تابناک: «عصارخانه کوی جماله» بنایی متعلق به دوره صفویه است که تا حدود 28 سال پیش همچنان فعال و مشغول به کار روغن‌گیری بود.
کد خبر: ۱۱۵۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲ 20 October 2015
به گزارش تابناک اصفهان، عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست.

به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند
.در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.

روزنامه اصفهان امروز نوشت:

«عصارخانه کوی جماله» بنایی متعلق به دوره صفویه است که تا حدود 28 سال پیش همچنان فعال و مشغول به کار روغن‌گیری بود. با وجود اینکه همه قسمت‌های این بنا که در نزدیکی «حمام شیخ بهایی» و دو مناره و گنبد «سلطان بخت آغا» در خیابان عبدالرزاق قرار دارد حفظ شده و می‌توان از آن به عنوان مکان تاریخی جالبی برای بازدید گردشگران استفاده کرد اما بدون مرمت و بلااستفاده مانده تا فردی که در آن سرکه می فروشد از این بنایی مراقبت کند که چیزهایی از جمله در گنجه، کلون در و زنگ شتر از آن سرقت شده است.
«علی ربیعی» که سرقفلی این عصارخانه متعلق به پدر او، «حسن ربیعی» است به یاد می‌آورد در کودکی وقتی از مدرسه به عصارخانه می‌آمد، پدربزرگش را می دید که در قسمت ورودی عصارخانه نشسته بود و رعیت‌ها صف کشیده بودند تا بارهایشان را بفروشند، همانجا بارها کشیده می‌شد و پولشان را به رعیت‌ها می‌دادند. ربیعی درباره مالکیت این بنا می‌گوید: « اینجا تعدادی مالک خرد هم داشت ولی سرقفلی آن از پدر من است برای همین هم هنوز دست پدرم است. پنج سال دوندگی کردیم تا بالاخره دو سال پیش سازمان میراث فرهنگی نیمی از آن را که متعلق به مالکان خرد بود خرید و مالکیت نیم دیگرش باقی مانده که مالکیت بیشتر آن از پدرم است.»
او به بیماری آلزایمر پدرش اشاره می‌کند و می‌گوید که علاقه پدرش به این بنا باعث شده تا همچنان حفظ شود ولی اگر زمینی بدون ساخت بود یا کاربری فرهنگی نداشت برای آنها خیلی بیشتر از این ارزش اقتصادی داشت.

ربیعی مرمت کوچکی که سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان در قسمتی از «تیرخانه» انجام داده‌‌‌است را نشان می‌دهد و می‌گوید که ثبت ملی بودن این بنا به شماره 905، میراث را مسئول می‌کند که رسیدگی بیشتری نسبت به این اثر تاریخی و با ارزش انجام دهد اما این رسیدگی انجام نمی‌شود. «زمستان سال پیش به سازمان میراث نامه بردم و دستور هم گرفتم تا بیایند به پشت بام رسیدگی کنند اما تا پایان زمستان نیامدند و مجبور شدیم خودمان روی آن کار کنیم.»

معاون سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان نیز در خصوص وضعیت «عصارخانه کوی جماله» می‌گوید که مرمت های ضروری و لازم روی این بنا صورت گرفته است. ناصر طاهری می افزاید: شاکله اصلی و ساختار عصارخانه حفظ شده است، نیمی از آن در مالکیت خصوصی است و نیمی از آن در مالکیت سازمان میراث فرهنگی قرار دارد، با توجه به کمبود اعتبار، برای ما فعلا مقدور نبوده است که به صورت کامل «عصارخانه کوی جماله» را تملک کنیم. به محض اینکه اعتباری داشته باشیم همه آن را تملک می کنیم.

به گفته معاون سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان، با توجه به ساختمان «عصارخانه کوی جماله» که کاملا حفظ شده و بنای جالبی است و هنوز ابزار و وسایل کار در آن باقی است، هیچ تغییر کاربری در آن صورت نمی گیرد و به همین شکل به عنوان مکانی تاریخی برای بازدید گردشگران مورد استفاده قرار می گیرد.










































منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار