وزیر راه و شهرسازی:
وزیر راه و شهرسازی راه همچنین از آماده‌سازی جاده ایلام به مهران و بهسازی و آماده‌سازی پایانه مهران برای ایام اربعین حسینی خبر داد و گفت: در حوزه هوایی امسال مجوز انجام 260 پرواز فوق‌العاده برای ایام اربعین صادر شد.
کد خبر: ۱۲۶۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹ 10 November 2015
به گزارش تابناک ایلام، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح انتشار اوراق صکوک اجاره با پشتوانه دارایی‌های دولت و مذاکره با کمپانی‌های سازنده هواپیما برای خرید لیزینگی از تردد خودروها در فاز یک آزاد راه تهران شمال از ابتدای سال 96 و اتمام مراحل کارشناسی پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان خبر داد.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی گزارش داد، عباس آخوندی در حاشیه بازدید از بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در مصلای امام خمینی (ره)، بر ضرورت بهبود جاده‌ها و سیستم مدیریت الکترونیکی جاده ای با هدف کاهش حوادث ترافیکی تاکید کرد و افزود: قرارداد خرید 1880 دوربین جدید در فروردین 1394 با هدف افزایش ایمنی راه ها و رفع خطر تصادفات در نقاط حادثه خیز منعقد شده است.

وی، توسعه و ایمنی راه ها را از عوامل مهم در کاهش حوادث ترافیکی بیان کرد و گفت: در وزارت راه و شهرسازی، کمیسیون ایمنی راه ها به صورت ماهانه با هماهنگی دستگاه های ذی ربط تشکیل می شود که در این کمیسیون پیشنهادات و تصمیمات به منظور کاهش حوادث ترافیکی گرفته می شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایمنی راه ها، امداد جاده ای و کنترل خودرو در کاهش حوادث ترافیکی موثر است، بیان کرد: در کنار تمامی این موارد، کلیدی ترین عنصر در کاهش حوادث ترافیکی عامل انسانی است.

وی با اشاره به لزوم توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و تکمیل پروژه های عمرانی تاکید کرد: با توجه به بودجه های روش‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌ها مدنظر قرار داده‌ایم که حضور بخش خصوصی اصلی‌ترین آن است و در حال حاضر بیش از 1500 کیلومتر آزادراه با مشارکت بخش خصوصی، اجرا یا در حال اجراست.

ورود 500 فروند هواپیما به صورت لیزینگی

وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار کرد: 500 فروند هواپیما به صورت لیزینگی از طریق عرضه‌کنندگان اصلی خریداری خواهیم کرد.

وی یادآور شد: هم‌اکنون در حال مذاکره با کمپانی‌های سازنده هستیم که این هواپیماها به تدریج وارد کشور شوند. 

آخوندی درباره خرید هواپیمای سوخو و پیشنهاد روس‌ها برای فروش این هواپیما به ایران نیز گفت: سازمان هواپیمایی کشوری هنوز موضوع ورود سوخو را به تصویب نرسانده است. آخوندی درباره موضوع خرید هواپیما از شرکت‌های ایرباس و بوئینگ گفت: مذاکرات ما به نتایج خوبی رسیده است اما این‌گونه مذاکرات طولانی خواهد بود، چرا که هنوز تحریم‌ها به پایان نرسیده است. 

وی با اشاره به اینکه در بخش تامین قطعات هم باید منتظر رفع تحریم‌ها باشیم، افزود: همزمان با رفع تحریم‌ها، تامین قطعات هواپیما هم انجام می‌گیرد.

انتشار اوراق صکوک اجاره

آخوندی درباره خروج بازار مسکن از رکود نیز بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود مسکن به تدریج و تا سال‌های دیگر از رکود خارج شود. 

وزیر راه و شهرسازی از انتشار اوراق صکوک اجاره با پشتوانه دارایی‌های دولت خبر داد و گفت: پیشنهاد داده‌ایم که صکوک اجاره را با اتکا به دارایی‌های دولت منتشر کنیم. 

وی با بیان اینکه این دارایی‌ها شامل آزادراه‌هایی است که دوران مشارکت آنها تمام شده و در اختیار دولت قرار گرفته است، افزود: مابقی دارایی‌ها مانند ایستگاه‌ها، ترمینال‌های هوایی و دیگر دارایی‌هایی است که وزارت راه و شهرسازی در اختیار دارد و می‌تواند با اتکا به آنها اوراق صکوک اجاره را منتشر کند. 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با استفاده از اوراق صکوک اجاره می‌توانیم آزادراه‌های جدید و زیربناهای جدید احداث کنیم، اظهار کرد: این برای نخستین بار در ایران است که این طرح مطرح می‌شود، اما هنوز فرآیند اجرایی آن انجام نشده است. 

وزیر راه و شهرسازی گفت: مشکل اصلی ما در حوزه حمل و نقل عدم سرمایه گذاری است که مدتها در این حوزه صورت نگرفته است.

آخوندی افزود: موضوع شبکه ای شدن کل حوزه حمل و نقل و سیستم ترکیبی هم بسیار مهم است و مدنظر ماست.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص وضعیت بودجه حمل و نقل در سال 95 بیان کرد: هنوز درباره این موضوع به جمع بندی نرسیدیم و بعدا درباره آن صحبت خواهد شد.

آماده‌سازی پروازهای ویژه اربعین

وزیر راه همچنین از آماده‌سازی جاده ایلام به مهران و بهسازی و آماده‌سازی پایانه مهران برای ایام اربعین حسینی خبر داد و گفت: در حوزه هوایی امسال مجوز انجام 260 پرواز فوق‌العاده برای ایام اربعین صادر شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین امسال تلاش کردیم برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه نرخ‌های مصوب برای پروازهای عتبات در نظر بگیریم که این قیمت‌ها به صورت رسمی اعلام شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر روزانه امکان انتقال 3 هزار زائر به عتبات وجود دارد و در ایام اربعین حسینی با احتساب پروازهای فوق‌العاده در کنار پروازهای برنامه‌ای امکان جابه جایی روزانه 6 هزار نفر به عتبات فراهم خواهد شد.

آخوندی با بیان اینکه در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای نیز ناوگان و جاده‌ها آماده شده‌اند، اظهار داشت: جاده ایلام تا مهران در سال گذشته مشکلاتی داشت اما امسال با پیش‌بینی‌های انجام شده مشکلات رفع خواهد شد و گشایشی در این محور خواهیم داشت.

وی افزود: همچنین تلاش کردیم پایانه مهران را بازسازی و بهسازی کنیم تا خدمات مناسبی در این پایانه به مسافران ارائه شود.

تشکیل ستاد بازآفرینی شهری

وزیر راه و شهرسازی اصلی‌ترین سیاست این وزارتخانه را تشکیل ستاد بازآفرینی شهری برای بهبود مسکن 18 میلیون شهرنشین عنوان کرد.

آخوندی اظهار کرد: در حال حاضر 18 میلیون شهرنشین در کشور وجود دارد که در شرایط بد زندگی می‌کنند. این افراد در بافت‌های پیرامونی یا بافت‌های میانی زندگی می‌کنند که در وضعیت مناسبی قرار ندارند.

وی افزود: اصلی‌ترین سیاستی که تعقیب می‌کنم تشکیل ستاد بازآفرینی شهری با حضور بخش‌هایی از جمله وزارت راه و شهرسازی ، وزارت بهداشت، سازمان میراث فرهنگی، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، شهرداری‌ها و استانداری‌ها است.

آخوندی تصریح کرد: بخش عمده‌ای که به ظاهر خانه دارند ولی کیفیت زندگی‌شان در وضعیت بسیار نامناسبی است هدف این ستاد هستند و این اتفاق مهمی است که مسکن مهر از آن غفلت کرد.

وی با انتقاد از اجرای مسکن مهر، گفت: مسکن مهر با وجود هزینه صدها هزار میلیارد تومانی از وضعیت 18 میلیون نفرشهرنشین که در واقع بیش از یک سوم جمعیت شهری را تشکیل می‌دهند غفلت کرد؛ در حالی که با هزینه‌های بسیار کمتر از آن مبالغ می‌شد زندگی میلیون‌ها انسان را در وضعیت بهتری قرار داد.

آخوندی در خصوص سیاست وزارت راه و شهرسازی در حوزه توسعه شهر گفت: بحث توسعه فضاهای موجود را در کلان‌شهرها دنبال می‌کنیم. همچنین ایجاد شهرهای جدید در دستور کار ما است.

وزیر راه و شهرسازی بر افزایش قدرت خرید خانوارها تاکید کرد و گفت: در این زمینه باید سیاست پس‌انداز را تعقیب کنیم. حسن این سیاست این است که محصولاتش تعهد شده و فردی که پس‌انداز می‌کند به شکل مطمئن به تسهیلات دسترسی پیدا می‌کند و قدرت خریدش به شکل واقعی افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر سامانه «شهرا» را افتتاح کرده‌ایم که 37 خدمت را ارائه می‌دهد و روز به روز خدمات آن افزایش می‌یابد.

تردد خودروها در فاز یک آزاد راه تهران شمال از ابتدای سال 96

وزیر راه و شهرسازی از اجرایی شدن تردد خودروها در فاز یک آزاد راه تهران شمال از ابتدای سال 96 خبرداد و افزود: تردد خودروها هم اکنون در فاز 4 این آزادراه در حال انجام است و فاز یک آن نیز با برنامه ریزی های صورت گرفته از ابتدای سال 96 قابل استفاده برای تردد خودروها خواهد بود .
وی گفت: برنامه ریزی های لازم صورت گرفته و با توجه به تبدیل شدن این پروژه به یک کارگاه بزرگ تمامی فازهای این پروژه در یک برنامه ریزی زمان بندی شده در اسرع وقت تکمیل خواهند شد.وی در پاسخ به این پرسش که مستند آزاد راه که چندی پیش به تماشای آن نشسته اید را چگونه ارزیابی می کنید، اظهار کرد : این فیلم بیشتر جنبه مستند و تاریخی داشته و به روایتی از چگونگی مراحل انجام این پروژه است .آخوندی بیان کرد: خبر خوش آن است که این پروژه تبدیل یک کارگاه بزرگ شده و کار تکمیل آن سرعت گرفته است .آخوندی در خصوص انتشار اوراق صکوک اجاره با پشتوانه دارایی های دولتی گفت: پیشنهاد داده ام که صکوک اجاره را با اتکا به دارایی های دولت منتشر کنیم.وی با بیان اینکه این دارایی‌ها شامل آزادراه‌هایی است که دوران مشارکت آنها تمام شده و در اختیار دولت قرار گرفته است، افزود: مابقی دارایی‌ها مانند ایستگاه‌ها، ترمینال‌های هوایی و دیگر دارایی‌هایی است که وزارت راه و شهرسازی در اختیار دارد و می تواند با اتکا به آنها اوراق صکوک اجاره را منتشر کند.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با استفاده از اوراق صکوک اجاره می‌توانیم آزادراه‌های جدید و زیربناهای جدید احداث کنیم، اظهار داشت: این برای اولین بار در ایران است که این طرح مطرح می شود، اما هنوز فرآیند اجرایی آن انجام نشده است. وی در خصوص اینکه آیا آزادراه تهران- قم به عنوان یکی از این دارایی ها مطرح می شود؟ گفت: واگذاری آزادراه تهران- قم هنوز قطعی نشده است.

پروژه قطار تندرو تهران-قم-اصفهان

وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان مراحل کارشناسی را پشت سر گذاشته وبه زودی مرحله اجرایی آن آغاز می شود.
به گزارش ایمنا؛ عباس آخوندی اظهار کرد: قطار سریع السیر اصفهان یک پروژه کلان و میلیاردی است که باید مراحل مطالعه آن به صورت دقیق بررسی و انجام می شد.وی افزود: متاسفانه در مراحل اولیه مطالعات به درستی صورت نگرفته بود ولی من شخصا روی این پروژه مطالعه داشتم و ان‌شاءلله به زودی مرحله اجرایی آن آغاز می شود.وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به علت روند کند ساخت مسکن مهر در اصفهان گفت:هم اکنون در کشور حدود50 هزار مسکن مهر در حال اجراست که امیدوریم با رفع مشکل بودجه مراحل ساخت این پروژه ملی بدون وقفه ادامه داشته باشد.وزیر راه و شهرسازی در بازدید از بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در مصلای امام خمینی (ره)، در غرفه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارتخانه متبوع حضور یافت و مسعود عبدالکریمی رئیس اداره تبلیغات و انتشارات مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی و در خصوص معرفی نشریات منتشر شده توسط ستاد وزارتخانه و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و معرفی سایت شهراه و دیگر پایگاه‌های اطلاع رسانی وزارتخانه توضیحات مبسوطی را ارائه کرد./پ

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار