تابناک: دست اندازی های بشری به کوه های کرکس برای استخراج معادن سبب شده تا حیات این منطقه به خطر بیفتد به گونه ای که با روند فعلی در صدور مجوز برای استخراج سنگ های تزئینی از این کوهستان، سرنوشتی شبیه آنچه برای کوهستان دماوند پیش بینی شده است، انتظار این کوهستان را نیز می کشد!.
کد خبر: ۱۳۱۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶ 19 November 2015
به گزارش تابناک اصفهان، کوه های کرکس با قرار گرفتن در منطقه نطنز اصفهان یکی از زیباترین مناطق گردشگری کوهستانی در دل یک شهرستان کویری را رقم زده است.

کرکس، بخشی از نیمه شمالی رشته کوه های مرکزی ایران است که در غرب شهرستان نطنز واقع گردیده است. کوه کرکس حاصل گدازه هایی است که از راه شکاف های موجود در سطح زمین به بیرون راه یافته اند.

پوشش گیاهی منطقه بیشتر شامل گیاهان بوته ای (انواع گندمان، درمنه، گون و گیاهان داروئی و …) و درختچه هایی است که به صورت پراکنده دیده می شود.

موقعیت جغرافیایی و شرایط زیستی منطقه کرکس به گونه ای است که امکان وجود انواع جانوران وحشی اعم از خزندگان، پرندگان و پستاندارانی نظیرکلو بز، قوچ و میش وحشی، آهو، گراز (خوک وحشی)، گرگ، شغال، روباه، کفتار، گربه وحشی، پلنگ، تشی، پایکا (نوعی موش صحرایی که در ارتفاعات زیست می کند) و غیره در آن وجود دارد.

اما این منطقه کوهستانی که یکی از پناهگاه های حیات وحش در استان اصفهان برای انواع پرندگان و حیوانات به شمار می رود این روزها آرامش طبیعی خود برای پناهندگان خود را از دست داده است.

دست اندازی های بشری به کوه های کرکس برای استخراج معادن سبب شده تا حیات این منطقه به خطر بیفتد به گونه ای که با روند فعلی در صدور مجوز برای استخراج سنگ های تزئینی از این کوهستان، سرنوشتی شبیه آنچه برای کوهستان دماوند پیش بینی شده است، انتظار این کوهستان را نیز می کشد!.

صدور مجوزهای بی شمار برای استخراج از معادن قرار گرفته در دل کرکس سبب شده تا پای ماشین آلات نیز به این منطقه باز شود. هم اکنون 47 معدن برداشت سنگ تزئینی در اطراف این کوه ها مشغول فعالیت هستند که فعالیت این تعداد معدن با حجم ماشین آلاتی که در این منطقه به کار گرفته می شود قطعا نشانه ای از طبیعت زیبای کوهستانی کرکس را برای آیندگان باقی نخواهد گذاشت و می توان پیش بینی کرد تا حدود یکصد سال آینده این کوهستان نیز از بین برود و تنها نامی در کنار تاسف از آن باقی بماند.

در حال حاضر تعدد رفت و آمد تریلرهای حمل سنگ در منطقه به حدی بالاست که حتی گردشگران عادی را هم متوجه حجم بالای بهره برداری از معادن کرکس می کند. در صورت ادامه روند فعلی بهره برداری از منطقه حفاظت شده کرکس، علاوه بر آسیب به جلوه های بصری منطقه که مطمئنا بر گردشگر پذیری منطقه نیز تاثیر خواهد گذاشت، تعدادی از زیستگاه های کل و بز و قوچ و میش منطقه نیز از بین خواهد رفت.

گرچه تمام معادن قبل از تبدیل منطقه کرکس از شکار ممنوع به حفاظت شده احداث شده اند و روند تاسیس معادن جدید، بعد از ارتقای منطقه متوقف شده است، ولی معادن موجود با توجه به اینکه مساحت زیادی را در اختیار دارند که هنوز بهره برداری نشده است، تهدیدی جدی برای منطقه حفاظت شده کرکس محسوب می گردند، که با توجه به قوانین مالکیت خصوصی و ثبت این معادن قبل از ارتقای منطقه امکان جلوگیری از فعالیت آنها عملا ممکن نیست .

حرکت از سمت مورچه خورت به سوی طرق رود که در شهرستان نطنز واقع شده است به خوبی این واقعیت تلخ را نشان می دهد که به نظر می رسد این اقدامات نه تنها در غفلت مسئولان مربوطه انجام نمی شود بلکه مسئولان آگاهانه مجوز استخراج از این تعداد معادن را صادر کرده اند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار