گفت و گوي صريح با سيد رضا نريماني؛
کد خبر: ۱۳۵۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۰ 26 November 2015
اگر یک مطالعه سطحی در تاریخ واقعه کربلا داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم اصلاً مذاکره ای وجود نداشته است. قطعاً امروز یزیدیان، آمریکا، اسرائیل و سلطه‌طلبان هستند.

بی شک مبارزه با ظلم و حرکت برای حیات عزتمندانه یکی از اصلی ترین فلسفه های قیام حضرت سیدالشهدا(ع) بوده است. عقیده ای که مصداق بارزش شعار "هیهات مناالذله" حضرت اباعبدالله(ع) در کربلاست. شرایط و اتفاقات سیاسی روز، مذاکرات هسته ای و موضع گیری برخی از مسئولین و چهره ها مبنی بر مذاکره امام حسین (ع) و عمر سعد واکنش قاطع رهبر انقلاب را در پی داشت.

در پی طرح این موضوعات و برای واکاوی بیشتر به سراغ یکی از ذاکرین اهل بیت(ع) رفته ایم. سید رضا نریمانی كه اين روزها به شعرهاي انقلابي خود معروف است، به گفت و گو با ما نشست.


به عنوان یک مداح ، شعار هیهات مناالذّله امام حسین را چگونه تحلیل می کنید؟

شعار هیهات مناالذّله یک شعار خیلی معروف است و همگان می‌دانند این شعار برگرفته از کجاست. به همین خاطر قبل از هر تحلیلی می‌بایست این شعار را خوب معنا کنیم. هدف امام حسین(ع) از مطرح کردن این شعار آن است که به بشریت بفهماند هیچ مسلمانی نباید در برابر سلطه هیچ ظالمی زیربار ظلم برود.

این شعار را حضرت اباعبدالله(ع) در یکی از خطبه‌های روز عاشورا در برابر لشکر عمربن‌سعد خواندند که برای ما یک درس بزرگ است، فرمودند: هیچ وقت زیر بار ظلم نرفتم و نمی‌روم و زندگی ذلت بار را به مرگ با عزت ترجیح نمی‌دهم. ما باید این شعار را در زندگی شخصی و اجتماعی خودمان سرلوحه قرار دهیم و هیچ وقت قبول نکنیم که زیر بار ظلم هرکسی برویم.


*در تحریم کربلا هم مبارزه کردند*

درسی که از این شعار می‌گیریم در تحولات امروز و اتفاقات سیاسی به کار ما می‌آید. در شرایطی که استکبار با زبان تحریم به ما فشار می‌آورد نباید با این ذلت کنار بیاییم. همان‌گونه حضرت سیدالشهداء(ع) در تحریم واقعه کربلا به خاطر گرفتن یک قطره آب هم مبارزه را به مصالحه ترجیح دادند.

چطور می‌توانیم این شعار را به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه کنیم؟

اولین قدم در مرحله نهادینه‌کردن این شعار به عنوان یک اصل، تشخیص بدهیم ظالم و مظلوم کدام است. بدانیم زمان پیامبر(ص) و ائمه اطهار چه اشقیایی ظلم کردند و مظلومین چه سیاست‌هایی را برای افشاء ظلم آن‌ها پیاده کردند. بنابراین امروز نمی‌توانیم شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس را فریاد نکنیم که مبادا به مذاق برخی خوش نمی‌آید .


*برخی می‌خواستند حضرت اباعبدالله(ع) را از قیام بازدارند*

این حرف و حدیث‌ها همان مسائلی است که برخی به حضرت اباعبدالله(ع) می‌گفتند تا ایشان را از قیام بازدارند. پس در این راستا باید ابتدا ظالم را بشناسیم. قطعاً امروز یزیدیان، آمریکا، اسرائیل و سلطه‌طلبان هستند. اگر خوب تشخیص بدهیم می‌توانیم شاهد نهادینه‌شدن این شعار در جامعه باشیم.

برخی مطرح می کنند که عمر بن سعد با امام حسین مذاکره کرده و یا دست دادند . حضرت آقا هم این صحبت‌ها را سهل‌اندیشی و سهل‌انگاری عنوان کردند. نظر شما در این باره چیست؟

قطعا عده ای قصد تحریف واقعه عاشورا را دارند. اگر یک مطالعه سطحی در تاریخ واقعه کربلا داشته باشید به این نتیجه می‌رسیم اصلاً مذاکره ای وجود نداشته است. تنها امام حسین(ع) یکی از یاران خودشان را می‌فرستند تا صرف موعظه‌کردن با عمربن سعد صحبت‌هایی را داشته باشند. در تاریخ سخنانی که رد و بدل می‌شود گویای حجت‌تمام کردن بوده و حتی در بخشی هم به عمر بن سعد نهیب می‌زنند اما مذاکره معنی ندارد.


*مذاکره یعنی بده‌بستان و نه نهیب!*

در مقاتل نوشته شده است: «ای عمر بن سعد دست از کشتن من بردارید. بیا با من باش و آن ملعون می‌گوید نمی‌توانم، زندگی‌ام و خانوادهام درخطر می‌افتند. امام حسین(ع) به عمر سعد میفرمایند من به تو پناه می‌دهم و نیازمندی‌هایت را برطرف می‌کنم. اما عمر قبول نمی‌کند و امام به او نهیب می‌زنند که تو به گندم ری نخواهی رسید و این ملعون هم در پاسخ میگوید من به جوی عراق میرسم». قطعا مذاکره ای در کار نبوده زیرا بنابر فرمایش مقام معظم رهبری مذاکره یعنی یک بده بستان صورت بگیرد و ما اصلاً چنین چیزی را در تاریخ نداریم.

با توجه به شرایط سیاسی روز آیا شما در محرم امسال کار خاصی در این زمینه ارائه داده‌اید؟

در محرم امسال در ورودیه و شب آخر مداحی ویژه پیرامون اتفاقات سیاسی روز و شرایط مذاکرات و برجام ارائه دادم. البته واعظ هیئت هم موضوع سخنرانی خودش را به مذاکرات و حتی این مقاصد شوم برخی از ربط دادن موضوعات منفعت‌طلبانه سیاسی‌شان به وقایع عاشورا اختصاص دادند.

عقيق

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار