جانشین پیشنهادی برای شكوری، كامران نجف‌‌زاده است، خبرنگار سرشناس واحد مركزی خبر كه در كارنامه‌‌اش تنها یک دوره فعالیت برون‌مرزی از سال 89 تا 91 در فرانسه دیده می‌شود.
کد خبر: ۱۳۲۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸ 20 November 2015
به گزارش تابناک مازندران ، دوره مأموریت ابراهیم شکوری مسئول دفتر و خبرنگار اعزامی صداوسیما در نیویورک به پایان رسیده است.

دوره مأموریت ابراهیم شکوری مسوول دفتر و خبرنگار اعزامی صداوسیما در نیویورک به پایان رسیده و با اینکه هشت ماه است برای کامران نجف‌‌زاده برای حضور در این دفتر نمایندگی درخواست ویزا شده است، هنوز چنین اتفاقی رخ نداده و آمریکایی‌ها ویزایی صادر نکرده‌اند.

ابراهیم شکوری، خبرنگار پیشین جمهوری اسلامی در دفتر بیروت بود که همزمان با روزهای پایانی مسوولیت مرتضی غرقی در نیویورک به دلیل بیماری و تهیه پرونده پزشکی که نشان می‌داد به آب و هوای بیروت حساسیت دارد،توانست به تهران برگردد. او خیلی زود خودش راهی نیویورک شد و این بار به عنوان نماینده خبری ایران در دفتر سازمان ملل. شکوری البته خوش‌شانس‌تر از غرقی و نوباوه وطن، دو خبرنگار قبلی ایران در این دفتر بود. او در این چند سال مأموریتش چند باری به ایران برگشته است. اما دو نماینده قبلی که آمریکایی‌ها برای‌شان ویزای سی 2 صادر کرده بودند و دیگر دیپلمات‌های ایرانی که ویزای‌شان، ویزای یک بار حضور بود، فقط باید در ابتدای مأموریت‌شان به سفر می‌رفتند و با پایان مأموریت می‌توانستند از نیویورک خارج شوند. مهمترین حضور سرزده او در تهران، مصادف شد با جنبش وال‌استریت در آمریکا که حتی سایت‌های خبری تندروی اصولگرا چون مشرق نیوز و خبرنامه دانشجویی ایران از او برای ترک محل خدمتش در آن شرایط حساس به شدت گله داشتند و انتقاد کردند. حتی شایعاتی درباره توبیخ این خبرنگار در میان بچه‌های واحد مرکزی خبر پیچید.

 مشکلات غرقی و نوباوه و نفر بعدی که می‌رود!

آمریکایی‌ها به شدت برای صدور ویزای نمایندگان ایران در سازمان ملل حساس هستند. این حساسیت تا جایی است که دولت حسن روحانی حتی نتوانست برای ابوطالبی، مشاور عالی بین‌الملل رئیس‌جمهور ویزا بگیرد. در همه این سال‌ها همه دیپلمات‌های ایرانی از جمله خبرنگاران اعزامی تلویزیون، برای رفت‌وآمد به این دفتر، مشکلاتی بزرگ داشتند. نوع ویزای یک‌بار ورود آنها سبب می‌شد تا آنها در طول مدت سفر، نتوانند به ایران برگردند و غیر از همسر و فرزندان، نتوانند حتی دیگر اقوام درجه یک خود را به نیویورک دعوت کنند. این مشکلات به قدری بود که بعد از بیماری همسر مرتضی غرقی در زمان مأموریتش در آمریکا، در تمام طول دوران درمان بیماری سخت او، خانواده‌‌اش نتوانستند به عیادت او بروند یا او نتوانست برای دوران نقاهت به ایران بیاید و این‌گونه مأموریت غرقی به پایان رسید و به تهران برگشت. بیژن نوباوه وطن هم تمام این مشکلات را به دلیل مشکلات بیماری شیمیایی که از دوران جنگ با خود داشت، در روزهای حضور در نیویورک تحمل کرد. در روزهای پایان مدیریتش بود که شایعه شد او و خانواده‌‌اش در آمریکا می‌مانند اما همان زمان درباره این شایعه به سایت تبیان گفت: «من اصلاً در آمریکا چنین چیزی را نشنیده‌ام و وقتی که به ایران آمدم، این حرف‌ها از زبان چندین و چند نفر به گوشم رسید.»

شرایطی مثل این را احتمالاً خبرنگار بعدی هم در نیویورک تجربه می‌کند. اگرچه این مشکل را شکوری در روزهای مسوولیتش در نیویورک تجربه نکرده است.

 کامران نجف‌‌زاده گزینه بعدی!

جانشین پیشنهادی برای شکوری، کامران نجف‌‌زاده است. خبرنگار سرشناس واحد مرکزی خبر که در کارنامه‌‌اش تنها یک دوره فعالیت برون‌مرزی از سال 89 تا 91 در فرانسه دیده می‌شود. او اگرچه زبان فرانسوی نمی‌دانست، اما به این کشور فرستاده شد. هرچند همزمان با او، تقریباً باقی گزارشگران خارجی اعزامی ایران هم به کشورهای مختلف دنیا، شرایطی بدتر از او داشتند. فرق کامران با بقیه این بود که اقلا برای تهیه گزارش از اتفاقات و رویدادهای روز از دفتر کارش خارج می‌شد و پیگیری می‌کرد. پیگیری‌هایی که البته منجر ‌به اخراجش از فرانسه شد و دوباره ناچار شد به ایران برگردد. اگرچه خودش پافشاری برای افشاگری را دلیل اخراجش از فرانسه می‌داند اما فرانسوی‌ها اعتقاد داشتند او پروتکل‌های فعالیت خبری رسانه‌های خارجی را رعایت نمی‌کرده و این باعث لغو روادیدش شده است. شاید فعالیت‌های خبری کامران و آنچه در فرانسه برایش رخ داده، سبب شده که آمریکایی‌ها با گذشت هشت ماه، درخواست ایران برای صدور ویزای او را بی‌نتیجه بگذارند. نجف‌‌زاده که این روزها در گفت‌وگوی ویژه خبری سوژه‌های اجتماعی را روی آنتن می‌برد و همچنان هر چند هفته یک‌بار «صرفا جهت اطلاع » را می‌سازد، در دو سال اخیر، پای ثابت مذاکرات هسته‌ای تیم محمد جواد ظریف بوده و حالا هم وزارت امور خارجه پیگیر حل مشکل او برای سفر به نیویورک است.

 گزینه‌های بعد از نجف‌زاده

با دعوت از کامران نجف‌‌زاده به وین برای مصاحبه مجدد، این احتمال که مشکلش به‌زودی حل شود، قوت گرفته است. به‌خصوص که تیم وزارت خارجه ایران هم پیگیر حل مشکل این خبرنگار است اما اگر به هر دلیلی نجف‌‌زاده به نیویورک نرود، گزینه بعدی او از نظر بچه‌های تیم واحد مرکزی خبر، فرزاد مددی است. مددی که قبلاً خبرنگار صداوسیما در ژوهانسبورگ بوده و حالا سرپرست خبرنگاران خارج از کشور واحد مرکزی یا آنچه نامش شده «خبرگزاری صداوسیما» است. اگرچه همزمان با این نام خارج از معاونت خبر، نام دیگری هم شنیده می‌شود. مراد عنادی، مدیرمسوول جام‌جم هم که سابقه همراهی با تیم مذاکره‌کننده قبلی را داشته نامش مطرح شده. او که در جام‌جم خیلی توفیقی نداشته، رابطه‌ای صمیمی با مدیران ارشد تلویزیون دارد و شاید این‌گونه با جدایی از جام‌جم، هم او به سمت تخصص‌‌اش برود و هم شرایط این روزنامه سامانی بگیرد!
بلاغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار