سناریوی موازی‌کاری و کم‌کاری روی صحنه رفته است؛
تابناک: وقتی هم نوبت به اکران می‌رسد یک گروه تنها سه تا شش روز می‌تواند در فرشچیان علاقمندان به تئاتر را روی صندلی بنشاند و این درحالی است که یک تئاتر بعد از ماه‌ها تمرین و هزینه به روی صحنه می‌شود و با شش روز اجرا این کار هیچ توجیه اقتصادی برای آن گروه ندارد!.
کد خبر: ۱۲۵۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱ 08 November 2015

به گزارش تابناک اصفهان، اصفهان روزگاری پایتخت هنر تئاتر کشور به شمار میرفت و از همین اصفهان بود که هنرمندان بسیاری به عرصه تئاتر کمدی کشور روی صحنه رفتند و خوش درخشیدند.

سالن فرشچیان، تالار هنر و حوزه هنری از جمله سالن‌هایی است که در شهر اصفهان برای پذیرش گروه‌های تئاتری آماده شده است اما این تعداد سالن که کفاف اجرای گروه‌های تئاتری شهر را نمی‌دهد سال‌هاست در همین تعداد محدود باقی مانده است.

البته این سه سالن هم هرکدام داستان‌های خاص خود را برای اجرای تئاترهای موجود در شهر دارد.

تالار هنر:

تالارهنر اصفهان که بسیاری آن را به نام تالار شهرداری اصفهان برای تئاتر می‌شناسند، از جمله سالن‌هایی است که بیشتر به گروه‌های خاص تئاتری شهر که محتوای اجرای تئاترهای آنها با موازین شهری هماهنگ باشد، اختصاص دارد. البته از این موضوع هم که بگذریم نیمی از سال این سالن به محلی برای اجرای جشنواره تئاتر شهرداری اصفهان اختصاص می‌یابد و عملا شش ماه از سال می‌تواند پذیرش گروه‌های تئاتری اصفهان را داشته باشد.

ازدیگر مشکلات این سالن، محل آن است.به طوریکه با قرار گرفتن این سالن در یکی از محلات نه چندان برخوردار اصفهان، مردم آن قادر به تماشای تئاتر نیستند چراکه بلیت بسیاری تئاتر‌ها از بلیت سینما هم گران‌تر است!.

طبیعی است در چنین شرایطی مردم قادر به وقت گذاشتن برای تئاتر نیستند و از سوی دیگر مردم دیگر نقاط شهر هم به دلیل دسترسی دشوار به این محل، عطای دیدن تئاتر را به لقای آن می‌بخشند.

تالار فرشچیان:

اما تالار فرشچیان هم حکایت های خاص خودش را دارد. گرچه این تالار به لحاظ موقعیت مکانی مورد توجه بیشتر اهالی تئاتر است اما مشکل، نداشتن سالن تخصصی تئاتر در این مجموعه، سبب شده تا برخی تئاترها به علت کمبود امکانات این سالن روی صحنه فرشچیان به نمایش درنیایند.

از سویی سالن فرشچیان گرچه به نام تئاتری‌ها است اما بیشتر به کام همایش‌ها و جشنواره‌های متفرقه دیگر تمام شده است.

اگر هم قسمت تئاتری‌ها بشود که در این سالن روی صحنه بروند، باید ماه‌ها در انتظار باشند تا یک سالن نصیب اجرایشان شود.

وقتی هم نوبت به اکران می‌رسد یک گروه تنها سه تا شش روز می‌تواند در فرشچیان علاقمندان به تئاتر را روی صندلی بنشاند و این درحالی است که یک تئاتر بعد از ماه‌ها تمرین و هزینه به روی صحنه می‌شود و با شش روز اجرا این کار هیچ توجیه اقتصادی برای آن گروه ندارد!.

بیشتر تئاترهایی که در تهران بروی صحنه می رود حدود شش ماه به زمان نیاز دارد تا هم به توجیه اقتصادی و هم درک ذائقه مخاطب برسد اما متاسفانه اهالی تئاتر اصفهان از این موضوع محروم شده اند.

حوزه هنری:

سالن حوزه هنری اصفهان هم گرجه کوچک است اما هم به لحاظ موقعیت مکانی خود در پشت میدان نقش جهان و هم امکانات بیشتر مورد اقبال گروه‌ها قرار گرفته است.

البته حوزه هنرهای فکرهای دیگری هم برای تئاتر شهر در سر دارد و شنیده ها حاکی از این است حوزه هنری با بازسازی سینما فلسطین به دنبال اختصاص یک سالن مجزا به تئاتر اصفهان است.

مشکلات تئاتر در شهر اصفهان علاوه بر عدم جذب مخاطبان به این هنر که بیشتر ناشی از عدم تبلیغات برای تئاتر و نیز توجه نداشتن به ذائقه مخاطبان در هر شهری است، به همت مسئولان برای هماهنگی بیشتر با هم و پرهیز از موازی کاری یا کم کاری هم بستگی دارد. چنانچه سال‌های متمادی است از اداره ارشاد تا شهرداری هرکدام قول‌هایی را برای تجهیز سالن‌ها یا ساخت سالن جدید تئاتر مطرح می‌کنند اما در عمل هیچ وعده ای محقق نشده است.

این وضعیت در حالی است که در جلساتی که در سال گذشته تحت عنوان "نبض فرهنگ" از سوی شورای شهر اصفهان برای بررسی مشکلات تئاتر برگزار شد، مسئولان شهرداری اصفهان قول دادند در صورتییکه اداره ارشاد تئاترهای شهر را به ما اعلام کند ما توانایی تجهیز و آماده سازی 30 سالن را برای اجرای تئاتر در شهر داریم اما هنوز درخواستی از سوی ارشاد برای ما ارسال نشده است!.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
وحید عمرانی
|
Germany
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
با سلام، دو اشتباه در این مطلب وجود دارد. اول اینکه هیچ تئاتری در تهران بیش از دو ماه بر صحنه نمی رود و نه شش ماه. دوم اینکه سالن حوزۀ هنری هیچ امکانات بیشتری از تالار هنر را در اختیار ندارد و به مراتب امکانات تالار هنر از سالن کوچک سوره که بیشتر سینمایی است تا تئاتری و حتی برای سینما هم مساعد نیست بیشتر است. اما در کل کیفیت هر سه سالن تئاتر اصفهان بسیار پایین و از استانداردهای یک سالن تئاتر به دور است. سالن هنرسرای خورشید را هم فراموش کردید که آنجا هم نمایش اجرا می شود اما آنجا هم مکان نامناسبی برای اجرای تئاتر به شمار می رود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار