بسته خبری تابناک؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: «واکنش آلن ایر به اعتراض ایرانیان به قانون جدید کنگره»،«شبکه نامرئی جریان احمدی‌نژاد علیه روحانی»،«خنثی‌سازی 4 عروسک بمب‌گذاری شده»،«فتنه‌گران برای انتخابات آخوند می‌خرند»و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۴۳۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۶ 12 December 2015

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

کی‌روش بدون مخلفات ماهی 500 میلیون تومان می‌گیرد!

محمد مایلی‌کهن پس از بازگشت تیم فوتبال امید کشورمان از اردوی ترکیه اظهار داشت: اردوی خوبی بود و تمرینات خوبی را برگزار کردیم. مهمترین مشکل ما غیبت برخی از بازیکنان در روزهای نخست اردو و آسیب دیدگی دو بازیکن دیگر بود که خوشبختانه مشکل آنها تا پایان اردو برطرف شد. مایلی‌کهن ادامه داد: اگر بناست این همه هزینه برای یک فرد شود، باید بتوانیم از او استفاده کنیم. او باید طبق بند قراردادش کار کند، کاری که در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد، اما این کار در ایران انجام نمی‌شود. کی‌روش سناریویی ترتیب می‌دهد که ما بدهکار می‌شویم و او طلبکار. کی‌روش بدون مخلفات ماهی 500 میلیون تومان می‌گیرد! طبق آن چیزی که می‌دانم براساس بند قراردادش سالی یک ماه و نیم می‌تواند به مرخصی برود، نه هشت ماه در طول یک سال، سرمربی پیشین تیم ملی در واکنش به انتقاد عادل فردوسی‌پور، مجری برنامه 90 از او مبنی بر اینکه مایلی‌کهن مخالف برگزاری اردوی خارج از کشور بوده، اما اکنون به عنوان مدیر فنی تیم امید، این تیم را در اردوی ترکیه همراهی می‌کند، گفت: این حرف درست است، اما عادل خان جایی که به نفعش باشد برنامه را به آن سو می‌کشاند و اجازه نمی‌دهد که افراد دیگر از حقوق‌شان دفاع کند. دو هفته پیش گفته بود که مایلی‌کهن عناد دارد! می‌خواهم بدانم فردوسی‌پور معنای عناد را می‌داند؟ چه عنادی؟ این تیم ملی کشورمان است و تخصص خودم است که در مورد آن صحبت کنم، نه تخصص فردوسی‌پور. من هستم که راجع به فوتبال کشورم می‌توانم نظر دهم مدیر فنی تیم امید افزود: فردوسی‌پور اگر قرار باشد در این کار تخصص داشته باشد در رشته‌ای که او در دانشگاه تدریس می‌کند، من متخصص‌ترم. شغل ما تخصصی است و 40 سال پوست و استخوان من در ورزش بوده است و من هستم که راجع به فوتبال کشورم می‌توانم نظر دهم. بروید تحقیق کنید که تیم ملی در بیشتر اردوها با چه تیم‌هایی بازی کرده است.


هندی‌ها برای مهرجویی جشن تولد گرفتند

تقدیر از داریوش مهرجویی کارگردان شهیر ایرانی با اعطای جایزه یک عمر دستاورد سینمایی، از جمله برنامه‌های جشنواره بین‌المللی فیلم «کرالا» بود که البته این برنامه با سورپرایزی دیگر همراه شد. به گزارش روز نو، در حاشیه برگزاری بیستمین جشنواره فیلم کرالا (IFFK) در هند، در هفتاد و ششمین سالگرد تولد داریوش مهرجویی، مراسم تولد این نویسنده و کارگردان سرشناس سینمای ایران با حضور خود او و در محل برگزاری جشنواره برگزار شد. براساس نتایج یک نظرسنجی در سال ۱۳۸۳، او با آفریدن۷ شخصیت، بیشترین شخصیت سینمایی ماندگار را در سینمای ایران خلق کرده است. در همین نظرسنجی شخصیت «هامون» در فیلمی به همین نام از داریوش مهرجویی، به عنوان ماندگارترین شخصیت تاریخ سینمای ایران برگزیده شد. مهرجویی علاوه بر فعالیت در سینما به نوشتن رمان و ترجمه نیز مشغول است.


التیماتوم وزارت علوم به اخلال گران سخنرانی ها


سید ضیا هاشمی (معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم) در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره ایجاد تنش توسط عده‌ای از دانشجویان حین سخنرانی‌های طیف های مختلف سیاسی، اظهار داشت: ما همواره به همه گروه‌ها و مسئولان تاکید کردیم که قانون را فصل الخطاب بدانند. هر کسی که خودش را تابع قانون نداند از نظر ما کارش خطاست.معاون فرهنگی وزارت علوم با تاکید بر اینکه همواره تبعیت از قانون مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، گفت: قانونمندی یکی از ارزش‌های ماست که ما در جهت دفاع از آن تاکیداتی داریم.هاشمی با هشدار نسبت به دانشجویان اخلالگر در دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: حتی بهم زدن یک سخنرانی را نمی‌پسندیم و بر نمی‌تابیم.معاون فرهنگی وزارت علوم اضافه کرد: اگر با هر موردی از ایجاد اختلال و بی‌نظمی مواجه شویم، واکنش نشان می‌دهیم؛ البته در موادری در دانشگاه آزاد اتفاقاتی افتاده و می‌افتد که از کانال خود دانشگاه آزاد باید مدیریت شود.


تا آخر دی گام های مهمی در پرونده هسته ای برداشته خواهد شد

سفیر سابق ایران در فرانسه در رابطه با آینده ایران بعد از گزارش آژانس در گفت و گو با جماران، گفت: بعد از گزارش آژانس آینده را مثبت می بینم و فکر می کنم تا آخر دی ماه گام های بسیار خوب و اساسی در جهت برجام ، رفع نوع محرومیت از سوئیفت ها و نقل و انتقال مسائل مالی ایران برداشته خواهد شد و امیدواریم این موضوع بتواند در جهت رشد و اعتلای کشور مفید واقع شود.


پیش بینی گاردین از چشم انداز انتخابات ایران

روزنامه بریتانیایی "گاردین" با انتشار گزارشی با اشاره به تجدید جناح بندی های سیاسی در ایران پیش از زمان برگزاری انتخابات پیش بینی خود از بلوک بندی در ماه های پیش رو را ارائه کرده است. به گزارش خرداد، این روزنامه با اشاره به حمایت گسترده ای که "حسن روحانی" رییس جمهوری ایران پشت سر خود دارد می نویسد:"حمایت از او نه صرفا به دلیل سیاست خارجی بلکه به سبب تمایل او به احیای اقتصاد و تقویت بخش خصوصی نیز می باشد. در تهران حدس و گمان ها آن است که "علی لاریجانی" رییس مجلس و "علی اکبر ناطق نوری" یکی از روحانیون بلندپایه ایران با شرکت در رقابت انتخاباتی از مواضع رییس جمهوری ایران حمایت کنند. این ائتلاف می تواند حمایت آیت الله هاشمی رفسجانی رییس جمهوری پیشین و هم چنین رییس دولت اصلاحات را نیز به همراه داشته باشد".


واکنش آلن ایر به اعتراض ایرانیان به قانون جدید کنگره

آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در تازه ترین پست فیس بوکی خود توضیحاتی درباره طرح تازه تصویب کنگره آمریکا ارائه داده است. آلن ایر در این پست خود نوشته است: بخشی از وظایفم بعنوان سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه توجه کردن به اظهارات و نظرهای مردم ایران در مورد مسائل روز و بر حسب نیاز انتقال آن به سطوح بالای دولتمان – یعنی هم سخنگو هستم و هم "سخنگوش." در این یک دو روز پیش در مورد این طرح تصویب شده در مجلس نمایندگان در مورد ایجاد محدودیت های مسافرتی, که بر اساس آن شهروندان ۳۸ کشوری که برای ورود به ایالات متحده نیازی به روادید ندارند، اگر طی پنج سال گذشته به کشورهایی مانند عراق، سوریه , سودان یا ایران سفر کرده باشند، باید برای ورود به آمریکا روادید بگیرند. واکنش و نظر اکثر شما شدیدا منفی و انتقادی بود. من سخت متوجه حرف و نوشته های شما هستم و اگر نظری یا دیدگاهی طرفداران زیاد دارد آن را به سطوح بالای دولتمان می رسانم. تا دولت آمریکا از نظرات مردم ایران در مورد مسائل روز آگاه باشند.


شبکه نامرئی جریان احمدی‌نژاد علیه روحانی

محبیان از تئوریسین‌های جریان اصولگرایی در آستانه انتخابات مجلس دهم به تشریح وضعیت ارودگاه‌های انتخاباتی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان پرداخته است.به گزارش آنا، بخشی از اظهارت محبیان، درباره آرایش سیاسی اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و اعتدالیون به شرح زیر است:جریان مهمی که می‌خواهم در درون اردوگاه اصولگرایان از آنها یاد کنم، جریان احمدی‌نژاد است که به رغم اینکه شاید خیلی جدی مورد تحلیل قرار نگیرند، خیلی مهم هم است و خیلی هم زیرکانه عمل می‌کند. می‌توانم بگویم که من تشکیلاتی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین نوع عمل را فعلا در جریان آقای احمدی‌نژاد می‌بینم. ـ یکی از کارهای جریان احمدی‌نژاد این است که یک تور خیلی نامرئی را پهن می‌کند که بتواند افراد را جذب خودش کند. یک بخش این تور نامرئی، طیف هواداران آقای جلیلی است که محوریت تولید مطلب برای اعمال فشار روی حوزه هسته‌ای را به عهده داشت. حوزه کار تخصصی است و دارند از این ظرفیت استفاده می‌کنند. نشریه وطن امروز هم انتقال‌دهنده ایده‌های آنهاست. آنها تولید محتوا کردند و اثرگزار هم بودند و چون روی حوزه حساسی هم کار می کردند توجه خیلی از نیروهای انقلابی را به سمت خودشان جلب کردند. یک طیف دیگر، طیف جبهه پایداری بود که از یک طرف به آقای جلیلی نزدیک است و از طرف دیگر به آقای احمدی‌نژاد نزدیک است. جبهه پایداری نقطه اختلاف خودش را با احمدی‌نژاد فقط آقای مشایی قرار می‌داد بنابراین خط اتصال بین آقای احمدی‌نژاد و آقای مصباح و بعضی از جریانات دیگر، جبهه پایداری بود. ـ احمدی‌نژاد از مسیر پایداری با بخش‌هایی از اصولگرایان اتصال برقرار کرده است؛ از جمله مؤتلفه که به نظر من به رغم اینکه با نیت خوبی وارد این قضیه شده است. اما دست آخر، اگر چالشی رخ بدهد، قسمت‌هایی از مؤتلفه کنده و به پایداری متصل خواهد شد. می‌خواهم بگویم اتصال به پایداری یا نزدیک شدن به پایداری کار سختی نیست جدا شدنش کار سختی است و بدون آسیب نخواهد بود.


شرط جنجالی قلعه نویی برای مدیران تراکتورسازی

سرمربی جدید تیم فوتبال تراکتورسازی شرط عجیبی را با مدیران تیمش در میان گذاشته است. امیر قلعه نویی برای دومین بار سرمربی تیم تراکتورسازی شد تا یک بار دیگر در فضای پر التهاب فوتبالی تبریز مشغول به کار شود. از طرف دیگر شنیده می شود قلعه نویی شرط جالبی با مدیران تیمش مطرح کرده که به نظر می رسد مورد موافقت مدیران تراکتورسازی هم قرار گرفته است. گفته می شود قلعه نویی به مدیران تراکتورسازی اعلام کرده به استقلال به هیچ عنوان بازیکن ندهند و مدیران تراکتورسازی هم با این شرط موافقت کرده اند. قلعه نویی در اولین گام خواستار حفظ بختیار رحمانی تحت هر شرایطی شده است.


افزایش آمار قربانیان آنفلوانزا

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اعلام اینکه آمار فوتی بیماران مبتلا به آنفولانزا در کشور به ۴۶ تن رسید، گفت: ویروس آنفلوانزا مرز نمی‌شناسد و در آینده نزدیک از آسیا به اروپا و آمریکا می‌رود. محمد مهدی گویا اظهارداشت: ما هر سال منتظر آنفلوانزا هستیم و در مورد این بیماری، بزرگنمایی شده است. وی با اعلام اینکه در دنیا سه ویروس باعث آنفلوانزای فصلی می‌شود، گفت: ویروس H۱N۱، ویروس نوع B و ویروس H۳N۲، سه ویروسی هستند که هر سال ممکن است باعث ایجاد همه گیری آنفلوانزا شوند. گویا با تاکید بر اینکه ویروس H۱N۱ شدت بیماری زایی بیشتری نسبت به دو ویروس دیگر دارد، افزود: در حال حاضر کشورهای منطقه و همسایه ایران نیز درگیر این بیماری شده‌اند. بطوریکه گزارش‌هایی از عراق، ترکیه، پاکستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته‌ایم که نشان می‌دهد ویروس آنفلوانزا در حال چرخش است.


داعش جدید ایرانی چگونه ایجاد می‌شود؟

حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری بعدازظهر جمعه در آئین عزاداری رحلت رسول گرامی اسلام (ص) و امام حسن مجتبی (ع) که در روستای خیارج شهرستان بویین زهرا استان قزوین برگزار شد، از رسانه ها و سایت ها خواست رعایت اخلاق دینی و اسلامی را در دستور کار خود قرار دهند. وی با انتقاد از برخی رسانه ها که علیه بزرگان کشور مطلب می نویسند، اضافه کرد: ایا اخلاق پیامبری این است که عده ای در این کشور قلم بدست گرفته و در روزنامه ها، سایت ها و شبکه های اجتماعی علیه بزرگان انقلاب و استوانه های آن که همراه امام خمینی (ره) این نهضت را به پیروزی رساندند مانند آیت الله هاشمی رفسنجانی و سایر شخصیت ها، دولت و بیت امام راحل بنویسند و سپس ادعا کنند که پیرو رهبری هستیم. وی ادامه داد: مقام معظم رهبری هرگز چنین اذنی را نداده اند و نباید اجازه داد بذر کینه و نفرت در جامعه افشانده شود چرا که با این کار شاید 5 یا 10 سال بعد شاهد شکل گیری داعشی جدید و شیعی باشیم بنابراین باید بسیار مراقب باشیم.


سید حسن به قم می‌رود تا روحانی سرلیست شود

حسین طلا عضو جبهه پایداری در مجلس نهم در مورد شرایط انتخابات مجلس خبرگان با حضور هاشمی، روحانی و سید حسن خمینی به خبرنگار نامه نیوز گفت: در حال حاضر هم سر موضوع ریاست مجلس و هم موضوع سرلیستی خبرگان در مجموعه اصلاح طلبان اختلافات زیادی وجود دارد. نماینده مردم تهران خاطر نشان کرد: معلوم نیست در موضوع مجلس خبرگان در تهران اقای روحانی می خواهد سرلیست شود و یا آقای هاشمی و یا سید حسن خمینی. وی گفت: گر آقای روحانی سرلیست نشود، قطعا این موضوع در رای وی برای انتخابات ریاست جمهوری بعدی موثر است زیرا وی علاقمند است که بالاترین رای را بیاورد و از آن طرف هم اصلاح طلبان مانده‌اند که با مسئله‌ای مانند آقای هاشمی چکار کنند گرچه گویا به دنبال این هستند که آقای هاشمی و سیدحسن را از حوزه انتخابیه قم داوطلب کنند و همین باعث اختلافاتی شده است.


احتمال آتش بس در یمن

«محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله در کنفرانسی خبری در صنعا اعلام کرد ارتش و ملت این کشور گزینه‌ای جز دفاع در مقابل حملات ائتلاف متجاوز به این کشور ندارند.وی در کنفرانس خبری خود پیش از سفر به سوئیس برای شرکت در نشست «ژنو 2» افزود: پیش‌نویس نهائی سازمان ملل برای گفت‌وگو برای حل مساله یمن، شامل ملاحظات ما پیرامون مبارزه با تروریسم و مقدمات آتش‌بس نیست.بر اساس گزارش «العهد» او اعلام کرد: بر اساس آنچه بر آن توافق شده، آتش‌بس در 14 ماه جاری (دسامبر/ 23 آذرماه) خواهد بود.عبدالسلام تصریح کرد: پذیرفتن این موضوع امکان ندارد که در هر موقعیتی «خون یمنی» را ارزان قلمداد کنیم و از وطن و حزب دفاع نکنیم.


چشم ایتالیا به دنبال میدان پارس شمالی

یک مقام مسئول در صنعت نفت در گفت‌وگو با فارس از مذاکره ایران و ایتالیا به منظور بازسازی و تعمیر توربین های گازی خبر داد و گفت: علاوه بر ایتالیا آلمانی ها نیز قول داده اند، پس از رفع تحریم های نفتی فروش و بازسازی توربین های گازی را به ایران تسهیل کنند.وی ادامه داد: علاوه بر این موضوع ایتالیایی ها که در رونمایی از قراردادهای جدید صنعت نفت در تهران حضور داشتند، آمادگی اولیه خود را برای توسعه میدان پارس شمالی اعلام کردند و قرار است جزئیات بیشتر این میدان در مذاکرات بعدی و به ویژه در نشست لندن به ایتالیایی ها تشریح شود.این منبع آگاه خاطرنشان کرد: علاوه بر ایتالیا شرکت هایی از کره جنوبی و ژاپن نیز توضیحات بیشتری در مورد میدان پارس شمالی درخواست کرده بودند که به نظر می رس، شانس ایتالیا برای توسعه این میدان بیشتر از ژاپن و کره جنوبی است.


هدف از تخریب شورای نگهبان

حمیدرضا مقدم‌فر در یادواره شهدای یزد با اشاره به اینکه هرچه در این مملکت هست به‌برکت ایثارگری و فداکاری خانواده شهدا و شهداست، اظهار داشت: نخستین علت برگزاری یادواره شهدا، تکریم آن‌هاست، این تکریم یک وظیفه است که قرن‌ها باید ادامه پیدا کند و همه نسل‌ها مقام این شهدا را تکریم کنند. کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه تخریب شورای نگهبان با هدف ورود فتنه‌گران به مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود، درباره مجلس خبرگان نیز گفت: فتنه‌گران می‌خواهند مجلس خبرگانی را که محلِ "اجتهاد و شیخیت" است، به محلی برای "جنجال‌های سیاسی" تبدیل کنند.


انتخابات نباید به اختلافات داخلی و قومی تبدیل شود

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی ظهر امروز در جمع عزاداران رضوی که در مصلی بیت المقدس اراک برگزار شد بااشاره به فرارسیدن ایام پایانی ماه صفر اظهار داشت: جا دارد از همه خادمان، مسئولان، روحانیت و مداحان و عزادارانی که در طول این 2ماه تلاش کردند تا مراسم عزای اهل بیت عصمت و طهارت باشکوه برگزار شود تقدیر و سپاسگذاری کنیم. نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه نیاز امروز جامعه ایجاد وحدت میان نیروهای انقلابی برای مواجهه در مقابل دشمنان است، گفت: انتخابات سبب تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌شود و بی‌شک انتخابات نباید به اختلافات داخلی و قومی تبدیل شود.


ادامه روند نزولی تقاضای نفت در ایران

رشد تقاضای نفت در ایران در سه ماهه سوم سال جاری میلادی حدود 15 هزار بشکه در روز کاهش یافت و این درحالیست که طی این مدت رشد تقاضای نفت در کویت، عربستان، امارات و دیگر کشورهای عضو اوپک شاهد افزایش تا سقف 300 هزار بشکه در روز بوده است.به گزارش ایسنا، گزارش ماهانه اوپک حاکی از این است که قیمت نفت ایران در یازدهمین ماه امسال با افتی بیش از 5.5 دلاری بیشترین کاهش قیمت نفت را در بین کشورهای عضو و در آستانه پایان سال جاری میلادی تجربه کرده است، این گزارش در عین حال نشان می‌دهد که در سه ماهه سوم امسال تقاضا برای نفت در ایران نیز کاهش یافته است.طبق این گزارش کاهش تقاضا برای نفت در ایران، در دو دوره آخر بررسی یعنی سه ماهه دوم و سوم امسال حدود 15 هزار بشکه افت داشته است.گزارش اوپک از میزان تقاضای نفت در کشورهای عضو، طی سه ماهه سوم امسال نشان می‌دهد که تقاضای نفت در امارات در این مدت حدودا 150 هزار بشکه در روز، در کویت حدودا 120 هزار بشکه در روز و در عربستان 100 هزار بشکه در روز افزایش تقاضا داشته است و افزایش تقاضا در بین دیگر کشورهای عضو اوپک نیز به 300 هزار بشکه در روز می‌رسد.کاهش تقاضای نفت در ایران طی سه ماهه دوم و سوم سال جاری در حالی اتفاق می‌افتد که ایران طی نخستین فصل سال 2015 شاهد افزایش تقاضایی در حدود 100 هزار بشکه برای نفت سنگین خود بوده است و روند تقاضای نفت در ایران از دومین فصل سال 2013 تا نخستین فصل سال جاری رشدی مثبت را تجربه کرده بود.اما پیش از آن نیز تقاضای نفت در کشور از نیمه نخست سال 2013 به قبل افتی بین 5 تا 15 هزار بشکه در روز را داشته است.


برخورد امام رضا (ع) با ادعاهای هاله نوری!

رسول جعفریان در یادداشتی، یک روایت از نحوه برخورد امام رضا (ع) با غلوکنندگان را نقل کرد. جعفریان در «خبرآنلاین» نوشت: «در این یادداشت کوتاه بنا دارم نگاهی به برخورد امام رضا علیه‌السلام با یک حکایت شگفت را بیان کنم. لازمه این امر تعریف دو چیز است؛ یک غلو و دیگری شرحی از احوال یونس بن ظبیان.

1. غالیان کسانی هستند که پرت و پلا می‌گویند و این پرت و پلای آنان، برای بزرگ‌کردن بیش از حد امامان، نسبت دادن الوهیت و نبوت به آنان و نقل اخبار عجایب و غرایب در ارتباط و اتصال با عالم بالاست. درباره غلو، فراوان گفته شده است اما آنچه مهم است اینکه غالیان از اواسط قرن اول هجری در اطراف ائمه پدید آمدند. انگیزه‌های آنان از جهل گرفته تا دست و پا کردن موقعیتی برای خود یا حتی انگیزه‌های مالی، هر چه بود، نتیجه‌اش شکل‌گرفتن اندیشه‌های‌ تندروانه با محوریت امامان بود. ادعاهای مهدویت پشت سر هم، تفویض اختیارات خداوندی به امامان، تأویل مفاهیم دینی، رواج باطنی‌گری و بسیاری از انحرافات دیگر که مع‌الاسف مشتری هم زیاد داشت، از جمله مواردی است که از غالیان نقل شده است. یکی از چندین فرقه غالیان، فرقه طیاره بود.

2. یونس بن ظبیان از راویان دوره امام صادق (ع) است که رجال‌شناسان شیعی مانند ابن غضائری، نجاشی و علامه حلی، او را متهم به غلو و کذب کرده و منحرف دانسته‌اند. روایات چندی از وی در متون حدیثی بر جای مانده که به طور معمول چندان به آنها اعتمادی نیست. وی از دوستان ابوالخطاب اسدی بود که از رهبران غالی است و از سوی امام صادق (ع) همواره مورد انکار و طرد و لعن بوده است.



امید به دونالد ترامپ برای چهار ساله شدن دولت روحانی

دولت بهار اصلی‌ترین سایت خبری هوادار احمدی‌نژاد در مطلبی برگرفته از تلگرام آورده: گراف اکونومیست نشان می دهد دونالد ترامپ هرجا علیه اقلیت ها و مسلمانان حرف زده محبوبیتش در امریکا بالا رفته. اولین بار از بسته شدن درهای امریکا به روی مهاجرین گفته و محبوبیتش بیشتر شده. بعدها گفته پناهندگان سوری را راه ندهید که مثل یک تروی و داعشی بالقوه عمل می کنند. بعدتر گفته باید روی مساجد کنترل داشته باشیم. پس اظهارنظر اخیرش حرف جدید و از دستش در رفته ای نیست. حساب شده و در ادامه مواضع قبلیش بوده. پابلیک پالیسی هم بررسی کرده و به این نتیجه رسیده بعد از آخرین اظهار نظر موقعیت ترامپ خیلی بهتر شده. در کل برخلاف تصور ما که فکر می کنیم گاف داده و همه علیه ش شدند طرف خیلی خوب افکار عمومی را می شناسد. جالب اینکه بخش مهمی از محبوبیتش را مدیون حمله به هم حزبی هاست. اولین اظهارنظری که خیلی برایش سود داشته علیه مک کین بوده:"چرا به مک کین می گویند قهرمان جنگ؟ چون اسیر شده؟ من به کسی که اسیر بوده نمی گویم قهرمان". پس به اینکه هم حزیبیهاش علیه اظهارموضع اخیرش انتقاد می کنند دلخوش نباشید. اتفاقا این مخالفت ها و مخالفت نتانیاهوها به نفع یاروست. ترامپ با همین اظهارنظرها در نظرسنجی ها پیشتاز شده و این هشدار خطرناکی است. یعنی احتمال رای آوردنش بسیار زیاد است. و اگر رای بیاورد برجام قطعا روی هواست. و این یعنی باید با اولین رئیس جمهور چهارساله ایران خداحافظی کنیم.


جدیدترین پرونده‌هایی که احمدی‌نژادی‌ها ساخته‌اند!

کانال تلگرام عبدالرضا داوری از چهره‌های هوادار احمدی‌نژاد پس از جنجال‌های اخیر درباره انتشار تصویر و خبر از رئیس‌جمهور سابق در روزنامه اطلاعات، در مطلبی با عنوان «اسرار سید محمود دعایی از ارتباط با شرکت شل تا مرگر مشکوک سیدمصطفی خمینی» با طرح ادعاهایی درباره این نماینده سابق مجلس و مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، به بازخوانی ادعاهای مطرح شده درباره چگونگی شهادت فرزند امام خمینی پرداخته است.


خسارت هفت میلیاردی جنرال موتورز به هر قربانی خودروهایش

جنرال موتورز حدود 600 میلیون دلار برای جبران خسارت قربانیان سوئیچ معیوب پرداخت خواهد کرد که کمتر از میزان مورد پیش بینی این خودروساز آمریکایی است. صندوق مستقلی که از سوی جنرال موتورز برای پرداخت خسارت قربانیان تصادفات مربوط به سوئیچ احتراق معیوب تشکیل شده است، پرداخت 594.5 میلیون دلار به قربانیان این مشکل ایمنی را تصویب کرد. کنت فاینبرگ، وکیل معروف که ریاست این صندوق را برعهده دارد، در یک گزارش نهایی اعلام کرد 124 نفر در تصادفات مربوط به سوئیچهای معیوب خودروهای کوچک جنرال موتورز کشته شده و 275 نفر هم دچار صدمات جدی شده اند.

جنرال موتورز برای اصلاح سوئیچهای معیوب برای دو میلیون و 590 هزار خودرو فراخوان داده است. سوئیچهای معیوب ممکن است از وضعیت روشن خارج شده و با غیرفعال شدن باعث خاموش شدن موتور و از کار افتادن فرمان، ترمز و ایربگهای خودرو شوند.


جایگاه کلیسای ارتدوکس روسیه در جنگ سوریه

کلیسای ارتدوکس روسیه که چندان در غرب شناخته شده نیست و درک نشده، در هزار سال گذشته منبع اصلی هویت معنوی روسیه بوده است. اگرچه این کلیسا توسط کمونیستها بسیار به نابودی نزدیک شد، اما از آن زمان بازگشتی مقتدرانه داشته و دوباره به پشتوانۀ ایدئولوژیک کرملین بدل شده است. با تقویت این رابطه، کلیسا حالا با ارتش نیز نسبت پیدا کرده است. رسانه‌های روسیه مرتباً عکسهایی از کشیشان در حال تبرک کردن تسلیحات این کشور، از جمله هواپیماها، نشان می‌دهند و همزمان کشیشان ارتدوکس در اکثر واحدهای نظامی حضور دارند. و حالا، کلیسای ارتدوکس مشتاقانه از مداخلۀ نظامی روسیه در سوریه حمایت می‌کند. جنگی که یکی از کشیشان ارتش آن را "جنگ مقدس علیه تروریسم" خوانده است.

این کشیش می‌گوید: "روسیه بارها توسط تروریستها مورد حمله قرار گرفته است. این یک جنگ مذهبی نیست، جنگ مسیحی و مسلمان نیست، اما برای ما جنگ علیه تروریسم مشخصاً جنبۀ معنوی هم دارد."


دولت آرژانتین قراردادش با ایران را لغو می‌کند

دولت جدید آرژانتین قرارداد خود با ایران را در مورد بررسی حادثه بمب‌گذاری آمیا در سال 1994 لغو می‌کند. بنا بر اعلام ژرمان گاراوانو، وزیر دادگستری آرژانتین دولت جدید این کشور قرارداد همکاری خود با ایران در زمینه تحقیق و بررسی مشترک در مورد حادثه بمب‌گذاری آمیا آرژانتین در مرکز یهودیان را لغو می‌کند. وی تأکید کرد: وزارت دادگستری آرژانتین این قرارداد را که از سوی دو طرف در سال 2013 به امضاء رسید و سال گذشته نیز در دادگاه عالی آرژانتین تأیید شد را تصویب نمی‌کند.


از سوگند بقراط تا قسم جد پدری دلالان بازار ارز

محسن مهدیان در مطلبی درباره ضرورت ریشه‌های ماجرای ناگوار بیمارستان خمینی‌شهر نوشته: دوگانه دولتی- خصوصی در بخش درمان، باعث رقابت ناسالم و سیری ناپذیر درآمد میان پزشکان بخش دولتی و خصوصی شده است و همین مساله عامل شکل گیری "فساد پیش از خصوصی سازی"، در بخش دولتی درمان است. اما نگرانی بالاتر شکل گیری نسل جدید پزشکانی است که در این رقابت عصیانگر تربیت می شوند.کسانی که بر طبل تجاری سازی و خصوصی سازی درمان می کوبند متوجه نیستند که به دهها دلیل روشن که مهمترینش عدم تقارن اطلاعاتی است، تقاضای درمان در نظام بازار در جای اصلی خود قرار ندارد و عرضه کننده هم در این بازار به صورت یک انحصارگر عمل می کند. در چنین شرایطی بطور طبیعی سودای سودآوری، با "سفیدپوش بازار درمان" همان می کند که با "کت و شلوار پوش تاجار" می کند و با "اسپرت پوش دلال چهارراه استانبول" می کند. چنین عطش سوداگرانه ای است که سرنوشت "سوگندنامه بقراط" را به "قسم جدپدری دلال چهارراه استانبول" پیوند می زند.


رای عجیب دادگاه اروپایی علیه صدا و سیما

پس از این که شکایت محمد سرافراز رییس سازمان صداوسیما و حمیدرضا عمادی سردبیر ارشد پرس تی وی شبکه انگلیسی زبان رسانه ملی از سوی دادگاه عدالت اروپا رد شد، شادی صدر که در دادگاه اخیر علیه صدا و سیما حاضر شده است، مدعی شده که علاوه بر این که چهار وکیل اسپانیایی صدا و سیما که دستمزدشان را دریافت کرده بودند، نکته دیگر این است که براساس رای دادگاه، سرافراز و عمادی هر دو باید دستمزد و هزینه وکیل اتحادیه اروپا و هزینه‌های دادگاه را بپردازند چون شکایت شان در دادگاه رد شده و باخته‌اند. در دادگاه مبلغ ذکر نشد و صورت حساب قاعدتا برای خودشان فرستاده می‌شود. ولی مبلغ کمی نیست چون این پرونده دو سه سالی طول کشیده و وکیل اتحادیه اروپا با این پرونده درگیر بوده و مخارج دادگاه هم کنار دستمزد وکیل اتحادیه اروپا قرار می‌گیرد.

طبق رای دادگاه دارایی‌های پرس‌تی‌وی نیز در توقیف باقی مانده است.


داشتن مسکن در کدام استان سخت‌تر است؟

نتایج پژوهشی که وزارت راه و شهرسازی انجام داده، نشان می‌دهد که دست‌کم یک سوم خانوارهای ایرانی امکان برخورداری از حداقل‌های یک مسکن مناسب را ندارند. براساس نتایج این پژوهش، استان سیستان و بلوچستان رتبه نخست فقر مسکن را دارد. نزدیک به دو سوم (۷۳ درصد) خانوارهای این استان زیر خط فقر مسکن قرار دارند.این گزارش می‌افزاید؛ ۵۳ درصد خانوار‌ها در استان هرمزگان، ۳۶ درصد در استان بوشهر و ۳۳ درصد در استان‌های ایلام و کرمان امکان تامین یک مسکن مناسب را ندارند. همچنین ۳۱ درصد خانوارها در استان خوزستان و ۲۹ درصد در استان‌های لرستان و یزد زیر خط فقر مسکن قرار دارند.


تعطیلی رو به گسترش طلافروشی‌ها

محمد رضا کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با ایلنا گفته: در صنف طلا و جواهر در این مدت یک تغییر فرهنگ اتفاق افتاده و مصرف این کالای تجملی به شدت کاهش پیدا کرده که این ناشی از ضعیف بودن وضعیت مالی مردم است که طبیعتا سبب شده مصرف کالای لوکس پایین بیاید. طلا و جواهر نیز جزو هزینه‌هایی است که در آخرین مرحله قرار دارد. معمولا مردم بعد از کنار گذاشتن هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای اگر پول اضافه داشته باشند آن را به خرید طلا و جواهر اختصاص خواهند داد. حال با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و فقیرتر شدن مردم معلوم است که صنف ما وضعیت خوبی نخواهد داشت.وی با اشاره به تعطیلی واحدهای این صنف گفت: همین امر سبب شد که در سال 93، 588 واحد از فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر کسب و کار خود را تعطیل کنند و در شش ماه اول سال 94 نیز630 واحد طلا و جواهر تعطیل شدند این در حالی است که واحدهای این صنف در مجموع 2 هزار و 850 عدد است.


دانشگاه‌های دولتی علمی ــ کاربردی منحل می‌شوند

بنا بر پیشنهاد لایحه برنامه ششم توسعه که هنوز نهایی نشده است، تمامی واحدهای دانشگاه‌های علمی ــ کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی و ۵۰درصد واحدهای دانشگاه پیام نور تا پایان سال دوم برنامه ششم منحل و یا به بخش خصوصی واگذار می‌گردد.به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه که سازمان مدیریت به دولت پیشنهاد کرده و نیاز به مصوبه دولت و مجلس شورای اسلامی دارد، آمده است: به‌منظور انسجام بخشی به نظام آموزش عالی کشور و ارتقای سطح علمی دانشگاه‌ها و بهره‌وری بر اساس اقتصاد مقاومتی، وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اساس شاخص‌هایی نظیر جمعیت، سابقه تأسیس و مختصات جغرافیایی، موظفند نسبت به ادغام ساختار و بودجه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و یا واگذاری آنها به بخش غیردولتی با تصویب شورای عالی اداری تا پایان سال اول برنامه اقدام نمایند.حداکثر تعداد واحدهای دانشگاهی در هر استان به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.همچنین، تمامی واحدهای دانشگاه‌های علمی ــ کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی و 50 درصد واحدهای دانشگاه پیام نور تا پایان سال دوم برنامه ششم منحل و یا به بخش خصوصی واگذار می‌گردد


خبر متفاوت از تحرکات انتخاباتی اصولگرایان

هفته نامه "مثلث" در شماره جدید خود خبر داده است که علی لاریجانی، ولایتی، قالیباف و سعید جلیلی به همگرایی اصولگرایان می‌پیوندند.مثلث در خبری این تحول انتخاباتی را حاصل جلسات گروه 8 می‌داند همچنین خبر داده که تشکیل جمعیت رهروان ولایت فعلا منتفی شده است.مثلث نوشته است که با افزوده شدن این 4 شخصیت جدید به گروه 8 نفره تمام طیف‌های اصولگرایی در سازوکار جدید رسیدن به وحدت حضور خواهند داشت. مثلث از این تحول به عنوان موج دوم ائتلاف یاد کرده است.


فتنه‌گران برای انتخابات آخوند می‌خرند

آیت الله صدیقی گفت: امروز فتنه با تمام قدرت به میدان آمده و می‌خواهد انتخابات را به نفع خود و به سود دشمنان اسلام رقم بزند، دانشگاه‌ها را در روز دانشجو دیدید، به روز دانشجو شبیه نبود، روز آرایش جناحی برای انتخابات بود.وی ادامه داد: آدم‌ها را می‌خرند، آخوندهایی را می‌شناسم که خریده‌اند تا برای آنها تبلیغ کنند و در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان وارد کنند.امام جمعه موقت تهران گفت: کسی که متکی به خداست ترس ندارد، مشرکین و کافرین در همه حال در حال ترسیدن هستند آمریکا و ایادی ملعونش از ترس است که این داعشی‌های تکفیری ملعون را ساخته‌اند و به جان امت اسلام انداخته‌اند.وی اظهار کرد: اسلام منهای ولایت، اسلام نیست، دروغ بزرگی است.


معاون روحانی به ۱۰ درصد هم راضی شد

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با اشاره به حضور ۳ درصدی زنان در مجلس نهم گفت: کسب ۱۰ درصد کرسی‌های مجلس توسط زنان در مجلس آینده رضایت‌بخش است.شهیندخت مولاوردی در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از حضور کمرنگ زنان در مجالس پیشین گفت: در حال حاضر تنها ۳ درصد کرسی‌های مجلس به زنان اختصاص دارد که این وضعیت با توانایی‌های این قشر به عنوان نیمی از افراد جامعه تناسبی ندارد.معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور افزود: شعار اختصاص ۳۰ درصد از ظرفیت مجلس به زنان یک هدف بلندمدت است که برای رسیدن به این هدف باید توانمندی‌های زنان در اقشار مختلف افزایش یابد.وی ادامه داد: از مجلس پنجم به این سو شاهد کاهش مشارکت زنان در مجلس هستیم که برای رفع این نقص باید زنان توانمندخود را برای انتخابات مجلس آتی کاندیدا کنند.مولاوردی اضافه کرد: در شرایطی که فقط ۳ درصد از ظرفیت مجلس فعلی در اختیار زنان است، کسب ۱۰ درصد کرسی‌های مجلس آتی می‌تواند رضایت‌بخش باشد.


تجلیل معنادار سیدحسن خمینی از دعایی

برخی منابع خبری از تجلیل معنادار سیدحسن خمینی از حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات به دلیل انتشار مصاحبه و عکس رئیس جمهور پیشین خبر می دهند.به گزارش سایت خبری «پایش»،گفته می شود در مراسم عزاداری ۲۸ صفر که در منزل غلامحسین کرباسچی برگزار شده است، سیدحسن خمینی که به تازگی نامزدی او برای انتخابات خبرگان رهبری اعلام شده، بوسه بر دستان دعایی زده است.دعایی، نماینده ولی فقیه و مدیرمسئول روزنامه اطلاعات هفته گذشته با وجود ممنوع اعلام شدن انتشار هر نوع عکس و یا مصاحبه ای با رئیس جمهور اسبق اقدام به انتشار مصاحبه ای با وی کرده بود. در پی انتشار این مطلب، با اقامه دعوای دادستان علیه وی، مدیر روزنامه اطلاعات به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد.


افزایش بی‌حجابان در جامعه زنگ خطر است

لاله افتخاری٬ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفته که «افزایش تعداد بی‌حجابان برای جامعه زنگ خطر است» و «وضعیت حجاب جامعه در شأن یک کشور اسلامی نیست.»خانم افتخاری افزوده «به طور کلی وضعیت حجاب در جامعه ما مطلوب نیست» و «مسئولان فرهنگی باید کار بیشتری در حوزه فرهنگی جامعه انجام دهند.»وی اضافه کرده «اگر قرار است یارانه‌ای قرار دهیم بهتر است یارانه‌ای به این بخش {مد و لباس اسلامی} تعلق بگیرد و قیمت پوشاک اسلامی پایین باشد تا جوانان آن‌را بهتر خریداری کنند.»این نماینده مجلس همچنین گفته «بهتر است با افراد بدحجاب به تندی و با زبان تلخ برخورد نکنیم زیرا آن‌ها ار خواسته ما که حجاب است دور می‌شوند.»افتخاری در بخش دیگری از سخنان خود شبکه‌های ماهواره‌ای را یکی از مهمتری عوامل گسترش «بد‌حجابی» در ایران معرفی کرده است.وی افزوده «عده‌ای تحت تاثیر شبکه‌های ماهواره‌ای و برنامه‌هایی مانند آزادی‌های یواشکی قرار گرفته‌اند و به اشتباه هویت، کرامت و شخصیت خود را زیر سوال» می‌برند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار