تابناک: یک فعال محیط زیست از برگزاری برنامه مردمی پاکسازی ناژوان در صبح جمعه هفته جاري (هفتم بهمن ماه) خبرداد و گفت: متاسفانه شاهد زباله ریزی گسترده، درخت سوزی و حتی خرد کردن نیمکت‌ها در این پارک هستیم
کد خبر: ۱۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۹ 27 January 2015
به گزارش تابناک زهره نادریان در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر درباره ارزش ناژوان، اظهار کرد: این بیشه سرسبز در حاشیه زنده رود همواره در اختیار مالکانی بوده که چوب درختان آنرا برای فروش می‌بریدند اما به ازای آن همیشه قلمستان ایجاد می‌کردند.

وی افزود: به مرور زمان شهرداری اصفهان تصمیم گرفت در حاشیه رودخانه از فلاورجان، تا تالاب گاوخونی پارک تبدیل شود هر چند در طی 15 سال اخیر در حوالی ناژوان مسکن سازی‌هایی با قیمت‌های بسیار گران انجام شده است.

سرگروه رفتگران طبیعت استان اصفهان با بیان اینکه روز جمعه ساعت 10 صبح تا یک عصر از پل باغ پرندگان تا خود محل باغ پرندگان برنامه پاکسازی انجام می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل مشکلات فرهنگی جامعه در بی‌توجهی به نظافت شهری شاهد درخت سوزی و زباله ریزی گسترده و حتی شکسته شدن صندلی پارک‌های ناژوان هستیم.

نادریان با اشاره به اينكه در پارک ناژوان علی رغم وجود سطل زباله ریختن زباله در محیط اطراف و قسمت‌های زراعی عادی است، تصریح کرد: با توجه به جاری بودن میزان اندک آب در زنده رود در حولی ناژوان، بخش زیادی از زباله ریزی مربوط به حاشیه رودخانه و حتی مکان‌های خشک بستر آن است.

معضل فرهنگ تفریح در جامعه ایرانی

وی دلیل این معضلات را در فرهنگ تفریح جامعه ایرانی دانست و اظهار کرد: متاسفانه ما فقط به فکر خوشگذراندن در یک محیط هستیم اما بی توجه به اینکه هوا و درختان و ... نیز باید توجه کرد و این بي توجهي را از میزان زباله‌هایی که حتی افراد در حین نشست در پارک‌ها در نزدیک خود خالی می‌کنند می‌توان دید.

سرگروه رفتگران طبیعت استان اصفهان افزود: باید فرهنگ جامعه را به این سمت سوق دهیم که می‌توان زباله‌ها را در پارک یا طبیعت را در پلاستیک و یا سطل زباله‌های مسیر خیابان و حتی سطل منزل ریخت تا چهره شهر کثیف نشود.

نادریان درباره بازخورد برنامه پاکسازی ناژوان در سه هفته قبل توسط این گروه، تصریح کرد: افراد گوناگونی از طیف‌های جامعه از پزشک و کارگر و راننده تاکسی و... به این حرکت علاقه نشان دادند و حتي ديديم که زباله‌های خود را داخل نایلون می‌ریختند تا به طبیعت آسیبی وارد نشود.

وی گفت: پادشاه کشورسوئد خود عضو یکی از گروه‌های رفتگران طبیعت است و اعلام کرده وقتی زباله‌ای را جمع می‌کنم دیگر نمی‌توانم آنرا به زمین بیاندازم به عبارت بهتر این جمله نشان از نهادینه شدن این فرهنگ در بین جامعه است.

این فعال مدنی از برگزاری دوره‌های آموزشی در مدارس برای تشویق کودکان به پاکسازی طبیعت خبر داد و گفت: بر اساس طرحی یکی از شرکت‌ها در تهران متعهد شده که دریافت با دریافت یکصد هزار درب بطری نوشابه برای بازیافت، یک ویلچر به معلولان اهدا کنند.

میزان زیاد فیلتر سیگار درپارک‌های اصفهان

نادریان ادامه داد: علاوه بر اين برنامه آموزشی نيز برای زنانی که از باغ بانوان تا پارک پیاده روی می‌کنند در نظر گرفته‌ایم چرا که معتقدیم آموزش هر یک هزار نفر خانم با محاسبه خانواده‌اش مساوی با آموزش چهار هزار نفر در جامعه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از میزان بالای فیلتر سیگار در سطح شهر گفت: خوشبختانه از پل غدیر تا پل شهرستان زباله‌ای درسطح پارک‌ها مشاهده نمی‌شود که یکی از دلایل آن نظافت خوب و مناسب رفتگران شهرداری است اما با کمال تأسف ته سیگار در اطراف درختان و کف چمن‌ها به وفور قابل مشاهده است.

این فعال محیط زیست تاکید کرد: عده‌ای بر این باور هستند که فیلتر سیگار کوچک و قابل تجزیه است اما نکته اینجاست که تجزیه شدن اين فيلترها به مرور زمان آن باعث آلودگی منابع آب زیرزمینی و شرب، خشکی چمن‌ها، آلودگی خاک و ... می‌شود.

نادریان تاکید کرد: کشورترکیه یکی از مصرف کنندگان بالای سیگاردر جهان محسوب می‌شود اما در پارک‌های آن نوعی سطل ساخته شده كه در آن شن و ماسه وجود دارد و افراد فیلتر سیگار خودشان را در آن می‌اندازند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار