تابناک: در بین همه تهدیدات قاچاق برای استان اصفهان و روش‌های متداول فروش این محصولات در بازار اصفهان، موج جدید فروش اجناس توسط دست‌فروشان در اماکن عمومی چهره شهر را نامناسب کرده است.
کد خبر: ۱۴۲۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴ 11 December 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس، مسئله قاچاق و فروش محصولات آن در کشور مسئله غریب و تازه‌ای در اقتصاد ایران نیست و کشور سال‌ها است که به طرق مختلف درگیر این مسئله شده و تولیدکنندگان در ادوار مختلف از پدیده قاچاق بی‌رویه ضربه خورده‌اند.

در اصفهان نیز معضل قاچاق سال‌ها است که اصناف و تولیدکنندگان را درگیر خود کرده و تجارب تلخی همچون ورشکستگی گسترده صنایع نساجی، تعطیلی واحدهای تولید کفش و این روزها کم شدن فروش صنایع کوچکی نظیر تولید پلاستیک، اسباب‌بازی، سفره و ... به همراه داشته است و این روزها شهروندان اصفهانی در طول روز شاید بارها دست‌فروشانی را در اتوبوس‌ها، پیاده‌روها و خیابان‌ها می‌بینند که اجناس قاچاق به دست در حال کسب درآمد هستند.

ریشه گسترش قاچاق چیست؟

دلایل زیادی را می‌توان برای گسترش قاچاق برشمرد که متأسفانه اغلب دلایل سطحی و ظاهری آن مورد تمرکز دولتی‌ها قرار می‌گیرد؛ عواملی نظیر کنترل مرزها، برخورد امنیتی یا شناسایی پول‌های کثیف که البته عوامل مهم و تأثیرگذاری در این قضیه هستند اما علت‌های اصلی آن نیستند. از منظر اقتصادی، سرکوب نرخ ارز، ارزان شدن واردات، نظام تعرفه‌ای غیرواقعی و عدم‌حمایت از صنایع داخلی به‌منظور افزایش توان رقابتی از جمله عوامل اصلی گسترش واردات است.

بعضاً افزایش بی‌رویه تعرفه واردات انجام قاچاق را به‌صرفه می‌کند و در این رابطه سرکوب دائمی نرخ ارز طی چند دهه اخیر عامل تشویق‌کننده قاچاقچیان به توسعه فعالیت آن‌ها بوده است.

رشد قاچاق در سال‌های رونق درآمدهای نفتی خود گواه رابطه سرکوب دلار و وفور قاچاق است زیرا در شرایط رونق درآمدهای نفتی، دولت‌ها برای انجام سیاست‌های پوپولیستی دست دولت کاملاً باز است و اغلب دولت‌ها در این دوره دلارهای نفتی خود را صرف واردات گسترده کرده و در این ‌بین قاچاق نیز تشدید می‌شود.

حجم قاچاق در اصفهان چه قدر است؟

هنوز حجم دقیقی از میزان حجم قاچاق ورودی به استان اصفهان اعلام ‌نشده و حتی آمار اعلامی در مورد میزان قاچاق سالانه کشور نیز آماری قابل‌ اتکا نیست؛ با این ‌حال عدد آن حدود 40 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود و جایگاه جغرافیایی استان اصفهان و اتصال آن به همه راه‌های اصلی کشور این استان را بیش از سایر استان‌ها در معرض خطر ورود کالاهای قاچاق قرار داده است و پیش‌بینی می‌شود بیشترین حجم از این قاچاق 40 هزار میلیارد تومانی به اصفهان وارد شود و متعاقباً صنعتی‌ترین استان کشور بیشترین ضربه را از قاچاق متحمل شود.

واگذاری بسیاری از مأموریت‌های بازرسی به اتاق اصناف اصفهان

رسول جعفری با تأکید بر اینکه در نظارت و بازرسی در سطح عرضه کالا، علاوه بر پلیس و نیروی انتظامی، بازرسین اصناف هم حضور دارند، افزود: خوشبختانه در سطح استان اصفهان تعامل خوبی با بازرسی اصناف وجود دارد و برگزاری این همایش کمک خواهد کرد طرفین مسائل و مشکلات خود را مطرح کرده و در نتیجه هماهنگ‌تر عمل کنیم.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیروی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه در استان اصفهان بسیاری از مأموریت‌های بازرسی به اتاق اصناف واگذار شده است، اظهار داشت: برخی از واحدهای صنفی خارج از ضوابط قانونی فعالیت کرده و پروانه کسب ندارند که طیف زیادی از تخلفات مربوط به قاچاق کالا از طریق همین واحدها صورت می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در بحث مبارزه با کالای قاچاق بسیاری از اصناف ناآگاه هستند و از این ‌رو یکی از وظایف بازرسی و نظارت اصناف آموزش صنوف است.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیروی انتظامی اصفهان با مقایسه حجم کالاهای ورودی قاچاق با کشفیات آن گفت: حجم کشفیات کالاهای قاچاق در مقایسه با حجم ورودی به کشور رقمی ناچیز است و از طرفی بسیاری از کالاهایی که در بازار دیده می‌شود کالای قاچاق چینی است که با برچسب اروپایی فروخته می‌شود.

فروش در اتوبوس‌های شهرداری

در بین همه تهدیدات قاچاق برای استان اصفهان و روش‌های متداول فروش این محصولات در بازار اصفهان، موج جدید فروش دست‌فروشان در مکان‌های عمومی چهره شهر را زننده کرده است و جالب‌تر اینکه دست‌فروشانی که پیش‌تر با ترس‌ و لرز از حضور مأموران شهرداری در فرار بودند این روزها در اتوبوس‌های شهری حضوری پررنگ دارند و گویا چیزی تهدیدشان نمی‌کند.

دست‌فروشانی که همه اجناسش قاچاق بوده و با جرأت تمام تأکید می‌کنند که از مرزهای غربی محصولات خود را وارد کرده‌اند و کیفیت و قیمت محصولاتشان نیز گواه قاچاق بودن آن است و فروش خوبی را نیز انجام می‌دهند که نه عوارضی برای آن پرداخت می‌شود، نه اجاره مغازه و نه مالیات.

پر واضح است کنترل این افراد در اتوبوس‌های شهری کار چندان دشواری نیست و لازم است در قضیه مبارزه با قاچاق کالا و فروش آسان محصولات قاچاق احساس مسئولیت بیشتری وجود داشته باشد.

تلاش برای رفع کامل معضل دستفروشی در اتوبوس‌ها

معاون امور حمل و نقل شهرداری اصفهان ضمن تایید این موضوع گفت: پدیده دستفروشی در اتوبوس‌های شهرداری را باید به مثابه معلولی فرهنگی همانند سایر پدیده‌های نامطلوب فرهنگی در سطح شهر نظیر تکدی‌گری و سد معبر تلقی کرد و معاونت حمل‌ونقل شهرداری نیز سعی کرده در همان گام اول و با تذکر و برخورد با این پدیده مقابله کند.

صلواتی با تاکید بر این‌که نمی‌خواهیم این موضوع در سطح جامعه فراگیر شود، تاکید کرد: متاسفانه این پدیده در متروی تهران به قدری فراگیر شده که نمی‌توان آن را کنترل کرد و ما نیز سعی کرده‌ایم در عین برخورد قاطع، شأن انسانی افراد را حفظ کنیم.

وی اقدامات صورت گرفته در این زمینه را نیز آموزش رانندگان و توجیه بازرسان حاضر در ایستگاه‌ها اعلام کرد و گفت: بالاخره امکانات ما نیز نمی‌تواند همه شهر را پوشش دهد و از سازمان کنترل و نظارت شهرداری نیز کمک گرفته‌ایم و تا به حال نیازی به هماهنگی با سایر دستگاه‌ها نبوده و تلاش کردیم خود سازمان این مسائل را حل کند و ان‌شاءالله به گونه‌ای رفتار می‌کنیم که این موضوع کاملا از بین برود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار