکنندگان معتقدند اگر وزارت صنعت سیاست روشنی را در طرح کارت خرید اعتباری کالا برای تولیدکنندگان داخلی به کار نگیرد در این طرح شرکت نخواهند کرد.



حداد روند وحدت را گزارش داد

حجت الاسلام محمد رضا آشتیانی عراقی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره برنامه جامعتین برای وحدت اصولگرایان به خبرنگارنامه نیوز گفت: آیات موحدی کرمانی،مصباح یزدی و یزدی سه جلسه تاکنون داشته‌اند و هفته گذشته نیز جلسه ای داشته‌اند و بحثشان در این است که ما نیز در کلیت از وحدت اصولگرایان حمایت می کنیم اما اینکه بخواهند برای هر استان و یا شهرستان مصداق ها را مشخص کند را رد می کنند. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اخیرا نامه‌ای را آقای حداد و برخی دیگر از آقایان اصولگرا برای این سه نفر نوشته اند و دراین نامه گزارشی ازروند کارها و فعالیت های انجام شده برای وحدت اصولگرایان را ارائه کرده اند و این نامه در جلسه هفته قبل نیز قرایت شده است . آشتیانی بیان کرد: آقایان اصل اصولگرایی را مورد تایید قرار می دهند و حتی گفته‌اند که اگر اصولگرایان برای وحدت به مشکلی برخورند آمادگی دارند که این مشکلات و اختلافات را حل کنند . وی ادامه داد:تا کنون که جلساتی میان رهپویان،پایداری ها ،ایثارگران و موتلفه برای وحدت تشکیل شده است و گویا آقایان نظر دارند که همانند دوره هشتم چندنفر به عنوان داور ازبین روحانیون انتخاب شوند که برای این موضوع نیز به یک نتیجه کلی رسید‌ه اند و بعد ازاین نیاز است کسانی که هنوز به ناقوس وحدت نپیوسته اند به این مجموعه بپیوندند



تشبیه تندروها به کلاغ توسط هاشمی

به گزارش تسنیم، اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با یک سایت اصلاح‌طلب، گفت: تندروی‌های فعلی و جریان‌هایی که در دولت قبل به وجود آمدند، ریشه در نهادهای قدرت پیدا می‌کردند و از آنها هم استفاده می‌کنند که تندروی‌های خیلی مزاحمی هستند.هاشمی می‌گوید: البته در مراسم افتتاح هر اجلاس دوره‌ای٬ خبرنگاران در حد سخنرانی رئیس می‌آیند و در آخر هم بیانیه‌ای می‌دهند که آن موقع هم خبرنگاران می‌آیند. معمولاً بین این دو فاصله‌ها سخنرانی‌هاست. در هر جلسه‌ای 4 نفر و هر کدام به مدت یک ربع سخنرانی می‌کنند. 16 تا 17 سخنرانی است و حرف‌های دیگر داریم. برای دو موضوع هم مسئولان می‌آیند و سخنرانی می‌کنند. دو نفر از مسئولان را دعوت می‌کنند. علتش این است که کار خاصی ندارند. اصل کار خبرگان تعیین رهبری است که انجام دادند. نظارت بر رهبری است که این کارِ کمیسیون تحقیق است که آنها هم نظارتشان را می‌کنند و نهادهای زیرنظر رهبری را بررسی می‌کنند و به رهبری گزارش می‌دهند. اگر هم لازم باشد که لازم هم است، در هر دوره‌ای کمیسیون‌ها گزارششان را به جلسه خبرگان می‌دهند. کار‌هایشان همین است. وی تاکید می‌کرد: فشار این‌ها روی من هیچ تأثیر ندارد و مثل کلاغ‌هایی هستند که از روی درخت‌ها می‌پرند. برای من این‌گونه است و کاری با آن‌ها ندارم. من همیشه فشار داشتم. وقتی که انقلاب پیروز شد، منافقین سخت‌ترین دشمن بودند، چون پیش از پیروزی انقلاب که مرتد شدند، ما با آن‌ها مخالفت کردیم و همین طور ادامه داشت. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از مصاحبه خود می‌افزاید: در مهار تورم لجام گسیخته سال 92 و پایین آوردن رشد آن موفق بوده است. رکود، یکی از بلایای اقتصادی ایران در سال‌های اخیر بود که شروع کردند تا آن را قبل از اجرای برنامه ششم به حداقل برسانند.



احمدی نژاد فعالیت نامرئی ندارد

بیژن نوباوه،عضو جبهه پایداری در گفتگو با آریا ،گفت:علی لاریجانی در شورای هماهنگی اصولگرایان جایگاهی ندارد البته ممکن است از اعضای شورا یک نفر از ایشان حمایت کند که این حمایت طبیعی است اما آقای علی لاریجانی هیچ وقت جریانی نبوده و در هیچ جبهه اصولگرایی حضور نداشته است.نماینده مردم تهران درباره فعالیت حامیان علی لاریجانی در قالب حزب رهروان ولایت ، اظهار داشت:فراکسیون رهروان ولایت فقط داخل مجلس تشکیلات فراکسیونی دارد لذا درانتخابات این فراکسیون به صورت تشکیلاتی فعالیت نخواهد کرد.وی همچنین فعالیت نامرئی جریان احمدی نژاد درانتخابات مجلس دهم را رد کرد و گفت:باتوجه به اینکه فقط یک هفته به زمان ثبت نام کاندیداها برای انتخابات مجلس فرصت باقی است اگر این جریان فعالیتی داشت قطعا نشانه های مرئی شدنش را مشاهده می کردیم درحالی که بنده تاکنون چنین نشانه ای ندیده ام.نوباوه تاکید کرد:وقتی برای فعالیت انتخاباتی جریان ها و گروهها منع قانونی وجود ندارد منطقی نیست جریان آقای احمدی نژاد مخفیانه کار کند البته ازآنجایی که برخی جریان های سیاسی به دنبال دشمن فرضی هستند تلاش می کنند باطرح چنین مباحثی خود را بزرگ جلوه دهند.



با فرماندارانی که از اصل بی‌طرفی عدول کنند برخورد می‌شود

علی پورعلی‌ مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: هر زمان احساس شود فرمانداران از اصل بی طرفی عدول کنند، با آن‌ها برخورد خواهد شد و تعارفی با هیچ‌کس نداریم. به گزارش ایسنا، وی افزود: ما باید مجریان انتخابات را آموزش دهیم و توجیه کنیم تا بتوانند از حقوق رای دهندگان و منتخبین دفاع کنند. وی اظهار کرد: انتخابات برای ما بسیار حائز اهمیت است و وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات اعتقاد دارند که باید فرمانداران به وظایف خود در انتخابات درست عمل کند.



خدمات مشاوره حقوقی رایگان برای نامزدهای انتخابات

سلمان سامانی رئیس هیأت مرکزی بازرسی انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی کشور با اشاره به این‌که «در نظام جمهوری اسلامی، انتخابات نشانه پویایی سیاسی و تجلی گاه حقوق ملت است» گفت: این همان بنیانی است که در برنامه رئیس‌جمهور نیز بر آن تصریح شده است. رئیس هیأت مرکزی بازرسی انتخابات اظهار کرد: تلاش ما آن است که به همه نامزدهای محترم، در خصوص حقوق و تکالیف انتخاباتی‌ آگاهی بیشتری بدهیم. در همین راستا، خدمات مشاورۀ حقوقی رایگان و گسترد‌ه‌ای برای نامزدهای محترم انتخابات از لحظه ثبت‌نام تا پایان شمارش آرا و اعلام نتایج انتخابات در نظر گرفته‌ایم تا نامزدها بتوانند نسبت به حقوق و تکالیف خود شناخت دقیق‌تری به دست آورند و به این ترتیب، هم قادر باشند از کلّیه حقوق قانونی خود حداکثر استفاده را بنمایند و هم با شناخت تکالیف خود، از تخلفات ناخواسته در انتخابات اجتناب کنند. گزارش ایسنا درباره شرایط اعلام داوطلبی، انصراف از داوطلبی و ثبت‌نام داوطلبان خارج از کشور در اینجا قابل مشاهده است.



رایزنی زاکانی با لاریجانی

علیرضا زاکانی در گفتگو با مهر افق جریان اصولگرایی در موضوع وحدت را روشن دانست و اظهار کرد: کار برای تحقق امر وحدت بصورت جدی در حال دنبال شدن است و امیدواریم بزودی نتایج آن به جامعه منعکس شود.وی با بیان اینکه برای موضوع وحدت اصولگرایی قبلا با آقای لاریجانی صحبت هایی شده است گفت: این گفتگوها برای این است که یک صدای واحد از جریان اصولگرا بیرون بیاید اما اگر هم کسی قائل به وحدت نبود بحث دیگری است و خودش می‌داند.زاکانی تاکید کرد: حرکت جریان اصولگرایی در دوره انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی نسبت به دوره گذشته بیشتر به سمت همگرایی است و تحقق وحدت نیز در آن متجلی خواهد شد.دبیر کل جمعیت رهپویان با اشاره به تحرک اصلاح‌طلبان برای اختلاف‌اندازی در جریان اصولگرا تصریح کرد: اصلاح‌طلبان امروز صرفا علاقه‌مندی‌ها و آرزوهای خود را درباره اختلاف میان اصولگرایان بیان می‌کنند.



ترکيه قصد دارد رهبر خاورميانه شود

پتر ستگنی سفیر اسبق روسیه در ترکیه در سالهای 2007-2003 در گفتگو با روزنامه روسیسکایا در میان علل عینی رفتار تند ترکیه و سرنگونی هواپیمای روسی به تلاش های آنکارا برای تطبیق خود با معادلات جدید صحنه جهانی که شامل کاهش نرخ رشد اقتصاد و بحران مالی جهانی است، اشاره می کند. وي می گوید: اهداف حزب عدالت و توسعه تغییر نکرده و این حزب در صدد است تا سال 2023 یعنی صدمین سالگرد انقلاب مصطفی کمال به رهبری منطقه خاورمیانه دست یابد.ستگنی، در میان علل ذهنی رفتار تند آنکارا به از بین رفتن ائتلاف دو نفری رجب طیب اردوغان و عبدالله گل اشاره می کند: اردوغان خوی تندی دارد در حالی که عبدالله گل خویشتن داری بیشتری از خود نشان می داد و اگر او بعد از انتخابات ریاست جمهوری صحنه سیاسی را ترک نکرده بود، حادثه با هواپیمای روسی هم اتفاق نمی افتاد. او بلد بود در مواقع بحرانی جلوی اردوغان را بگیرد. واکنش ناسنجیده مقامات ترکیه به این حادثه اوضاع را شدت بخشید.



اعدام کيفي سازي مي شود، نه حذف

افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ایران به شدت به دنبال کیفی سازی مجازات اعدام است، اضافه کرد: ما به دنبال این هستیم که مجازات اعدام وجود داشته باشد اما بیشتر متوجه دانه درشت‌های مواد مخدر و کسانی باشد که سرنخ‌های اصلی موضوع هستند.وي با تاکید بر اینکه بحث جدی دیگری را که در نشست سال گذشته وین به صورت شفاف به اطلاع دیگر شرکت کنندگان رساندیم این است که مجازات اعدام در ایران با مجازات اعدامی که در غرب وجود دارد کاملا متفاوت است، گفت: در غرب فردی با چند کیلوگرم مواد مخدر با یک قیافه لوکس در فرودگاه دستگیر می‌شود و این کاملا متفاوت است با یک قاچاقچی مواد مخدر در ایران که در مرزها با درگیری مسلحانه در قالب کاروان‌های سر تا پا مسلح، با ماموران درگیر و باعث شهادت آنان می شود.



ادامه اختلاف بر سر بستن کویر برای تورها

محسن یارمحمدیان، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفته: «ورود تورهای گردشگری مختلط خانوادگی به منطقه مرنجاب و نوش‌آباد با رعایت شئونات اسلامی بلامانع است». به گفته وی برای بررسی ممنوعیت ورود تورهای مختلط به مرنجاب جلسه‌ای با حضور فرماندار، دادستان و فرماندهی نیروی انتظامی آران و بیدگل برگزار شد. این در حالی است که محسن تاج افروز، دادستان دادسرای عمومی و انقلاب آران و بیدگل، پنج‌شنبه ۱۹ آذر گفته است که به دستور دادگستری استان اصفهان ورود تورهای گردشگری مختلط به مرنجاب و شهر زیرزمینی نوش‌آباد از ۲۳ آذر ممنوع است.حجه‌الاسلام محمد موسوی، امام جمعه آران و بیدگل هفته گذشته گفته بود که منطقه مرنجاب در صورت «عدم ساماندهی کلی گردشگری» باید «به طور کلی» به روی گردشگران بسته شود.



حضور گسترده نظامیان روس در سوریه

ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیا و اوراسیا، به کمیته روابط خارجی کنگره گفته اکنون روسیه از واحد‌های زمینی و توپخانه خود در اطراف حما و حمص استفاده می‌کند و از این جهت آسیب‌پذیری نظامیانش در مقابل پاتک‌های گروه‌های مخالف افزایش یافته است؛ شمار نظامیان روسیه در سوریه نزدیک به ۴۰۰۰ نفر است و مسکو برای اجرای عملیات هوایی در سوریه، روزانه بین ۲ تا ۴ میلیون دلار هزینه می‌کند.



بدهی ۶ میلیاردی آقازاده جنجالی به هلال احمر

سید امیر محسن ضیایی رئیس جمعیت هلال‌احمر در مورد علت اختلاف هلال‌احمر با «ی.ر» آقازاده‌ای که اخیرا به دلیل ازدواج با یک بازیگر مشهور، خبرساز شده، به خبرگزاری فارس گفته: در واقع جمعیت هلال احمر تعدادی تجهیزات پزشکی از یک شرکت خارجی به مبلغ 2 میلیون یورو خریداری کرده بود که این مبلغ را به شرکت رشد داد تا به عنوان واسطه به شرکت فروشنده تحویل دهد اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد.وی با بیان اینکه ما اکنون بدهکار آن شرکت خارجی هستیم، افزوده: این بدهی هنوز تسویه نشده و در تبادلات مالی وجود دارد و از آنجایی که ما فعالیت‌های زیادی به صورت مشترک با این شرکت انجام می‌دهیم هنوز این شرکت شکایتی از ما نکرده است اما ما باید این مبلغ را به آنها پرداخت کنیم. طبق قوانین آلمان، هر شرکتی که در این کشور فعالیت می‌کند باید تحت نظارت و مسئولیت یکی از اتباع آلمانی باشد و همین علت زمانی که شرکت رشد در آلمان راه‌اندازی شد «ی.ر» که دارای تابعیت آلمان بود مسئولیت شرکت را عهده‌دار شد.



ادعای عجیب یک خارج‌نشین علیه ابتکار

یکی از فعالان رسانه‌ای خارج‌نشین حوزه محیط زیست در گزارشی درباره حضور بی‌ثمر هیات ایران و خبرنگار همراه ان در نشست بین المللی تغییرات آب و هوا در پاریس مدعی شده است که روز شنبه و در کوران اخبار مربوط به توافق تغییرات اقلیمی، ناگهان خبرگزاری‌های داخلی خبری منتشر کردند که تعجب‌برانگیز بود؛ یک ساعت پیش از توافق پاریس، خانم معصومه ابتکار با لوران فابیوس وزیر امور خارجه و رییس اجلاس تغییر آب و هوایی تلفنی صحبت و تاکید کرد که انتظار می‌رود وضعیت کشورهایی که آسیب های فراوان از تغییر اقلیم دیده‌اند مانند ایران و آثاری که جنگ و ناآرامی بر منطقه گذاشته در نظر گرفته شده باشد. این که چگونه خبرگزاری‌های غیر ایرانی چنین گفت‌وگویی را پوشش نداده‌اند شاید ارتباط کند با کم‌اهمیتی جایگاه ایران در مذاکرات پاریس، اما آیا وزیر خارجه فرانسه در اوج و بحبوحه اجلاس و درست در نقاط اوج و پایانی آن وقت داشته که با خانم ابتکار صحبت و خوش و بش کند؟



حمله معاون احمدی‌نژاد به دولت‌های کارگزاران و اصلاحات

لطف‌الله فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران و معاون مدیریت و توسعه منابع انسانی رئیس‌جمهوری دولت دهم با اشاره به تدوین برخی از لایحه ششم توسعه توسط دولت گفته: اصلاحات در دولت مقدمه‌ای دارد که اگر توجه نشود زیان به بار خواهد آورد. این که وزارتخانه‌ای به چند سازمان تبدیل و وعده داده شود که 15 درصد از کارمندان دولت کاهش می‌یابند در حد لایحه خواهد ماند چون ما تا مأموریت‌های دولت را درست تعریف نکنیم نمی‌توانیم به اهداف مشخص دست‌یابیم. در ماده 8 قانون مدیریت مشخص شده که دولت باید کارهای حاکمیتی کند. بنابراین باید کارهای حاکمیتی دولت را مشخص کرده و بعد بر سر آن کارها به توافق برسیم و سپس تصدی‌گری در امور اقتصادی و زیربنایی را به مردم واگذار کنیم.فروزنده کاهش 15 درصدی نیروهای انسانی دولت را سیاستی شکست خورده دانتسته و گفته: همین دولتمردان فعلی در دولت کارگزاران و اصلاحات به اسم اصلاح نظام اداری به بیت‌المال تاراج زدند و برخی از شرکت‌های خوب را به برخی افراد واگذار کردند که امروزه از آنها به عنوان نوکیسه‌ها و ثروتمندان یاد می‌شود. مجلس مراقب باشد اگر دولت واقعا می‌خواهد اصلاحات ساختاری کند اول مشخص کند که چه کارهایی را می‌خواهد خودش انجام دهد و چه کارهایی را می‌خواهد به مردم واگذار کند بعد با استفاده از ظرفیت قانونی مثل ماده 22 قانون خدمات کشوری این کارمندان را سازماندهی و بعد به آنها واگذار کند. این که بخواهیم کارمندان را از اداره بیرون کنیم و کاری برای آنها پیش‌بینی نکنیم نه تنها سودی ندارد بلکه هزینه‌های اجتماعی مختلفی نیز ایجاد خواهد کرد.



واکنش برانکو به عقیده کی روش

برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس در نشست خبری پیش از دیدار مقابل گسترش فولاد پاسخگوی خبرنگاران شد.وی در مورد اینکه کی‌روش معتقد است مربیان در لیگ بازیکنان را خوب تربیت نمی‌کنند، گفت: من نمی‌توانم صحبت شخص دیگری را تفسیر کنم. کی روش مربی بزرگی است که در تیم ملی پرتغال و باشگاه های بزرگ کار کرده داست نمی خواهم وارد این مسائل شوم. تمرکز من روی پرسپولیس است و تلاش می کنم بازیکنان را برای تیم ملی آماده کنم.



درخواست جهانگیری از ظریف و زنگنه

معاون‌اول رئیس‌جمهور گفت: آقایان زنگنه و ظریف باید رایزنی کرده و راهکار سیاسی برای حل مشکل نفت پیدا کنند. اسحاق جهانگیری در دوازدهمین همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در پتروشیمی ایران IPF اظهارداشت: در این مقطع نیازمند تدبیر، فکر و اندیشه جدی‌تری برای آینده اقتصاد کشور هستیم.وی با بیان اینکه تلاش‌های تیم مذاکره کننده در حال رسیدن به نقطه نهایی است، گفت: در هر مرحله عده‌ای در نتیجه‌بخش بودن این اقدامات شک می‌کردند اما تا الان کار به خوبی پیش‌رفته است.



اختلاف فاحش درآمد پزشک و پرستار غیرقابل ترمیم است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: متاسفانه امروز معلمان با حقوق یک و نیم میلیونی قادر به تامین مخارج زندگیشان نیستند و هنگامی که برای اعتراض به وضعیتش روبروی مجلس تجمع می‌کند، بازداشت‌شان می‌کنیم و در مقابل به بعضی پزشکان ۱۰۰ میلیون حقوق می‌دهیم و مدعی هستیم که برای درآمدشان سقف گذاشته‌ایم. مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، در توضیح آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت در مجلس اظهار داشت: اخیراً باتوجه به این‌که تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت مربوط به نحوه هزینه‌کرد بودجه در این طرح است، به کمیسیون برنامه بودجه ارجاع داده‌ شد تا پس از بررسی به صحن بیاید.



14روز پاک سهم 9 ماهه پایتخت نشینان

بعد از 8 روزی که به طور متوالی 2 روزش پاک و 6 روزش سالم بود، امروز بعد از این روزها شاهد چهارمین روز ناسالم برای گروه‌های حساس بودیم. محمد رستگاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان ؛ در خصوص کیفیت وضعیت هوای تهران، گفت: از اول آذر تاکنون کیفیت هوای پایتخت در وضعیت‌های سالم به مدت 8 روز، ناسالم برای گروه‌های حساس به مدت 12 روز و روزهای پاک به مدت 2 روز بوده است.وی تصریح کرد: امروز با وضعیت اندازه‌گیری‌های کیفیت هوای پایتخت و به دست آمدن آمار ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون به اندازه 143، کیفیت هوای پایتخت در وضعیت ناسالم برای گروهای حساس بوده که بالاترین میزان ناسالم بودن کیفیت هوا برای روزهای حساس را در این یک ماه به خود اختصاص داده است.







اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار