تابناک: توسط اهل بغی در قمشه به شهادت رسید و جسدش را در زمین کنار کوهستان که محل شهادتش بود رها کردند. مردم روستا پیکرش را در همان محل شهادت، در زمینی پای کوهستان به خاک سپردند و هنگام حفر قبر چشمه آبی جاری شد.
کد خبر: ۱۴۲۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱ 11 December 2015

به گزارش تابناک اصفهان، شهر اصفهان در زمان خلفای عباسی به سبب امنیتی که به واسطه حضور شیعیان مخلص در خود، داشت، مامن بسیاری از امامزادگانی شده بود که از جور حکمای عباسی، مجبور به هجرت از دیار خود می‌شدند.

بیشتر امامزادگان موجود در استان اصفهان، از نوادگان و فرزندان امام موسی کاظم (ع) هستند که دو امامزاده به نام اصفهان، امامزاده شاه کرم و امامزاده شاهرضا است.

امامزاده شاه کرم طبق اسناد به دست آمده فرزند امام رضا (ع) و امامزاده شاه رضا، برادر این امام رئوف است که هریک به ترتیب در شهر اصفهان و در شهرضا، مرقد شریفشان میزان هزاران عاشقی است که سالانه به این بقاع متبرکه به زیارت می‌آیند.

امامزده شاهرضا که نام شهرستان نیز از آن زینت گرفته، نسب شریفشان به حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) می رسد و این مطلب در شجره نامه و تأییدیه ای که از حجت الاسلام فلسفی در حرم موجود است در صحت این مطلب چنین آورده شده است:

(آقای دکتر غروی متذکر شده اند که امامزاده شاهرضا فرزند موسی بن جعفر (علیه السلام) در شهرضا به درجه شهادت رسیده اند و حقیر علی فلسفی گوید که شواهد و مدارکی می تواند استفاده نمود که امامزاده شاهرضا در حدود 200 هجری به شهادت رسیده و بقعة آن حضرت را شاه اسماعیل صفوی به هزینة بسیار گرانقدر ساخته است).

همه می‌دانند که سر مبارکش را عمال بنی عباس از تن جدا کرده و پیکر بی سرش را در این شهر به خاک سپرده‌اند. بنابر آنچه از اسناد در دست است قول صحیح‌تر این است که شاهرضا (علیه السلام) از فرزندان بلافصل حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) بوده و در دامنه کوهی که امروز در جوار حرم است به شهادت رسیده‌اند.

امروزه در آستانه مبارکه لوحی موجود است مربوط به سال 705 هجری قمری که ماجرای شهادت حضرت شاهرضا (علیه السلام) در آن روایت شده و شخصیت ایشان را روایت کرده‌اند:

«از سید مرتضی در کتاب جامع النسب و نیز به روایت حسن زاهد گیلانی که از حواشی الرجال کتاب حل الاشکال شیخ اجل عبدالصمد نقل کرده شاهرضا فرزند امام موسی بن جعفر (علیهما السلام) است که به امر برادر خود امام رضا (علیه السلام) برای ارشاد مردم این حدود به دیار اصفهان «قمشه» رهسپار و به دست اهل بغی و ظلمه در دامنه کوهی که فعلاً به نام کوه شاهرضا خوانده می‌شود شهید گردید.»

در ابتدای لوح عبارت «به خط الضعیف امید به رحمت یزدانی حسن زاهد گیلانی غفرالله ذنوبه» به چشم می‌خورد و متن لوح به عربی بوده که در مورد شخصت حضرت شاهرضا (علیه السلام) در زهد و تقوا مطالبی را می‌توان استفاده کرد:

گفته شده شاهرضا (علیه السلام) صاحب علم و عمل و فقیه زاهد و عابد، عین ثقه و محل اعتماد پدر و برادرش (علیهما السلام) بوده. از سوی برادرش و همراه دیگر برادران از طوس به اصفهان فرستاده شد تا احکام و مسائل دینی را تعلیم دهند. در اصفهان ماند تا این که برادرش در طوس به شهادت رسید.

حضرت شاهرضا (علیه السلام) در اصفهان برای فرار از اهل ظلم به سوی فارس حرکت نمود تا برادرش احمدرضا شاهچراغ (علیه السلام) را ملاقات کند. پس توسط اهل بغی در قمشه به شهادت رسید و جسدش را در زمین کنار کوهستان که محل شهادتش بود رها کردند. مردم روستا پیکرش را در همان محل شهادت، در زمینی پای کوهستان به خاک سپردند و هنگام حفر قبر چشمه آبی جاری شد.

"کَرَم" زبانزد پسر سوم امام رضا (ع) در اصفهان

همچنین، امامزاده شاه کرم که مرقد مطهر ایشان در نزدیکی فرودگاه اصفهان واقع شده است، طبق روایت بزرگان محل و همچنین تأییدیه آقای فلسفی نسبشان به حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام می رسد.

امام زاده جعفر علیه السلام، که مشهور به امام زاده شاه کرم بوده است و محلّ بقعه و مزار آن واقع در جادّه فرودگاه بین المللى اصفهان، نزدیک به پایگاه هشتم شکارى است.

گفته مى شود که این بزرگوار، فرزند بدون واسطه إمام هشتم علیه السلام مى باشد و همان است که در کتب حدیث شیعه و سنّى، فرزند سوّم امام علىّ بن موسى الرّضا علیه السلام بشمار آمده است و ایشان را، جعفر بن الرّضا علیه السلام و به تعبیر دیگر، «ابن الرّضا» مى خوانند.

از این امام زاده بزرگوار، کرامات فراوانى ظاهر گردیده، که مورد توجّه مردم قرار گرفته و به همین جهت، به امام زاده شاه کرم شهرت یافته است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار