تابناک: دادستان عمومی و انقلاب تهران با انتقاد از وجود تبعیض در رسیدگی به پرونده‌های زمین‌خواری در شهرستان‌های استان تهران، تصریح کرد: برخورد با مسئولان متخلف صادر کننده مجوز، راهکار پیشگیری از زمین‌خواری‌ها است.
کد خبر: ۱۳۰۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲ 17 November 2015
به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی دادستانی تهران، جلسه ویژه مبارزه با زمین‌خواری عصر روز یکشنبه با حضور دادستان‌های شهرستان‌های استان تهران و به ریاست «عباس جعفری دولت آبادی» دادستان عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد.

وی با بیان این که مبنای ما در مبارزه با زمین‌خواری قانون است اعلام کرد: سیاست دادستانی تهران و قوه قضاییه حمایت از تداوم مبارزه با جرایم مرتبط با زمین‌خواری است.

ضرورت برخورد قاطع دادستان‌ها با پدیده زمین‌خواری
جعفری خاطرنشان کرد: دادستان عمومی و انقلاب تهران پس از استماع اظهارات دادستان‌های شهرستان‌های استان، از آن‌ها خواست فعالیت‌ها و اقدامات خود را در حوزه‌های پیشگیری، مقابله، نظارتی، اجرای احکام و پیگیری پرونده‌های مهم زمین‌خواری متمرکز نمایند.

وی با انتقاد از برخی برخوردهای تبعیض آمیز در این زمینه گفت: متاسفانه در رسیدگی به برخی پرونده‌های زمین‌خواری و قلع و قمع مستحدثات در استان تهران تبعیض وجود دارد؛ یعنی در شهرستانی برای یک پرونده حکم به تخریب و قلع و قمع صادر می‌شود و این حکم اجرایی نیز می‌شود؛ اما در پرونده مشابه در شهرستان دیگر، اقدامی متفاوت انجام به عمل می‌آید که این امر ناشی از برداشت و تفسیر قضات از قوانین مصوب است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران خواستار اعمال رویه واحد مراجع قضایی در برخورد با ساخت‌و سازهای غیر مجاز در اراضی زراعی و تخریب مستحدثات واقع در آن‌ها شد.

جعفری دولت آبادی با بیان این که تاکنون جلسات متعددی در خصوص مبارزه با زمین‌خواری برگزار شده است، در مورد وصف مجرمانه تغییر کاربری اراضی و باغ‌ها گفت: این اقدام پیش از سال ۱۳۷۴ جرم نبود و در سال ۱۳۸۵ جرم انگاری گردید، اما قلع و قمع مستحدثات در قانون پیش‌بینی نشده بود. بعد از سال ۱۳۸۵ طبق ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی و باغ‌ها مامورین جهاد کشاورزی مکلف شدند در صورت ساخت و ساز غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع ماده یک این قانون، رأساً و با حضور نماینده دادسرا نسبت به قلع و قمع بنا و مستحدثات اقدام نمایند.

وی با انتقاد از برخی مسئولان اجرایی که بدون استعلام و اخذ مجوز از کمیسیون مقرر در ماده یک مجوز ساخت و ساز صادر می‌کنند، گفت: طبق تبصره ۲ ماده ۳ همین قانون، مرجع قضایی باید ضمن ابطال مجوز صادره، مقام متخلف را نیز تحت تعقیب قرار دهد.

باید در برخورد با پرونده‌های زمین‌خواری سرعت را در دستور کار قرار دهیم
جعفری دولت‌آبادی با اشاره به برخی تفسیرها و برداشت‌های متفاوت از قانون حفظ کاربری اراضی و باغ‌ها، گفت: مواد ۱،۳،۸ و ۱۰ این قانون باید به صورت یکپارچه ملاحظه و با هم تفسیر شوند. و در مواردی که قانون مجوز داده است باید آن را اعمال کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب تهران با انتقاد از برخی کندی‌ها در رسیدگی به پرونده‌های زمین‌خواری عنوان کرد: برخی اوقات در برخورد با پدیده زمین‌خواری سرعت لازم اعمال نمی‌شود و رسیدگی به پرونده‌ طولانی می‌شود. بر همین اساس باید در رسیدگی به با این پرونده‌ها سرعت در دستور کار قرار گیرد تا هیچ کس فرصت سوء استفاده نداشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر با مسئولان اجرایی که در صدور مجوز‌ها تخلف می‌کنند برخورد شود، از برخی زمین‌خواری‌ها جلوگیری می‌شود.

دادستان‌ها احکام تخریب را بدون تبعیض اجرا کنند
دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: در برخی موارد دستگاه‌های اجرایی در برخورد با تخلفات و جرائم، مراجع قضایی را در مقابل افراد قرار می‌دهند، این در حالی است که برخی کارکنان دستگاه‌های اجرایی در صدور مجوز ساخت‌ و سازها تخلف می‌کنند.

وی با تاکید بر این مطلب که دادستان‌ها باید احکام تخریب را بدون تبعیض اجرا کنند گفت: دادستان‌ها نباید تحت تاثیر برخی مسئولین دستگاه‌های اجرایی قرار گیرند؛ زیرا برخی دستگاه‌های اجرایی بدون رعایت مقررات و با صدور مجوز ساخت و ساز در اراضی زراعی تخلف می‌کنند و هنگام برخورد با تخلفات، همکاری لازم را به عمل نمی‌آورند.

جعفری دولت آبادی تصریح کرد: وظیفه جلوگیری و توقف ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی زراعی بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است و در صورتی که بدون هرگونه مجوز مستحدثاتی ایجاد گردد، مامورین موظفند طبق تبصره ۲ ماده ۱۰ اقدام نمایند.

محورهای مبازره با زمین‌خواری
جعفری دولت‌آبادی موفقیت در مبارزه با جرایم زمین‌خواری را منوط به اقدام در حوزه‌های متفاوت دانست که مورد اول به اقدامات قضات در کمیسیون‌های مرتبط با اراضی بر می گردد.

وی با تأکید بر لزوم نقش فعالتر قضات در کمیسیون‌های مرتبط با اراضی افزود: مطالبه و پیگیری دادستان‌ها از دستگاه‌های اجرایی مرتبط در راستای مبارزه با زمین‌خواری محور دوم مبارزه با زمین خواری است بنابراین باید از آن‌ها بخواهیم که به وظایف مقرر خود در این حوزه عمل کنند. جعفری دولت آبادی از اجرای احکام پرونده‌های زمین‌خواری به عنوان محور سوم یاد کرد و گفت: اجرای احکام مربوط به زمین‌خواری در مبارزه با این پدیده تاثیر بسزایی دارد.

وی اطلاع رسانی به موقع در برخورد با زمین‌خواری را به عنوان محور چهارم معرفی کرد و گفت: اطلاع رسانی به موقع به مسئولین قضایی و اجرایی در برخورد با زمین‌خواری از سوی دادستان‌ها، یکی از راه‌های موثر در کاهش پرونده‌های زمین‌خواری و مقابله با این قبیل تخلفات است. دادستان تهران هم‌چنین بر اقدامات پیشگیرانه در مبارزه با زمین‌خواری تاکید کرد. در این جلسه برخی دادستان‌های شهرستان‌های استان تهران، نکاتی را در خصوص مبارزه با زمین‌خواری بیان کردند.

حیدر فتاحی دادستان عمومی و انقلاب پردیس گفت: برخی مدیران اجرایی، وکلا و کارشناسان موجبات ساخت و سازهای غیرقانونی را فراهم می‌آورند.

دادستان دماوند نیز اظهار داشت: در بسیاری از موارد وقتی می‌خواهیم اعمال قانون کنیم، با کم کاری برخی دستگاه‌های اجرایی مواجه می‌شویم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار